Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
61/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen ei USKALLA ostaa esim, saamelaista matkamuistoa tjms.?? Mitä tämän ihmisen päässä liikkuu? Pelkääkö hän ostaessaan tuotteen, että 12 saamelaislasta kuolee? Kuinka ihmiset voivat olla näin aivopestyjä? 

Pelkääkö tämä sama ihminen ostaa savolaisen kalakukon, karjalaisen särän, tamperelaisen Tapolan makkaran? 

Varmaankin olet trolli, mutta vastaan kuitenkin. Nämä puolestaloukkaantujat sekä MAALITTAJAT ovat aikaansaaneet sen että ei vähemmistöön kuuluvan pitää olla varovainen kun on tekemisissä vähemmistöjen tai heidnä kulttuurinsa kanssa. On riskittömämpää eristää vähemmistöt omasta elämästä.

Vierailija
62/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä käy kun apinoidaan kaikki termit suoraan Amerikasta miettimättä yhtään paikallista historiaa ja kontekstia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei saamelaiset. Brändätkää teidän käsityökulttuurin tukeminen, tehkää siitä kampanja. Tuotteisiin joku nahkamerkki, jossa lukee saameksi jotain siitä, tyyliin "Tuen saamelaisten käsityökulttuuria" ehkä lyhyemmässä muodossa, vaikka yhdellä sanalla jonka tuotte kaikkien tietoisuuteen. Kuten kaikki tietää esim. mitä sana "Tahdon" merkitsee.

Vierailija
64/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei saamelaiset. Brändätkää teidän käsityökulttuurin tukeminen, tehkää siitä kampanja. Tuotteisiin joku nahkamerkki, jossa lukee saameksi jotain siitä, tyyliin "Tuen saamelaisten käsityökulttuuria" ehkä lyhyemmässä muodossa, vaikka yhdellä sanalla jonka tuotte kaikkien tietoisuuteen. Kuten kaikki tietää esim. mitä sana "Tahdon" merkitsee.

Paha vain että jos sana on saameksi, suurin osa loukkaantujista ei ymmärrä sitä.

Vierailija
65/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. En ole jaksanut itse kiinnostua Nuorgamin agendasta, joten en osaa siihen ottaa kantaa. Ilman tätä Miisaakin tiedän, että saamelaiset ovat itse olleet vastaan sitä, kuinka ja miten heidän käsitöitään, tai oikeastaan ei voi käyttää. Lapissa käydessä ostin poromiehen poron sarvesta tekemän sokerilusikan, mutta vähänkin saamelaiskuviollisen jätin ostamatta. Tuliaisiksi vein noita lusikoita.

Täytyy varoa, mitä toivoo, se saattaa joskus toteuta ja nyt se näkyy siinä, ettei Lapista uskalla ostaa saamelaiskuvioituja käsitöitä. Eikä mua ainakaan ole jaksanut kiinnostaa, mitä se Nuorgam on siitä mieltä, joten yhden syyllisen etsiminen ja syylliseksi laittaminen on aivan turhaa.

Vierailija
66/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy niitä tavallisia iäkkäitä saamelaiskäsityöläisiä, jotka tekevät käsitöitään myyntiin eivätkä välttämättä edes ole missään sosiaalisissa medioissa.

Vierailija
67/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan instassa eri saamelaisten käsityö- ja elinkrinosivuja ja niissä keskusteluissa (joita ymmärrän) ei tuota Miisaa oikein arvosteta. Ja ihan syystä.

Miisan agenda on sateenkaaren värinen. Käyttää tuota saamelaisuuttaan lähinnä aseena ja siitä ei varmasti tavalliset saamelaiset pidä. He kun haluavat oikeasti asua rauhassa ilman vastakkainasettelua.

Niin, aseena ja sen lisäksi erottuakseen valtaväestöstä. Kun kerran valkoiset ovat syyllisiä kaikkeen maailman pahuuteen ja valkoisilla on ansaitsematonta valkoista etuoikeutta, on houkuttelevaa identifioitua johonkin ei-valkoisena pidettyyn ryhmään ja kerätä sortopisteitä.

Tämä valkoinen etuoikeus on aika hemmetin paska etuoikeus. Se on sitä että sinulle saa kertoa joka päivä kuinka perseestä sinä olet ja sinä olet kollektiivisesti vastuussa kaikesta mitä joku saman pigmentin omaava on tehnyt satoja vuosia sitten, ja ainoa ryhmä jota saa virallisesti syrjiä rekrytoinnissa monessa valtiossa. Ja ainoa ryhmä joka ei saa tuntea ylpeyttä omasta etnisyydestään ja joka ei saa julkisesti ilmoittaa ajavansa oman ryhmänsä etua. Ja sinä et saa käyttää mitään minkä on luonut jokin toinen etnisyys koska kulttuurillinen omiminen, mutta kaikki mitä sinun etninen ryhmäsi on luonut, on yhteistä kaikille, kaikkien omaisuutta. Valkoinen etuoikeus on aika hemmetin huono etuoikeus.

Sen takia Miisakaan ei halua tulla identifioiduksi valkoiseksi suomalaiseksi vaan saamelaiseksi. Sama ilmiö on nähtävissä kaikissa länsimaissa, kaikkien vähemmistöjen suhteen.

Vierailija
68/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ottamatta kantaa juuri tähän asiaan, vaan yleisesti.

Itse olen aina ollut jalpoilla äänestäjä. En menisi ikinä ravintolaan jossa henkilökunta olisi tylyä, haukkuisi asiakkaansa netissä, syyttäisi rasisiksi minua jne.

Sama koskee kaikkea, ihan kaikkea.

Moni ajattelee samalla tavalla, ja siksi on niin tärkeää irtisanoutua kunnolla ja näkyvästi mediassa omaan porukkaan(oli se sitten mikä tahansa) kohdistuvasta epäasiallisesta kirjoittelusta. 

Homma menee näin:

Joku esittää väitteen x sinun yrityksestäsi. 

Vastaat väitteeseen että irtisanoudut tuosta väitteestä, eikä se pidä kohdallasi paikkaansa.

Muuta ei tarvitse tehdä.

Vierailija
69/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuminen jostain on tänä päivänä hyvä bisnes!

Vierailija
70/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saariselällä on design-kauppa jossa myydään kiinalaisia puudildoja ja kiinalaiskamaa, mutta mistähän sitä oikeata saamelaista löytää Kiilopäällä ja/tai Saariselällä?

Luulenpa että tämä saamelaiskäsityökohu on vähän huijausta

Vierailija
71/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on hinnoitelleet itsensä pois markkinointijohtaja ja kun Ei niitä saa käyttää niin miksi kukaan ostaisi

Vierailija
72/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa tuo mukasaamelainen

Vierailija
73/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että fazerin sininen on tehty sveitsiläisellä reseptillä

Vierailija
74/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten odotellaan tuleeko Ylen ja Nuorgamin taholta mitään pahoittelua tyyliin "anteeksi, opportunistinen poseeraukseni taisi aiheuttaa ongelmia väestölle, jonka ääneksi olen itse itseni asettanut", tuleeko puolustuspuheita, vaiko pelkkä syvä radiohiljaisuus...

Vierailija
75/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten huomanneet että yleensä Miisa Nuorgam räksyttää menemään minkä ehtii, mutta nyt on muutamaa passiivis-agressiivista viestiä lukuunottamatta ollut aiheesta aika hiljaa?

Vierailija
76/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä on amerikoistakin tuttu ilmiö. Jotkut kaupungeissa asuvat 1/16-osa"intiaanit" (eli 15/16-valkoiset/muut) pitävät hirveää mekkalaa itsestään ja esittävät intiaanikulttuurien asiantuntijoita twiittaillen ja julistaen milloin mitäkin (vakiojulistuksiin kuuluu mm. ettei etnisyys eikä alkuperäiskansalaisuus näy päällepäin, eli twittersoturi itse sinisine silmineen on tietenkin täysin pätevä intiaani... ). Samaan aikaan ne oikeat intiaanit asuvat syrjäseuduilla köyhyydessä ja sosiaalisten ongelmien kanssa kamppailen ihan kuten ennenkin, ilman samaa mediaseksikkyyttä mitä nämä kulttuuria omivat someinkkarileikkijät huolellisesti rakentavat.

Vierailija
77/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku nyt selventää, miten jonkun somejulkkiksen olemassa olo vaikuttaa turistikrääsän ostamiseen? En vaan näe yhteyttä.

Eikö muutenkin korona ole isoin syy siihen, ettei Lapissa ole nyt ollut turisteja ostamassa matkamuistoja?

Vierailija
78/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulikin mieleeni, paljonko maksaa kalastusmatka Näätämöjoelle?

Kolttasaamelaisten aluetta kait?

Jahas, lantalainen menee taas riistomatkalle omimaan kulttuuria. Kyllä kuule se kalastus on oltava vain saamelaisille varattua. Se on heidän ikiaikainen kulttuurinen tapansa. Et kai käytä kalareissuilla poronluukahvaista puukkoa? Paha juttu!

Vierailija
79/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei ole edes puoliksi saamelainen vaan 1/4 saamelainen.

Niin tämä. Olen myös itse 1/4 saamelainen, eikä ole tullut mieleenkään ratsastaa asialla, saati vielä vähemmän puhua saamelaisten puolesta, vaikka tunnenkin kulttuuria varmasti paremmin kuin keskivertokansalaiset. Minut on kuitenkin kasvatettu ihan suomalaiseen kulttuuriin. He puhukoon itse itsensä puolesta, joita asia koskee!

Vierailija
80/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on se että jos ostat lapissa lapin äijältä neljän tuulen lakin ja pistät sen päähäsi niin hän käärii rahat mielissään taskuunsa ja on iloinen että ostit häneltä hatun, mutta samaan aikaan Helsingissä joku sateenkaaripuolisaamelainen loukkaantuu siitä verisesti.

Vois media jo lopettaa näistä idioottimaisista loukkaantujista uutisoimisen.

Suurimmat lehtitalot ja yle ovat erittäin yksipuolisen poliittisen näkemyksen kannattajia. Tilanne on sama, kuin -70 luvulla, jolloin toimittajat olivat sosialisteja tai kommunisteja. Nyt he ovat erään toisen ismin kannattajia ja pääosin vain yhden sukupuolen edustajia. Aiheesta kirjoitti IS kolme päivää sitten:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008312329.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi