Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleva akateeminen työtön :/

Vierailija
05.12.2014 |

Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.

Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?

Kommentit (331)

Vierailija
101/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:55"]

Sitä en kyllä ymmärrä, että jos omalta alalta ei työllisty tietyn ajan kuluessa, niin aiotteko jäädä työttömiksi tai siivoojiksi sitten lopun ikäänne? Kyllähän aikuiset vaihtavat ammattia nykyaikana pariinkin otteeseen.

Olen miettinyt, että jos oma ala ei työllistä järkevällä tavalla n. viiden vuoden kuluessa valmistumisesta opiskelen esim. lähihoitajaksi tai muuhun ammattiin, jolle on kysyntää.

[/quote]

Olen maisteri-siivooja ja saattaapa olla että jään siivoojaksi lopun ikääni, jos vaan terveys kestää. Siivouksessa on paljon hyvää, itsenäinen työ. Huonoa on liian tiukka aikataulu ja surkea palkka.

Vierailija
102/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:46"]

Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville?

[/quote]

Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]

Helppo se on sanoa kun on töitä ennen lamaa saanut...

[/quote]

Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :) 

[/quote]

Tosin tämä lama kestää vuosia pidempään :(

[/quote]

Voi voi sentään, jää sitten vaan sinne kotisohvalle makaamaan ja surkuttelemaan itseäsi.

Ei vastavalmistuneella milloinkaan helppoa ole, en sitä väitä, mutta 1990-luvun alussa Suomessa ei ollut töitä toivoa tai tulevaisuutta tarjolla kenellekään! Nyt vuonna 2014 on toki helppo viisastella ja sanoa, että silloin tuli Nokia ja pelasti Suomen - ei sitä silloin vuonna 1991 tai 1993 kuitenkaan vielä tiedetty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajaksi

Vierailija
104/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossussa on imua! Mene sinne töihin. 

Vierailija
105/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"]

Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville?

[/quote]

Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]

Helppo se on sanoa kun on töitä ennen lamaa saanut...

[/quote]

Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :) 

[/quote]

Tosin tämä lama kestää vuosia pidempään :(

[/quote]

Voi voi sentään, jää sitten vaan sinne kotisohvalle makaamaan ja surkuttelemaan itseäsi.

Ei vastavalmistuneella milloinkaan helppoa ole, en sitä väitä, mutta 1990-luvun alussa Suomessa ei ollut töitä toivoa tai tulevaisuutta tarjolla kenellekään! Nyt vuonna 2014 on toki helppo viisastella ja sanoa, että silloin tuli Nokia ja pelasti Suomen - ei sitä silloin vuonna 1991 tai 1993 kuitenkaan vielä tiedetty. 

[/quote]

Silloin oli yleisesti Euroopassa parempi tilanne. Nyt ei uudesta Nokiasta kun kustannukset ovat pilvissä Suomessa.

Vierailija
106/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:31"]

Sossussa on imua! Mene sinne töihin. 

[/quote]

Pitää olla pätevyys sosiaalityöstä..

Vierailija
107/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina on alettu niittää jo pitkään jatkuneen ylikoulutuksen katkeraa satoa yhä vaan enenevissä määrin. On muodikasta sanoa, että työtehtävät ovat muuttuneet yhteiskunnassa entistä vaativimmiksi ja asiantuntija-tyyppisiksi, mutta kestääkö väite lähempää tarkastelua? Esimerkiksi yliopistotutkintoa tarvittiin ennen aidosti vain lääkärin, papin, tuomarin ja yläkoulun/lukion opettajan kaltaisissa viroissa sekä yksityisen sektorin johtotehtävissä (eli ei edes päällikkö- vaan vasta johtajatasolla).

Nykyisin yliopistotutkinnon hankkiminen on melko vaivatonta ja luultavasti ainakin tekniikan alalla helpompaakin kuin vaikkapa 20 vuotta takaperin. Elämään on kuitenkin jäänyt käsitys siitä, että yliopiston jälkeen tulisi saada "mukava", autonominen työ hyvien etuisuuksien kera. Suuri osa korkeakoulutetuista tekee tosin nykyään saman vaativuustason työtä, jota ennen hoidettiin opistokoulutetun toimihenkilöstön voimin, melko maltillisella palkkauksella vieläpä.

Niin sanotuilla kovilla aloilla työllisyys on ja tulee aina olemaan hyvä - todellisille osaajille. Valitettavasti pelkkä DI-tutkinto ei esimerkiksi vielä tee kenestäkään osaajaa, toisin taisi olla wanhoina hyvinä aikoina. Sen sijaan yhteiskuntatieteiden ja humanististen tieteiden alalla korkeakoulutetut joutuvat jatkossa luomaan omat polkunsa kasvavissa määrin. Kuntasektorilla ei opettajien lisäksi tarvita oikeasti suurta määrää korkeasti koulutettua työväkeä hallintoon, päin vastoin. Nimikkeiden koordinaattori, suunnittelija tms. takana piileskelee joukko maistereita, jotka eivät tuo suurtakaan lisäarvoa kasvatustyöhön saati sitten hoito- tai sosiaalityöhön.

Mitä taas valtioon tulee, niin sinne kaivataan todella kovan luokan tekijöitä yhä pienenevään virkamieseliittiin. Vaatimukset ovat kuitenkin kovat: yleensä tutkinto oikeustieteiden tai kauppatieteiden alalta ja lisäksi vuosien "kenttäkokemus". Poliittiset nimitykset ovat tietysti asia erikseen. Mutta viestini valmistuville on se, että pitää oppia ajattelemaan terveellisen epäsuomalaisesti: hyvinvointivaltio tarjosi minulle koulutuksen ja se tarjoaa minulle pahan paikan tullen myös kohtalaisen työttömyysturvan, mutta unelmien työpaikkaa se ei voi minulle hopeatarjottimella kantaa.

Vierailija
108/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täsmälleen sama tilanne, alkukeväästä pitäis olla jo kaikki kasassa ja valmistua suoraan työttömäksi. Tuleva humanisti olen. Mun alalla voi toimia openakin, mutta en koe, että se voisi olla juttuni. Tai ei ainakaan niin vahvasti, että mun olisi helppo päästä opiskelemaan pedagogisia (hakenut kerran).

Vierailija
109/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:37"]

Nykyään tohtorin tutkintokaan ei paranna työllistymismahdollisuuksia, niin jatko-opiskelua ei kovin vakavasti kannata harkita ainakaan heti suoraan maisterin jälkeen. (Tai no saahan siinä muutamaksi vuodeksi tekemistä, mutta silti.)

[/quote]

Eipä kai, kun tohtori tulee monille työnantajalle niin kalliiksi. Tohtorille pitäisi maksaa oleellisesti maisteria korkeampaa palkkaa, mutta taidot eivät ole niin paljon korkeammat kuin maisterilla. Työnantajalle tulee siis kokonaisuutta ajatellen paremmaksi vaihtoehdoksi palkata maisteri kuin tohtori.

Vierailija
110/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"]

[/quote]

Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. 

[/quote]

Saanen kysyä miten sait jalan oven väliin IT-firmassa?

[/quote]

Vaihdoin aikanaan kaupan alan yrityksestä IT-alan yritykseen samoihin hommiin ja samalla määräaikaisesta vakituiseen työhön

[/quote]

No mistäs se kaupan paikka sitten tuli?

Vierailija
111/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:36"]

Myös tuleva  akateeminen työtön kysyy!

Mitäs tukia voin sitten hakea kun paperit saan ulos?

[/quote]

Työmarkkinatukea. Summa on noin 700 euroa/kk plus mahdolliset korotukset, esimerkiksi lapsista saa jonkun euron päivässä. http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki
[/quote] työmarkkinatuki on tarveharkintainen, itselläni vaikutti myös AVOPUOLISON tulot, mies tienaa +- 3000€/kk - verot yms, kelasta ilmoittivat että minulla ei ole oikeutta minkäänlaisiin tukiin, vaan avopuolisoni on elatusvelvollinen. Eli sinuna selvittäisin ensin että onko sinulla mahdollisuutta saada noita tukia, ja jos ei ole, niin siinä tapauksessa vetkuttelisin sitä papereiden ulos ottamista niin kauan kuin mahdollista

Vierailija
112/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
113/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:51"]

[/quote]

Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. 

[/quote]

[/quote]

Vaihdoin aikanaan kaupan alan yrityksestä IT-alan yritykseen samoihin hommiin ja samalla määräaikaisesta vakituiseen työhön

[/quote]

[/quote]

Tein opiskeluaikana sinun mielestäsi paskatyötä eli vuosikausia kaupan kassalla illat ja viikonloput, sitten hain kesätöihin toimiston puolelle, siellä tuli äitiysloman sijaisuus jne. jne. 

Vierailija
114/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että en työllistynyt yliopistokoulutuksesta huolimatta ja nyt opiskelen elintarvikealalle, ihan perustutkintoa ammattiopistossa. Kai se elämä menee näinkin. Pääasia, että on jotain tekemistä, saa olla terveenä, jne. Ja onhan ne yliopisto-opinnot aina siellä takataskussa sen varalta, että jotain kiinnostavaa ilmaantuu. Älä stressaa turhaan tulevaa! Kyllä sulle jotain löytyy ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
115/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:13"]

Ei asenteessa ole mitään vikaa, mutta kun katsot työhakusivustoja niin eipä hyvälle näytä ja samoista paikoista kilpailee 10 vuotta alalta kokemusta omaavaa..

Tuo työkkärin tyypin kommentti oli kyllä tyhmä, parempi se on opiskella lisää, kuin työttömänä kotona olla. Ja onhan väikkäristä jotain puuhaa, ettei tyhjänpanttina tarvitse olla.

[/quote]

Ei vaan tuon työkkärin tyypin kommenti oli harvinaisen fiksu tullakseen työkkärin tyypiltä. Ihmiset voivat hapantua jossain yliopiston penkeillä lopun elämäänsä, ja se on ihan varma että työ != koulutus. Kouluttautumalla ikuisesti ei maksella laskuja. Näin se vaan on. Jos tulee olo että ilman ulkoa annettua ohjeistusta täytyisi sitten olla tyhjänpanttina niin eipä lupaavalta kuulosta. Onnea virkauralle ja harmaisiin suojatyötehtäviin hienoilla papereilla.

Vierailija
116/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väikkäriä ei kannata oikeasti ruveta tekemään heti valmistumisen jälkeen jos aikoo joskus työllistyä muualle kuin tutkijaksi. Se ei ole muita töitä hakiessa mikään etu, että on väitellyt, vaan helposti tulkitaan sitten ylikoulutetuksi melkein mihin tahansa normaaliin perusmaisterin suunnittelu-, koordinointi- tai muuhun vastaavaan akateemiseen arkityöhön. Toki jos omat intressit on nimenomaan tutkimuksen puolella niin mikä jottei. 

Vierailija
117/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli mistä niitä verkostoja saa. Tässä muutama vastaus: oman tiedekunnan alumnitoiminta, esimerkiksi Helsingin yliopiston valtsikalla on lähes kaikilla laitoksilla vilkasta. Alumniyhdistykset on perustettu siinä noin 15 vuotta sitten, perustajajäsenet ovat työelämässä siinä asemassa, että palkkaavat ihmisiä.

Hommatkaa itsellenne mentori, alumneilla on ohjelmia, mutta mentorin voi löytää muutoinkin.

. Päätä ensin pari-kolme työpaikkaa, joihin haluat. Sisällytä kaikkiin loppuopintoihin joku empiirinen osuus, joka edellyttää haastatteluja. Ihmiset tykkäävät puhua itsestänsä ja töistänsä, noita haastatteluita on kohtuullisen helppo saada. Lähetät sitten kunkin esseen/referaatin/case studyn mitä olet tehnyt ja sovit samalla, että voitko tehdä avoimen hakemuksen. Sitten soittelet muutaman kuukauden välein ja tarkistat työtilanteen. Proffan kanssa voi hyvin neuvotella, että tästä kurssista korvaan tuon kirjan/tentin tuolla työnhakua edistävällä itse keksityllä suorituksella.

Mä melkein lyön vetoa, että jos teet vaikka kymmenen hyvää case studya ja pidät kontaktin lämpimänä vaikka vuoden, niin saat taatusti jos et työtarjousta, niin ainakin hyvän suosittelijan.

Sen lisäksi verkostoja voi rakentaa esim. ainejärjestötoiminnassa, tekemällä kaikki mahdolliset harjoittelut, myös AY-toiminnasta voi löytyä verkostoja.

Sen lisäksi verkostoja voi saada myös eri ammattialojen toiminnasta, henkilöstöpuolella on Henry ry, viestinnän puolella omansa, tietotekniikassa esim Hetky.

Tosiaan paljon on kiinni siitä, että luo itselleen mahdollisuuksia.

Vierailija
118/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tein opiskeluaikana sinun mielestäsi paskatyötä eli vuosikausia kaupan kassalla illat ja viikonloput, sitten hain kesätöihin toimiston puolelle, siellä tuli äitiysloman sijaisuus jne. jne. 

[/quote]

Sulla kyllä todella hyvä tuuri käynyt! Kassatyö ei ole paskatyötä, mutta kun korkeakouluopiskelijat eivät saa kassa eikä siivoustyötä enää. Minulle on kaupasta sanottu monta kertaa että mitä jos oman alan töitä hankkisin.

Ja sosiaalipolitiikkaa opiskelen. Kelaan ei pääse töihin kun säästetään, sosiaalityöhön ei pääaineellani pääse, sihteeriksi ym. Halutaan kaupallisen alan opiskelijoita. Jopa lainaneuvvottelijoiksi toivotaan oikeustieteen opiskelijoita! 

Vierailija
119/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:55"]

Sitä en kyllä ymmärrä, että jos omalta alalta ei työllisty tietyn ajan kuluessa, niin aiotteko jäädä työttömiksi tai siivoojiksi sitten lopun ikäänne? Kyllähän aikuiset vaihtavat ammattia nykyaikana pariinkin otteeseen.

Olen miettinyt, että jos oma ala ei työllistä järkevällä tavalla n. viiden vuoden kuluessa valmistumisesta opiskelen esim. lähihoitajaksi tai muuhun ammattiin, jolle on kysyntää.

[/quote]

Olen maisteri-siivooja ja saattaapa olla että jään siivoojaksi lopun ikääni, jos vaan terveys kestää. Siivouksessa on paljon hyvää, itsenäinen työ. Huonoa on liian tiukka aikataulu ja surkea palkka.

[/quote]

Olen itse viittä vaille valmis maisteri ja olen 3 kesää nyt ollut siivoojana, enkä kyllä yhtään päivää sitä enää tee! Enemmin vaikka masennuksen  takia eläkkeelle tai kouluttaudun lähihoitajaksi!

Vierailija
120/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän on juristeja HRssä. Lähinnä tradeja ja KTM.

t työoikeuden juristi