Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
3281/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, mutta omiin kokemuksiin perustuen toivoisin, että varhaiskasvatuksessa jatkossakin panostettaisiin myös perhepäivähoitoon. Meillä on siitä loistavia kokemuksia, molemmat lapset olleet perhepäivähoidossa. Siellä oli neljä lasta ja porukka pysyi pitkään samana. Olot olivat kodinomaiset ja joka päivä paljon ulkoilua. Hoitaja oli tehnyt työtä todella pitkään, oli napakka ja tiukkakin, mutta reilu. Kaikilla oli mukavaa kun aika ei mennyt tilanteen hallitsemiseen vaan lasten kanssa saattoi puuhailla kaikenlaista. Hoitajalla oli henkilökohtainen suhde jokaiseen lapseen ja jokainen sai osakseen huomiota. Toisaalta lapset osasivat leikkiä paljon myös keskenään ilman varsinaista ohjausta. Lisäksi perhepäivähoidossa lapsille oli mahdollisuus antaa aikaa suoriutua ja oppia uusia asioita itse. Näin heistä tuli hyvin omatoimisia. Kaikkien kokemukset perhepäivähoidosta eivät varmaan ole näin positiivisia, mutta itse näen sen loistavana mahdollisuutena ja voimavarana. Me kaikken tuolloin hoidossa olleiden lasten vanhemmat todellakin arvostimme perhepäivähoitajan työtä ja olimme siitä kiitollisia. Ja kyseessä oli siis ihan kunnallinen perhepäivähoito.

Perhepäivähoito on superluksusta! Ainakaan pk-seudulla tuollaiseen palvelumuotoon on harvalla työntekijällä mahdollisuuksia, resursseja tai halua. Työ alkaa joka aamu ennen klo 6 aamupalan, leikkien ja retkien valmistelulla. Aamiais-, lounas- ja välipalatarvikkeet ostat itse valmiiksi edellisenä iltana töiden jälkeen ! vapaa-ajallasi (ja laitat seuraavan päivän lounasvalmistelut kuntoon, jotta voit lämmittää ruuat hoitolapsille seuraavana päivänä). Kun lapset saapuvat hoitoon, olet heidän kanssaan klo 6-17. Oma kotisi on työpaikka ja näiden lasten hoitopaikka. Sinä olet hoitaja, siivooja, kokki, toimistotyöläinen, markkinointiassistentti, turvallisuuspäällikkö, tarvehankinnoista vastaava jne. yksin ja joka päivä.

Kenellä on varaa ostaa riittävän suuri asunto ja leikkipiha 4-6 lapsen hoitopaikaksi pk-seudulla? Sähkö, vesi ja lämmityskulut ovat hurjat jatkuvan kokkauksen, pesujen, siivous- ja tuuletustarpeiden vuoksi. Kunnan pph-valvoja tulee tarkastamaan kotisi hygieniaa, leikkivälineiden, sänkyjen, wc-tilojen, keittiön, leikkitilojen ja turvallisuuden kuntoa pistokokeina. Jos ei ole tiptop voit menettää oikeutesi hoitaa lapsia kotonasi. Tarvitset myös kunnon pölynimurin, pesukoneen, kuivurin, astianpesukoneen, suihkutilat, leikkiväline-ja jumppatilat, toimistohuoneen kunnon tietokoneella ja tulostimella, paperit ja musteet, lasten käyttöön suunnitellut astiat, tuolit, pöydät, sängyt, eteisen kaapit, vaipparoskikset, suihkukaukalot, hoitopöydät jne. Asut itse tällaisessa paikassa myös vapaa-aikasi ja lomasi. Palkka on n. 1500,-/kk. Olet oikeastaan aina siellä, joko töissä tai valmistelemassa töitä, hankkimassa tarvikkeita ja remontoimassa käytössä kuluvaa rakennusta ja pihaa.

