Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi alkuvkosta vanhempi työkaverini tuumasi paperipino kourassaan, että luen ja prosessin tämän sitten kotona.
Ihan tavallista. Ja mukisematta sen tekee vaikka mukiseekin samalla, mutta kun ei ole vaihtoehtoja.Minä en yhtäkään työhön liittyvää lappua lue tai kirjoita kotona, en edes kahvitauolla, jos en pääse ryhmästä irtoamaan, niin sitten jää laput lukematta ja kirjoittamatta.
Suosittelen kaikille muillekkin.
Ja toistaiseksi ei ole mitään tapahtunut vaikka en ole tehnyt mitään ylimääräistä, lapset olen hoitanut ja heidän kanssa ollut, en ole lukenut vasuja enkä ollut laatimassakaan niitä sitä pakollista tiimipalaveria lukuunottamatta, missä äkkiä jotain hutaistiin.
Yhdesti olen yöllä herännyt pyörittelemään työasioita mielessä, mutta sekin jäi siihen yhteen kertaan. Heti seuraavana päivänä hoidin asian sille mallille, ettei se tulisi enää kotiin mukaan.T: Huono lastenhoitaja.
No mitä suunnittelutyötä lastenhoitajilla muka on? He nimenomaan ovat suorittavassa työssä eivätkä ole vastuussa jos joku lappu jää täyttämättä, toisin kuin ryhmän opettaja.
T: Huono opettaja
Esim. ennen minulla oli tapana joskus kerätä omalla ajalla luonnonmateriaaleja töihin vietäväksi tai valmistella jotain omaa tavaraa materiaalia ja pakata sitä mukaan töihin. Nyt on tuokin hauskuus sitten loppu, koska työ on intensiivistä töissä, niin täytyy tehdä selvä ero vapaa-ajan ja työn välille, ettei tarvitse töitä miettiä kotona yhtään enempää kuin on pakko.
Ei toki niin paljon ole suunniteltavaa kuin opettajalla, mutta kyllä meillä ainakin ennen opettajat lastenhoitajat yhdessä teki varhaiskasvatussuunnitelmia: Ei se ollut pelkästään opettajan homma vaikka päävastuu tietenkin hänellä olikin. Ryhmän ulkopuolista tekemistä olisi kyllä ja esim. tiedotteiden lukemista ja niitä tiedotteita pidetään kahvihuoneen pöydällä jotta tunnollisimmat käyttää sen ainoankin taukonsa niiden lukemiseen. Minä en.
T: Huono lastenhoita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä resurssipula, olen hakenut keikkaa läheisestä päiviksestä kun olen sitäkin työtä tehnyt ja on paperit olemassa, mutta mitään ei kuulu?
Siis yhdestä päiväkodista olet hakenut keikkaa? Ehkä just siinä päiväkodissa sattuu jon olemanaa tarpeeksi keikkalaisia, jos kunnassasi on sijaisrekry, niin ilmoittaudu siihen, taatusti et jää ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä resurssipula, olen hakenut keikkaa läheisestä päiviksestä kun olen sitäkin työtä tehnyt ja on paperit olemassa, mutta mitään ei kuulu?
Siis yhdestä päiväkodista olet hakenut keikkaa? Ehkä just siinä päiväkodissa sattuu jon olemanaa tarpeeksi keikkalaisia, jos kunnassasi on sijaisrekry, niin ilmoittaudu siihen, taatusti et jää ilman työtä.
Ainakin täällä kaikki keikat _pitäisi_ pyörittää sijaisrekryn kautta. Kyllä niitä vähän sivustakin kysellään, mutta pääosin puhelin rallaa automaattisia "sijaisuus tarjolla" viestejä. Tosin itse en ole niitä nyt ottanut kun ihan kotoa haettiin kokoaikaistyöhön useammaksi kk.
" Tänään aamu alkoi nyrkillä päin näköä."
Voi ei.
Oletko kunnossa?
Teitkö sen ilmoituksen mikä tulee tehdä väkivaltaisesta käytöksestä pk:lla?
