Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19753)

Vierailija
3821/19753 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo tekee varmasti laadukasta työtä, mutta lasten hoitoon ja kasvatukseen heidän kalenterissaan ei ole paljon aikaa varattu. Ryhmän toiminnassa heillä ei useinkaan ole konkreettista merkitystä. Heidät on ulkoistettu suunnittelioiksi, tiiminvetäjiksi (pikkupomoiksi), kirjaajiksi ja loputtomissa palavereissa istujiksi.

Lastenhoitajalla on huono asenne. Hän heikentää työilmapiiriä kun yrittää keskustella ongelmista. Hän on ammattitaidoton, jos ei pärjää. (Jos vo ei pärjää kun lh on pois, se johtuu siitä että lh:lla on huono työmoraali). Jos lastenhoitaja uupuu, kyse on alalle soveltumattomuudesta. Sama se jos en kelpaa enää, en pystyiskään koska tykkäsin työstäni ja halusin hoitaa lapset hyvin. 💔

-Eri-

Jos VO:lla on SAK-aikaa 5h/viikossa, eli keskimäärin tunti päivässä, niin millä matematiikalla heidän kalenterissaan ei ole lapsille aikaa? Tuosta jää vielä 6 h 39 min päivittäistä työaikaa ryhmässäoloon. 

Vasukeskustelut (niiden valmistelut), koulutukset, muutkin palaverit eivät kuulua suunnitteluajalla tehtäviin hommiin, vaan tulevat siihen vielä lisäksi, joten opettajilla on oikeus olla ryhmästä pois PAAALJON enemmän kuin tuo virallinen suunnitteluaika. Oikeasti opettajat ovat ryhmässä n. 4 tuntia työpäivästään ja koska lasten hoitoaika on yleensä sen 9 tuntia, niin eipä ole opettaja läsnä puoliakaan siitä ajasta, eli useimmiten lapsilla on vain kaksi hoitajaa.

Sitten kun tulaakin kaksi opettajaa/ryhmä, niin en ymmärrä miten tuo homma edes pyörii sillä kaavalla, molemmat ovat jatkuvasti pois ryhmästä ja se yksi lastenhoitajaparka joutuu olemaan siellä ryhmässä niin tiivisti, että työuupuneita lastenhoitajia tulee varmasti olemaan kasapäin.

Vaan onpa laadukasta varhaiskasvatusta, kun paperinpyörittäjät ja palaveeraajat lisääntyy.

Eihän se palaverien määrä lisäänny, vaikka ryhmässä on kaksi opettajaa. Käytännössä se tarkoittaa vain sitä, että siinä missä ryhmän ainoa opettaja on pitänyt kaikki 21 lapsen vasukeskustelut yms. palaverit, kahden opettajan ryhmässä ne jaetaan puoliksi. Kun toinen opettaja on pois ryhmästä, toinen on lasten kanssa lastenhoitajan kanssa.

Totta kyllä tämäkin, suunnitteluajat toisaalta taas lisääntyy ja kun nytkin on ollut mahdotonta antaa lastenhoitajille vastaavia aikoja pois ryhmästä, niin ihmettelen miten se onnistuu sitten kun kaksi opettajaa.

Ja itsesasiassa, omassa ryhmässäni on nyt kaksi opettajaa ja he ovat jo nyt pitäneet palavereita kahdestaan kun itse olen hoitanut kaikki ryhmän lapset. Että kyllä se vain sitten menee niin, että on kaksi niissä palavereissa, koska opettajilla on oikeus, kun lastenhoitajilla taas ei ole.

Miksi lastenhoitajan pitäisi olla pois ryhmästä vastaavia aikoja?

Ei tietenkään alhaisella lastenhoitajalla ole mitään muuta kuin se konkreettinen lasten kanssa oleminen, esim. koulutuksiin ei tietenkään koskaan liity mitään tehtäviä, eikä IKINÄ tarvitse mitään toimintaa valmistella tai materiaaleja hänen hommata.

Lastenhoitajan kuuluu olla hiljaa tehdä niinkuin opettaja sanoo ja jos opettaja sanoo, ettei lastenhoitajalla ole oikeutta vetäytyä pois lapsiryhmästä koneelleen, niin sitten se on niin. Alistettuna alhaisimpana maanmatosena lastenhoitaja vain hiljaa nöyrtyy tähän arvojärjestykseen ja tekee kuten käsketään, kunnioittaen suuren opettajan tahtoa ja arvovaltaa.

