Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleva akateeminen työtön :/

Vierailija
05.12.2014 |

Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.

Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?

Kommentit (331)

Vierailija
121/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin nyt puolueeseen ja toivon sitä kautta saavani jotain kontakteja.

ap

Vierailija
122/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaisiko HR:ään FM?

Mutta ihan törkeitä noi HR-hommien vaatimukset, yli 5. Vuoden kokemus ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, että julkisella sektorilla vapautuisi asiantuntijatehtäviä suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Aivan näin auvoiselta ei tulevaisuus julkisella sektorilla näytä.  Tällä hetkellä aika monessa julkisen sektorin organisaatiossa on päällä rekrytointikielto, eikä eläkkeelle jäävien tilalle palkata ketään. Monessa tapauksessa on kyse siitä, että eläkkeelle jääneen työt on jo aikoja sitten jaettu organisaatiossa nuoremmille (ja osaavammille) - kuulostaa tylyltä, mutta julkinen sektori ei pysty samalla tavalla siivoamaan ikääntyneitä ulos yt:llä, kuten yksityisellä sektorilla tehdään.

Kannattaa seurata aika laajasti avoinna olevia työpaikkoja, myös muita kuin "oman alan" paikkoja, koska niiden kautta näkee laajemmat trendit. Omasta mielestäni tällä hetkellä sekä humanistien että yhteiskuntatieteilijöiden kannattaisi panostaa sivuaineissa esim. tietojärjestelmätieteiden osaamiseen ja ymmärtämiseen. Jos katsotte vaikka Valtiolle.fi -sivustolla avoimena olevia ministeriön paikkoja, aika monessa haetaan jonkinlaista tietoteknistä osaamista. Julkisella sektorilla on käynnissä runsaasti erilaisia tietojärjestelmien kehittämiseen ja hyöydyntämiseen liittyviä mielenkiintoisia projekteja. Enkä tarkoita tietoteknisellä osaamisella koodausta, vaan kykyä hahmottaa erilaisia kokonaisuuksia, asioiden välisiä yhteyksiä, luokitella asioita ja kykyä ilmaista asiat tiiviisti ja täsmällisesti.

Työnhaussa kannattaa muistaa, että jostain on aina aloitettava. Jos ala on kiinnostava, kehoittaisin hakemaan myös tehtäviä, jotka eivät sillä hetkellä vastaa koulutusta. Monessa asiantuntijatehtävässä on vain etua siitä, että tietää kuinka hommat hoidetaan ruohonjuuritasolla. Työtä hakiessa myöskään itsensä vähättelystä tai turhasta vaatimattomuudesta ei ole apua. Haastattelussa on haastattelijoille jäätävä sellainen kuva, että sinä HALUAT tämän paikan.

Olen myös yhteiskuntatieteilijä ja vaikka opiskelujen loppuaikoina työllistymismahdollisuudet vaikuttivat heikoilta, töitä on riittänyt ja sama on koskenut myös loppujen lopuksi suurinta osaa opiskelukavereistani. Tsemppiä kaikille työnhakuun!

Vierailija
124/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:06"]

Liityin nyt puolueeseen ja toivon sitä kautta saavani jotain kontakteja.

ap

[/quote]

:D

Vierailija
125/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valtiotieteissä muuta työllistävää pääaainetta sosiaalityön lisäksi? Onko joku pääainen erityisen huono, vai riippuuko kaikki tuurista viime kädessä?

Vierailija
126/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:04"]

Hyvin vähän on juristeja HRssä. Lähinnä tradeja ja KTM.

t työoikeuden juristi

[/quote]

Miten tradet HR:ään muka sopii? Yhtä hyvin sitten humanistitkin.

KTT

Vierailija
127/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:46"]

Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville?

[/quote]

Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]

Helppo se on sanoa kun on töitä ennen lamaa saanut...

[/quote]

Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :) 

[/quote]

Tosin tämä lama kestää vuosia pidempään :(
[/quote]

Meinaatko että edellisen laman aikaan kukaan tiesi kuinka pitkään se oli kestämässä??? Kyllä sitä silloin oltiin ihan yhtä toivottomia kuin nyt ja tasan sitä mieltä, että Suomi ei nouse koskaan.

Varmaa on tietysti se, että jos täällä pukeudutaan säkkeihin ja ripotellaan tuhkaa päällemme, niin ei varmasti kukaan mistään nouse.

