Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Olen ollut useissa päiväkodeissa töissä. Enkä mene enää koskaan. Akat ei muuta tee kun puhuu takana päin toinen toisistaan, ulkoilut on pahimpia (kestää monta tuntia päivittäin!) Pitää olla hyvin vahva mielenterveys ja toisaalta ihmisenä näkymätön, että sopeutuu siihen työhön, eikä joudu silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useissa päiväkodeissa töissä. Enkä mene enää koskaan. Akat ei muuta tee kun puhuu takana päin toinen toisistaan, ulkoilut on pahimpia (kestää monta tuntia päivittäin!) Pitää olla hyvin vahva mielenterveys ja toisaalta ihmisenä näkymätön, että sopeutuu siihen työhön, eikä joudu silmätikuksi.
Toi on niin totta. :( Melkein neljä tuntia päivässä ulkona seisomista ja katsomista kun joku tekee hiekkakakkuja ja muut työntekijät puhuu keskenään, et kuule mitä.
Ja auta armias jos laitat jonkun esineen väärään paikkaan! Vaikka hiekkalapion vahingossa väärään laatikkoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
En pääse suunnittelemaan, koska en vaan yksinkertaisesti pääse. En voi jättää muita yksin lasten kanssa.Joten en suunnittele. Vedämme toimintaa hoitajien kanssa yhdessä suunnitellen.
Tästä syntyykin sitten ongelma, sillä yksi hoitaja kiukuttelee minulle siitä, että en suunnittele toimintaa. Koska en vaan yksinkertaisesti pysty.Kaiken ajan jonka pystyn suunnitella eli täysin pikaisesti esim tauilla : , menee pakollisiin kirjauksiin, viesteihin, viikkokirjeisiin ja vasujen kirjaukseen.
Kytkeytyykö sun aivot pois päältä kun et ole siinä koneen edessä? Aivoilla kai se suunnittelutyö tehdään? Kyllä minä ainakin suunnittelen vaikka mitä, autolla ajaessa, kotona illalla, hallissa kävellessäni. T. Insinööri
Tuuhan sitten kertomaan insinööri, kun sä suunnittelet 21 lapsen keskellä 😁. Sun hallisi ja autosi tuskin häiritsee suunnitteluasi. Miehet... 🥴
Ei ku tuu insinööri nukuttamaan 21 lasta...
Väsyneet nukahtaa. Mutta väkisin ei pidä nukkua. Ei kotonakaan lapsia nukuteta, sanotaan, että hyvää yötä ja annetaan hali. Sinäkin voit halutessasi olla insinööri.
Ihan ensimmäiseksi tulisi varmistua siitä, että se työaika ei mene kännykkää tuijottaen. Sen jälkeen kun ne kännyt on laitettu laatikkoon työajaksi, katsotaan riittääkö aika. Sen mitä olen naisia katsonut tuolla ulkona niin järkyttävää miten ne menee lastenvaunujen kanssa naama puhelimessa, vaikea uskoa että lastenhoitajat olisi poikkeus tästä.
Vierailija kirjoitti:
Amen! Ja tähän vielä hyvin puolueellinen johtoporras niin,no thanks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.
Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.Juu näitä "häviäjiä" löytyy. Joskus joutuu ympäri päiväkotia hakemaan työkaveria, että minne meni. Usein koneen ääressä jossain taukotilassa. Luistaa yleensä kaikista tehtävistä ja yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Eihän se mistään luista, jos tekee niitä työsopimuksen mukaisia kirjallisia työtehtäviään työpaikan tiloissa. Ei niitä saa lapsiryhmässä tehdä. Ryhmässä ollessa ollaan lasten käytettävissä eikä muissa maailmoissa.
Mitä ihmettä se hoitaja tekee poissa ryhmästä kuljeksimassa? Hoitajan työsopimus sanoo, että hän on ryhmässä lasten käytettävissä koko työaikansa. Se on hoitajan tehtävänkuva.
Ei pidä solmia työsopimusta, jonka sisältöä ei ymmärrä tai kykene noudattamaan.
Osa luistaa, osa ei. Olen oman uran varrella nähnyt monenmoista opettajaa, osa heistä sopisi paremmin eskariin/peruskouluun. Osalla on "opettaminen" se ykkösjuttu, ja kun se opetustuokio on hoidettu, kokevat ettei heitä enää ryhmässä tarvita. Heitä voisi siis kutsua luistajiksi.