Kuka ryhtyy perhepäivähoitajaksi ja kuka mahdollistaa ko. toiminnan? Monella vanhemmalla kuukausipalkka on 3000-6000 euroa ja suuret kodit tyhjillään, oma kotitoimisto ja kaupunkitoimisto, lapsilla omat huoneet ja mahdollisuus toteuttaa itseään, kun joku muu hoitaa ja kasvattaa heidän lapset koululaisiksi ja isoiksi, raataen itse pienellä palkalla omassa kodissaan, jonka asuntolainan ehkä saa maksetuksi eläkkeelle päästessään. Ja sen saman työpaikan joutuu myös perhepäivähoitajan puoliso ja omat lapset hyväksymään kodikseen. Mutta hoitolapset ja heidän tarpeensa aina ensin. Kaikki herää ennen klo 6. Joka päivä. Vasta klo 17 työpaikka muuttuu kodiksi hoitajan omalle perheelle. Silloin siivotaan, pestään ja valmistellaan seuraavaa päivää varten...

Vierailija
3282/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huvikseni katsellut lastenhoitajan avoimia työpaikkoja ajatuksena vaihtaa vanhustenhoito siihen. Mutta melkein kaikissa on haettavana paikka kahden OPETTAJAN rinnalla! Kuka helvata tälläiseen suostuu? Jo silloin aikoinaan kun olin päiväkodissa töissä vedettiin toisen lastenhoitajan ryhmää kahdestaan kun opettaja oli aina jossain kokouksessa niin nytkö lastenhoitajan pitäisi pärjätä siellä yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3283/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huvikseni katsellut lastenhoitajan avoimia työpaikkoja ajatuksena vaihtaa vanhustenhoito siihen. Mutta melkein kaikissa on haettavana paikka kahden OPETTAJAN rinnalla! Kuka helvata tälläiseen suostuu? Jo silloin aikoinaan kun olin päiväkodissa töissä vedettiin toisen lastenhoitajan ryhmää kahdestaan kun opettaja oli aina jossain kokouksessa niin nytkö lastenhoitajan pitäisi pärjätä siellä yksin?

Juuri näin.

Opettajat suunnittelevat toimintaa useita tunteja viikossa, hyvä kun ulkovalvontaan ehtivät.

Joissakin paikoissa toki opettajat osaavat töitään priorisoida, eli lapset ensin.

Ja ylemmiltä tahoilta tulee jatkuvaa hankehumppaa, kiva tietysti suunnittelijoille siellä norsunluutorneissaan, saavat kovapalkkaiset työpaikkansa pidettyä. 🙄

Vierailija
3284/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, mutta omiin kokemuksiin perustuen toivoisin, että varhaiskasvatuksessa jatkossakin panostettaisiin myös perhepäivähoitoon. Meillä on siitä loistavia kokemuksia, molemmat lapset olleet perhepäivähoidossa. Siellä oli neljä lasta ja porukka pysyi pitkään samana. Olot olivat kodinomaiset ja joka päivä paljon ulkoilua. Hoitaja oli tehnyt työtä todella pitkään, oli napakka ja tiukkakin, mutta reilu. Kaikilla oli mukavaa kun aika ei mennyt tilanteen hallitsemiseen vaan lasten kanssa saattoi puuhailla kaikenlaista. Hoitajalla oli henkilökohtainen suhde jokaiseen lapseen ja jokainen sai osakseen huomiota. Toisaalta lapset osasivat leikkiä paljon myös keskenään ilman varsinaista ohjausta. Lisäksi perhepäivähoidossa lapsille oli mahdollisuus antaa aikaa suoriutua ja oppia uusia asioita itse. Näin heistä tuli hyvin omatoimisia. Kaikkien kokemukset perhepäivähoidosta eivät varmaan ole näin positiivisia, mutta itse näen sen loistavana mahdollisuutena ja voimavarana. Me kaikken tuolloin hoidossa olleiden lasten vanhemmat todellakin arvostimme perhepäivähoitajan työtä ja olimme siitä kiitollisia. Ja kyseessä oli siis ihan kunnallinen perhepäivähoito.

Perhepäivähoito on superluksusta! Ainakaan pk-seudulla tuollaiseen palvelumuotoon on harvalla työntekijällä mahdollisuuksia, resursseja tai halua. Työ alkaa joka aamu ennen klo 6 aamupalan, leikkien ja retkien valmistelulla. Aamiais-, lounas- ja välipalatarvikkeet ostat itse valmiiksi edellisenä iltana töiden jälkeen ! vapaa-ajallasi (ja laitat seuraavan päivän lounasvalmistelut kuntoon, jotta voit lämmittää ruuat hoitolapsille seuraavana päivänä). Kun lapset saapuvat hoitoon, olet heidän kanssaan klo 6-17. Oma kotisi on työpaikka ja näiden lasten hoitopaikka. Sinä olet hoitaja, siivooja, kokki, toimistotyöläinen, markkinointiassistentti, turvallisuuspäällikkö, tarvehankinnoista vastaava jne. yksin ja joka päivä.

Kenellä on varaa ostaa riittävän suuri asunto ja leikkipiha 4-6 lapsen hoitopaikaksi pk-seudulla? Sähkö, vesi ja lämmityskulut ovat hurjat jatkuvan kokkauksen, pesujen, siivous- ja tuuletustarpeiden vuoksi. Kunnan pph-valvoja tulee tarkastamaan kotisi hygieniaa, leikkivälineiden, sänkyjen, wc-tilojen, keittiön, leikkitilojen ja turvallisuuden kuntoa pistokokeina. Jos ei ole tiptop voit menettää oikeutesi hoitaa lapsia kotonasi. Tarvitset myös kunnon pölynimurin, pesukoneen, kuivurin, astianpesukoneen, suihkutilat, leikkiväline-ja jumppatilat, toimistohuoneen kunnon tietokoneella ja tulostimella, paperit ja musteet, lasten käyttöön suunnitellut astiat, tuolit, pöydät, sängyt, eteisen kaapit, vaipparoskikset, suihkukaukalot, hoitopöydät jne. Asut itse tällaisessa paikassa myös vapaa-aikasi ja lomasi. Palkka on n. 1500,-/kk. Olet oikeastaan aina siellä, joko töissä tai valmistelemassa töitä, hankkimassa tarvikkeita ja remontoimassa käytössä kuluvaa rakennusta ja pihaa.

Kuka ryhtyy perhepäivähoitajaksi ja kuka mahdollistaa ko. toiminnan? Monella vanhemmalla kuukausipalkka on 3000-6000 euroa ja suuret kodit tyhjillään, oma kotitoimisto ja kaupunkitoimisto, lapsilla omat huoneet ja mahdollisuus toteuttaa itseään, kun joku muu hoitaa ja kasvattaa heidän lapset koululaisiksi ja isoiksi, raataen itse pienellä palkalla omassa kodissaan, jonka asuntolainan ehkä saa maksetuksi eläkkeelle päästessään. Ja sen saman työpaikan joutuu myös perhepäivähoitajan puoliso ja omat lapset hyväksymään kodikseen. Mutta hoitolapset ja heidän tarpeensa aina ensin. Kaikki herää ennen klo 6. Joka päivä. Vasta klo 17 työpaikka muuttuu kodiksi hoitajan omalle perheelle. Silloin siivotaan, pestään ja valmistellaan seuraavaa päivää varten...

Hyvin kuvasit. Tämän kun saisi myös päättäjille luettavaksi. Jos perhepäivähoitajana toimivana lähihoitajana olisi mahdollisuus saada lastenhoitajan palkka, voisin jopa joskus harkita perhepäivähoitajiksi ryhtymistä. Nykyinen palkka ja työolot eivät houkuta. Miksi tehtävään ei vaadita lastenhoitajan tutkintoa?