Ja sitten kun ei tee vastuutehtäviään, saa haukut kaikilta päiväkodin työntekijöiltä ja esihenkilöltä myöskin. Kiva olla sylkykuppina.

Vierailija
3822/19753 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että seuraavaan lomaan on ihan liian pitkä aika. Nyt ollut kuukauden töissä ja olisi jo loman tarpeessa, tänä vuonna ajattelin pitää loman sitten joulun aikaan, toivoa sopii että jaksan sinne asti, ettei tarvitse taas olla sairauslomalla työuupumuksen vuoksi.

Miten pitkän sairausloman lääkäri yleensä antaa? Itse olen myös aivan loppu, mutta mikään viikko pari tuskin auttaisi. Alan vaihtokin mielen päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3823/19753 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että seuraavaan lomaan on ihan liian pitkä aika. Nyt ollut kuukauden töissä ja olisi jo loman tarpeessa, tänä vuonna ajattelin pitää loman sitten joulun aikaan, toivoa sopii että jaksan sinne asti, ettei tarvitse taas olla sairauslomalla työuupumuksen vuoksi.

Miten pitkän sairausloman lääkäri yleensä antaa? Itse olen myös aivan loppu, mutta mikään viikko pari tuskin auttaisi. Alan vaihtokin mielen päällä.

En ole tuo jolta ilmeisesti asiaa kysyt, mutta eihän siihen mitään yleispätevää vastausta eli aikaa ole.

Riippuu siitä sinun voinnistasi, testien tuloksista (esim.mielialatesti), työn luonteesta, lääkäristä jne.

Ei ole edes mikään automaatio, että sairauslomaa saisit, tapauskohtaista ja myös tuunattu työ on asia jota harkitsevat eli työaika lyhennettynä.

Ja monesti mitä pidempi sairausloma sitä vaikeampi palata takaisin. On siis puolensa ja puolensa siinäkin.

Esimerkkinä vaikkapa minä itse, sain 2 eri pätkässä 2-3vkoa sairauslomaa muutama vuosi sitten, työkaveri oli jokin aika sitten liki 3kk pois ja toinen vain 2vkoa.

Tuo pätkissä antaminen on muuten aika syvältä, rasittaa oikeastaan enemmän kuin mitä antaa, myös työnantajan suhteen.

Summasummarum, asia selviää siellä työterveysläärin vastaanotolla.

Vierailija
3824/19753 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko luulet, että se on kaikilla kys syystä lääkärille menevillä sama aika?

Vierailija
3825/19753 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki poisti kotihoidon kuntalisän, jotta saisi lisää lapsia varhaiskasvatukseen. Sitten ei kuitenkaan ole riittävästi varhaiskasvattajia ja toiminta on hyvin kaukana laadukkaasta.

Aivan h u llun hommaa.

Päivähoitopaikkoja on lisätty viime vuosin useilla sadoilla.

Ja paikkojen määräkö takaa laadukkaan varhaiskasvatuksen? Samaan aikaan pätevien varhaiskasvattajien määrä Helsingissä ei ole kasvanut vastaavasti. 1/3 helsinkiläislapsista on ilman pätevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Siitä on laatu kaukana.

Jos 1/3 helsinkiläislapsista olisi perhepäivähoidossa niin tuossa ei olisi virallisestikaan mitään ongelmaa.

Helsinkihän on vähentänyt perhepäivähoitajia systemaattisesti koko ajan, mikä on järjetöntä. Se nyt kuitenkin olisi kodista seuraava järkevä paikka alle 3-4-vuotiaalle.

Helsinki panostaa jättimäisiin laitospäiväkoteihin ja päivähoitobyrokratiaan, joista jälkimmäinen paisuu, paisuu, paisuu.

Eipä taida kovin paljon halukkaita nykyään perhepäivähoitajiksi olla. Kannattavaa se on lähinnä sellaiselle, joka hoitaa sitten omiakin lapsiaan osana sitä perhepäivähoitoa. Muuten esim. lapsettoman sinkun kämppään ei lapsikatrasta mahdu ja mitä olen entisiltä perhepäivähoitajilta kuullut, niin kyllähän se vaatii aikamoista uhrautumista: Välttämättä lapsia ei esim. haeta ajoissa, hirveä syyllisyys kun sairastaa on lomalla ja lastenhoidon lisäksi täytyy tehdä KAIKKI, siis siivota, tehdä ruokaa, pyykätä jne.

Muistaakseni joku joskus puhui myös vanhemmista jotka tekevät vuorotyötä: Siinäpä sitten olet niissä lapsissa kiinni mahdollisesti 24/7.

Opetusmateriaaleista sai kai jonkinlaisen korvauksen ja esim. lelujen hankkimisesta yms. mutta en nyt yhtään muista, että oliko se korvaus 100% vai oliko siinä joku omavastuu niinkuin on muillakin palkansaajilla. Pitääkin kysäistä töistä kolleegalta, että miten noiden kanssa meni kun oli perhepäivähoitaja.

Vaikka lapsia oliskin vähemmän, niin sitten taas olet ihan yksin, se on kiva esim. ottaa lapsilauma vessaan mukaan katsomaan kun vaihdat kuukautissidettä tai käyt kakalla.

Vierailija
3826/19753 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki poisti kotihoidon kuntalisän, jotta saisi lisää lapsia varhaiskasvatukseen. Sitten ei kuitenkaan ole riittävästi varhaiskasvattajia ja toiminta on hyvin kaukana laadukkaasta.

Aivan h u llun hommaa.

Päivähoitopaikkoja on lisätty viime vuosin useilla sadoilla.

Ja paikkojen määräkö takaa laadukkaan varhaiskasvatuksen? Samaan aikaan pätevien varhaiskasvattajien määrä Helsingissä ei ole kasvanut vastaavasti. 1/3 helsinkiläislapsista on ilman pätevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Siitä on laatu kaukana.

Jos 1/3 helsinkiläislapsista olisi perhepäivähoidossa niin tuossa ei olisi virallisestikaan mitään ongelmaa.

Helsinkihän on vähentänyt perhepäivähoitajia systemaattisesti koko ajan, mikä on järjetöntä. Se nyt kuitenkin olisi kodista seuraava järkevä paikka alle 3-4-vuotiaalle.

Helsinki panostaa jättimäisiin laitospäiväkoteihin ja päivähoitobyrokratiaan, joista jälkimmäinen paisuu, paisuu, paisuu.

Eipä taida kovin paljon halukkaita nykyään perhepäivähoitajiksi olla. Kannattavaa se on lähinnä sellaiselle, joka hoitaa sitten omiakin lapsiaan osana sitä perhepäivähoitoa. Muuten esim. lapsettoman sinkun kämppään ei lapsikatrasta mahdu ja mitä olen entisiltä perhepäivähoitajilta kuullut, niin kyllähän se vaatii aikamoista uhrautumista: Välttämättä lapsia ei esim. haeta ajoissa, hirveä syyllisyys kun sairastaa on lomalla ja lastenhoidon lisäksi täytyy tehdä KAIKKI, siis siivota, tehdä ruokaa, pyykätä jne.

Muistaakseni joku joskus puhui myös vanhemmista jotka tekevät vuorotyötä: Siinäpä sitten olet niissä lapsissa kiinni mahdollisesti 24/7.

Opetusmateriaaleista sai kai jonkinlaisen korvauksen ja esim. lelujen hankkimisesta yms. mutta en nyt yhtään muista, että oliko se korvaus 100% vai oliko siinä joku omavastuu niinkuin on muillakin palkansaajilla. Pitääkin kysäistä töistä kolleegalta, että miten noiden kanssa meni kun oli perhepäivähoitaja.

Vaikka lapsia oliskin vähemmän, niin sitten taas olet ihan yksin, se on kiva esim. ottaa lapsilauma vessaan mukaan katsomaan kun vaihdat kuukautissidettä tai käyt kakalla.

Olen yks.pph ja meillä vähän eri tilanne kuin kunnallisella. Olen kirjoittanut ketjuun aikaisemminkin. Eli päätämme itse hoitoaikamme (minun on 7.30-16, ei yli eikä alle). Jos menee yli hoitoajan, tulee ylityökorvaus. Jos menee jatkuvasti yli, irtisanon koko sopimuksen.

Hoitomaksun päätämme myös itse, minulla on 800e/kk/lapsi. Hoitomaksuista voin vähentää verotuksessa kulukorvauksen n 120e/lapsi/kk.

Myös hoitoon tulevat lapset saan valita itse.

Lyhyesti, työ on helppoa, kivaa ja leppoisaa.

Enkä ota muuten lapsia vessaan mukaan. 😁

Vierailija
3827/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
3828/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen tulisi olla vapaaehtoista. Siis saisit joko valita lapsellesi hoitopaikan (halvemmalla, enemmän paikkoja), jossa hänen perustarpeistaan huolehditaan: syötetään, leikitetään, laulatetaan, vahditaan ettei lapsi kuristu henkseleihinsä tai huku vesilammikkoon. Tai sitten voit valita varhaiskasvatuspaikan (kalliimpi), jossa pitää tehdä vasut ja vosut ja suunnitelmat, ja opettaa lapselle eri maiden liput ja biologian alkeet. 

Itse kaipasin vain hoitopaikkaa, turvallista paikkaa, jossa olla vanhempien työpäivän ajan. Sain suunnitelmia ja kokouksia tuutin täydeltä. 

Vierailija
3829/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" En liity tähän, mutta sen vaan sanon että kuka vaan saa töitä etenkin noista touhula tason puljuista. Siellä ei vaan jengi viihdy tai loppuun palamisen kautta vaihtaa alaa tms.[/"

--

"Paskapuhetta. Kuka tahansa ei todellakaan niitä töitä saa ja hyvä niin.["

---

"Selvästi et tiedä alasta yhtään mitään.[/q"

--

"Kuka tahansa tarkoittaa, että jos esim. Reiska, joka on käynyt suihkussa viimeksi 90-luvulla, könyää ylös sillan alta ja horjahtelee 2 promillen laskuhumalassa paskalle haisten työhaastatteluun, hänet palkataan siltä istumalta, koska kuka tahansa palkataan.

"

--

No (sivusta kommentoin) yhtä paljon tuosta Köny-Reiskasta taitaa sijaisena olla päiväkotihärdeliinkeskellä yksin pärjäilevälle hoitajalle, kuin täysin ummikosta jostain muusta muusta muuttaneesta suomea ei pätkääkään ja ei välttäävää englantiakaan osaavasta sijaisesta joka menee istumaan nurkkaan kännykkänsä kanssa mulkoillen häntä lähestyviä lapsia kiusaantuneen näköisenä alta kulmain, tai vaikkapa pokkana häviää vessaan tunniksi piiloon. 

Eli kyllä sen verran värikkäitä tai veteliä omanmaaliaisa sijaisia on ihan ihanlaidasta laitaan tullut nähtyä, alalla kuin alalla että kynnys sijaistamaan on verrattain matala.

Sijaislistat harvoin toimii niin, että sijaisiksi pääsee vain toimelias ja alan perusteet halitseva eli "mitä sinulta odotetaan esim päiväkodissa, no sitä, että tajuat että lapset on se ainoa juttu miksi sielä nyt olet , ei se, että hoitajamitoitus täyttyy lain mukaan kun istut siinä totaali kyllästyneenä ".

Vakituiset , talossa pysyneet työntekijät, oli sitten yksityinen tai kunnallinen tai ala mikä hyväsnä, yleensä ottaen osaa jotain ja on ammattipätevyytenä lunastanut ja sitoutuneisuutensa osoittanut pysymällä työssään.

Opettele lainaamaan tekstiä.

Vierailija
3830/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieslastenhoitajat, hermo menee niihin.

Uskomatonta siipeilyä ja sluibailua, vastuun pakoilua, vapaamatkustamista ja tyhmäksi heittäytymistä heti kun jotain pitäisi tehdä.

Riehuttaa osaavat, mutta tilanteen haltuunotto sitten jätetään muille.

Pahin oli eräs omasta mielestään erinomainen kitaristi, kolmisoinnun rämpyttäjä nurkassa. Kuvitteli olevansa jumala.

Eikö suostunut pamputtamaan pilluasi vai mistä moiset antipatiat?

En ole tuo jolle noin aikuismaisesti kommentoit, mutta ei ole itsellänikään kummoisia kokemuksia miespuolista kollegoista.

3 sellaista on vastaan tullut, 1 heistä edusti vanhaa kantaa eli korotti ääntä lapsille, oli kovakourainen ja pakeni aina kun pystyi "hallinnollisiin hommiin" eikä hirveästi "nähnyt" lasten riitatilanteita ja toinen ihan tuore tapaus, oltiin samassa ryhmässä 4v ajan ja hän ei halunnut ikinä kirjata mitään mihinkään ylös, koska "mä oon niin huono kirjoittamaan", istui kahvitauolla _aina_ 30-45min, makasi lattialla muka "leikkimässä", ei noudattanut vaikkapa ruokapöytä tapoja joita muut yritti lapsille ns tapakasvattaen opettaa, vältteli vanhemmille kaiken muun kertomista paitsi kevyen small talkin ja huumoriläpän, ei jaksanut tehdä pikku siistimishommia joista sovittu koko talon tasolla, että tehdään kaikki jne.

Aivan kuin olisi ollut yksi ylimääräinen-ja ikäinen lapsi siinä riesana johon ei voinut kummoisesti luottaa.

Siis kolmen (3) miehen massiivisella otannalla tuomitset kaikki miehet?

Edustavat 100% omasta mieskollegakokemuksestani, ei heitä nimittäin alalla oikeastaan ole. Ja kyllä, voin sanoa niin tällä parinkymmenen vuoden kokemuksella useista useista taloista ja 3 eri kunnasta joissa väkisinkin oppii tietämään eri yksiköiden resursseista kasvattajineen (mm päivystys aika kesäisin yhdistää useita taloja ja silloin saa myös tietoa esim.työntekijöistä).

Olet ollut 20 vuoden aikana töissä useissa useissa taloissa? Onkohan sille joku muukin syy kuin ne harvat miehet alalla, ettet ole saanut pidettyä työpaikkojasi kovin pitkään?

Voi sinua.

Olen ollut keikkalaisena, juurikin niistä surullisista syistä johtuen joita tässäkin ketjussa mainittu, ei ole ollut intressiä jäädä mihinkään huonon johtamisen ja ilmapiirin yksikköön.

Nyt olen ollut 10v "paikallani".

Eli viimeiset 10 vuotta ei ole enää ole niitä surullisia syitä enää olemassa?

En liity tähän, mutta sen vaan sanon että kuka vaan saa töitä etenkin noista touhula tason puljuista. Siellä ei vaan jengi viihdy tai loppuun palamisen kautta vaihtaa alaa tms.

Paskapuhetta. Kuka tahansa ei todellakaan niitä töitä saa ja hyvä niin.

Voi kyllä saa, sitä se työvoimapula teettää, on niin uskomattomia tapauksia töissä, ettei tosikaan. Ja jos menee sanomaan heidän tavastaan tehdä töitä, niin aika herkästi se kääntyy niin, että minä olenkin se ikävä tyyppi ja kiusaaja. Huoh.

No kuka nyt haluaisi tuommosen huohottajan taakseen neuvomaan?

Vierailija
3831/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin juuri 1h päiväunet ja tulin töistä kotiin klo16.30, ei jaksa muuten. Tänään taas ulkona +30 asteen paahteessa n.3h.

Ja sisällä seisovan tukahduttavan kuumaa, ei ilmavirtaus yhtään tippaa ja porukkaa ympärillä.

Aivan helvettiä🥵🤬🤢😫🥵

Vierailija
3832/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijät on vuosikymmeniä itse olleet pilaamassa varhaiskasvatusta, on suostuttu ostamaan itse materiaaleja opetukseen ja leluja, siis palkkarahoista, eikä suinkaan kaikki laita edes verovähennykseen, on suostuttu jatkuvasti vaihtelemaan vuoroja, on suostuttu luopumaan jopa lakisääteisestä ruokatauosta ja oikeudesta syödä muualla kuin lasten keskellä samalla töitä tehden, on suostuttu päivittäiseen lapsimäärän ylitykseen, on suostuttu varallaoloon ilman varallaolokorvausta, on suostuttu hoitamaan esimiestöitä soittelemalla työntekijöitä töihin mikä on siis esimiehen hommaa. On suostuttu käyttämään omia vaatteita töissä ja pienestä palkasta ostelemaan joka sään vaatetukset työnantajien esittäessä vaatimuksia että millaisia niiden vaatteiden tulee olla.

Vanhempien kohdalla on nöyrästi suostuttu etsimään varavaatteita aina kun on jotain jäänyt kotiin tai vanhempi ei ole huolehtinut että lapsella on riittävästi omia varavaatteita tai vanhempi on jopa päättänyt, ettei nyt halua/jaksa/koe tarpeelliseksi jotakin vaatekappaletta ostaa. Nöyrästi on vain opeteltu ulkoa lasten vaatteita ja miltä ne näyttää, ettei vanhempien tarvitse kirjoitella nimiä lasten vaatteisiin, nöyrästi on suostuttu vaikka mihin palveluksiin mitä vanhemmat keksivät pyytää ja vaikkei oikeasti olisi aikaa tai kuuluisi edes työnkuvaan.

Ei enää koskaan varhaiskasvatukseen töihin, on niin älytön työkenttä, ettei millään muulla ole vastaavaa ja työntekijät vain tyhmänä suostuu kaikkeen, ei minkäänlaista taisteluhalua, ei minkäänlaista kapinointia näitä vallitseviä olosuhteita kohtaan, joka pakottaisi työnantajat miettimään asioita vähän eri näkökulmasta, kahvihuoneessa vaan valitetaan keskenään ja silti tehdään kuten ylhäältä määrätään.

Vierailija
3833/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät on vuosikymmeniä itse olleet pilaamassa varhaiskasvatusta, on suostuttu ostamaan itse materiaaleja opetukseen ja leluja, siis palkkarahoista, eikä suinkaan kaikki laita edes verovähennykseen, on suostuttu jatkuvasti vaihtelemaan vuoroja, on suostuttu luopumaan jopa lakisääteisestä ruokatauosta ja oikeudesta syödä muualla kuin lasten keskellä samalla töitä tehden, on suostuttu päivittäiseen lapsimäärän ylitykseen, on suostuttu varallaoloon ilman varallaolokorvausta, on suostuttu hoitamaan esimiestöitä soittelemalla työntekijöitä töihin mikä on siis esimiehen hommaa. On suostuttu käyttämään omia vaatteita töissä ja pienestä palkasta ostelemaan joka sään vaatetukset työnantajien esittäessä vaatimuksia että millaisia niiden vaatteiden tulee olla.

Vanhempien kohdalla on nöyrästi suostuttu etsimään varavaatteita aina kun on jotain jäänyt kotiin tai vanhempi ei ole huolehtinut että lapsella on riittävästi omia varavaatteita tai vanhempi on jopa päättänyt, ettei nyt halua/jaksa/koe tarpeelliseksi jotakin vaatekappaletta ostaa. Nöyrästi on vain opeteltu ulkoa lasten vaatteita ja miltä ne näyttää, ettei vanhempien tarvitse kirjoitella nimiä lasten vaatteisiin, nöyrästi on suostuttu vaikka mihin palveluksiin mitä vanhemmat keksivät pyytää ja vaikkei oikeasti olisi aikaa tai kuuluisi edes työnkuvaan.

Ei enää koskaan varhaiskasvatukseen töihin, on niin älytön työkenttä, ettei millään muulla ole vastaavaa ja työntekijät vain tyhmänä suostuu kaikkeen, ei minkäänlaista taisteluhalua, ei minkäänlaista kapinointia näitä vallitseviä olosuhteita kohtaan, joka pakottaisi työnantajat miettimään asioita vähän eri näkökulmasta, kahvihuoneessa vaan valitetaan keskenään ja silti tehdään kuten ylhäältä määrätään.

Miten niin "on suostuttu"?? Puhut ikäänkuin koskaan olisi ollut mitään muuta tai edes mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Vierailija
3834/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "on suostuttu"?? Puhut ikäänkuin koskaan olisi ollut mitään muuta tai edes mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Aina on mahdollisuus toimia toisin.

Vierailija
3835/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin juuri 1h päiväunet ja tulin töistä kotiin klo16.30, ei jaksa muuten. Tänään taas ulkona +30 asteen paahteessa n.3h.

Ja sisällä seisovan tukahduttavan kuumaa, ei ilmavirtaus yhtään tippaa ja porukkaa ympärillä.

Aivan helvettiä🥵🤬🤢😫🥵

Ihan kuin minunkin päiväni😬

Vierailija
3836/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on mahdollisuus: Ette vain osta niitä materiaaleja omalla rahalla, vuoroa ei ole pakko vaihtaa, puhelimeen ei ole pakko vastata, ruokatauoko ehkä noista se hankalin, pitäisi liitoilta vaatia että tekisivät sen mitä varten heille koko ajan jäsenmaksuja maksellaan, jos lapsimäärä jatkuvasti ylittyy niin saikulle vaan koko kopla ja tekemään numeroa siitä asiasta ja ette vain ota töihin niitä vaatteita: Työnantaja ei voi mitenkään määrätä sinua esim. ostamaan toppatakkia tai sadeasua, jos voisi, sen kuuluisi myös kustantaa ne vermeet.

Lasten vaatteet vaikka roskiin suoraan jos ei nimiä ole ja olette niistä vanhemmille perehdytyksessä sanoneet ja myös kertoneet tuon, että roskiin menee jos sellaisa lojumasta löytyy ja jos ette toimita lapselle tarvittavia vaatteita vaikka tiedätte että lasten on pakko ulkoilla säällä kuin säällä, niin se on sitten lastensuojeluilmoitus jos lapsi pitää viedä vaikka lenkkareissa vesisateeseen tai ilman toppahousuja pakkaseen.

Vähän munaa siihen hommaan, lopettakaa se vässykkänä oleminen, ei teidän alalle kukaan halua kun olette tehneet siitä tuollaisen lapatossujen paraatin ja viimeisillä voimillaan lapatossut sinne töihin raahautuu, kunnes kippaa nurin tarpeeksi voimakkaasti. Niin kävi mullekkin.

Vierailija
3837/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on mahdollisuus: Ette vain osta niitä materiaaleja omalla rahalla, vuoroa ei ole pakko vaihtaa, puhelimeen ei ole pakko vastata, ruokatauoko ehkä noista se hankalin, pitäisi liitoilta vaatia että tekisivät sen mitä varten heille koko ajan jäsenmaksuja maksellaan, jos lapsimäärä jatkuvasti ylittyy niin saikulle vaan koko kopla ja tekemään numeroa siitä asiasta ja ette vain ota töihin niitä vaatteita: Työnantaja ei voi mitenkään määrätä sinua esim. ostamaan toppatakkia tai sadeasua, jos voisi, sen kuuluisi myös kustantaa ne vermeet.

Lasten vaatteet vaikka roskiin suoraan jos ei nimiä ole ja olette niistä vanhemmille perehdytyksessä sanoneet ja myös kertoneet tuon, että roskiin menee jos sellaisa lojumasta löytyy ja jos ette toimita lapselle tarvittavia vaatteita vaikka tiedätte että lasten on pakko ulkoilla säällä kuin säällä, niin se on sitten lastensuojeluilmoitus jos lapsi pitää viedä vaikka lenkkareissa vesisateeseen tai ilman toppahousuja pakkaseen.

Vähän munaa siihen hommaan, lopettakaa se vässykkänä oleminen, ei teidän alalle kukaan halua kun olette tehneet siitä tuollaisen lapatossujen paraatin ja viimeisillä voimillaan lapatossut sinne töihin raahautuu, kunnes kippaa nurin tarpeeksi voimakkaasti. Niin kävi mullekkin.

Ei se ruokataukokaan mahdoton ole: Senkun päästätte toisenne ruokatauolle, vuorotellen, yksinkertaista. Mutta tietenkin kaikki näistä ehdotuksista vaatii jossain määrin yhdessä rintamassa olemista ja sitä, että jos joku Marjatta on tyytyväinen nykyisiin olosuhteisiin, niin hänet vain ignoorataan ja vaikka odotetaan sitä, että jotain saadaan aikaan ja päästään sitten Marjattaa piikittelemään, että hän nyt varmaan sitten kieltäytyy näistä saavutetuista eduista, kun oli niin tyytyväinen siihen vanhaan systeemiin (lopulta Marjatta saa kuitenkin anteeksi, koska kaikki tietää, että Marjatta vain on pelkuri, joka ei uskaltanut toimia).

Vierailija
3838/19753 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi lähdin alalta jo vuosia sitten.

Vierailija
3839/19753 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työntekijät on vuosikymmeniä itse olleet pilaamassa varhaiskasvatusta, on suostuttu ostamaan itse materiaaleja opetukseen ja leluja, siis palkkarahoista, eikä suinkaan kaikki laita edes verovähennykseen, on suostuttu jatkuvasti vaihtelemaan vuoroja, on suostuttu luopumaan jopa lakisääteisestä ruokatauosta ja oikeudesta syödä muualla kuin lasten keskellä samalla töitä tehden, on suostuttu päivittäiseen lapsimäärän ylitykseen, on suostuttu varallaoloon ilman varallaolokorvausta, on suostuttu hoitamaan esimiestöitä soittelemalla työntekijöitä töihin mikä on siis esimiehen hommaa. On suostuttu käyttämään omia vaatteita töissä ja pienestä palkasta ostelemaan joka sään vaatetukset työnantajien esittäessä vaatimuksia että millaisia niiden vaatteiden tulee olla.

Ei enää koskaan varhaiskasvatukseen töihin, on niin älytön työkenttä, ettei millään muulla ole vastaavaa ja työntekijät vain tyhmänä suostuu kaikkeen, ei minkäänlaista taisteluhalua, ei minkäänlaista kapinointia näitä vallitseviä olosuhteita kohtaan, joka pakottaisi työnantajat miettimään asioita vähän eri näkökulmasta, kahvihuoneessa vaan valitetaan keskenään ja silti tehdään kuten ylhäältä määrätään."

Kyllä juurikin näin.

Lisäksi nyt on suostuttu työskentelemään paahtavassa auringossa ilman minkäänlaista suojaa joka tarjoaisi varjoa (esim ihan jokin pelkkä katos rai aurinkovarjo), joka vuosi luvattu esim telttoja lapsille ulos, mutta ei. Työntekijät virittelee pihalle jotain onnettomia lakanoita jotka putoilee alas, kun ei ole mihin virittää. Siinäs kärvennytte, esimies lupasi katoksia mutta taisi unohtaa kun oli kiire kesälomalleen.

Päiväkotihenkilöstöstä suurin osa on hyshys-vellihousuja jotka suostuu vaikka mihin?

Valittaa ei saa, silloin on huono päiväkotityöntekijä.

Ja mikäli ammattiliitoista olisi oikeasti johonkin, jos välittäisivät vähääkään, tilanne ei olisi näin kamala mitä se on. Muistakaa toki maksaa jäsenmaksut liittoihinne, joka ei reagoi mitenkään. Saatte ansiosidonnaista ainakin, ehkä.

Vierailija
3840/19753 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, millaiseksi ihmiset, jotka eivät koskaan (tai ainakaan 2000-luvulla) ole työskennelleet päiväkodissa, kuvittelevat sen olevan.

Alalla viljellään yhä kommentteja kuten "kodinomainen", "hoiva", "lapsilähtöinen", "laadukas", "kasvatuskumppanuus", "terveellinen". Tämä tuntuu kornilta, kun seuraa menoa vaikka yhdenkin päivän ajan keskellä suurta ryhmää. Tai vuoden.

Kenenkään koti ei ole sellainen kuin päiväkoti. Maailma, ihmiset ja perheet 2020-luvulla ovat kaikki niin erilaisia toisistaan, että on todellinen lapsus retoroida "kodinomaisuudella". Kuulostaa joltain 1800-luvun satusetä Topeliukselta kansallisromanttisine propagandoineen.

Suosittelen menemään mihin tahansa päiväkotiin tutustumaan päiväksi, katsomaan, kuuntelemaan, maistamaan ja haistamaan, millaista todellisuutta siellä tuotetaan ja toteutetaan. Ne arvot ovat jotain aivan muuta kuin ympäripyöreät markkinointiopukset haaveineen. Ota mikä vain lelulaatikko käteesi ja katso, mitä lapsille tarjotaan.

Jos ihminen on ollut olemassa tällä planeetalla 1-6 vuotta, eli nyt maksimissaan vuodesta 2016 lähtien, ei hänen elinpiiriinsä kuulu tuttuna ja turvallisena mitkään kindertason rojut 1990-luvulta. Kun maailma päiväkodin ympärillä puhuu ilmastonmuutoksesta, energiakriisistä, eläin- ja kasvikunnan lajikadoista, inflaatiosta, kuivuudesta, pakolaisaalloista, pandemioista, segregaatiosta, talouden ehdoilla toimimisesta, syrjinnästä, hyvinvointiyhteiskunnan ja demokratian kriisistä, sodista jne., niin millaista todellisuutta päiväkoti kupla elää? Ketkä siellä niitä tulevia aikuisia kansalaisia kasvattavat? Millaisilla arvoilla ja millaisilla toimenpiteillä? Oikeasti, ei paperilla tai parin minuutin palopuheissa.

Aikuisten maailma on tällä hetkellä vahvasti polarisoitunut vastakkaisten näkemysten ja epätietoisuuden taistelukenttä. Eivät lapset tai päiväkotityöntekijöinä toimivat aikuiset ihmiset ole siitä irrallaan. Silti perheet vain vievät lapsensa sinne, joka päivä, koko päiväksi, eivätkä kyseenalaista mitään. Jos päiväkotien henkilökunta itse sanoo, huutaa, että asiat ja resurssit ovat pahasti pielessä, eikö tämä kannattaisi kuulla ja toimia sen mukaisesti?

Osaajat ja älykkäät toimijat ovat lähteneet ja lähtevät jatkuvasti enemmän pois alalta. Millaista siellä päiväkodissa oikeasti on, miltä tuntuu, millainen itsetunto ja kuva maailmasta lapselle kehittyy? Varhaista kokemusta ei noin vain muuteta enää nuorena tai aikuisena.