Sitten on toiset ketkä tekevät/luovat opetus tilanteet kaikkeen toimintaan, jolloin he tekevät tietokone hommat kun lapset nukkuvat/lepäävät.
Näitä kommentteja kun lukee, täytyy muistaa että ne koskevat usein 1-2 työntekijää, eikö yleisesti kaikkia. Plus ovat jonkun omia henkk. kokemuksia, joita ei voi lakaista pois tietämättä oikeaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin totta. :( Melkein neljä tuntia päivässä ulkona seisomista ja katsomista kun joku tekee hiekkakakkuja ja muut työntekijät puhuu keskenään, et kuule mitä.
Itse pidän ulkoilua tärkeänä osana päivää, mutta tuo 4h päivässä on karmiva määrä! Ryhmä käy sisällä nukkumassa ja syömässä, loppu aika ulkona! Aivan älytöntä! (Luonto päiväkodit ovat asia erikseen.)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kaksikko tai kaksikkotiimi? Varhaiskasvatus kuulostaa ihan utopialta. Milloin näitä kummallisia termejä on keksitty ja miksi?
Tarkoittaa sitä että ryhmässä on kahden aikuisen tiimi. Se nyt vaan on ilmaisu tuo kaksikko eikä mikään varhaiskasvatukseen keksitty lisämääritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.
Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.Juu näitä "häviäjiä" löytyy. Joskus joutuu ympäri päiväkotia hakemaan työkaveria, että minne meni. Usein koneen ääressä jossain taukotilassa. Luistaa yleensä kaikista tehtävistä ja yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Eihän se mistään luista, jos tekee niitä työsopimuksen mukaisia kirjallisia työtehtäviään työpaikan tiloissa. Ei niitä saa lapsiryhmässä tehdä. Ryhmässä ollessa ollaan lasten käytettävissä eikä muissa maailmoissa.
Mitä ihmettä se hoitaja tekee poissa ryhmästä kuljeksimassa? Hoitajan työsopimus sanoo, että hän on ryhmässä lasten käytettävissä koko työaikansa. Se on hoitajan tehtävänkuva.
Ei pidä solmia työsopimusta, jonka sisältöä ei ymmärrä tai kykene noudattamaan.
Osa luistaa, osa ei. Olen oman uran varrella nähnyt monenmoista opettajaa, osa heistä sopisi paremmin eskariin/peruskouluun. Osalla on "opettaminen" se ykkösjuttu, ja kun se opetustuokio on hoidettu, kokevat ettei heitä enää ryhmässä tarvita. Heitä voisi siis kutsua luistajiksi.
Sitten on toiset ketkä tekevät/luovat opetus tilanteet kaikkeen toimintaan, jolloin he tekevät tietokone hommat kun lapset nukkuvat/lepäävät.Näitä kommentteja kun lukee, täytyy muistaa että ne koskevat usein 1-2 työntekijää, eikö yleisesti kaikkia. Plus ovat jonkun omia henkk. kokemuksia, joita ei voi lakaista pois tietämättä oikeaa tilannetta.
Koko elämä on henkilökohtainen kokemus, ei kenenkään muun. Ongelmille ei nimenomaan tuolla asenteella tehdä koskaan mitään. Ei suostuta toteamaan, että joku tekee väärin, lopeta, vaan sallitaan se asenteella, että se nyt vaan on sellasta. Jos joku/jotkut käyttäytyy väärin, se on väärin, ei vain jonkun ulkopuolelle jätetyn henkilökohtainen kokemus. Lisäksi moni asia heijastuu myös lapsiin ja on esimerkkinä heille.
Miksei voida ääneen sanoa, että päiväkodeissa on niin valtavat laatuerot, että on täyttä arpapeliä onko se lapselle hyväksi ja "varhaiskasvatusta", vai pahimmillaan huonot eväät elämään.
On sanonta siitä kuinka ns. huonossa asemassa oleva itse käyttää valtaa väärin heti kun se on mahdollista, itseään alempana oleviin. Aina löytyy joku.