Vierailija
3285/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin päiväkodin johdossa on sellaisia tyyppiä että ei ole ihan lait ja säädökset kohdillaan, mutta koskee kaikkia virkamiehiä. En tosin tiedä onko esim. varhaiskasvatuksen johtoryhmä virkamiehiä vai mitä.

Vierailija
3286/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta koko ajan. Kuka sitä jaksaa enää kuunnella???

Vierailija
3287/19754 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Opettajat suunnittelevat toimintaa useita tunteja viikossa, hyvä kun ulkovalvontaan ehtivät.

Joissakin paikoissa toki opettajat osaavat töitään priorisoida, eli lapset ensin.

Ja ylemmiltä tahoilta tulee jatkuvaa hankehumppaa, kiva tietysti suunnittelijoille siellä norsunluutorneissaan, saavat kovapalkkaiset työpaikkansa pidettyä. 🙄

Eihän se niiden opettajien vika tai päätettävissä ole. Samalla tavoin he ovat nuorina kouluttautuneet valitsemaansa ammattiin, kuten muutkin nuoret. Ja sitten valmistuttuaan hakeneet töihin koulutustaan vastaavaan tehtävään, ehkä tulleet valituksi, allekirjoittaneet työsopimuksen koskien työtehtäviä, palkkaa, työaikaa ja noudatettavaa työehtosopimusta. Varhaiskasvatusta säätelee mm. varhaiskasvatuslaki ja työlainsäädäntö. Ei lakia voi paikallisesti yksittäisissä päiväkodeissa muutella mieleisekseen. Lakia on noudatettava sekä työnantajan että jokaisen työntekijän.

Lain mukaan (2018 vakalaki) opettajan työajasta 5h/vk toteutetaan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen työtehtävissä, jotka tehdään lapsiryhmän ulkopuolella. Tämän lisäksi tulevat normaalit kokoukset, koulutukset ja vanhempien tapaamiset, jotka ovat oleellinen osa työyhteisö- ja asiakas palvelutoimintaa. Ei niitä voi jättää tekemättä. Miten voisi ja miksi?

On kestämätöntä, ettei lapsi ryhmiin ole resurssoitu lain vaatimaa minimimäärää hoito-ja kasvatusvastuullisia työntekijöitä KOKO aukioloajan ajaksi. Työnantajat laskevat mitoituksen työsuhteiden ja sijoitusten määrällä, eivätkä huomioi näitä ryhmän ulkopuolisten tehtävien aiheuttamia puutoksia henkilöstömäärässä siellä LASTEN parissa. Kunnat ja päiväkotiyrittäjät siis tietävät aivan hyvin, ettei lapsilla ole lain säätämän minimin verran aikuisia käytettävissään kuin n. 2h kunkin hoitopäivänsä aikana (joka ikinen päivä), mutta palvelun tuottamisesta vastaavat tahot eivät välitä tästä epäkohdasta, vaan rikkovat lakia tietoisesti lasten ja henkilöstön kustannuksella.

Asia erikseen on nykyinen tilanne, jossa tehtäviinsä koulutettua henkilöstöä ei enää edes saada, on paljon sairauspoissaoloja, loppuunpalamisia ja irtisanoutumisia, työyhteisöt ovat kyynistyneitä ja uupuneita, keskinäinen tappelu tarpeista syö loputkin voimavarat, sijaisia ei oteta eikä ole edes tulijoita. Jotkut keikkuvat työpaikoilla sairaana, koska tietävät tilanteen. Siinä sairastuu kerralla muukin henkilöstö ja lapset, ei ehditä toipua flunssasta ja koko työvuosi paahdetaan lievässä tulehdustilassa, jälkitaudit ajaa pitkille sairaslomille.

En suosittele nykyistä varhaiskasvatusta kenellekään työ- tai hoitopaikaksi. Vielä 2000-luvun alussa oli ihana työ, mielekästä ja arvostettua, vaikka palkka olikin sama kuin yhä, reilu 2k bruttona/kk. Et elä tuolla kokonaisuudella millään mittarilla katsottuna hyvää elämää.