Vierailija
128/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen alkaisi olla aika ottaa mallia Britanniasta, jossa tutkinnon pääaineella ei ole työllistymisen kannalta juuri merkitystä, mutta sen sijaan sillä on suuri merkitys, mistä yliopistosta on valmistunut. Työnantajien näkökulmaa voi olla vaikea muuttaa, mutta ainakin työnhakijoiden olisi aika alkaa markkinoida omaa osaamistaan muusta näkökulmasta kuin pääaineen kautta.

Tässä ketjussa moni henkilö on jo valmiiksi heittänyt hanskat tiskiin. Kun nimeomaan pitäisi vakavasti miettiä, millä oman osaamisensa myisi työnantajille. Tilanne on vaikea ja akateeminen työttömyys on korkea, mutta edelleenkin vastavalmistuneista kuitenkin valtaosa työllistyy! 

Vierailija
129/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata koko viestiketjua lävitse mutta kerronpa nyt omat kokemukseni. Valmistuin valtikasta vajaa kymmenen vuotta sitten. Mulla on paljon ystäviä jotka opiskeli sinun aineyhdistelmääsi. Aluksi valmistumisen jälkeen useimpien tie oli kivinen. Työttömyyttä, harjoittelua työttömyysetuuksilla ja pätkätöitä. Nyt kaikki tuntemani ovat valtiolla hyvissä viroissa tai vaihtaneet hyviin hommiin yksityiselle. Pari toimittajaakin tiedän. Toimittajan hommat ovat kuitenkin hyvin kiplailtuja ja tietyllä lailla epävarmuuden takia rankkoja. Pari on työllistynyt tutkimuksen pariin. 

Kukaan heistä ei kesällä/opiskelujen ohessa ollut ns.alan töissä vaan toimivat lipunmyyjinä, kassoina, huoltomiehinä jne.

Joten pää pystyyn vaan ja sinnikkäästi pyrit valitsemallesi polulle mikä se sitten onkin. Ja sinnikäs oletkin, olethan päässyt alaa lukemaan :)

Vierailija
130/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:04"]

Hyvin vähän on juristeja HRssä. Lähinnä tradeja ja KTM.

t työoikeuden juristi

[/quote]

Miten tradet HR:ään muka sopii? Yhtä hyvin sitten humanistitkin.

KTT
[/quote] hrään sopii parhaiten tietynlainen tyyppi joka oikeasti haluu olla alalla! Kaupallinen ja psykologinen koulutus plussaa ja työoikeutta hyvä osata...tällö alalla on vaan jonoksi asti tulijoita ja koulutusta tradenomeista oikeustieteilijään. Itse olen taas Se ytm kaupallusilla ja oikeistieteen sivuaineilla. Verkostoituminen ja tuuri avainsanat työllistymiseen koulutuksen ja kokemuksen lisäksi.

Vierailija
131/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Yllättävän vähän on työoikeuden juristeilla kursseja työoikeudesta, katsoin että itse olen suorittanut niitä sivuaineena vähintään sen mitä joku oikislsinen,ja varmaan enemmänkin. Juristin tutkinto onniin laajaalainen ettei siinä voi kunnolla perehtyä mihinkään oikeudenalaan kuin vaan työssä sitten. Hyvä koulutus tietenkin en mä sillä!:) mutta on mullakin ihan hyvä osaaminen ,35op oikusta takana t.se ytm

Vierailija
132/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:31"]

Paperit voisin ottaa ulos jo keväällä. 

Pääaineena poliittinen hissa, sivuaineina valtio-oppia, yleistä hissaa ja sosiologia suppeana. Siihen päälle vielä jotain yksittäisiä oikkiksen kursseja ja kulttuurihissaa.

On se kumma kun ei edes kesätöitä saa läheltäkää omia oppiaineita, niin miten voisi vakkaripaikan saada?

Kunnat ja valtio eivät palkkaa ketään, yliopistot säästävät viroissa ja yksityinen ei yhteiskuntatieteilijää tai humanistia palkkaa.

ap

[/quote]

Niinpä, kuka teitä tarvitsee yhtään mihinkään?

Vierailija
133/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että et ole edes hakenut minnekään töihin. Itse opiskelen hissaa ja meillä on vielä huonommat työnäkymät. Silti esim mol.fin sivuilla löytyisi alalle töitä vaikka kuinka paljon, olen huvikseen laittanut työhakemuksia vaikka minne ja saanut haastattelukutsuja vaikka valmistun vasta keväällä. Ei kannata seurata työllisyyslukemia vaan laittaa työhakemuksia urakalla!

Vierailija
134/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:37"]

Nykyään tohtorin tutkintokaan ei paranna työllistymismahdollisuuksia, niin jatko-opiskelua ei kovin vakavasti kannata harkita ainakaan heti suoraan maisterin jälkeen. (Tai no saahan siinä muutamaksi vuodeksi tekemistä, mutta silti.)