Luulis että päiväkodissa niinkuin muuallakin sote alalla oltaisiin kiitollisia kun saadaan sijainen tai uusi työntekijä mutta mitä sitä pskaa. Ikinä ei ole aikuiselämässä muualla tullut niin hirveetä vastaanottoa kuin päiväkodeissa. Yhdessäkin paikassa oulussa tein avustajan työtä ja heti ensimmäisenä päivänä ilmoitettiin että sinä et sitten syö meidän kanssa etkä osallistu tiimi palaveriin. Minun piti palloilla muualla se tiimipalaveri aika kun en saanut olla edes samassa paikassa. Minulle ei tietenkään annettu avaimia ja kun jouduin soittamaan ovikelloa että pääsisin töihin niin ovi tultiin tuhahtaen menisit toista kautta niin ei tartteis sinun takia juosta ovella. Olin että kiitos ja näkemiin mulle riitti. Enkä ollut edes mikään vasta alkaja vaan keski ikäinen monen vuoden kokemuksen erityislasten kanssa imaava lasten ja nuorten osaamisala lähihoitaja. Muutin etelään ja vaihdoin kokonaan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulis että päiväkodissa niinkuin muuallakin sote alalla oltaisiin kiitollisia kun saadaan sijainen tai uusi työntekijä mutta mitä sitä pskaa. Ikinä ei ole aikuiselämässä muualla tullut niin hirveetä vastaanottoa kuin päiväkodeissa. Yhdessäkin paikassa oulussa tein avustajan työtä ja heti ensimmäisenä päivänä ilmoitettiin että sinä et sitten syö meidän kanssa etkä osallistu tiimi palaveriin. Minun piti palloilla muualla se tiimipalaveri aika kun en saanut olla edes samassa paikassa. Minulle ei tietenkään annettu avaimia ja kun jouduin soittamaan ovikelloa että pääsisin töihin niin ovi tultiin tuhahtaen menisit toista kautta niin ei tartteis sinun takia juosta ovella. Olin että kiitos ja näkemiin mulle riitti. Enkä ollut edes mikään vasta alkaja vaan keski ikäinen monen vuoden kokemuksen erityislasten kanssa imaava lasten ja nuorten osaamisala lähihoitaja. Muutin etelään ja vaihdoin kokonaan alaa.
Juu avustajat on ihan alinta kastia ja kovasti väitetään, ettei jätetä lapsiryhmää avustajan vastuulle. Ja höpöhöpö! Ihan täysin samaa duunia tekevät mitä hoitajat ja opet.
Viimeisimmät viestit niin totta. Pahan puhumista ja juoruilua selän takana. Pahimmillaan myös johtajat tekee samaa. Syyksi riittää sivilisääty, vanhuus, ulkonäkö, kauneus, mikä ikinä. Pahiten minua on kohdeltu myös päiväkodissa! En suosittele alaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmät viestit niin totta. Pahan puhumista ja juoruilua selän takana. Pahimmillaan myös johtajat tekee samaa. Syyksi riittää sivilisääty, vanhuus, ulkonäkö, kauneus, mikä ikinä. Pahiten minua on kohdeltu myös päiväkodissa! En suosittele alaa kenellekään.
Tämä on valitettavasti niin totta! Ja sijainen on kaiken kamaluuden tiivistymä, joka ei osaa tietenkään mitään ja kenelle voi puhua miten vain ja se on ihan ok juttu kaikkien mielestä. Uhriutuminen, ylpeys ja katkeruus on ilmassa kuin veitsellä voisi leikata.
Kun näitä kommentteja lukee, niin tajuan, miten kivassa päiväkodissa itse työskentelen. Sijaisetkin tykkää tulla. Itse en jaksaisikaan tehdä töitä talossa, jossa on ankea ilmapiiri. On sen verran rankkaa päiväkotityö.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, niin tajuan, miten kivassa päiväkodissa itse työskentelen. Sijaisetkin tykkää tulla. Itse en jaksaisikaan tehdä töitä talossa, jossa on ankea ilmapiiri. On sen verran rankkaa päiväkotityö.
Onko teillä vapaita työpaikkoja? Tulen heti.
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat he sinustakin pahaa mm. ulkona.
Juoruilevia, toisiaan vastaan olevia naisia, yksi pahimmista paikoista.