Sääli lähteä ja jättää ala, josta pidin ja sain kiitosta panoksestani yli 20 vuoden ajan.

Vierailija
3288/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monikaan asia ole opettajien päätettävissä.

Tarkoitin tuota lastenhoitajan yksin olemista, meidän talossa sitä on jonkin verran esim. ulkoilussa.

Että siinä kohtaa (opettajan) tulisi priorisoida lapset ensin.

Mielestäni ei ole turvallista jos yksi aikuinen valvoo koko ryhmän lapsia.

Tätä alaa en kyllä voi suositella kenellekään, huono palkkaus, työ vie terveyden ja p*skaa ja lisävaatimuksia sataa vaan niskaan joka suunnalta.

Vierailija
3289/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.

Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.

Vierailija
3290/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ryhmässä 2 opettajaa ja varsinkin toinen heistä on erittäin taitava "häviämään" tietokoneelle ja ihan ilman, että edes infoaa siitä, aika monta kertaa ja säännöllisesti meikäläinen klaarannut yksin 21 lapsen joukkiota, kun Hän on koneella naputtelemassa ja tekemässä ties mitä.

Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän.

Tämä! Tilannetaju katoaa yllättävän monelta! Ja se olisi kiva jos tämän 5h SAK ajan tulos näkyisi joskus myös siinä arjessa....

Vierailija
3291/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joo mutta persut huuti että virkamiehiä pitää vähentää -no paljonko päiväkodeista sitten vähennetään?

Vierailija
3292/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos että nykyisessä tiimissäni meitä on kolme ja opettaja tajuaa priorisoida lapset ensimmäiseksi. Ei tee omia hommia tiukoissa tilanteissa ellei kyse ole jostain tärkeästä jota ei niin vain siirretä tai peruta. Tottahan se on että opettajan hommiin kuuluu älytön määrä kaiken maailman tekemistä ryhmän ulkopuolella jolloin vastuunkanto jää liiaksi työparille/lopputiimille. Nuo kaksikkotiimit ovat vihoviimeisiä.

Vierailija
3293/19754 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaksikkotiimit oikeasti toimii? Toinen tekee paperityöt yms? Ja samalla hoitajan palkalla. Ja jos kemiat ei pelaa niin miten siinä elävät tiimissä...

Vierailija
3294/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olen huvikseni katsellut lastenhoitajan avoimia työpaikkoja ajatuksena vaihtaa vanhustenhoito siihen. Mutta melkein kaikissa on haettavana paikka kahden OPETTAJAN rinnalla! Kuka helvata tälläiseen suostuu? Jo silloin aikoinaan kun olin päiväkodissa töissä vedettiin toisen lastenhoitajan ryhmää kahdestaan kun opettaja oli aina jossain kokouksessa niin nytkö lastenhoitajan pitäisi pärjätä siellä yksin?"

Ryhmässä kaksi OPETTAJAA ja Sinä yksin hoitajana !!!!

Ei IKINÄ kannata mennä hoitajaksi tuollaiseen ryhmään.

Vierailija
3295/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä, se 5h/vkossa "kuuluu" heille, mutta hieman jos saisi tilannetajua, ei sinne koneelle paeta silloin, jos kasvattajia ryhmässä paikalla 2kpl eli minä ja hän."

Jotkut roudaavat ryhmän pöydälle pokkana tietokoneen ja naputtelevat sitä siinä. Joka päivä.

Siis opettaja koneella, mutta muka samalla "läsnä" lapsille.

Joo-pa.

Huikkaavat toki välillä hoitajalle ohjeita mitä tehdä ja kuinka.

Vierailija
3296/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vakaope.

En pääse suunnittelemaan, koska en vaan yksinkertaisesti pääse. En voi jättää muita yksin lasten kanssa.

Joten en suunnittele. Vedämme toimintaa hoitajien kanssa yhdessä suunnitellen.

Tästä syntyykin sitten ongelma, sillä yksi hoitaja kiukuttelee minulle siitä, että en suunnittele toimintaa. Koska en vaan yksinkertaisesti pysty.

Kaiken ajan jonka pystyn suunnitella eli täysin pikaisesti esim tauilla : , menee pakollisiin kirjauksiin, viesteihin, viikkokirjeisiin ja vasujen kirjaukseen.

Vierailija
3297/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei täällä yks.pph. Mun työni on ainakin ihan superleppoisaa. Maksua otan (päätän siis itse hoitomaksuni) 800e/kk. Eli tällä hetkellä se on yli 3000/kk. Päätän itse hoitoon otettavat lapset ja olen pitänytkin työpäiväni 7.30-16. Eli ihan kohtuullinen. Tulijoita olisi enemmän kuin pystyn ottamaan. Lomailen vuodessa n kuusi vkoa.

Mitään sen kummempia suunnitelmia en ruuanlaitosta tee, vaan teen samaa ruokaa hoitolapsilla kuin omalle puolisolleni ja omalle koululaiselle. Eli aamulla teen vaikka ison satsin jauhelihakeittoa (peruskotiruokaa) Nopea homma.

Aamupalaksi keitän puuroa tai syödään leipää päällisineen. Välipala taas usein hedelmiä/kasviksia/vihanneksia. Kaupassa käyn kaksi kertaa viikossa. Roboimuri imuroi kun ulkoillaan.

Saat työn kuulostamaan jotenkin tosi monimutkaiselta. Ei ole. Ei ne lapset sen kummempaa tarvitse kuin läheisyyttä ja läsnäoloa. Terveellistä ruokaa ja ulkoilua ja leikkiä kavereiden kanssa.

Pidän työstäni ihan valtavasti.

Vierailija
3298/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Tilannetaju katoaa yllättävän monelta! Ja se olisi kiva jos tämän 5h SAK ajan tulos näkyisi joskus myös siinä arjessa....

Miten teillä ei ole SAK-aikaa suunniteltu työvuoroihin siten, että kukaan ei jää sen takia yksin lapsiryhmän kanssa? 

Vierailija
3299/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vakaope.

En pääse suunnittelemaan, koska en vaan yksinkertaisesti pääse. En voi jättää muita yksin lasten kanssa.

Joten en suunnittele. Vedämme toimintaa hoitajien kanssa yhdessä suunnitellen.

Tästä syntyykin sitten ongelma, sillä yksi hoitaja kiukuttelee minulle siitä, että en suunnittele toimintaa. Koska en vaan yksinkertaisesti pysty.

Kaiken ajan jonka pystyn suunnitella eli täysin pikaisesti esim tauilla : , menee pakollisiin kirjauksiin, viesteihin, viikkokirjeisiin ja vasujen kirjaukseen.

Kytkeytyykö sun aivot pois päältä kun et ole siinä koneen edessä? Aivoilla kai se suunnittelutyö tehdään? Kyllä minä ainakin suunnittelen vaikka mitä, autolla ajaessa, kotona illalla, hallissa kävellessäni. T. Insinööri

Vierailija
3300/19754 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olen huvikseni katsellut lastenhoitajan avoimia työpaikkoja ajatuksena vaihtaa vanhustenhoito siihen. Mutta melkein kaikissa on haettavana paikka kahden OPETTAJAN rinnalla! Kuka helvata tälläiseen suostuu? Jo silloin aikoinaan kun olin päiväkodissa töissä vedettiin toisen lastenhoitajan ryhmää kahdestaan kun opettaja oli aina jossain kokouksessa niin nytkö lastenhoitajan pitäisi pärjätä siellä yksin?"

Ryhmässä kaksi OPETTAJAA ja Sinä yksin hoitajana !!!!

Ei IKINÄ kannata mennä hoitajaksi tuollaiseen ryhmään.

Eipä tuota kohta ole enää vaihtoehtoja, kun 2030 vuoden sisällä kaikissa ryhmissä pitää olla kaksi opettajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi