Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien lapsilta pois päivähoito-oikeus. Tai vain jos on vapaita paikkoja. Työssäkäyvien lapset etusijalle.
Miksi?
Ei lapsille pidä kostaa, jos heidän vanhempansa ovat työttömiä. Lapsilla on omat elämänsä, kaverinsa ja oppimistarpeensa. Subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen on jokaisen suomalaisen lapsen henkilökohtainen oikeus eikä sidoksissa sukulaisten varallisuuteen tai elämäntilanteeseen, puhumattakaan yksittäisen työntekijän tai muun kommentoijan mielipiteistä asiassa.
Kannattaa välttää syrjiviä ja leimaavia, johonkin ihmisryhmään kohdistuvia sortavia kannanottoja.
Sitä varhaiskasvatusta saa muualtakin kuin päiväkodista.
Pph
Avoin varhaiskasvatus
Seurakunnan kerhot
Pk vain työssäkäyvien/opiskelevien vanhempien lapsille
Ei pidä mennä työhön, josta ei makseta käypää korvausta.
Nyt hoitajat ovat vesittäneet lyhytnäköisesti jo vuosia koko kasvatus-ja opetusalan arvostuksen ja palkkakehityksen mahdollisuutta täyttämällä epäpätevinä opettajien hylkäämiä, alipalkattuja ja huonoista työoloista kärsiviä paikkoja.
Tuonkin olisi oppinut siellä opettajakoulutuksessa. Eli miten työvoimapoliittisia ongelmia ratkotaan ja miten yhteiskunta toimii.
Epäpätevät sijaiset ajattelevat vain omaa, tämän hetken parin sadan euron parempaa palkkaa, tittelistatusta ja mielikuvaa ylempänä olosta toimiessaan opettajan sijaisena. Ei se niin mene. Kokonaisuutta ajatellen juuri tuo pitää yllä kehittymättömät palkat ja huonot työolot ihan koko alalla.
Työnantajataho (ne korkeakoulutetut) tietävät tuon päivänselvästi ja siihen koko farssi on perustunutkin. Hajota ja hallitse. On saatu hoitajat joukkohuumaan tavoittelemaan opettajan pestejä ikään kuin ne olisivat jotakin hienompaa kuin hoitajan työnimike, koska haluttiin vesittää oaj:n vuosia sitten aloittama kampanja opetusalan arvon nostamiseksi.
Nyt ei saa avustajat, hoitajat, opettajat yhtään mitään (ks. Inflaatio syö pienen "noston") , koska ala "toimii" todistetusti ihan ilmankin päteviä tekijöitä.
Ja miehet nauraa, kun tyhmät tädit painii aina ja ikuisesti keskenään omaa mutapainiaan. Hölmöt höynäytettävät.[/quote]
Nyt syytät väärä puuta.
Vakaopet lähtevät alalta, sen sijaan että tekisivät/taistelisivat työolosuhteiden paranemisesta. Opettajilla on valta tehdä työnsä niin hyvin ja ammattitaitoisesti kuin haluavat ja he voivat jättää hankehumpat tekemättä. Mitään kamalaa ei ole tapahtunut jos nyt tällä hetkellä työelämässä olevat ovat jättäneet hommat tekemättä. Kukaan ei saa potkuja, kenenkään palkka ei alene. Lapset ja heidän asiansa hoidetaan vasun mukaisesti.
Hoitajat ymmärtävät lasta, perhettä ja varhaiskasvatuksen tuoman yhteiskunnallisen vastuun, eivätkä he halua jättää perheitä pulaan.
Vaikka kukaan vakaope ei tulisi töihin, ei palkka eikä arvostus nouse. Vanhempia ei kiinnosta koulutus,ei vasut, ei varhaiskasvatus.
He haluavat lapsellensa turvallisen paikan missä viettää aikaa toisten lasten kanssa, turvallisen aikuisen valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mennä työhön, josta ei makseta käypää korvausta.
Nyt hoitajat ovat vesittäneet lyhytnäköisesti jo vuosia koko kasvatus-ja opetusalan arvostuksen ja palkkakehityksen mahdollisuutta täyttämällä epäpätevinä opettajien hylkäämiä, alipalkattuja ja huonoista työoloista kärsiviä paikkoja.
Tuonkin olisi oppinut siellä opettajakoulutuksessa. Eli miten työvoimapoliittisia ongelmia ratkotaan ja miten yhteiskunta toimii.
Epäpätevät sijaiset ajattelevat vain omaa, tämän hetken parin sadan euron parempaa palkkaa, tittelistatusta ja mielikuvaa ylempänä olosta toimiessaan opettajan sijaisena. Ei se niin mene. Kokonaisuutta ajatellen juuri tuo pitää yllä kehittymättömät palkat ja huonot työolot ihan koko alalla.
