Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
3121/19754 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt prkl puolenne ihmiset! Ollaan pieni yksikkö suht pienessä kunnassa, ja meillä pidetään kiinni suhdeluvuista. Jos ei muuta niin pomo tulee paikkaamaan. Onneksi ollaan suurin osa aika nuoria, eikä aleta siihen mihin ennen on ollut pakko suostua. Ala ei kehity jos työntekijät ei pistä vanhoja normeja vastaan. Meillä ei tarvi työntekijöiden itkeä. Jokainen päivä lasketaan ja varmistetaan että on tarpeeksi kasvatusvastuullisia paikalla. Jos näin ei ole, niin heti menee ilmoitus aville. Ollaan ammatistamme ylpeitä!

Meillä esimerkiksi pihalla voi olla iltapäivällä 2 aikuista ja 30 lasta. Jos sisällä on joku niin hyvä. Koko päivän suhdeluvut kuulemma ratkaisevat, ei se onko pihalla tarpeeksi aikuisia tai talossa ylipäätään, jos on aamulla ollut ja lähtenyt kotiin, se lasketaan iltapäivän vahvuuteen. Näppärää.

Mitä helv…ettiä?!?

Vierailija
3122/19754 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä ovat ne syyt miksi päivähoitoväki lakkoilee. Eli mitä vaaditaan. En ole nähnyt niitä missään.

Veikkaan että lakko menee puihin koska ei ole mitään selkeitä tavoitteita.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4606439/alkaa-tama-lakkoasia-konkretiso…

Hiffaatko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/19754 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt prkl puolenne ihmiset! Ollaan pieni yksikkö suht pienessä kunnassa, ja meillä pidetään kiinni suhdeluvuista. Jos ei muuta niin pomo tulee paikkaamaan. Onneksi ollaan suurin osa aika nuoria, eikä aleta siihen mihin ennen on ollut pakko suostua. Ala ei kehity jos työntekijät ei pistä vanhoja normeja vastaan. Meillä ei tarvi työntekijöiden itkeä. Jokainen päivä lasketaan ja varmistetaan että on tarpeeksi kasvatusvastuullisia paikalla. Jos näin ei ole, niin heti menee ilmoitus aville. Ollaan ammatistamme ylpeitä!

Meillä esimerkiksi pihalla voi olla iltapäivällä 2 aikuista ja 30 lasta. Jos sisällä on joku niin hyvä. Koko päivän suhdeluvut kuulemma ratkaisevat, ei se onko pihalla tarpeeksi aikuisia tai talossa ylipäätään, jos on aamulla ollut ja lähtenyt kotiin, se lasketaan iltapäivän vahvuuteen. Näppärää.

Mitä helv…ettiä?!?

No sitäpä sitä.

Jopa opiskelija voi olla pihalla, tai avustaja, riittää että talossa on sisällä tarpeeksi kasvatusvastuullisia lapsimäärään nähden koko päivän aikana. Iltapäivällä voi olla kolmen jälkeen vaikka 29 lasta ja kaksi aikuista pihalla heidän kanssa, no probleemos jos kuitenkin Vastuullisia kasvattajia on koko päivän aikana ollut tarpeeksi suhteessa lapsimäärään.

🤯

Näin juuri selitti viisas esihenkilö, kun avauduin kehityskeskustelussa kuinka aikuisia on iltapäivisin liian vähän. Ei kuulemma ole. Esihenkilöllä olikin sopiva laskukaava ja ongelma ratkesi heti.

Vierailija
3124/19754 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päiväkotiväki lakkoilee:

1. Palkka on vastuuseen ja koulutukseen nähden pieni verrattuna mihin tahansa muuhun vastaavan koulutuksen ammattiryhmään.

2. Palkassa ei ole paikallisesti tai osaamiseen liittyen mitään mahdollisuuksia vaikuttaa.

3. Työaikasopimuksia ei noudateta eli työvuorolistat eivät tule ajallaan, niitä muutetaan jatkuvasti ja koko alan toimivuus perustuu siihen, että kaikki joustavat. Mistään joustoista ei saa mitään korvausta. Varallaolokorvaukset ja ylityökorvaukset loistavat poissaolollaan. Vain vuorohoidossa saa yö-, ilta- tai lauantailisiä, vaikka esimerkiksi aamuisin 6-7 tehtävä työ on yötyötä, siitä tulee korvaus minuutteina. Iltaylitöistä, mm vanhempainillat ja koulutukset, ei tule mitään korvausta. Lauantaityöstä voi saada jonkun minuuttikorvauksen. Pakollisia ylitöitä tulee, jos lapsia ei haeta ajoissa. Oli siitä työntekijälle millainen haitta tahansa (joutuu ottamaan taksin, että pääsee pois töistä, hankkii omille lapsille jonkun hakijan nopealla aikataululla, joutuu jättää käyttämättä liput maksullisiin tapahtumiin jne), korvauksena saa jonkun minuutin silloin kun työnantaja parhaaksi näkee. Esimerkiksi jonain aamuna tulee muutaman minuutin myöhemmin, vaikka se sama ainoa bussi tulee niin kuin ennenkin ja saa istua kahvihuoneessa kuluttaen aikaa, mitä ei päivällä liikene edes taukoihin. Onhan se kiva tutustua taukohuoneeseen.

4. Työhön liittyvistä kuluvista tarvikkeista ei saa mistään hyvitystä, ei edes verotukseen kelpaa mikään tarpeellinen hankinta. Työvaatteita tarvitaan sisälle (kukaan ei voi kuvitellakaan käyttävänsä samoja räkäisiä vaatteita kotona) ja ulos. Ulkona tarvitaan kesäiset ulkoiluvaatteet sadevarustein (taas eri kuin kotona, rään lisäksi kuraa), jalkineet kaikkiin säihin, syysvaatteet ja jalkineet (ei kotikäyttöön), talveksi monta kerrosta erilaisia vaihtoehtoja, myös aluskerrastoja. Kaikkien vaatteiden tulee olla nopeasti puettavia ja riisuttava, vedenpitäviä, nopeasti kuivuvia, ominaisuudet eivät saa kärsiä jatkuvista pesuista. Kaikki vaatteet pestään ja huolletaan kotona. Ja sitten ne muut varusteet: jumppavaatteet, sukset, luistimet, polkupyörä, kypärät pyöräilyyn ja luisteluun … Ja mikään ei ole työväline. Moniko raksamies joutuu itse kustantamaan kaikki välineet?

Varmaan joku kollega voi vielä täydentää listaa?

Jopa me yks.pph:t saamme laittaa työvaatteet verovähennyksiin. Eli olen laittanut sinne talvitakin, toppahousut, talvisaappaat, sadevaatteet, leluja, pulkkia jne..

Itse vaihdoin päiväkodista pph:n hommiin ja kyllä kannatti. En kadu hetkeäkään. Tulotkin nousivat yli 3000e/kk. Tsemppiä teille huomiselle.

Vierailija
3125/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helv…ettiä?!?

No sitäpä sitä.

Jopa opiskelija voi olla pihalla, tai avustaja, riittää että talossa on sisällä tarpeeksi kasvatusvastuullisia lapsimäärään nähden koko päivän aikana. Iltapäivällä voi olla kolmen jälkeen vaikka 29 lasta ja kaksi aikuista pihalla heidän kanssa, no probleemos jos kuitenkin Vastuullisia kasvattajia on koko päivän aikana ollut tarpeeksi suhteessa lapsimäärään.

🤯

Näin juuri selitti viisas esihenkilö, kun avauduin kehityskeskustelussa kuinka aikuisia on iltapäivisin liian vähän. Ei kuulemma ole. Esihenkilöllä olikin sopiva laskukaava ja ongelma ratkesi heti.

Jos jotain sattuu silloin iltapäivällä, kun suhdeluku ylittyy, esimies voi kovasti hämmästyä, että selvitystä tehdessä (ja oikeudessa) katsotaan juuri se hetki, milloin tapaturma on sattunut. Se suhdeluku on oleellinen. Kannattaa siis yhä tehdä ilmoituksia suhdelukujen ylityksestä ja joka kerran, kun itse on siinä tilanteessa, antaa esimiehelle tiedoksi, että nyt on ylitys, et pysty takaamaan kaikkien turvallisuutta, jos et saa apua. Silloin syyllisyytesi on oikeudessa vähäisempi ja esimiehellä on isompi vastuu.

Vierailija
3126/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listasta unohtui ainakin kahvi+suodatinpussit🤣,meinasin oksentaa nauruni lomassa, kun pari päivää sitten jossain lööpissä luki kuinka jengi ruvennut säästääkseen juomaan kahvinsa töissä, kun se on niin kallista tällä hetkellä. Joooopatijooo, onneksi se on nykyisin edullista.

