Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
7361/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te- toimisto työntää väkisin työttömiä päiväkotiin töihin, palkkatuella? Itse 60v, työtön, jouduin päiväkotiin 6kk: ajaksi , ilman koulutusta. Inhoan lapsia, vihasin työtä päiväkodissa.

Vierailija
7362/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kotiäidit tuovat isomman lapsen jo aamupalalle. Voi olla tilanteita ettei siellä ryhmässä edes silloin ole vielä omia aikuisia. Se saa pohtimaan kuinka huonosti kotona on asiat?

Mitä helv? Jos tarjotaan aamupala, niin miksi sitä ei saisi syödä? Miksi pitäisi erikseen tehdö vielä kotiaamupala?

"Kotiäidit voisivat vallan hyvin tarjota lapsilleen aamupalan kotona ja tuoda päiväkotiin vasta klo 9 jälkeen, kun kaikki ryhmän työntekijät ovat ehtineet paikalle. Mutta tässä kommentissasi tulikin varmaan hyvin esille se nykyvanhempien ajatusmaailma: jos kerran päiväkoti on auki koko kesän, niin miksi sinne ei saisi mennä? Jos päiväkoti kerran on auki klo 6.30-17, niin miksi siellä ei saisi olla koko päivää? Ei viitsitä suoda ajatustakaan sille omalle lapselle, vaan keskiössä on se, miten vanhempi itse saa tuettua omaa hyvinvointinaan ts. pääsee mahdollisimman helpolla."

Kuulepa näppästiina, ihan normaalia, että lapsi viedään päiväkotiin aamupalalle, koska se on osa sitä päiväkodin päivää. Yhteinen ruokailu on yleisesti katsottu ihan normaaliksi toiminnaksi ja on vain sinun omaa ideologista hattaraasi kuvitella, että se lapsi jotenkin erityisesti hyötyisi siitä syökö sen puuron kotona kiireellä vai päiväkodissa omien kavereitten kesken."

Terve vaan laiska-lissu! Yleisesti tiedetään että kiireetön aamupala oman lapsen kanssa on ihan parasta. Sen lisäksi että se on ihan normaalia toimintaan se on myös mukavaa sen lapsen kannalta.

Kyllä lapsi sinne hoitoon ehtii kavereiden luo.

Sun kristallipallosiko kertoo, että siellä kotona on kiireetöntä? Posket rusottaen äiti häärää kaksin lapsensa kanssa mannapuuroa.

Oletko sinä oikeasti tuollainen idiootti, tyhmä kuin saapas? Väännän ratakiskoa:

Kotona ei taida olla 12-20 lasta aamupalalla?

Jos teillä on, edustat vaikkapa lestadiolaisia jotka sikiävät päiväkotilapsiryhmällisen verran, niin sitten ymmärrän kommenttisi "sun kristallipallosiko kertoo, että siellä kotona on kiireetöntä", muuten en.

Kyllä meitä on moneen junaan ja eräät on todellakin jääneet asemalle...

Päiväkodissa on keskuskeittiöltä tuotu valmis aamiainen, ei tarvitse alkaa kokkaamaan. Päiväkodissa on myös yönsä nukkuneet aikuiset, kotona on voitu valvoa koko yö, kun vauva on huutanut ja pitänyt valveilla. Jos lapsi ei päiväkodin aamiaista syö, niin kukaan ei kärsi, mutta jos se kotona ei syö, niin päiväkodin hoitajat repivät äidin kappaleiksi.

Harvemmin aamupala tulee mistään keskuskeittiöltä (en ole sellaiseen ikinä törmännyt), sen ainekset kyllä tulee talon ulkopuolelta, mutta kyllä se ihan pitää keittiön emännän jollakin tavalla valmistaa/esille laittaa.

Puuro tehdään päiväkodin keittiössä, esim.

Lounas ja välipala tulee enemmän valmiina muualta, toki välipalalla voi olla myös päiväkodin keittiöhlön leipaisemia sämpylöitä tai piimäpohjaista mango-tai mustikkajuomaa.

Täällä Helsingissä ruoka tulee niin päiväkoteihin kuin kouluihinkin keskitetysti ja jaetaan lapsille sitten. Ei tarvitse puuroja keitellä tai sämpylöitä leipasta. En näe mitään tarvetta tarjota päiväkotiin menevälle lapselle aamiaista ennen sinne menemistä. En minä ala kotonakaan siivoamaan ennen kuin siivooja tulee.

Juu pääasia että palvelu pelaa, eikä itse tarvi tehdä yhtään mitään. Siitähän me maksetaan! Eiku

Niin siitähän me keskiluokkaiset juuri maksetaan, että lapsi on varhaiskasvatuksessa päivän. Syö siellä aamiaisen, lounaan ja välipalan. Ei siitä tarvitse olla lainkaan häpeissään, että käyttää kunnallista palvelua. En minä suonikohjujanikaan itse ala hoitamaan, vaikka se olisi halvempaa kuin vaikkapa terveyskeskuksessa ja sielläkin on henkilöstöllä kiire ja työvoimapula.

Okei, et nykyään pitää olla ihan lääkäritasoinen koulutus ja osaaminen jotta voi omaa lastaan hoitaa ja hänen kanssaan viettää aikaa.

Kiitos kommentista, tää hieman avaa nykyäitien ajattelua. Lastenhoito ja -kasvatus oikeasti on täysin ulkoistettu, eikä mieleen tule edes vaihtoehto että itse kasvattaisi omaa lastaan.

Uskomatonta, mutta totta.

Lapsihan asuu vanhempiensa kanssa. Viettää illat vanhempien kanssa, syö, harrastaa, hellittelee ja oppii ja tulee kasvatetuksi illat vanhempiensa kanssa. Viikonloput, pyhät ja lomat päälle. Kyllä se vanhempi sen lapsensa kasvatuksesta vastaa vaikka lapsi sen arkiaamiaisensa söisikin päiväkodissa.

Olen eri mieltä kanssasi. Todella suuri osa lapsista tuodaan päiväkotiin aamulla heti hänen herättyään ja haetaan kotiin illalla niin myöhään, että nukkumaanmenoaikaan on enää kuin pari tuntia. Se vanhemman ja lapsen "yhteinen aika" on minimaalista, ehkä 1-2h arkipäivinä. Viikonlopustakin eli la+su suuri osa menee siivoamiseen, ruuanlaittoon ja kaupassakäyntiin sekä muihin menoihin. Ei ole perusteltua väittää, että monikaan nykyvanhempi "sen lapsensa kasvatuksesta vastaa". Mitä kasvattamista siinä tapahtuu, kun koko perhe nukkuu yöllä? Tai puetaan aamulla päiväkotia varten ja riisutaan illalla nukkumaan? Katsotaan telkkaria (melkein) yhdessä ja syödään (ehkä) koko perhe yhdessä?

Ja nykyään tuntuu olevan uusi ilmiö tämä, että jopa 1-vuotiaat ei saisi nukkua päiväunia, kuin ehkä korkeintaan hetken verran? Vanhemmat siis vaativat että pienet lapset pidetään väkisin hereillä koko pitkän hoitopäivän ajan/ herätetään esim 30min nukkumisen jälkeen, vain ja ainoastaan siitä syystä, että he saisivat lapset entistä aiemmin nukkumaan, jotta heidän ei tarvisi senkään vertaa viettää aikaa heidän kanssaan.

Esim eräs 1,5v (!) sai nukkua puoli tuntia päikkäreitä (parempi oli jos ei nukkunut senkään vertaa) jotta hän nukahtaisi hyvin sitten klo19, joka oli hänen nukkumaanmenoaikansa joka ilta. Vanhempien pitää saada omaa aikaa iltaisin ja on katastrofi jos lapsi valvoo pidempään.

Toinen mielestäni lisääntynyt ilmiö on se, että sairaana olevat vanhemmat eivät kykene hoitamaan omia lapsiaan yhtään. Ei, vaikka molemmat vanhemmat olisivat saikulla ja voisivat vuorotella lapsen hoitoa. Lapsi tuodaan vaikka kipeänä ja lääkittynä hoitoon, koska vanhemman pitää saada levätä!

No huhhuh toi 1,5veen päiväunien rajoitus! Aivot ei tykkää hyvää ...

Ja miten on ylipäätään mahdollista, ettei 1,5v muka nukahda ajoissa, jos takana on pitkä päivä päikyssä, oletetaan että klo 07:30-17. Siinä jos lapsi nukkuu päiväunet klo 12-14, unen pitäis tulla ihan viimeistään seiskalta illalla. Ehkäpä näitä lapsia vaivaa yliväsymys, jonka vuoksi ei muka nukahda??

Pohdin vain, sillä omat lapseni (kotihoidossa olevat) nukkuneet 2,5h päikkärit vielä tuon ikäisinä (noin klo 12-15 välillä). Silti yöunille on menty klo 19 ilman ongelmia. Ja olen käsittänyt, että puolitoistavuotiaalle 12h yöunta ja 1,5-2,5h päiväunia on ns normimäärä muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7363/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa tarjottavasta aamupalastakin on saatu ketjussa ongelma aikaiseksi.

Minusta se on hyvää palvelua ja auttaa perheitä aamukiireissä.

Esim. tällä viikolla, kun puolet lapsista oli vielä lomalla, aamupalat olivat erityisen mukavia ja rauhallisia. En itsekään syö kotona ennen aamuvuoroa, vaan sitten yhdessä lasten kanssa (tästäkin joku todennäköisesti tekee jonkun ongelman, että "puuro ei kuulu työntekijöille" tms).

Vierailija
7364/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kotiäidit tuovat isomman lapsen jo aamupalalle. Voi olla tilanteita ettei siellä ryhmässä edes silloin ole vielä omia aikuisia. Se saa pohtimaan kuinka huonosti kotona on asiat?

Mitä helv? Jos tarjotaan aamupala, niin miksi sitä ei saisi syödä? Miksi pitäisi erikseen tehdö vielä kotiaamupala?

"Kotiäidit voisivat vallan hyvin tarjota lapsilleen aamupalan kotona ja tuoda päiväkotiin vasta klo 9 jälkeen, kun kaikki ryhmän työntekijät ovat ehtineet paikalle. Mutta tässä kommentissasi tulikin varmaan hyvin esille se nykyvanhempien ajatusmaailma: jos kerran päiväkoti on auki koko kesän, niin miksi sinne ei saisi mennä? Jos päiväkoti kerran on auki klo 6.30-17, niin miksi siellä ei saisi olla koko päivää? Ei viitsitä suoda ajatustakaan sille omalle lapselle, vaan keskiössä on se, miten vanhempi itse saa tuettua omaa hyvinvointinaan ts. pääsee mahdollisimman helpolla."

Kuulepa näppästiina, ihan normaalia, että lapsi viedään päiväkotiin aamupalalle, koska se on osa sitä päiväkodin päivää. Yhteinen ruokailu on yleisesti katsottu ihan normaaliksi toiminnaksi ja on vain sinun omaa ideologista hattaraasi kuvitella, että se lapsi jotenkin erityisesti hyötyisi siitä syökö sen puuron kotona kiireellä vai päiväkodissa omien kavereitten kesken."

Terve vaan laiska-lissu! Yleisesti tiedetään että kiireetön aamupala oman lapsen kanssa on ihan parasta. Sen lisäksi että se on ihan normaalia toimintaan se on myös mukavaa sen lapsen kannalta.

Kyllä lapsi sinne hoitoon ehtii kavereiden luo.

Sun kristallipallosiko kertoo, että siellä kotona on kiireetöntä? Posket rusottaen äiti häärää kaksin lapsensa kanssa mannapuuroa.

Oletko sinä oikeasti tuollainen idiootti, tyhmä kuin saapas? Väännän ratakiskoa:

Kotona ei taida olla 12-20 lasta aamupalalla?

Jos teillä on, edustat vaikkapa lestadiolaisia jotka sikiävät päiväkotilapsiryhmällisen verran, niin sitten ymmärrän kommenttisi "sun kristallipallosiko kertoo, että siellä kotona on kiireetöntä", muuten en.

Kyllä meitä on moneen junaan ja eräät on todellakin jääneet asemalle...

Päiväkodissa on keskuskeittiöltä tuotu valmis aamiainen, ei tarvitse alkaa kokkaamaan. Päiväkodissa on myös yönsä nukkuneet aikuiset, kotona on voitu valvoa koko yö, kun vauva on huutanut ja pitänyt valveilla. Jos lapsi ei päiväkodin aamiaista syö, niin kukaan ei kärsi, mutta jos se kotona ei syö, niin päiväkodin hoitajat repivät äidin kappaleiksi.

Päiväkodissa on 30 minuuttia aikaa saada aamupala tarjoiltua ja siivottua pois. Lapsia voi olla paikalla 12-21 ja henkilökuntaa korkeintaan 2. Puuroa ei tarvitse itse keittää, mutta mitään muuta ei sitten valmiina olekaan, vaan kaikki kattamiset, tarjoilut, leipien voitelut ja jälkien siivoamiset tehdään siinä lapsia hoitaen. Kiireettömyydestä ei ole tietoakaan.

ps. Myös päiväkodin työntekijöillä voi olla kotona pieniä lapsia, jotka valvottavat öisin, mutta töissä on silti jaksettava."

Eräässä päiväkotiketjussa aamuvuorolaisen (lastenhoitajan !) tehtäviin kuuluu myös keittää aamupuuro ja tarjoilla aamupala (keittiökärryineen siis maidot + muu tuoda ryhmään)  se lapsille.

Vierailija
7365/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meita muunlaisia vanhempiakin. Itse jouduin palaamaan toihin kun poika taytti 1v1kk. Valitettavasti. Mutta han on todella aktiivinen tapaus eika olisi muuten tavannut ikaisiaan kun emme mieheni kanssa tunne ketaan taalla suomessa kun juuri tanne muutettiin takaisin. On kuin kala vedessa paivakodissa ja hoitajat ovat aivan ihania. Vein ns vahan paremman suklaarasian hoitajille joulun alla etta voi syoda kahvitauolla. En keksinyt muuta isolle porukalla kuink heita voisi muistaa 😬 ja sitten tata palstaa lukiessa mietin ehtivatko edes kahvitaukoa pitaa.

Tyoskentelen kotoa ja nyt talvella on hiljaisempaa, joten vahensin hoitotunnit 120h/kk. Pidan pe vapaana niin etta poika voi olla kotona kanssani pitkan vkonlopun. Teen toita sitten paikkariaikaan ja illalla kun poika nukkuu.

Huomaan muista vanhemmista joita naen paivakodissa etta ovat selkeasti vihaisia/masentuneita, tiuskivat lapsilleen, eivat tervehdi muita /minua. Moni lapi itkee aamulla ja iltapaivallakin kun haen pojan ja tarrautuu jopa minun jalkaan vaikka olen ventovieras, mutta olen yrittanyt hymyilla heille ja sanonut aina jotain enka tylysti sivuuttanut. Hatun nosto kaikille tyontekijoille!

Vierailija
7366/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää äänestäkö näitä puolueita, jotka haluavat kaikki lapset varhaiskasvatukseen.

Tämä subjektiivinen päivähoito on mielestäni ihan hullu ihmiskoe. Hulluinta on että lähes kaikki lähtee kyseenalaistamatta siihen mukaan!

Se vaan on niin, että juuri niillä kotona olevilla vanhemmilla on ne lapset, jotka kipeästi tarvitsevat varhaiskasvatusta.

Höpöhöpö.

Olen työskennellyt viimeisen 6 vuoden aikana sekä päiväkodeissa että näissä leikkipuistojen kerhoissa (joissa käy siis vain kotihoidossa olevia 2-5-vuotiaita).

Voin kuule kertoa, että ne harvat vanhemmat jotka nykyään kasvattaa pikkulapset kotona, tekevät hyvää duunia ja ovat motivoituneita ja valveutuneita huolehtimaan lapsistaan. Opettavat myös käytöstapoja, mitkä näiltä päikkyyn viestiltä monesti puuttuu... yhtään "erityislasta" en kerhoissa ole tavannut.

Minä työskentelen lastensuojelussa ja lähes joka ikinen asiakaslapsi on kotihoidossa tullessaan asiakkuuteen.

Ja onko se siis sinusta/lle jokin yllätys?

Tottakai ne on kotihoidossa, koska ei ne lasuvanhemmat ole, eivät halua/uskalla/jaksa what ever, olla sosiaalisissa kuvioissa kuten varhaiskasvatus mukana.

Sehän vaatii kuitenkin vanhemmalta sosiaalista kontaktin ottoa, vuorovaikutusta, rutiineja ja niiden noudattamista, ylipäätään ns normielämää siellä kodin seinien sisällä, koska lapsethan kertovat aika avoimesti ja auliisti asioitaan ja heistä myös näkee/kuulee ja suurinpiirtein haistaa sen, jos jokin lastensuojelullinen tarve on, on se sitten vaikka ihan perushygienia ja sen taso mikä mättää, levoton ja turvaton kotielämä, psyykkinen tai fyysinen kaltoinkohtelu, ravinnon puute (kokemusta löytyy lapsista jotka esim.ma-päivisin syövät päiväkodissa aivan järkyttäviä määriä, kun vkonloppu mennyt liian vähällä ruoalla ja vastaavasti tankkaavat pe-päivisin vkonloppua ajatellen).

Summa summarum, ei siis ihme, että moni ns lasu-lapsista tulee kotona olevista lapsiperheistä.

Mutta kukas heistä on sen lasun sitten tehnyt?

Kerhon aikuinen, jos sielläkään käy, naapuri kenties, joku tuttu...

Varhaiskasvatuksessa ryhmän aikuisilla on lain mukainen oikeus ja nimenomaan velvollisuus tehdä lasi, jos kokevat ettei lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi perheessä toteudu tai se vaarantuu jollakin tavalla, jollakin osa-alueella, ravinto, puhtaus, psyykkinen/fyysinen koskemattomuus, vaatetus (menee osin puhtaus kategoriaan), ylipäätään yleishabitus.

Ketjun perusteella monien teidän päiväkotiryhmistänne pitäisi tehdä mainitsemasi "lasi".

Vierailija
7367/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin siitähän me keskiluokkaiset juuri maksetaan, että lapsi on varhaiskasvatuksessa päivän.

Syö siellä aamiaisen, lounaan ja välipalan. Ei siitä tarvitse olla lainkaan häpeissään,

että käyttää kunnallista palvelua. En minä suonikohjujanikaan itse ala hoitamaan, vaikka se olisi halvempaa kuin vaikkapa terveyskeskuksessa ja sielläkin on henkilöstöllä kiire ja työvoimapula."

Hienoa että avaat myös osin vanhempien ajatusmaailmaa. Lapset ovatkin ihan verrannollisia suonikohjuihin.

Vierailija
7368/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tällä viikolla, kun puolet lapsista oli vielä lomalla, aamupalat olivat erityisen mukavia ja rauhallisia. En itsekään syö kotona ennen aamuvuoroa, vaan sitten yhdessä lasten kanssa (tästäkin joku todennäköisesti tekee jonkun ongelman, että "puuro ei kuulu työntekijöille" tms).

Usko huviksesi, en sano tätä, koska syömäsi puuro olisi minulle "ongelma" kuten mainitsit vaan, koska sehän on totta, ei ne päiväkodin aamu-ja välipalat kuulu meille kasvattajille, ei siihen edellisen päivän keittiölle menevään listaan merkitä aamu-tai välipalan kohdalle aikuisia syöjiä. Toisin sanoen sinä varastat.

Mutta joo, sama se minulle, toin vain sen todenpohjaisen pointin esille, itse otan aamupalaleivän-ja hedelmän kotoa mukaani, jos en kotona syystä tai toisesta aamiaista syö.

Vierailija
7369/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te- toimisto työntää väkisin työttömiä päiväkotiin töihin, palkkatuella? Itse 60v, työtön, jouduin päiväkotiin 6kk: ajaksi , ilman koulutusta. Inhoan lapsia, vihasin työtä päiväkodissa.

Jep, näille sitten ne pienet taaperot laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja virikehoitoon, jotta äiti voi rauhassa juoda lattea kahvilassa ja istua kynsihoidossa.

Vierailija
7370/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko huviksesi, en sano tätä, koska syömäsi puuro olisi minulle "ongelma" kuten mainitsit vaan, koska sehän on totta, ei ne päiväkodin aamu-ja välipalat kuulu meille kasvattajille, ei siihen edellisen päivän keittiölle menevään listaan merkitä aamu-tai välipalan kohdalle aikuisia syöjiä. Toisin sanoen sinä varastat.

Mutta joo, sama se minulle, toin vain sen todenpohjaisen pointin esille, itse otan aamupalaleivän-ja hedelmän kotoa mukaani, jos en kotona syystä tai toisesta aamiaista syö.

Säännöt on tehty sovellettaviksi, paitsi tietenkin niille päiväkodin työntekijöille, jotka heittävät ruuan mieluummin roskiin, kuin pelastavat siitä vähän omalle lautaselle.

Voimia sulle.

Vierailija
7371/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöt on tehty sovellettaviksi, paitsi tietenkin niille päiväkodin työntekijöille, jotka heittävät ruuan mieluummin roskiin, kuin pelastavat siitä vähän omalle lautaselle.

Voimia sulle.

Niin, jos vasta roskiksesta ruuat pelastaisi, sitten se olisikin muodikasta ja ekologista roskisruokailua.

Vierailija
7372/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia sulle.

Niin, jos vasta roskiksesta ruuat pelastaisi, sitten se olisikin muodikasta ja ekologista roskisruokailua.

Juu. Toiminnasta seuraisi joko pamppua tai papukaijamerkki, riippuen siitä, onko päiväkodin pamppu kokoomuslainen vai vihreä.

Vierailija
7373/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin siitähän me keskiluokkaiset juuri maksetaan, että lapsi on varhaiskasvatuksessa päivän.

Syö siellä aamiaisen, lounaan ja välipalan. Ei siitä tarvitse olla lainkaan häpeissään,

että käyttää kunnallista palvelua. En minä suonikohjujanikaan itse ala hoitamaan, vaikka se olisi halvempaa kuin vaikkapa terveyskeskuksessa ja sielläkin on henkilöstöllä kiire ja työvoimapula."

Hienoa että avaat myös osin vanhempien ajatusmaailmaa. Lapset ovatkin ihan verrannollisia suonikohjuihin.

Hän voisi kyllä kertoa, jos suonikohjuihin kotikonstin tietää. Mieluusti hoitaisin itse kotona.

Vierailija
7374/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää mielestäni kuvastaa yhtä olennaista tekijää varhaiskasvattajien uupumisten takana. Ala on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä puurtajia, jotka eivät osaa tai uskalla "uhmata" yhtäkään sääntöä. Riippumatta säännön järkevyydestä tai toimivuudesta.

Samalla tietenkin kytäten muidenkin sääntöjenmukaisuutta.

Esim. 9 min (vai 11) kahvitauko. Kuka oikeasti menee sekuntikellon kanssa sinne, mitaten samalla muidenkin aikaa?🤦

Vierailija
7375/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kyllä työstäni lastenhoitajana, mutta en pidä siitä, että minulle sanotaan, että lastenhoitajien tarve vähenee, koska opettajia pitää olla ryhmässä 2.  Opettajia ei ole tarjolla. Mitä jos me lastenhoitajat uskomme tämän esihenkilöni  sanoman ja lähdemme sitten ihan muihin hommiin? Kuka sitten hoitaa lapset? Ne kuvitteelliset akateemiset vakaopet sillä alle kolmentonnin palkallaan? Siinä meillä vasta kriisi onkin.

Jos meitä ei enää niin tarvita, niin osaisikohan esihenkilö selittää, miksi rekryssä on niin paljon avoimena lastenhoitajan paikkoja? 

Minä ainakin päätin hakea toisaalle, jossa toivottavasti meitä kaikkia arvostetaan. 

Ihmettelen esihenkilöä, joka ilmoittaa kokouksessa tällaisesta, kun tilanne on koko ajan se, että henkilökuntaa on liian vähän.

Vierailija
7376/19761 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän kyllä työstäni lastenhoitajana, mutta en pidä siitä, että minulle sanotaan, että lastenhoitajien tarve vähenee, koska opettajia pitää olla ryhmässä 2.  Opettajia ei ole tarjolla. Mitä jos me lastenhoitajat uskomme tämän esihenkilöni  sanoman ja lähdemme sitten ihan muihin hommiin? Kuka sitten hoitaa lapset? Ne kuvitteelliset akateemiset vakaopet sillä alle kolmentonnin palkallaan? Siinä meillä vasta kriisi onkin.

Jos meitä ei enää niin tarvita, niin osaisikohan esihenkilö selittää, miksi rekryssä on niin paljon avoimena lastenhoitajan paikkoja? 

Minä ainakin päätin hakea toisaalle, jossa toivottavasti meitä kaikkia arvostetaan. 

Ihmettelen esihenkilöä, joka ilmoittaa kokouksessa tällaisesta, kun tilanne on koko ajan se, että henkilökuntaa on liian vähän.[/quotn

Minne toisaalle?

Vierailija
7377/19761 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti varastan. Varastan myös vettä hanasta ja paperia vessassa ja joskus jopa sähköä pistorasiasta, puhumattakaan nyt huoneilmasta, jota härskisti käytän hyväkseni hengittämiseen. Hyödyn myös päiväkotikiinteistön lämmittämisestä, kaupungin piikkiin, nämä luettakoon jatkoksi pitkään syntilistaani.

Herra minua armahtakoon.

Eri

Vierailija
7378/19761 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pomo sanonut että hlökunta saa ottaa aamupalaa ja välipalaa jos lapsilta jää. Itse kun aloitan päivän 6.20, syön usein vähän aamupalalla lasten kanssa ettei tule kamala väli lounaaseen, joka sekin voi venyä. Aamupalan syöjiä on suurella vaihtelulla ja usein jää yli puuroa tai leipää. Varasta en.

Vierailija
7379/19761 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saada syödä välipalaa eikä aamupalaa. Lounas on taas pakko syödä lapsiryhmässä, söi omia tai talon ruokia. Mutta mikäli syö omia eväitä, se ei saa olla mitään sellaista, joka olisi lasten mielestä parempaa, esim pizzaa tai ranskalaisia tai hampurilaisia. Lasagnekin menee jo siinä rajoilla.

Jos kuitenkin syö aamupalaa/välipalaa töissä päiväkodin piikkiin, siitä on ilmoitettava samalla kun ilmoittaa lounaskerrat (verotusarvo). Aamupala/välipala maksaa 3€ Kerta.

Ja kyllä meille pomo on sanonut suoraan, että aamupalaa ei saa syödä, eikä välipalaa, se kuuluu vain lapsille.

Toisinaan pomo kiertää aamuisin ryhmissä ja jos narauttaa aamupalan syömisestä, huomauttaa siitä.

Siksi maksan aina silloin tällöin tuon kolmen euron kertamaksun x2 oma-aloitteisesti, vaikka syön lähes joka päivä myös aamu ja välipalaa ryhmässä.

Vierailija
7380/19761 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saada syödä välipalaa eikä aamupalaa. Lounas on taas pakko syödä lapsiryhmässä, söi omia tai talon ruokia. Mutta mikäli syö omia eväitä, se ei saa olla mitään sellaista, joka olisi lasten mielestä parempaa, esim pizzaa tai ranskalaisia tai hampurilaisia. Lasagnekin menee jo siinä rajoilla.

Jos kuitenkin syö aamupalaa/välipalaa töissä päiväkodin piikkiin, siitä on ilmoitettava samalla kun ilmoittaa lounaskerrat (verotusarvo). Aamupala/välipala maksaa 3€ Kerta.

Ja kyllä meille pomo on sanonut suoraan, että aamupalaa ei saa syödä, eikä välipalaa, se kuuluu vain lapsille.

Toisinaan pomo kiertää aamuisin ryhmissä ja jos narauttaa aamupalan syömisestä, huomauttaa siitä.

Siksi maksan aina silloin tällöin tuon kolmen euron kertamaksun x2 oma-aloitteisesti, vaikka syön lähes joka päivä myös aamu ja välipalaa ryhmässä.

Kunnon riistopaikka. Pk:n aamupalat eivät oo 3€ arvoisia.

Pomonne vois keskittyä muuhun kuin vahtikierroksiinsa. Voin niin kuvitella, miten tunnelma jäykistyy ja kaikki yrittävät olla mallikelpoisia esihenkilön ilmestyessä ryhmän ovelle. Kenties osan yrittäessä päästä pomon sisäpiiriin hännystelijäjoukoksi, käyttäen runsaasti aikaa johtajan luona ramppaamiseen ja p*rseennuolentaan.

Toivottavasti olen väärässä.