[/quote]

Eipä kai, kun tohtori tulee monille työnantajalle niin kalliiksi. Tohtorille pitäisi maksaa oleellisesti maisteria korkeampaa palkkaa, mutta taidot eivät ole niin paljon korkeammat kuin maisterilla. Työnantajalle tulee siis kokonaisuutta ajatellen paremmaksi vaihtoehdoksi palkata maisteri kuin tohtori.

[/quote]

Eiköhän se palkka makseta silti työtehtävän mukaan. Luuletko, että siivoojana toimiva tohtori saa isompaa palkkaa kuin siivoojana toimiva maisteri? Niinpä.

Vierailija
135/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaavassa tilanteessa ottaisin paperit ulos. Mikäli työpaikkaa ei ole, niin hakeidut te-palveluiden kautta työkokeiluun, vaikka kolmeksi kuukaudeksi. Esimerkiksi ministeriöt ottavat erittäin mielellään näppäriä harjoittelijoita. Minulla sama pääaine  kuin ap:lla ja moni ystävä hyödynsi vastaavaa työelämävalmennusta ja sai näin verkostoja ja jalkaa oven väliin. Kaikki ystävät oman alan töissä. Sain myös erittäin hyvää palvelua yo:n urapalveluista.

Vierailija
136/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän johtuu, että useat ihmiset ajattelevat koulutustaan rajaavana tekijänä; että kun olen opiskellut jotain pääaineena ja siihen vähän sivuaineita, siltä alalta sitten pitäisi löytyä työpaikka ja parhaassa tapauksessa elinikäinen virka. Itse olen ajatellut, että opinnot tuovat lisää mahdollisuuksia, eikä rajoitteita. Loppuun suoritetut opinnot ovat hyödyllisiä siten, että ylipäänsä voi hakea töitä, mutta elämän aikana voi opiskella lisää ja tehdä kaikkea muutakin kuin tiukasti oman alan hommia.

Jos satun olemaan työttömänä, en minä sitä akateemisuutta siinä ajattele, vaikka paperit yliopistosta on tullut aikanaan hankittuakin. Omasta osaamisestani olen oppinut muualla kuin yliopistossa valtaosan, vaikka oman koulutuksen mukaisella ammattinimikkeellä taas välillä toiminkin.

Ajatelkaa koulutusta mahdollisuuksien lisääjänä, siis työkaluna, eikä laatikkona mihin teidän täytyy mahtua.  

Vierailija
137/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä johtuuko osittain korkeakouluopintojen maksuttomuudesta, että opiskelijat eivät näytä itsekään uskovan sen hyödyllisyytenne työmarkkinoilla. Sen sijaan lähdetään Britteihin tai Jenkkeihin opiskelemaan tutkinto, joka maksaa kymmeniätuhansia euroja. Niiden tutkintojen uskotaan tuovan euroja takaisin moninkertaisesti, kun kerran tutkinto on niin kallis... 

Vierailija
138/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole utopiaa että työnantajat tuijottavat tutkintonimikettä, varmaan 90% mol.fi ilmoituksissa vingutaan kaupallista koulutusta, ihan sama vaikka olisi kauppiksesta sivuaineita mutta jos pääaine on humanistinen niin ei mitään saumaa.

Vierailija
139/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:46"] Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville? [/quote] Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]   Helppo se on sanoa kun on töitä ennen lamaa saanut... [/quote] Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :)  [/quote]   Tosin tämä lama kestää vuosia pidempään :( [/quote] Meinaatko että edellisen laman aikaan kukaan tiesi kuinka pitkään se oli kestämässä??? Kyllä sitä silloin oltiin ihan yhtä toivottomia kuin nyt ja tasan sitä mieltä, että Suomi ei nouse koskaan. Varmaa on tietysti se, että jos täällä pukeudutaan säkkeihin ja ripotellaan tuhkaa päällemme, niin ei varmasti kukaan mistään nouse.

[/quote]

Viime laman aikana ei USA ollut kriisissä, ei sotaa Ukrainassa, ei kriisiä EU:ssa..

Kyllä se vaan on niin että töitä kannattaa hakea vasta 10 vuoden päästä

Vierailija
140/331 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian virkamiesruotsissa yritettiin keksiä hissan opiskelijoiden tulevaisuuden työpaikkoja. Tuloksena oli opettaja, museotyöntekijä ja toimittaja. Aika heikolta näyttää työllistyminen :/