Eikun...

Niin siis varhaiskasvatuksessa kahvia saa jos niitä paketteja ostaa ihan itse sinne töihin.

Kahviporukka päiväkodissa suuttui kun veinkin murukahvipaketin itselleni, enkä ostanutkaan juhlamokkaa (ainoa mitä saa tuoda jos kuuluu kahvirinkiin). En vaan jaksanut enää sitä järjetöntä kahvin tuhlaamista kun eivät oppineet keittämään kahvia niin ettei joka päivä mene viemäriin puolta pannua pari/kolme kertaa päivässä. Lisäksi minä ehdin juomaan vain yhden kupillisen töissä kun osa juo 3, useimmat 2. Silti paketti kuussa pitää toimittaa.

Pitäkööt tunkkinsa.

Minä irtisanouduin kahvilistasta ja juon teetä, toki sekin pitää itse kustantaa.

Vierailija
3127/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suosittele kenellekään päiväkoti alaa, kuppi nurin kiireestä ja  henkilökuntamäärästä. :(

Vierailija
3128/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse vaihdoin päiväkodista pph:n hommiin ja kyllä kannatti. En kadu hetkeäkään. Tulotkin nousivat yli 3000e/kk. 

Miten sait tulot yli 3000E  ?

Vierailija
3129/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstön riittävyys on suurin haaste, kun hoivaa ja opetusta tarvitsevien lasten määrä kasvaa. Mikäli 2 000 ukrainalaislapselle haetaan päivähoito- tai koulupaikkaa, kaupungin pitäisi palkata yli sata uutta työntekijää. Kyse olisi noin viiden prosentin lisäyksestä kaupungin nykyiseen päivähoito- ja opetushenkilöstöön.

Nämä ihmiset pitäisi löytää tilanteessa, jossa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajista on jo valmiiksi pulaa lähes koko maassa, ja monin paikoin pulaa on myös pätevistä luokanopettajista ja lastenhoitajista. Pääkaupunkiseudun kunnilla on ollut erityisiä vaikeuksia varhaiskasvatuksen työntekijöiden rekrytoinnissa.

Lisäksi osan palkattavasta henkilöstöstä tulisi olla ukrainan- tai venäjäntaitoisia, sillä tulijoissa on kummankin kielen puhujia. Opetus ja varhaiskasvatus annetaan suomen tai ruotsin kielellä, mutta tulkkausta tarvitaan etenkin aluksi. Lisäksi peruskoulun valmistavaan opetukseen osallistuvalla oppilaalla on oikeus saada oman äidinkielensä opetusta.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/paivakodeissa-ja-kouluissa-voi…

Vierailija
3130/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse vaihdoin päiväkodista pph:n hommiin ja kyllä kannatti. En kadu hetkeäkään. Tulotkin nousivat yli 3000e/kk. 

Miten sait tulot yli 3000E  ?

Neljä lasta hoidossa. Hoitomaksu 800e/kk/lapsi.

Ja päiväkotiin verrattuna tämä työ kyllä on niin leppoisaa. Tosiaan, kokemusta siitä.

Vierailija
3131/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

brutto? netto? kuka maksaa ruokakulut, kokkaukset, tilat, lelut jne. ? 

ei pph voi olla  3000 e kk ???

Vierailija
3132/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkka oli kuntasektorilla 2 054 € (2989 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 185 € (3665 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020."

Vierailija
3133/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

brutto? netto? kuka maksaa ruokakulut, kokkaukset, tilat, lelut jne. ? 

ei pph voi olla  3000 e kk ???

Miksei voi? Ja siis brutto, maksan itse ennakkoverot, sekä yel-maksut (en todellisten tulojen mukaan, vaan pienimpien), sekä vastuuvakuutuksen 100e/vuosi.

Teen itse ruuat. Lelut ovat perittyjä. Ei ne lapset sen kummempia juttuja tarvitse vaan läsnäoloa. Ulkoillaan paljon, sisällä syödään, levätään ja askarrellaan.

Ei samaa kiirettä/aikatauluja kuin päiväkodissa. Tänään oli kaksi lasta lyhyen päivän hoidossa, muut jo reissuissa. Ulkoiltiin aamusella, syötiin, ennen päikkäreitä lojuttiin sohvalla viltin alla ja luettiin muutama lasten valitsema satu, välipalaa ja kotia. Vapaille saivat mukaansa suklaamunat ja pääsiäisaskartelut.

Vierailija
3134/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph yksityinen yrittäjä?

Vierailija
3135/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pph yksityinen yrittäjä?

Kyllä tai virallisemmin yksityinen elinkeinonharjoittaja. Eli y-tunnus löytyy, mutta mitään toiminimiä tai kirjanpitoa ei tarvitse.

Vierailija
3136/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös kiinnostaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, yrittäjäksi siirtyminen :) Olen nyt kunnallinen pph. Sosionomi vakaopettajapätevyydellä olen.

Missäpäin Suomea toimit yksityisenä, mä asun Helsingissä niin mietin että onkohan täällä vertaistukea ja -tietoa saatavilla muuta kuin kaupunkimme verkkosivut. Eli onkohan aktiiveja somessa, joista vinkata? :)

Löysitkö hoitolapset helposti? Ovatko olleet pysyviä hoitosuhteita? Loma-ajaltasi ja sairautesi/lapsesi sairautesi ajalta maksavatko perheet ja Kela täydet maksut ja yksityisen hoidon tuen? Vai oletko palvelusetelillä? :)

Kiitos tuhannesti jo etukäteen!!! Tsemiä meille kaikille varhaiskasvatuksen timanttisille tekijöille :)

Vierailija
3137/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua myös kiinnostaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, yrittäjäksi siirtyminen :) Olen nyt kunnallinen pph. Sosionomi vakaopettajapätevyydellä olen.

Missäpäin Suomea toimit yksityisenä, mä asun Helsingissä niin mietin että onkohan täällä vertaistukea ja -tietoa saatavilla muuta kuin kaupunkimme verkkosivut. Eli onkohan aktiiveja somessa, joista vinkata? :)

Löysitkö hoitolapset helposti? Ovatko olleet pysyviä hoitosuhteita? Loma-ajaltasi ja sairautesi/lapsesi sairautesi ajalta maksavatko perheet ja Kela täydet maksut ja yksityisen hoidon tuen? Vai oletko palvelusetelillä? :)

Kiitos tuhannesti jo etukäteen!!! Tsemiä meille kaikille varhaiskasvatuksen timanttisille tekijöille :)

Moikka. Helsingissä voi pyytää vielä isompaa hoitomaksua kuin se 800e/kk. Olen tehnyt näitä hommia noin 15v ja nimi tullut tutuksi täällä joten lapsia tulisi ovista ja ikkunoista. Lomailen kuusi viikkoa/vuosi (talvella kaksi, kesällä neljä). Kesän lomaltani ei tarvitse maksaa hoitomaksua. Varahoitoa ei ole (Tämä siis vanhemmilla tiedossa sopimusta tehdessä). Sairaslomalta saan hoitomaksun kolmelta päivältä, loput tulee kelalta. En ole kyllä ikinä tätä hakenut kun en ole juurikaan sairaslomalla ollut.

Palvelusetelillä olen, se on vanhemmille edullisempaa kuin kelantuella. Googlesta löytyy yksityisten perhepäivähoitajien sivuilta paljon tietoa. Meidän kunnassa on suht aktiivinen yhdistys. Yhdistykseen saa liittyä myös muissa kunnissa asustavat.

Vierailija
3138/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakko siirtyi kahdella viikolla eteenpäin. Harmi!

Vierailija
3139/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa vakassa edes ergonomia ja tilat huomioitu. Paikat hajoo, kun ei oikeasti tilat kaikissa paikoissa työturvallisia. Altaat, tuolit, sängyt.. kaikki se vääntely ja nostelu aiheuttaa sairauspoissaoloja. Ahtaat eteiset, ei välttämättä apuvälineitä ergonomiseen työhön. Nää on palkan lisäksi oikeesti tärkeitä asioita, jotka tulee kalliiksi työnantajalle, kun näitä ei hoideta.

Ja eri säännöt. Miksi toisessa paikassa yksi pieni ryhmätila sopii ruokailuun ja nukkumiseen, mutta jossain toisessa paikassa tämä on ehdottomasti kielletty. Ei saa laittaa mattoa jne ryhmätilaan , jossa syödään jne.

Kaikkea säätöä. Hyvää lomaa.

Vierailija
3140/19754 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakko siirtyi kahdella viikolla eteenpäin. Harmi!

Niinpä 🤬☹️, saa nähdä toteutuuko silloinkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi