Pidättekö ok:na, jos työnantaja uhkailee varoituksilla ruokatauon venymisestä alalla, jossa on työvoimapulaa
Ja siis työntekijä on tyytyväinen työpaikkaansa, jos saa pitää tauon, jolla ehtii sekä syödä, että hörpätä kahvin, vs. tauko, jolla ei ehdi juoda kahvia ruuan päälle? Onko mielestänne jotenkin järkevää työnantajalta kiukutella tästä? Ja siis perusteena oli se, että muutkin ehtisivät tauoille ajallaan, mutta kiireisintä se on vain aamuvuoroon yhtäaikaa tulleille, koska ovat tulleet yhtäaikaa, mutta syömään mennään yksitellen. Jos olet heistä se viimeinen tai tulet myöhempiin vuoroihin, kellään ei ole yleensä kiire syömään.
Ja siis kommentit ilman tilanteen realistista ajattelua työnantajan oikeuksista eivät kiinnosta, tietenkään ei ole kiistanalaista, onko työnantajalla oikeutta toimia asiassa. Itse ihmettelen, miksi haluaa pilata sillä työssään muuten viihtyvän työntekijän kokemuksen työpäivistään. Varoitusta ei ole edes annettu, mutta sellaisella on uhattu. Ruokatauko on työaikaa ja se on 20 minuuttia ja tämä tulee työehtosopimuksesta.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja varjelkoon ap:n kaltaiselta työkaverilta😬
Miksi? Olet siis lammas, joka tykkää ennemmin siitä, että pomosi sortaa sinua?
ApMä olen ainakin hyväksynyt työehdot sopimusta allekirjoittaessani. Siellä oli myös maininta, että noudatetaan alan tessiä. Eli ei mua kukaan sorra.
Etsi uusi työpaikka, jos ei kelpaa nykyinen.No, kun mä allekirjoitin työsopimuksen oli eri pomo ja erilaisia ehtoja. Eli vaikka se oli vain sanaton oikeus, niin syömiseen sai käyttää sen verran aikaa, kuin siihen meni. Työsopimusta en ole tämän uuden kanssa edes kirjoittanut.
ApLakiahan ei voi alittaa ei tessillä eikä keskenään tehdyllä sopimuksella. Se on 30 minuuttia se tauko tai enemmän.
Eli ap on keksinyt koko tarinan vain koska hänellä on tylsää ja pitää saada janka muiden kanssa. Siksi se ei edes kerro, mistä alasta tai tessistä on kyse.
Onneksi meillä leimataan kaikki ruoka-ja kahvitauot. Yli menevät ajat kuluvat joustopankista eli 34 min ruokatauosta joutuu tekemään 4 min ylimääräistä työtä firmalle ilmaiseksi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMä olen ainakin hyväksynyt työehdot sopimusta allekirjoittaessani. Siellä oli myös maininta, että noudatetaan alan tessiä. Eli ei mua kukaan sorra.
Etsi uusi työpaikka, jos ei kelpaa nykyinen.No, kun mä allekirjoitin työsopimuksen oli eri pomo ja erilaisia ehtoja. Eli vaikka se oli vain sanaton oikeus, niin syömiseen sai käyttää sen verran aikaa, kuin siihen meni. Työsopimusta en ole tämän uuden kanssa edes kirjoittanut.
ApNo sitten ehkä voit sanoa uudelle omistajalle tulleesi eri ehdoilla ja haluat vanhat ehdot takaisin ja laita ne tällä kertaa kirjalliseksi.
No eihän sen uuden ole pakko niitä kirjallisiksi laittaa, ikävä kyllä.
Ap
Ajattelet nyt sitä sun syömistä mutta votko ajatella että muiden pitää päästä myös syömään ja se työtehtävä on hoidettava ajallaan. Jääkö työsi tekemättä vai eikö muut pääse syömään ?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä leimataan kaikki ruoka-ja kahvitauot. Yli menevät ajat kuluvat joustopankista eli 34 min ruokatauosta joutuu tekemään 4 min ylimääräistä työtä firmalle ilmaiseksi takaisin.
Tää sopis mulle ihan fine myös. Yksi työntekijä sanoi ehdottaneensa tätä pomolle, ei ollut suostunut. Eli se siitä hänen halustaan olla ”tasapuolinen”.
Ap
Eiköhän tämä ole provo.
Muussa tapauksessa sanon, että jos työssä viihtyminen on kiinni tuosta kahvinjuomisesta, niin alkaa olla asiat (jaksaminen) jo aika huonossa jamassa. Eipä silti, omallakin työpaikalla on näitä, jotka käyttää sen neljäsosan työajasta tauoilla istumiseen. Me muut tehdään sillä aikaa heidänkin työt.
Ymmärsinkö oikein että 20 minuutin tauko ei riitä ap:lle? Kyllä siinä ajassa ehtii hyvin syödä ja juoda sen kahvinkin jos ei juorua ja näprää puhelinta. Vaikka olisi kuinka työvoimapulainen ala, ei sen perusteella voi alkaa neuvotella ja kiristää itselle pidempää taukoa jos paperissa lukee että ruokatauko on 20 minuuttia.
Provohan tämä on. Eihän kukaan täysjärkinen jaksa meuhkata tällaisesta asiasta sivukaupalla.
Ompelimoissa joskus jotkut oli myynyt rahasta kahvi taukonsa ja siitä jäi 4 minuutin tupakkatauko. Koska ne halusi lisää rahaa ja tehdä työtä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole työajanseurantaa? Ja miksi vain 20 minuuttia, kun laki sanoo, että tauko pitää olla vähintään 30 minuuttia.
Ihme alapeukuttajat
"Jos työntekijän vuorokautinen yhtäjaksoinen työaika on kuutta tuntia pidempi, eikä työntekijän työpaikallaolo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, hänelle on annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä tauko, jonka aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan. Taukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun eikä loppuun. Työehtosopimuksen estämättä työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin VÄHINTÄÄN puolen tunnin pituisesta tauosta. Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia, työntekijällä on lisäksi oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä tauko kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen.
Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana."
Ihan lain mukaan mennään varhaiskasvatuksessakin, 8h työpäivän aikana 7min kahvitauko (saa mennä taukohuoneeseen, mutta odotetaan olevan tarvittaessa saatavilla ja taukokeskustelut liittyvät noin 95% töihin) ja ruokailu tapahtuu lasten kanssa, heitä opettaen hyviin ruokailutapoihin, käyttämään aterimia, antamalla lisää ruokaa ja leipää ja juomaa, siivoamalla sotkuja, niistämällä neniä, pyyhkimällä käsiä, paitoja ja naamoja... sitten jollain on vessahätä ja jälleen jätät oman ruokasi (jota kohti lapset ovat yskineet ja aivastaneet, osa päristellyt ja syljeskellyt) jäähtymään. Meillä on lakisääteinen 30min tilaisuus aterioida työn aikana, joka siis tarkoittaa käytännössä sitä, ettei ruokaa ehdi ikinä syömään lämpimänä eikä ruokarauhaa ole kuin korkeintaan viideksi minuutiksi.
Jos joka päivä pidät 10min pidemmän tauon, joka nyt ei tunnu 8h työpäivässä kovin paljolta, niin vuositasolla se vastaa miltei kokonaista työviikkoa. Ja jos sinulla on lupa olla tauolla 10min pidempään, kuin mitä työsopimus sanoo, niin kai saman edun haluavat muutkin työntekijät. Montakos työntekijää teillä onkaan, kerro tuo "viikko" vielä työntekijöiden määrällä ja mieti, paljonko palkkaa joudutaan maksamaan ihan turhasta. Onhan se vuositasolla paljon.
Jos kahvi ruuan päälle on tärkeää, olisiko sinulla mahdollisuus laittaa se termosmukiin ja juoda työpisteellä töiden aikana?
Koita päästä semmoiseen firmaan missä ei valiteta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei kelpaa mikään vastaus ja on tosi töykeä ja agressiivinen - ei jatkoon.
Ihan normikäytöstä äitihullulta. Ei se muuta osaa, oli aihe mikä hyvänsä.
Itse olet hullu ja säälittävä ja pomon orja ja lammas. Mikseivät ihmiset enemmän uskalla ajatella omilla aivoillaan ja pitää omasta hyvinvoinnistaan kiinni? Koska eivät omaa varaa tulla saaneeksi potkuja. Köyhien ruppanaihmisten takia meillä pomot sortavat työntekijöitä ja ihmisten on pakko alistua, koska ei ole varaa katsoa sitä, mikä on itselle hyvä. Meillä se ei tosiaan haittaa muita, jos oma tauko venähtää, ellei ole aamuvuoron ensimmäisten kolmen joukossa. Ja toisaalta seurausten pitäisi siitäkin kaatua TYÖNANTAJAN niskaan, ei työntekijöiden, eli jos aamussa on monta tulijaa, työnantajan tulisi järjestää mahdollisuus limittää taukoja niin, ettäihmiset pääsevät syömään. Jos se vaatii häneltä liäväen palkkaamista, niin se on voi voi ahneelle. Pitäisi työntekijöitään tärkeimpänä voimavaranaan! Mutta kun ei! Koska osa pomoista on niin ahneita.
Kaiken pitäisi aina kaatua sen POMON niskaan! Ei työntekijöiden!Ap
Sinua ei ole palkattu parantamaan omaa hyvinvointiasi, vaan tekemään määrätty työ. Olet allekirjoittanut sopimuksen ja suostunut ehtoihin ja tarkoituksesi on tuottaa yritykselle. Siitä sinulle maksetaan, siksi sinut palkattiin. Ei syömään tai taukoilemaan.
Onneksi meillä ei ole sellaisia työntekijöitä, kuin nämä pomon nuoleskelijat ja pitempiä taukoja pitävää itseään huonompina työntekijöinä pitäviä. Tosin meillä ei kukaan ole katsonut, että taukoni olisivat muiden taukoja pitempiä, koska syön tauolla. Enkä tajua, miksi kukaan TYÖNTEKIJÄ nillittäisi siitä? Oma valintasi, jos itse ei uskalla taukoa venyttää. Pidä itse se lyhyt taukosi, jos et muuta uskalla.
Ap
Esimerkiksi voi tehdä niin että ennen työhön tuloa on jo juonut kahvin ja sitten syö ruuan ilman kahvia . Siinä ehtii hyvin. Muut pääsee syömään ja työ tulee tehtyä ajallaan. Sitten toisella kahvi tauolla voi hiukan olla kiinnostunut työstään ja lukea sääntöjä ja ohjeita näin saa ryhtiä . Työpaikan pomot voi olla vaikeita mutta heillä on vaikea tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tällainen ihan vastaava ollut muutama päivä sitten jo? Uskonkin, että ap on joko vähän rajoittunut työelämätaidoiltaan, harvinaisen itsekäs tai sitten vaan provo, joka on keksinyt hyvän tavan huudattaa.
En ole itsekäs, vaan työntekijän puolella! Ihan kä-sit-tä-mät-tö-män moni työntekijänä ei ajttele työntekijöiden oikeuksia ollenkaan, koska pelkäävät. Mun ei tarvitse onneksi pelätä, mua ei pomo tai mikään mukaan osta tai alista. Työnteko on osa MUN elämää, mun pomoni ei omista mun työelämääni. Jos sä olet myynyt itsesi työnantajallesi, niin se on säälittävää. Ja mä ajan kaikkien niiden asiaa asennemuutoksella, jotka haluaisivat helpomman työelämän, mutta joille se ei ole mahdollista köyhyyden tms takia.