Työnantajataho (ne korkeakoulutetut) tietävät tuon päivänselvästi ja siihen koko farssi on perustunutkin. Hajota ja hallitse. On saatu hoitajat joukkohuumaan tavoittelemaan opettajan pestejä ikään kuin ne olisivat jotakin hienompaa kuin hoitajan työnimike, koska haluttiin vesittää oaj:n vuosia sitten aloittama kampanja opetusalan arvon nostamiseksi.
Nyt ei saa avustajat, hoitajat, opettajat yhtään mitään (ks. Inflaatio syö pienen "noston") , koska ala "toimii" todistetusti ihan ilmankin päteviä tekijöitä.
Ja miehet nauraa, kun tyhmät tädit painii aina ja ikuisesti keskenään omaa mutapainiaan. Hölmöt höynäytettävät.
Nyt syytät väärä puuta.
Vakaopet lähtevät alalta, sen sijaan että tekisivät/taistelisivat työolosuhteiden paranemisesta. Opettajilla on valta tehdä työnsä niin hyvin ja ammattitaitoisesti kuin haluavat ja he voivat jättää hankehumpat tekemättä. Mitään kamalaa ei ole tapahtunut jos nyt tällä hetkellä työelämässä olevat ovat jättäneet hommat tekemättä. Kukaan ei saa potkuja, kenenkään palkka ei alene. Lapset ja heidän asiansa hoidetaan vasun mukaisesti.
Hoitajat ymmärtävät lasta, perhettä ja varhaiskasvatuksen tuoman yhteiskunnallisen vastuun, eivätkä he halua jättää perheitä pulaan.
Vaikka kukaan vakaope ei tulisi töihin, ei palkka eikä arvostus nouse. Vanhempia ei kiinnosta koulutus,ei vasut, ei varhaiskasvatus.
He haluavat lapsellensa turvallisen paikan missä viettää aikaa toisten lasten kanssa, turvallisen aikuisen valvonnassa.
Älkää pliis aloittako taas tuota toistenne syyttelyä! Se ei johda mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Miten kaksikkotiimit oikeasti toimii? Toinen tekee paperityöt yms? Ja samalla hoitajan palkalla. Ja jos kemiat ei pelaa niin miten siinä elävät tiimissä...
Huonosti. Hoitajalle kaatuu lasten kaitsenta aina kun opettaja on omissa hommmissa. Hoitaja pesee,pukee,riisuu, ulkoilee, vastaa lepoajasta ja ulkoilee uudelleen iltapäivän. On sidottu ryhmään aina. Hyvin toimivaa kaksikkoa en ole nähnyt. Enkä enää suostu sellaiseen.
Minä suostun tekemään enää lyhytaikaisia luokanopettajan sijaisuuksia. En ole päivääkään ollut virassa. Sen sijaan määräaikaisia töitä luokanopettajana olen tehnyt. En ole nuori enää, joten lasten ja nuorten pahoinvoinnin toteaminen päivittäin on erittäin raskasta. Eli näin jatketaan. Pidän tunnit, mutta minulla ei ole omaa luokkaa enää koskaan, enkä ole yhdenkään oppilaan oma opettaja enää milloinkaan. Oma terveyden säilyttäminen on minulle tärkeintä.
Mikä on kaksikko tai kaksikkotiimi? Varhaiskasvatus kuulostaa ihan utopialta. Milloin näitä kummallisia termejä on keksitty ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä suostun tekemään enää lyhytaikaisia luokanopettajan sijaisuuksia. En ole päivääkään ollut virassa. Sen sijaan määräaikaisia töitä luokanopettajana olen tehnyt. En ole nuori enää, joten lasten ja nuorten pahoinvoinnin toteaminen päivittäin on erittäin raskasta. Eli näin jatketaan. Pidän tunnit, mutta minulla ei ole omaa luokkaa enää koskaan, enkä ole yhdenkään oppilaan oma opettaja enää milloinkaan. Oma terveyden säilyttäminen on minulle tärkeintä.
Varhaisopetus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
En pääse suunnittelemaan, koska en vaan yksinkertaisesti pääse. En voi jättää muita yksin lasten kanssa.Joten en suunnittele. Vedämme toimintaa hoitajien kanssa yhdessä suunnitellen.
Tästä syntyykin sitten ongelma, sillä yksi hoitaja kiukuttelee minulle siitä, että en suunnittele toimintaa. Koska en vaan yksinkertaisesti pysty.Kaiken ajan jonka pystyn suunnitella eli täysin pikaisesti esim tauilla : , menee pakollisiin kirjauksiin, viesteihin, viikkokirjeisiin ja vasujen kirjaukseen.
Kytkeytyykö sun aivot pois päältä kun et ole siinä koneen edessä? Aivoilla kai se suunnittelutyö tehdään? Kyllä minä ainakin suunnittelen vaikka mitä, autolla ajaessa, kotona illalla, hallissa kävellessäni. T. Insinööri
Tuuhan sitten kertomaan insinööri, kun sä suunnittelet 21 lapsen keskellä 😁. Sun hallisi ja autosi tuskin häiritsee suunnitteluasi. Miehet... 🥴
Ei ku tuu insinööri nukuttamaan 21 lasta...
