Pidättekö ok:na, jos työnantaja uhkailee varoituksilla ruokatauon venymisestä alalla, jossa on työvoimapulaa
Ja siis työntekijä on tyytyväinen työpaikkaansa, jos saa pitää tauon, jolla ehtii sekä syödä, että hörpätä kahvin, vs. tauko, jolla ei ehdi juoda kahvia ruuan päälle? Onko mielestänne jotenkin järkevää työnantajalta kiukutella tästä? Ja siis perusteena oli se, että muutkin ehtisivät tauoille ajallaan, mutta kiireisintä se on vain aamuvuoroon yhtäaikaa tulleille, koska ovat tulleet yhtäaikaa, mutta syömään mennään yksitellen. Jos olet heistä se viimeinen tai tulet myöhempiin vuoroihin, kellään ei ole yleensä kiire syömään.
Ja siis kommentit ilman tilanteen realistista ajattelua työnantajan oikeuksista eivät kiinnosta, tietenkään ei ole kiistanalaista, onko työnantajalla oikeutta toimia asiassa. Itse ihmettelen, miksi haluaa pilata sillä työssään muuten viihtyvän työntekijän kokemuksen työpäivistään. Varoitusta ei ole edes annettu, mutta sellaisella on uhattu. Ruokatauko on työaikaa ja se on 20 minuuttia ja tämä tulee työehtosopimuksesta.
Kommentit (311)
Olin aikoinaan työpaikassa joss työntekijät olivat pomojen mielestä ns. kahden kerroksen väkeä. Onneksi sekin firma kärähti savuna ilmaan.
Työ pitää järjestää sellaiseksi että kaikki voivat käydä tauoilla ilman kiireen tuntua. Kaikille saman firman työntekijöille samat säännöt, ei kenellekään erityiskohtelua, koska se lisää eripuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on täysi oikeus pitää se 20 minuutin tauko, siihen ei työnantajalla ole mitään nokankoputtamista. Jos pidät minuutinkin yli, on työnantajalla täysi oikeus siitä huomauttaa ja antaa varoitus. Näin yksinkertaista.
Joo, mutta mitä hän siitä hyötyy?
ApSaa tilalle ihmisen, joka noudattaa sääntöjä, eikä tuhlaa työnantajan maksamaa aikaa lorvailuun.
Tuskinpa yhtä kokenutta. Saisi siis huonomman työntekijän tilalle, jos palkkaisi eikä ota vuokratyövoimaa. Se on vain vuokratyövoiman käytössä sellainen juttu, että kun he eivät tunne talon tapoja sen tarkemmin, niin he eivät hoida moniakaan pieniä asioita, joita vakituiset työntekijät hoitavat. Vakituisia on vaikea saada, varsinkin vähän huonompaan paikkaan, joten vaihtoehto voisi olla vuokratyöntekijä. Se taas kumuloituu jäljelle jääviin vakituisiin niin, että heidän työolonsa ja -viihtyvyytensä huononee (ovat ihan ääneen sanoneet sen. Kun itse teen osa-aikaa, niin teen vähemmän näitä metatöitä). Jolloin luultavasti hekin lähtevät.
Työntekijöille alalla taas vuokrafirmassa työskentely on monilta osin vain plussaa. Palkka on parempi, eikä tarvitse tehdä niitä ikäviä spessumpia hommia. Tekee vain ydinosaamisalueensa hommaa ja voi valita työaikansa, -määränsä ja lomansa täysin joustavasti.
Minusta työnantajat riistävät liian lyhyellä taolla.
Ap
Olet ravintola-alalla. Mikä estää vaihtamasta staffpointille tai muulle vastaavalle ? Jos olet ollut samassa paikassa jo vuosia niin kyllä siihen "leipääntyy". ninim. Kokemusta on. Enää en vaihtaisi yhteen vakituiseen paikkaan.
Mikään ei oo niin perseestä kun työkaveri joka venyttää taukoa..itsekkin olen ravintola-alalla ja valitettavasti on usein, että koko tauko on jäöny pitämättä, vaikka näistä yritetäänkin pitää kiinni, mutta meillä asiakkaat ei tuu tasaisesti ja välillä isokin rypäs yllärinä..joten kun 100henkee pöllähtää sisään niin ei tuu mieleen et tässä tauolle lähtis, mutta siinä kohtaa kun joku istuu ja venyttää taukoa niin kyllä ärsyttää..ilman asiakkaita ei ole töitä.
Ottaisin esille hoitoalan vanhustyön, jossa virallisesti 8h päivässä on yksi 20min ruokatauko ja yksi 10min kahvitauko.
Viimeisimmissä työpaikoissa on kaikissa pyritty samaan. Ensinnäkin hoitajilta on poistettu taukotilat. Pitää olla koko ajan asiakkaiden "saatavilla". Tauoilla ei myöskään suositella olevan samaan aikaan.
Jos pidät taukoasi, joko kolleega tai asiakas pyytää apua johonkin. Eli ei taukoa. Tai saat kuulla asiakkaalta, että olet patalaiska ihminen kun siinä syöt, laiskottelet ja vain istut enkä minä saa apua!
Rakenteellisesti häivyttämällä työntekijöiltä "oma sosiaalitila" on onnistuneesti pystytty hävittämään myös työn tauotus. Taukoja saa pitää huonolla omatunnolla. Tämä se kummasti lisää työnviihtyvyyttä ja alan houkuttelevuutta.
Pidän sitä ookoona, mutta en missään nimessä järkevänä, varsinkin jos ne työt tulee kunnolla hoidettua. Itse päinvastoin sanoisin työnantajana, että syökää kunnolla ja hyvin, kunhan hoidatte työtehtävänne.
Etenkin alalla jossa on työvoimapula, pitäisi työntekijöistä pitää hyvää huolta ja se että työntekijä kerkiää syömään ravitsevan lounaan hotkimatta on kuitenkin työssä jaksamisessa erittäin tärkeä asia.
Olin itse vuosikausia alalla, jossa oli jatkuva työvoimapula. Kuitenkin se jatkuvatyövoimapula oli vain tietyillä työnantajilla. Nämä kyseiset työnantajat maksoivat huonointa palkkaa ja rutisivat aina paskoista työntekijöistä, sekä siitä, että on jakuva työvoimapula.
Mun duunissa tauot sisältyy työaikaan, mutta vain paperilla. Tupakoijat pitävät omia taukojaan miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Nollakommentti. Aina joutuu työntekijä maksamaan työpaikkalounaansa itse.
Siis en ymmärrä, miksi ap länkyttää asiasta täällä. Ota loparit ja mene parempaan paikkaan, kun se näköjään on niin helppoa. Oletan, että olet lukenut läpi työsopimuksesi ja allekirjoituksellasi hyväksynyt ne ehdot, jos nyt olet jauhanut kyllästymiseen saakka. Nykyinen pomosi on varmaan ainoastaan tyytyväinen, että pääsee eroon negatiivisesta työntekijästä, jolla on aina naama norsunvituilla.
Eikö äiti opettanut että työpaikalla on säännöt joita myös sinä noudatat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tällainen ihan vastaava ollut muutama päivä sitten jo? Uskonkin, että ap on joko vähän rajoittunut työelämätaidoiltaan, harvinaisen itsekäs tai sitten vaan provo, joka on keksinyt hyvän tavan huudattaa.
En ole itsekäs, vaan työntekijän puolella! Ihan kä-sit-tä-mät-tö-män moni työntekijänä ei ajttele työntekijöiden oikeuksia ollenkaan, koska pelkäävät. Mun ei tarvitse onneksi pelätä, mua ei pomo tai mikään mukaan osta tai alista. Työnteko on osa MUN elämää, mun pomoni ei omista mun työelämääni. Jos sä olet myynyt itsesi työnantajallesi, niin se on säälittävää. Ja mä ajan kaikkien niiden asiaa asennemuutoksella, jotka haluaisivat helpomman työelämän, mutta joille se ei ole mahdollista köyhyyden tms takia.
Ap
Sinä ajattelet täysin kieroutuneesti. Työnantaja maksaa sinulle menetetystä vapaa-ajastasi ja haluaa vastavuoroisesti sinun tekevän hänen osoittamiaan tehtäviä. Jos työpaikalla sattuu onnettomuus, niin työnantajan vakuutus kattaa kulut, ei sinun henkilökohtainen vakuutus. Luulisi tämän jo kertovan sinulle, että töissä olessasi aikasi kuulu työnantajalle, eikä sitten ole “sinun elämää”.
Palkallinen lounas on luksusta. Kannattaa noudattaa sopimusta, jonka olet allekirjoittanut työnantajasi kanssa. Olet täysin altavastaava kiukuttelusi kanssa ja kohta joudut hakemaan uutta työtä. Varoituksen olet jo saanut, ja työnantaja kyllä pitää huolen siitä, että irtisanomisesi on lainvoimainen, jos jatkat perseilyäsi.
Tekstiesi perusteella kuulostat muuten painajaismaiselta alaiselta ja työkaverilta. Suosittelen käyttämään aikaa itsetutkiskeluun.
Ei kukaan tykkää työntekijästä joka ei ole tiimipelaaja eli noudata samoja sääntöjä kuin muut. Päivänselvä asia. Itsekkäät ei kuulu tiimiin. Turhaan vingut jos työnantaja ja työkaverit ei tykkää asenteestasi. Korjaa sitä ja sopeudu tilanteeseen. Niin ne kaikki muutkin tekee että ilmapiiri pysyy hyvänä. Mitä hyödyt siitä että luot työpaikallesi eripuraa? Saatko siitä jotain mielihyvää?
Ruokatauko 20 min ja se on työaikaa, näin mainitsit viestissäsi. Tällöin työnantaja voisi tulla vaikka kesken ruokatauon hakemaan sinut sorvin ääreen, jos tarve tulee, eikä senkään jälkeen hänen tarvitsisi päästää sinua jatkamaan taukoa. Eri asia on sitten, jos tauko on palkaton, silloin tauollaan voi tehdä mitä haluaa. Mutta sinulla ei silti ole oikeutta omin lupinesi pitkittää taukoa vain, koska et ehtinyt 20 minuutissa syödä, kahvitella ja käydä vessassa.
Itse olin nuorempana kaupassa töissä, ja joissain vuoroissa ei edes ollut kunnon ruokataukoa, vaan yksi 12,5 minuutin kahvitauko. Aika alkoi juosta siitä sekunnista, kun joku tuli päästämään minut kassalta tauolle ja päättyi, kun pääsin takaisin kassalle. Tuossa ajassa ehdin hyvin syödä ruuan ja käydä kahdesti vessassakin. Nykyisessä työssä ei katsota taukoja minuutin päälle, varsinkaan jos on hiljaista, mutta silti kohteliaisuudesta muita työkavereita kohtaan emme tahallisesti pitkitä taukoja ilman hyvää syytä, ja kahvinjuonti ei ole siihen tarpeeksi hyvä syy. Pyrimme ensin hoitamaan tauot ajallaan, muut asiat voi hoitaa sitten niiden jälkeen. Ja kuten joku jo tuolla mainitsikin, jos kaikki yhdessä aallossa taukoilevat pidentävät taukojaan 10 minuutilla, niin sen esimerkiksi neljännen hlön tauko voi alkaa yli puoli tuntia aikataulusta myöhässä.
Että katso vaan peiliin ja ala opetella kahvinkeittoa syömisen lomassa. Tai sitten suosittelen siirtymään jonkin työalaasi edustavan liiton palvelukseen ja sitä kautta vaatimaan erilaista kohtelua työehtosopimusneuvotteluiden kautta.
Olkaatte vapaita sieluja, miksi olette niin perkuleen tunnollista porukkaa. Yleensä nuo pilkun viilaajat ja tunnolliset eivät ole parhaita työntekijöitä. Täällä näkee suomalaisen asenne-ilmaston parhaimmillaan ja pahimmillaan.
Lusmuja en viitsi katsella yhtään, niitä kyllä riittää. Vaikka on kuinka työvoimapula ja tulee tappiota niin kenkää tulee. Se on loppujen lopuksi se pienimmän vaivan ja pienimmän taloudellisen riskin tie. Jos jo ruokatauko tekee ongelmia niin niitä on 1000% varmasti muuallakin.
Terkuin työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Lusmuja en viitsi katsella yhtään, niitä kyllä riittää. Vaikka on kuinka työvoimapula ja tulee tappiota niin kenkää tulee. Se on loppujen lopuksi se pienimmän vaivan ja pienimmän taloudellisen riskin tie. Jos jo ruokatauko tekee ongelmia niin niitä on 1000% varmasti muuallakin.
Terkuin työnantaja.
Kuulostaa, että työllistät max 2 ihmistä. Johtamiskyvystä tai pelisilmästä ei tietoakaan. Sitä vaan täällä leikitään hra/rva työnantajaa jolla olisi varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö äiti opettanut että työpaikalla on säännöt joita myös sinä noudatat?
Mun äiti kertoi, että pitää esittää noudattavansa, ja vain tyhmät oikeesti noudattaa. Hyvin on pyyhkinyt. Kiitos äidille!
20min ruokatauko on ihan puhdasta v*ttuilua.
Se, että esimies kommentoi ja tietäisin olevani erinomainen työntekijä kertoisi minulle lähtökohtaisesti tarpeeksi. Huonoja esimiehiä ei pidä sietää. Ovi on sitä varten.