Ap
Työntekijä palkataan työpaikalle tekemään työnantajan osoittamaa työtä.
Työntekijä ei siis ole siellä työpaikalla mitenkään erikseen viihtymässä tai fiilistelemässä.
Tästä hyvästä työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa, jolla työntekijä voi maksaa vaikkapa lainanlyhennykset, ruokaa perheelle, jne.
Toistan.
Työntekijän tehtävä on tehdä työnantajan osoittamia työtehtäviä direktio-oikeutensa rajoissa.
Työehtosopimukset määräävät mm. työn ja vapaa ajan suhteesta, työssä pidettävistä virkistäytymistauoista jne.
Työtä ei ole vielä suomessa pakko tehdä.
AP voi irtisanoa itsensä jolloin tauko-ongelma poistuu itsestään.
Tai etsiä uuden työpaikan missä tauotus on enemmän omaan mieleen sopiva.
Muussa tapauksessa suosittelen tekemään niinkuin työnantaja, eli palkamaksaja käskee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä ei ole sellaisia työntekijöitä, kuin nämä pomon nuoleskelijat ja pitempiä taukoja pitävää itseään huonompina työntekijöinä pitäviä. Tosin meillä ei kukaan ole katsonut, että taukoni olisivat muiden taukoja pitempiä, koska syön tauolla. Enkä tajua, miksi kukaan TYÖNTEKIJÄ nillittäisi siitä? Oma valintasi, jos itse ei uskalla taukoa venyttää. Pidä itse se lyhyt taukosi, jos et muuta uskalla.
Ap
Sulle maksetaan rahassa palkka sun tekemästä työ ajasta ja työstä etkä voi lintsata . On sellaisiakin työntekijöitä jotka tekee työtä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo sitten ehkä voit sanoa uudelle omistajalle tulleesi eri ehdoilla ja haluat vanhat ehdot takaisin ja laita ne tällä kertaa kirjalliseksi.
No eihän sen uuden ole pakko niitä kirjallisiksi laittaa, ikävä kyllä.
Ap
Ei tietenkään, jos hän ei sellaisesta halua sinulle maksaa. Sinä itse, et silloin aikanasi huomioinut, että omistajat ja pomot voivat vaihtua ja nyt olet siinä mitä kirjallisesti silloin allekirjoitit. Ensi kerralla tiedät paremmin. Nyt vain sopeudut siihen mitä aikanasi allekirjoitit, koska se on se mikä pätee tai vaihdat paikkaa.
Pomolta osoittaisi kaukokatseisuutta ja tilannetajua suostua siihen, että ap pitää ruokataukonsa aamuvuorolaisista viimeisenä (jotta muut pääsevät syömään ajallaan), ja käyttää 20 min ylimenevän osan omaa aikaa, kuten ap on ehdottanutkin. Jos en ole missannut jotain, tämän järjestelyn ainoa huono puoli on, että muutkin voisivat haluta. Jos näin olisi jonkun yksittäisen kohdalla, hän ja ap voisivat syödä tokavikana ja vikana, ja jos useampi toivoisi tuota, pitäisi varmaan vuorotella.
Olis kyllä kamala työpaikka, jos kaikki työntekijät olisi pomoa ja työnantajaa vastaan ja vihasivat heitä porukalla.
En ole itsekäs, vaan työntekijän puolella! Ihan kä-sit-tä-mät-tö-män moni työntekijänä ei ajttele työntekijöiden oikeuksia ollenkaan, koska pelkäävät. Mun ei tarvitse onneksi pelätä, mua ei pomo tai mikään mukaan osta tai alista. Työnteko on osa MUN elämää, mun pomoni ei omista mun työelämääni. Jos sä olet myynyt itsesi työnantajallesi, niin se on säälittävää. Ja mä ajan kaikkien niiden asiaa asennemuutoksella, jotka haluaisivat helpomman työelämän, mutta joille se ei ole mahdollista köyhyyden tms takia.
Ap