Miksi se lasten ja nuorten pahoinvointi on lisääntynyt?
Tuntuu että jo päikyssä vaikka kuinka moni lapsi saa sitä ja tätä terapiaa.
Onko ne ryhmäkoot oikeasti niin suuria? Meillä v 91 eka luokka taisi olla 25 lasta, eikä suurempia ongelmia. Eikä kukaan tainnut olla missäön terapioissa.
Tuntuu että jo ekaluokkalaisille ladataan kauheasti paineita. Miksei lapset voi vaan kasvaa peruskoulun ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
En pääse suunnittelemaan, koska en vaan yksinkertaisesti pääse. En voi jättää muita yksin lasten kanssa.Joten en suunnittele. Vedämme toimintaa hoitajien kanssa yhdessä suunnitellen.
Tästä syntyykin sitten ongelma, sillä yksi hoitaja kiukuttelee minulle siitä, että en suunnittele toimintaa. Koska en vaan yksinkertaisesti pysty.Kaiken ajan jonka pystyn suunnitella eli täysin pikaisesti esim tauilla : , menee pakollisiin kirjauksiin, viesteihin, viikkokirjeisiin ja vasujen kirjaukseen.
Kytkeytyykö sun aivot pois päältä kun et ole siinä koneen edessä? Aivoilla kai se suunnittelutyö tehdään? Kyllä minä ainakin suunnittelen vaikka mitä, autolla ajaessa, kotona illalla, hallissa kävellessäni. T. Insinööri
Tuuhan sitten kertomaan insinööri, kun sä suunnittelet 21 lapsen keskellä 😁. Sun hallisi ja autosi tuskin häiritsee suunnitteluasi. Miehet... 🥴
Laoset makaamaan sänkyyn. Poistumiskielto. Luen satua. Nukkuu joka nukkuu.
Ja tuo suunnittelu.. nukkuuhan ne lapset n 2 h päivässä. Vasut kirjataan samalla kun ne tehdään, kuten muutkin pöytäkirjat kokouksissa, ja allekirjoitetaan paikan päällä.
Meillä tulee ainakin vain kk kirje, ehkä 3kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
Mikä satu? Kuinka poistumiskieltoa valvotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
Ja riehuu ja huutaa ja hyppii pois sängystä kuka haluaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakaope.
Ja riehuu ja huutaa ja hyppii pois sängystä kuka haluaa...
Sanot jämäkästi että ei riehuta vaan maataan. Kyllä mua komennettiin nukkarissa kun en suostunut lepäämään
Olipa kerran iso paha susi, jolla oli takkuinen musta turkki, suuri kita ja terävät hampaat...
Vierailija kirjoitti:
Työttömien lapsilta pois päivähoito-oikeus. Tai vain jos on vapaita paikkoja. Työssäkäyvien lapset etusijalle.
Hahaa yksi alapeukku, johonkin työttömään sikiäjään osui ja upposi.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.
Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.
Juu näitä "häviäjiä" löytyy. Joskus joutuu ympäri päiväkotia hakemaan työkaveria, että minne meni. Usein koneen ääressä jossain taukotilassa. Luistaa yleensä kaikista tehtävistä ja yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.
Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.Juu näitä "häviäjiä" löytyy. Joskus joutuu ympäri päiväkotia hakemaan työkaveria, että minne meni. Usein koneen ääressä jossain taukotilassa. Luistaa yleensä kaikista tehtävistä ja yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Eihän se mistään luista, jos tekee niitä työsopimuksen mukaisia kirjallisia työtehtäviään työpaikan tiloissa. Ei niitä saa lapsiryhmässä tehdä. Ryhmässä ollessa ollaan lasten käytettävissä eikä muissa maailmoissa.
Mitä ihmettä se hoitaja tekee poissa ryhmästä kuljeksimassa? Hoitajan työsopimus sanoo, että hän on ryhmässä lasten käytettävissä koko työaikansa. Se on hoitajan tehtävänkuva.
Ei pidä solmia työsopimusta, jonka sisältöä ei ymmärrä tai kykene noudattamaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4688621/nyt-voimaantumaan-menaisten-jut…
Uusi ura Varhaiskasvattajan! Palkka ja arvostus nousee kohisten.
Miksi?
Ei lapsille pidä kostaa, jos heidän vanhempansa ovat työttömiä. Lapsilla on omat elämänsä, kaverinsa ja oppimistarpeensa. Subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen on jokaisen suomalaisen lapsen henkilökohtainen oikeus eikä sidoksissa sukulaisten varallisuuteen tai elämäntilanteeseen, puhumattakaan yksittäisen työntekijän tai muun kommentoijan mielipiteistä asiassa.
Kannattaa välttää syrjiviä ja leimaavia, johonkin ihmisryhmään kohdistuvia sortavia kannanottoja.