Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19756)
Muistan, kun jotain 10 vuotta sitten istuin sunnuntaina äitienpäiväkahvilla, läsnä myös oma äitini, isäni ja perheeni. Puhelimeni piippasi.
Tekstiviesti: voisitko tehdä maanantaina aamuvuoron (7), kun mun lapset on kipeitä ja joudun jäämään kotiin?
Vastaan, että voin.
Työ jää pyörimään päähäni kesken äitienpäiväsunnuntain. Olen jo kauhuissani, koska olemme maalla, edessä pitkä ajomatka ja nyt tuli vielä aikainen herätys, jotta ehdin aamuvuoroon. Mulla piti olla iltavuoro. Lisäksi tieto siitä, että tiimistämme taas puuttuu yksi työntekijä, eikä sijaista todennäköisesti saada.
Onneksi nykyisessä työpaikassani ei tällaista enää tehdä, ei saa tehdä. Työvuoroja ei saa muutella viikonloppuna jolloin ollaan vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla edes kertoa kaikkea, mitä haluaisin.
Päiväkodin esimies rikkoo vakalakia tämän tästä, mutta osaa selittää asiat vakuuttavasti siten, että AVI uskoo häntä ,eikä useita valituksia tehneitä työntekijöitä. On ylisuuria ryhmiä, jotka lavastetaan useaksi ryhmäksi, mitä ne eivät ole, on väärin väännettyä sairauslomaoikeutta (eri ohjeet kuin työterveyslääkäri antanut), pakotettu ylitöihin, vaikka ylityökielto ammattiyhdistykseltä, opettajien lomien tärkeämpänä pitämistä kuin lastenhoitajien (opettajilla siis oikeus ensin valita loma-aikansa)..
Työntekijöitä patistetaan töihin kesken sairausloman, jonka on lääkäri määrännyt, ja josta todistus.
Paska juttu.
Mitä ihmettä?!?
Kaikki valitukset kirjallisesti kunnan ylimmälle johdolle, liittoihinne ja AVIin, vastausvaatimus tiukalla aikataululla, ette tyydy tuollaiseen. Sitten todistusaineiston dokumentointi kuntoon, joista näkyy oikea tilanne. Työpaikkakokouksen pöytäkirjaan vaaditte kirjattavaksi oman kantanne asioihin. Kirjautatte sinne pöytäkirjaan eriävän mielipiteen päätöksiin, joita ette hyväksy.
Ei hyvien työntekijöiden tarvitse irtisanoutua. Vaaditte esimiehen omaa esimiestä tekemään sisäisen tarkastuksen alaisensa toiminnasta ja suorittamaan ohjausvastuunsa pk-johtajan työn ohjaamisessa ja valvonnassa. Virkavastuunsa huonosti hoitanut tai todistettavasti rikkonut esimies joko korvataan osaavalla tai koulitaan hoitamaan tehtävänsä säädösten mukaisesti.
Valituksista ei saa kohdistua kostotoimenpiteitä valituksen tekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin esimies rikkoo vakalakia tämän tästä, mutta osaa selittää asiat vakuuttavasti siten, että AVI uskoo häntä ,eikä useita valituksia tehneitä työntekijöitä. On ylisuuria ryhmiä, jotka lavastetaan useaksi ryhmäksi, mitä ne eivät ole, on väärin väännettyä sairauslomaoikeutta (eri ohjeet kuin työterveyslääkäri antanut), pakotettu ylitöihin, vaikka ylityökielto ammattiyhdistykseltä, opettajien lomien tärkeämpänä pitämistä kuin lastenhoitajien (opettajilla siis oikeus ensin valita loma-aikansa)..
Työntekijöitä patistetaan töihin kesken sairausloman, jonka on lääkäri määrännyt, ja josta todistus.
Paska juttu.
Mitä ihmettä?!?
Kaikki valitukset kirjallisesti kunnan ylimmälle johdolle, liittoihinne ja AVIin, vastausvaatimus tiukalla aikataululla, ette tyydy tuollaiseen.
Sitten todistusaineiston dokumentointi kuntoon, joista näkyy oikea tilanne. Työpaikkakokouksen pöytäkirjaan vaaditte kirjattavaksi oman kantanne asioihin. Kirjautatte sinne pöytäkirjaan eriävän mielipiteen päätöksiin, joita ette hyväksy.
Ei hyvien työntekijöiden tarvitse irtisanoutua.
Vaaditte esimiehen omaa esimiestä tekemään sisäisen tarkastuksen alaisensa toiminnasta ja suorittamaan ohjausvastuunsa pk-johtajan työn ohjaamisessa ja valvonnassa.
Virkavastuunsa huonosti hoitanut tai todistettavasti rikkonut esimies joko korvataan osaavalla tai
koulitaan hoitamaan tehtävänsä säädösten mukaisesti.
Valituksista ei saa kohdistua kostotoimenpiteitä valituksen tekijöille."
Niin ei tietenkään saa kohdistua kostotoimenpiteitä!
Määrä-aikaisuutta tokko vaan jatketaan saati vakinaistetaan + kohtelu saattaa muuttua omituisen painostavaksi siinä työpaikkakokousten eriävien mielipiteiden kirjausten lomassa.
Että jos ei käytänteet kiinnosta niin mikä estää haihtumasta helpompiin hommiin, kaikkihan tietää kuinka vastuullinen ja vaativa ala tämä on, bla bla bla...
Ja toki se liittokin,avikin, saati ylin johto rientää kiireen vilkkaa tukemaan "tätähän minä en hyväksy, tähän minä en tyydy"-reklamoivaa työntekijää,
varsinkin kuullessaan äärimmäisen kokeneen ja vuosikausia alalla olleen vakuuttavan esihenkilön perustelut ja käsityksen valituksen aiheena olleesta "todellisesta" tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska juttu.
Mitä ihmettä?!?
Kaikki valitukset kirjallisesti kunnan ylimmälle johdolle, liittoihinne ja AVIin, vastausvaatimus tiukalla aikataululla, ette tyydy tuollaiseen.
Sitten todistusaineiston dokumentointi kuntoon, joista näkyy oikea tilanne. Työpaikkakokouksen pöytäkirjaan vaaditte kirjattavaksi oman kantanne asioihin. Kirjautatte sinne pöytäkirjaan eriävän mielipiteen päätöksiin, joita ette hyväksy.
Ei hyvien työntekijöiden tarvitse irtisanoutua.
Vaaditte esimiehen omaa esimiestä tekemään sisäisen tarkastuksen alaisensa toiminnasta ja suorittamaan ohjausvastuunsa pk-johtajan työn ohjaamisessa ja valvonnassa.
Virkavastuunsa huonosti hoitanut tai todistettavasti rikkonut esimies joko korvataan osaavalla tai
koulitaan hoitamaan tehtävänsä säädösten mukaisesti.
Valituksista ei saa kohdistua kostotoimenpiteitä valituksen tekijöille."
Niin ei tietenkään saa kohdistua kostotoimenpiteitä!
Määrä-aikaisuutta tokko vaan jatketaan saati vakinaistetaan + kohtelu saattaa muuttua omituisen painostavaksi siinä työpaikkakokousten eriävien mielipiteiden kirjausten lomassa.
Että jos ei käytänteet kiinnosta niin mikä estää haihtumasta helpompiin hommiin, kaikkihan tietää kuinka vastuullinen ja vaativa ala tämä on, bla bla bla...
Ja toki se liittokin,avikin, saati ylin johto rientää kiireen vilkkaa tukemaan "tätähän minä en hyväksy, tähän minä en tyydy"-reklamoivaa työntekijää,
varsinkin kuullessaan äärimmäisen kokeneen ja vuosikausia alalla olleen vakuuttavan esihenkilön perustelut ja käsityksen valituksen aiheena olleesta "todellisesta" tilanteesta.
Kyseessä on myös ennaltaehkäisy. Kun joku lapsista loukkaantuu, karkaa, altistuu hengenvaaralle jne., tai työntekijä ajautuu työkyvyttömyyteen, on jälkipuinnissa olemassa olevaa näyttöä, että asia on jo ennakkoon työntekijän taholta otettu asianmukaisesti esille, mistä piittaamatta työnantaja on määrännyt toisin. Tämä on siis myös työtehtävien sanelema vastuukysymys.
Päätavoite tietysti olisi, että epäkohdat saataisiin heti korjattua tai niitä ei olisi rakennettu alunperinkään, mutta jos ei työnantaja tästä piittaa, on työntekijän kuitenkin edustettava lasten ja työkykynsä parasta toiminnassaan. Siis todistettavasti ilmoitettava havaitsemansa epäkohdat, viipymättä ne huomattuaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun jotain 10 vuotta sitten istuin sunnuntaina äitienpäiväkahvilla, läsnä myös oma äitini, isäni ja perheeni. Puhelimeni piippasi.
Tekstiviesti: voisitko tehdä maanantaina aamuvuoron (7), kun mun lapset on kipeitä ja joudun jäämään kotiin?
Vastaan, että voin.
Työ jää pyörimään päähäni kesken äitienpäiväsunnuntain. Olen jo kauhuissani, koska olemme maalla, edessä pitkä ajomatka ja nyt tuli vielä aikainen herätys, jotta ehdin aamuvuoroon. Mulla piti olla iltavuoro. Lisäksi tieto siitä, että tiimistämme taas puuttuu yksi työntekijä, eikä sijaista todennäköisesti saada.
Onneksi nykyisessä työpaikassani ei tällaista enää tehdä, ei saa tehdä. Työvuoroja ei saa muutella viikonloppuna jolloin ollaan vapaalla.
Tuohan on ihan peruskauraa ja tavallista, että vkonlopun aikana tiimikaverit viesteilee tai soittelee toisilleen vuoroasioista. Pitää tietää kuka poissa ja mihin vuoroon järkevintä tulla. Tosin aina perjantaisin tsekataan tilanne ihan talon tasollakin jotta ollaan mahd valmistautuneita ma-aamuna uuteen viikkoon ja maanantaisin on myös talon palaveri jossa käydään ryhmien kasvattaja+lapsimäärätilanteet läpi ja seur päivien klaaraaminen, kun tiedossa samalta aamulta sillä hetkellä poissaoleviksi ilmoittautuneet..
Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että voin.
Tuohan on ihan peruskauraa ja tavallista, että vkonlopun aikana tiimikaverit viesteilee tai soittelee toisilleen vuoroasioista. Pitää tietää kuka poissa ja mihin vuoroon järkevintä tulla. Tosin aina perjantaisin tsekataan tilanne ihan talon tasollakin jotta ollaan mahd valmistautuneita ma-aamuna uuteen viikkoon ja maanantaisin on myös talon palaveri jossa käydään ryhmien kasvattaja+lapsimäärätilanteet läpi ja seur päivien klaaraaminen, kun tiedossa samalta aamulta sillä hetkellä poissaoleviksi ilmoittautuneet..
Raskasta.
Ei todellakaan ole mitään "peruskauraa" ainakaan enää, vaan ihan kiellettyä toimintaa. Viikonloppuna ei työntekijöiden tarvitse työvuorojaan järjestellä. Nykyisessä työpaikassani kaikki toimii hyvin, vaikka tällainen kielto onkin. Ylipäänsä se jokaviikkoinen työvuorojen vaihtaminen ja jatkuva venyminen ei ole mitään suositeltua toimintaa, mutta sitä tapahtuu kaiken aikaa. Vapaa-ajalla ei työasioita kuitenkaan tarvitse vakaväen järjestellä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että voin.
Miksi vastasit? Mun omaa puhelinnumeroa ei tiedä kuin esimies. Kyllä oli puhetta ryhmässä jostain whatsapp-ryhmästä mutta kieltäydyin kohteliaasti.
Mikä tätä maata ja sen päättäjiä vaivaa, kun näin nopeasti on pilattu ennen niin mukavat virat. Opettaja, lastentarhanopettaja (taimikäsenykyäänonkin), sairaanhoitaja ja poliisi.
Ennen nämä olivat ihan ok duuneja, joiden tekijöitä kunnioitettiin. Kymmenessä vuodessa on saatu asiat sekaisin. Liian vähän tekijöitä, liian paljon töitä, lisäänyneet huumeet ja rikollisuus, oppilasaineksen heikkous ja liian suuret, monikulttuurisest luokat. Kaikki seikat ovat poliittisten päätösten summia. Ihan voidaan myös äänestämällä vaikuttaa näihin.
m.llkjj kirjoitti:
Mikä tätä maata ja sen päättäjiä vaivaa, kun näin nopeasti on pilattu ennen niin mukavat virat. Opettaja, lastentarhanopettaja (taimikäsenykyäänonkin), sairaanhoitaja ja poliisi.
Ennen nämä olivat ihan ok duuneja, joiden tekijöitä kunnioitettiin. Kymmenessä vuodessa on saatu asiat sekaisin. Liian vähän tekijöitä, liian paljon töitä, lisäänyneet huumeet ja rikollisuus, oppilasaineksen heikkous ja liian suuret, monikulttuurisest luokat. Kaikki seikat ovat poliittisten päätösten summia. Ihan voidaan myös äänestämällä vaikuttaa näihin.
Jep, tällä verotusasteella ei pitäisi olla vaikeaa saada perusasioita kuntoon. Päällikkötason kovapalkkaisia virkoja on lisätty sinne sun tänne. Rikkaat ovat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet.
joo ostovoima heikentyy tällaisilla perus ammatinharjoittajilla vuosi vuodelta. Ei se palkan määrä, vaan se mitä sillä saa, on merkitsevää. Onnelliset vässykkä suomalaiset ovat vaan niin vähään tyytyväisiä.
Uusien sotealueiden johtajien palkat huitelehtivat jopa 17 000 € kuukaudessa. Taas tulee kovapalkkaisia päälliköitä ja johtajia. Ei veroeurot riitä sitten enää ruohonjuuritasolle. Älkää vinkuko - tehkää töitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että voin.
Raskasta.
Ei pitäisi olla peruskauraa eikä edes tavallista. Rivityöntekijöiden ei kuulu vapaa ajalla murehtia työ asioita. Tässä sahataan vaan omaa nilkkaa kun ollaan muka niin lojaaleja ja hyviä työntekijöitä että ollaan aina käytettävissä.
Pe käytiin läpi talon palaverissa ketä (todnäk) töissä maanantaina ja kuinka toimitaan ja ma käydään uudelleen sen hetkisen tiedon valossa läpi ketä onkaan töissä silloin ja ti-pe, ketkä missäkin vuorossa, kuka siirtyy mihinkin ryhmään paikkaamaan poissaolevaa/via, onko sijaisia saatu jne.
Tosiaan rentouttavaa vkonloppua kaikille ja huomenna onkin sitten jo sunnuntai.
T. Vakakasvattaja
Muistakaa ylityö ja vuoronvaihtokielto 4.4 alkaa taas, kaikki liittolaiset
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Huomen illalla alkaa taas tulla viestejä työkavereilta, jotka maanantaina pois. Esihenkilömme väittää, että vuoroa on vaihdettava koska hänellä oikeus tehdä niin. Vaikea siinä on vastaankaan väittää.
Ota yhteyttä työsuojeluun heti maanantaina jos sinua painostetaan vuoronvaihtoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Huomen illalla alkaa taas tulla viestejä työkavereilta, jotka maanantaina pois. Esihenkilömme väittää, että vuoroa on vaihdettava koska hänellä oikeus tehdä niin. Vaikea siinä on vastaankaan väittää.
Meillä on oikeus kieltäytyä vuoronvaihdosta.
Keskiviikkona ja torstaina lakkoillaan. Vanhemmat ovat kiitettävästi pystyneet järjestämään lasten kotihoidon niille päiville. Olemme saaneet etukäteen tsemppiviestejä heiltä.
10 vuotta sitten päiväkodeissa oli kiva työskennellä. Väljemmät tilat ja henkilökunta jaksoi paremmin. Mitä kummaa viimeisten vuosien aikana on tapahtunut? Kaikki valittaa väsymystä, päiväkotien lapsimäärät lisääntyneet ja työntekijöitä ei enää saada.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että voin.
Kiva ajatus, mutta mitäs sitten kun kukaan ei vaan ilmesty aamuvuoroon? Kyllä koko talon whatsapp-ryhmä laulaa melkein joka vkl viim. sunnuntai-iltana, ärsyttäähän se. Onneksi en ole vakkarisopimuksella.
Missä vika kun penikat lentävät pitkin seiniä?