Olen avustajana päiväkodissa. Hirveätä härdelliä koko ajan. Jos vanhemmat tietäisivät, eivät koskaan jättäisi lapsiaan hoitoon. Avustajat, sijaiset pyörittävät touhua, opettajat palavereissa päivät pitkät. Sekopäistä touhua. Pelkkää selviytymistä. Lapset täysin stressaantuneita, koska liian vähällä henkilöstöllä yritetään pyörittää tätä touhua. Ei aikaa yksilöille, kaikki huutavat yhteen ääneen aikuisen aikaa, mutta emme voi revetä 10 paikkaan yhtä aikaa. Esim. tänään, 6 lasta halusi istua sylissä, mutta en vain voi revetä syliksi kaikille, kun täytyy siivota lelut pois, hakea ruokakärryt, kattaa ruokailuvälineet, opastaa ruokailuissa, laittaa sängyt esille/viedä ruokakärryt pois, laittaa sängyt pois. Pukea kuravaatteet, siivota ja juosta ulos valvomaan lapsia. Vanhemmat eivät noteeraa avustajia, eivät huomioi mitenkään. Me avustajat olemme pelkkää ilmaa. Palkkani 1520€ / kk nettona.
Vierailija kirjoitti:
Resurssipulaa on juuri siksi, kun sijaisia ei oteta.
Vierailija kirjoitti:
Olen avustajana päiväkodissa. Hirveätä härdelliä koko ajan. Jos vanhemmat tietäisivät, eivät koskaan jättäisi lapsiaan hoitoon. Avustajat, sijaiset pyörittävät touhua, opettajat palavereissa päivät pitkät. Sekopäistä touhua. Pelkkää selviytymistä. Lapset täysin stressaantuneita, koska liian vähällä henkilöstöllä yritetään pyörittää tätä touhua. Ei aikaa yksilöille, kaikki huutavat yhteen ääneen aikuisen aikaa, mutta emme voi revetä 10 paikkaan yhtä aikaa. Esim. tänään, 6 lasta halusi istua sylissä, mutta en vain voi revetä syliksi kaikille, kun täytyy siivota lelut pois, hakea ruokakärryt, kattaa ruokailuvälineet, opastaa ruokailuissa, laittaa sängyt esille/viedä ruokakärryt pois, laittaa sängyt pois. Pukea kuravaatteet, siivota ja juosta ulos valvomaan lapsia. Vanhemmat eivät noteeraa avustajia, eivät huomioi mitenkään. Me avustajat olemme pelkkää ilmaa. Palkkani 1520€ / kk nettona.[/quot
Sama täällä. Me avustajat teemme ne työt. Vanhemmat eivät edes tervehdi meitä avustajia, kohtelevat kuin ilmaa. Tulisivavat joskus katsomaan, kuka ne työt tekevät.
Vanhemmat ovat niin typeriä, että luulevat ns. opettajien pyörittävän päiväkodin systeemiä. Päiväkodeissa avustajat hoitavat lapsia, .opettajien istuessa kokouksissa . Me avustajat, hoidamme lapsianne. Opettajat kertovat vanhemmille päivän tapahtumista, jotka me avustajat olemme tehneet. Meitä avustajia kukaan ei noteeraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen avustajana päiväkodissa. Hirveätä härdelliä koko ajan. Jos vanhemmat tietäisivät, eivät koskaan jättäisi lapsiaan hoitoon. Avustajat, sijaiset pyörittävät touhua, opettajat palavereissa päivät pitkät. Sekopäistä touhua. Pelkkää selviytymistä. Lapset täysin stressaantuneita, koska liian vähällä henkilöstöllä yritetään pyörittää tätä touhua. Ei aikaa yksilöille, kaikki huutavat yhteen ääneen aikuisen aikaa, mutta emme voi revetä 10 paikkaan yhtä aikaa. Esim. tänään, 6 lasta halusi istua sylissä, mutta en vain voi revetä syliksi kaikille, kun täytyy siivota lelut pois, hakea ruokakärryt, kattaa ruokailuvälineet, opastaa ruokailuissa, laittaa sängyt esille/viedä ruokakärryt pois, laittaa sängyt pois. Pukea kuravaatteet, siivota ja juosta ulos valvomaan lapsia. Vanhemmat eivät noteeraa avustajia, eivät huomioi mitenkään. Me avustajat olemme pelkkää ilmaa. Palkkani 1520€ / kk nettona.[/quot
Sama täällä. Me avustajat teemme ne työt. Vanhemmat eivät edes tervehdi meitä avustajia, kohtelevat kuin ilmaa. Tulisivavat joskus katsomaan, kuka ne työt tekevät.Tähän voi vaikuttaa myös ryhmän sisäisesti. Me puhumme kaikista aikuisista tasavertaisesti. Saatan jopa mainita vanhemmalle että kysytään avustaja lta(kutsun tietenkin nimellä), hän viettänyt tänään paljon aikaa sinun lapsesi kanssa. Meillä myös avustaja ottaa lapsia vastaan ja luovuttaa vanhemmille. Arvostakaa työtovereitanne myös ääneen ja konkreettisesti!
Meidän ryhmä ei selviäisi ilman avustajaa, ja me tuomme sen julki niin vanhemmille kuin myös koko työyhteisössä
Vierailija kirjoitti:
Olen avustajana päiväkodissa. Hirveätä härdelliä koko ajan. Jos vanhemmat tietäisivät, eivät koskaan jättäisi lapsiaan hoitoon. Avustajat, sijaiset pyörittävät touhua, opettajat palavereissa päivät pitkät. Sekopäistä touhua. Pelkkää selviytymistä. Lapset täysin stressaantuneita, koska liian vähällä henkilöstöllä yritetään pyörittää tätä touhua. Ei aikaa yksilöille, kaikki huutavat yhteen ääneen aikuisen aikaa, mutta emme voi revetä 10 paikkaan yhtä aikaa. Esim. tänään, 6 lasta halusi istua sylissä, mutta en vain voi revetä syliksi kaikille, kun täytyy siivota lelut pois, hakea ruokakärryt, kattaa ruokailuvälineet, opastaa ruokailuissa, laittaa sängyt esille/viedä ruokakärryt pois, laittaa sängyt pois. Pukea kuravaatteet, siivota ja juosta ulos valvomaan lapsia. Vanhemmat eivät noteeraa avustajia, eivät huomioi mitenkään. Me avustajat olemme pelkkää ilmaa. Palkkani 1520€ / kk nettona.
Eikö pöydät voisi kattaa ja sängyt laittaa silloin kun lapset ovat ulkona? Näin ainakin meillä toimittiin silloin kun ryhmissä oli vielä apulaisia.
Täällä yksi, joka on juuri valmistunut ja aloittanut opettajana uudessa päiväkodissa ja ryhmässä. Minun koko syksy on mennyt pelkästään vasuissa. Joudun yksin pitämään 21 lapsen vasut ja en ole muuta juuri tehnytkään, kun istunut koneella kirjoittamassa vasuja tai tekemässä muuta kirjallista työtä. Ryhmän lastenhoitajat tuntevat lapset paljon paremmin kuin minä, koska he ovat enemmän niiden lasten kanssa! Kuitenkaan eivät saa vasuja pitää ja yritän sitten sillä vähäisellä yhteisellä tiimiajalla saada lastenhoitajilta tietoa vasuihin, koska minä en yksinkertaisesti ole oppinut tuntemaan lapsia niin hyvin. Siitä olen onnellinen, että mulla on kaksi ihanaa vakituista lastenhoitajaa tiimissä, eikä vaihtuvia sijaisia. Sekin aika vielä koittaa, ellen sitä ennen saa muuta työtä. Aloitin siis elokuussa ja mulle puhuttiin jo vakkarisopimuksesta, mutta en aio ottaa sitä vastaan. Teen hommaa kesään asti ja hakeudun muualle. Johan mä sitten vuoden kestin tätä älyttömyyttä.
"Täällä yksi, joka on juuri valmistunut ja aloittanut opettajana uudessa päiväkodissa ja ryhmässä. Minun koko syksy on mennyt pelkästään vasuissa.
Joudun yksin pitämään 21 lapsen vasut ja en ole muuta juuri tehnytkään, kun istunut koneella kirjoittamassa vasuja tai tekemässä muuta kirjallista työtä.
Ryhmän lastenhoitajat tuntevat lapset paljon paremmin kuin minä,
koska he ovat enemmän niiden lasten kanssa!
Kuitenkaan eivät saa vasuja pitää ja yritän sitten sillä vähäisellä yhteisellä tiimiajalla saada lastenhoitajilta tietoa vasuihin,
koska minä en yksinkertaisesti ole oppinut tuntemaan lapsia niin hyvin.
Siitä olen onnellinen, että mulla on kaksi ihanaa vakituista lastenhoitajaa tiimissä,
eikä vaihtuvia sijaisia. Sekin aika vielä koittaa, ellen sitä ennen saa muuta työtä.
Aloitin siis elokuussa ja mulle puhuttiin jo vakkarisopimuksesta, mutta en aio ottaa sitä vastaan.
Teen hommaa kesään asti ja hakeudun muualle. Johan mä sitten vuoden kestin tätä älyttömyyttä."
Opettajat tekevät varhaiskasvatussuunnitelmia 21 lapsesta, joista heillä ei ehdi edes tulla minkäänlaista käsitystä, koska aikaa viettää heidän kanssaan ei ole olemassa.
Pahimmillaan sitten kai pelkkää säveltämistä motorisista taidoista/kaveritaidoista/ sun muusta ammatti-jargonista, mikäli ei löydy yhtään pysyvää hoitajaa tai avustajaa joka oikeasti on ollut lapsen kanssa arjessa pidempään samassa ryhmässä pysyen ja tuntee lapset ja taidot. Lapsen parhaaksi vasut, tottakai.
Olen ollut päiväkodissa opettajana yli 20 vuotta ja ihmettelen kyllä, miten paljon aikaa siihen vasun kirjaamiseen menee, jos ei ehdi edes perustyötä tekemään, kun istuu vain kirjoittamassa.
Vasuun valmistautumiseen voi mennä minulla ehkä 15 minuuttia, lisäksi kyselen tiimiltä mielipiteitä. Keskustelu vie 20-30 minuuttia ja puhtaaksikirjoitus ehkä vielä 15 minuuttia. Näin laskien yhden lapsen kirjallisiin töihin kuluu 1h. Sak-aikaa on 5h/vko. Kukaan ei pakota pitämään kaikkia keskusteluita samalla viikolla. Lain mukaan keskustelut tulee pitää kahden kuukauden kuluessa hoitosuhteen alkamisesta. Melko harvoin kaikki aloittavat samaan aikaan, jolloin kahdessa kuukaudessa pitäisi kaikki 20 vasua olla kirjattuna.
Suosittelen aloittelijoille, että pidätte tekstit lyhyinä. Napakasti ja tiiviisti lapsen vahvuuksia, 1-2 tavoitetta tiimille ja niihin konkreettiset menetelmät, jotka ovat saavutettavissa nykyisillä resursseilla eikä haavemaailmassa.
Ei kukaan jaksa lukea edes liian pitkiä tarinoita eikä liian korkealentoisia ja laajoja tavoitteita pysty saavuttamaan. Epärealistiset odotukset työtä kohtaan uuvuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa opettajana yli 20 vuotta ja ihmettelen kyllä, miten paljon aikaa siihen vasun kirjaamiseen menee, jos ei ehdi edes perustyötä tekemään, kun istuu vain kirjoittamassa.
Vasuun valmistautumiseen voi mennä minulla ehkä 15 minuuttia, lisäksi kyselen tiimiltä mielipiteitä. Keskustelu vie 20-30 minuuttia ja puhtaaksikirjoitus ehkä vielä 15 minuuttia. Näin laskien yhden lapsen kirjallisiin töihin kuluu 1h. Sak-aikaa on 5h/vko. Kukaan ei pakota pitämään kaikkia keskusteluita samalla viikolla. Lain mukaan keskustelut tulee pitää kahden kuukauden kuluessa hoitosuhteen alkamisesta. Melko harvoin kaikki aloittavat samaan aikaan, jolloin kahdessa kuukaudessa pitäisi kaikki 20 vasua olla kirjattuna.
Suosittelen aloittelijoille, että pidätte tekstit lyhyinä. Napakasti ja tiiviisti lapsen vahvuuksia, 1-2 tavoitetta tiimille ja niihin konkreettiset menetelmät, jotka ovat saavutettavissa nykyisillä resursseilla eikä haavemaailmassa.
Ei kukaan jaksa lukea edes liian pitkiä tarinoita eikä liian korkealentoisia ja laajoja tavoitteita pysty saavuttamaan. Epärealistiset odotukset työtä kohtaan uuvuttavat.
Itse olen lastensuojelun sossu. Meillä vaaditaan jokaiselle lapselle asiakassuunnitelmat, joita muokataan tarvittaessa. Periaatteessa suunnitelma on tehtävä vuosittain. Jos tulee uutena työntekijänä, on tietenkin sen varassa mitä aiemmin on kirjoitettu ja mitä ohjaajat kertovat, mutta sen työn myötä lapsiin toki tutustuu. Neuvottelu vie tunnin, suunnitelmaa kirjoittaa saman ajan. Ei kannata tehdä kovin montaa sivua, tiivis ja napakka on paras. Vasussuunnitelmat ovat yleensä ehkä ehkä 20% verrattuna meidän suunnitelmiin. Ei niihin kannata tuhrata aikaa kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
No, omasta mielestäni myös vasujen kirjoittaminen on helpottunut jo vuoden kokemuksen jälkeen, 20 vuoden jälkeen niitä tuskin erityisemmin stressaan. Eli sanoisin, että kokemus tuo helpotusta työhön. Aluksi menee aikaa ohjelmien käyttöön ottoon ja tunnusten saamiseen, vakkarinahan tunnukset on valmiina ja uusiin järjestelmiin saa koulutuksen. Uutena asema ei aina ole niin hyvä, jotenkin ajatellaan, että osaat käyttää kaikkia järjestelmiä ja vielä tiedät mitä ne ovat. Johdon puolesta kehotetaan vain kysymään toisilta opettajilta apua (muillakin kiire omien töidensä kanssa).
Siinä olen samaa mieltä, että vasut kannattaa pitää lyhyinä ja napakoina, eikä turhaan keksiä sinne kaikenlaisia hienouksia.
" Olen ollut päiväkodissa opettajana yli 20 vuotta ja ihmettelen kyllä, miten paljon aikaa siihen vasun kirjaamiseen menee, jos ei ehdi edes perustyötä tekemään, kun istuu vain kirjoittamassa.
Ei kukaan jaksa lukea edes liian pitkiä tarinoita eikä liian korkealentoisia ja laajoja tavoitteita pysty saavuttamaan. Epärealistiset odotukset työtä kohtaan uuvuttavat."
.
Kirjoitat asiaa. Mutta ottakaa huomioon , että pelkästään opettajien kirjoitustaidot vaihtelevat suuresti, samoin tapa tehdä työtä, eli perehtyä lapseen yksilöllisesti.
Toiset on suuripiirteisiä ja jopa copypastea käytetään? Samoin on opettajia,
joiden perus suomenkielitaito saattaa olla vielä niin heikko, että tarvitaan jostain henkilökunnasta puhtaaksikirjoittajaa ettei vasun sisältö mene kirjoitusasuiltaan koomiseksi.
Pituus ja sisältö siis vaihtelee riippuen kuka tekee ja miten.
On takuulla nähty hutaistuja vasuja missä jopa hups lause jätetty kesken.
Kumma kun kukaan ei edes valittanut saati huomannut että no oho.
On takuulla näkynyt ihmeellisiä sanoja vähän sinne päin. Mutta ei se mitään.
On näkynyt nyös perfetionistin tai tiukan/korkean ammattietiikan omaavan henkilön tuottamia liki täydellisiä vasuja sekä sisällöltään että kirjoitusasultaan.
Löytyy siis paljon opettajia jotka paneutuvat sekä työhönsä että vasun laadintaan asian vaatimalla tavalla.
Ylitunnollisemmat miettivät niitä öisin kotonaankin.
Vetelimmät jumittaa tuntikausia toimistossa tietokoneen ääressä ovi kiinni pään lyödessä tyhjää tyyliin "mitä ihmettä mä tostakin nyt kirjaisin tähän" , pokkana samaan aikaan jumittavat toimistossa, kun joku hoitaja/sijaisraukka on jätetty pärjäilemään lapsiryhmään, missä saattaa (joo siihen ihan lailliseen suhdelukuun sisältyen ) kuulua erittäin haastavia tapauksia.
Ei kaikkea löytyy laidasta laitaan, koska rasti ruutuun vasuja ei ole. Siis sellaisia minkä ruksaamiseen menisi max 15 min?
Itse asiassa olisi erittäin hyvä asia että olisi.
"Vanhemmat ovat niin typeriä, että luulevat ns. opettajien pyörittävän päiväkodin systeemiä. Päiväkodeissa avustajat hoitavat lapsia, .opettajien istuessa kokouksissa . Me avustajat, hoidamme lapsianne. Opettajat kertovat vanhemmille päivän tapahtumista, jotka me avustajat olemme tehneet. Meitä avustajia kukaan ei noteeraa.["
.
No joo, riippuu tosi paljon päiväkodista ja sen avustajan toimenkuvasta ja osaamisesta.
Ainakin henkilökohtaisia avustajia mun mielestä kyllä arvostetaan pk:ssa , siis heitä jotka avustaa pk:ssa erityistä tukea tarvitsevia lapsia/lasta. Varsinkin jos ne on koulutettuja ja sitoutuneita täysillä siihen avustettavaan, niin kaikki kunnioittaa.
Ryhmäavustajat taas tekee (mun mielestä) tosi paljon kaikenlaista , eli heidän työmäärä saattaa oikeasti olla huikea koska auttavat suurinpiirtein kaikessa. Ryhmäavustajat on ahkerimpia tyyppejä päiväkodeissa ja siksi pidettyjä.
Kun pk:ssa on hyvä ryhmähenki niin jokaisen työ koetaansamalla lailla arvokkaana.
Onhan vanhempiakin jotka kohtelee hoitajia ja opettajia kuin piikaa. Alentuvasti puhutaan ja haukutaan. Mutta suurin osa toki asiallisia aikuisia hekin.
Kummasti ei ole aikaa olla lasten kanssa, mutta käykääpä ihmiset huvikseen katsomassa päiväkotien pihalla ulkoilun aikaa. 90% todennäköisyydellä aikuiset seisovat ringissä juttelemassa keskenään. Jutteluun on aina aikaa. Juttelevat omat asiat joka päivä kollegojen kanssa. Ihan joka päivä on aikaa omien kuulumisten ja kokemusten kertomiselle ja muiden kuuntelemiselle. Ja minulla jos jollakin on tästä ihan satavarma tieto. Sitten ei ole muka aikaa lapsille. Se on ihan höpöhöpö puhetta. Älkää uskoko. Siellä on aikaa. Eihän siellä muuta olekaan kuin aikaa olla lasten kanssa. En ymmärrä, mitä tämä kitinä nyt oikein on. Siellähän ollaan lasten kanssa päivät pitkät. Käyttäkää ne ulkoilutkin lasten kuulumisten kyselyihin ja jutteluihin ja yhdessä leikkimiseen, niin varmasti on aikaa. Kaksi ulkoilua on joka päivä. Jos silloin ei olla lasten kanssa ja muu aika nukutaan ja syödään, niin sitten voi mennä tiukille. Mutta oma valinta. Ole varhaiskasvatuksen ihminen lapsen kanssa. Sinä voit tehdä sen valinnan itse. Kukaan ei estä sinua. Ja lopeta valittaminen. Ole lapsen kanssa. Joku sak-aika tai sijaisuus ei sitä todellakaan estä niin totaalisesti kuin nyt on annettu ymmärtää tai kerran viikossa pidettävä pedaryhmä. Höpö höpö ja suut suppuun nyt!
Vierailija kirjoitti:
"Vanhemmat ovat niin typeriä, että luulevat ns. opettajien pyörittävän päiväkodin systeemiä. Päiväkodeissa avustajat hoitavat lapsia, .opettajien istuessa kokouksissa . Me avustajat, hoidamme lapsianne. Opettajat kertovat vanhemmille päivän tapahtumista, jotka me avustajat olemme tehneet. Meitä avustajia kukaan ei noteeraa.["
.
No joo, riippuu tosi paljon päiväkodista ja sen avustajan toimenkuvasta ja osaamisesta.
Ainakin henkilökohtaisia avustajia mun mielestä kyllä arvostetaan pk:ssa , siis heitä jotka avustaa pk:ssa erityistä tukea tarvitsevia lapsia/lasta. Varsinkin jos ne on koulutettuja ja sitoutuneita täysillä siihen avustettavaan, niin kaikki kunnioittaa.
Ryhmäavustajat taas tekee (mun mielestä) tosi paljon kaikenlaista , eli heidän työmäärä saattaa oikeasti olla huikea koska auttavat suurinpiirtein kaikessa. Ryhmäavustajat on ahkerimpia tyyppejä päiväkodeissa ja siksi pidettyjä.
Kun pk:ssa on hyvä ryhmähenki niin jokaisen työ koetaansamalla lailla arvokkaana.
Onhan vanhempiakin jotka kohtelee hoitajia ja opettajia kuin piikaa. Alentuvasti puhutaan ja haukutaan. Mutta suurin osa toki asiallisia aikuisia hekin.
Joo joka päivä ja päivät pitkät istuvat kokouksissa. Pyhä yksinkertaisuus! Olisit opiskelut sinäkin, niin olisit edes vähän fiksumpi tai sitten se opettaja vaikka.