Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
401/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajatus kulttuurisesta omimisesta (cultural appropriation) on niin pöhkö kuin vaan voi olla. Kulttuurihan juurikin on omimista, ilman sitä ei ole kulttuuria, oltais vieläkin sillä kulttuurin tasolla että jää jalanjälkiä maahan kun kävellään.

(Huom. Loukkaaminen, pilkka ja rasismi ovat eri asioita kuin kulttuurin matkiminen.)

No, onko feikkisaamenpuvut ja intiaanipäähineet "kunnioittamista"?

Missä noita feikkipukuja käytetään? Jossain naamiaisissa? Lasten leikeissä? Ei ole kunnioittamista ei, mutta jos kulttuurinen omiminen rajoittuu näihin, niin eipä se kovin laajamittainen ilmiö ole.

https://yle.fi/uutiset/3-7140720

"Mutta alkuperäiskansaa kohtaan tämä on mielestäni kyllä jo moraalitonta, hän jatkaa."

Huom. tässä on nyt ihan saamelainen ollut sitä mieltä, ettei ole soveliasta vetää feikkipukua päälle.

En tiedä, mihin kulttuurinen omiminen rajoittuu, mutta tässähän Poutiainen olis voinut vetää ylleen vaikka Peräpohjolan kansallispuvun. Logiikkaa voi näissä käyttää.

Okei, eli kulttuurinen omiminen on sitä, että huippu-urheilija vetää paremman puutteessa ja/tai tietämättömyyttään halpispuvun päälleen juhlistaakseen pohjoisia juuriaan. Edelleenkään ei kovin laajamittainen ilmiö?

Varsinkin jos on sieltä pohjoisesta, niin pitäis olla parempi tietämys asiasta. Mutta siis tän koko aiheen ytimessä on se, että suurin osa suomalaisista suhtautuu saamelaisiin "meidän omana kivana alkuperäiskansana, jotka vähän hoitaa poroja", eikä kouluissa opeteta, miten Suomen valtio on saamelaisia kohdellut.

Ei, vaan me suhtaudutaan saamelaisiin niin, että "ei voisi vähempää kiinnostaa, pitäisivät turpansa kiinni ja lopettaisivat eläinrääkkäyksen." Ei mitään kiinnostusta, porukka jolla ei ole mitään kulttuuria tai saavutuksia. Ainoa mitä osaavat, on vinkua meidän rahojemme perään.

Miten ihmiset voi olla näin typeriä? Luetko uutisia tai oletko perillä maailman asioista? Ilmeisesti et. Ja niin monta upvoteakin. Ihan saatananmoinen junttikerho, teillä on varmaan kaikilla kananpersetukat ja tarrat Iittalan astioissa. Siis miksi te tykkäätte tuollaisesta kommentista, jossa HAUKUTAAN yksi kokonainen ihmisryhmä? Aivan, koska olette rasisteja.

Tunge se rassismisi sateenkaaren väriseen perceeseesi. Olen kyllästynyt tyyppeihin jotka vetävät rassi-korttia esiin joka käänteessä. Voit asiallisesti selittää mikä tuossa edellisessä viestissä oli väärin, ilman rassistiiii ulvontaa. 

Rasismia oli ainoastaan koko ketjussa se että saamelaisia pidetään suomen alkuperäiskansana joka todellakaan ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
402/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmi Nuorgam ja Petra Laiti ovat paasanneet kans siitä, miten Lappi-sanan käyttäminen on kolonialistista (pitää puhua Saamenmaasta), ei saa sanoa Lapin maisemista, että ne ovat osa suomalaista maisemaa tai omaa sielumamisemaa. Se on kuulemma loukkaavaa. Saamelaisilla ei ole myöskään mitään velvollisuutta avata omaa mytologiaa ja luonnonuskoaan kellekään.... Sekin kuulemma häiritsee ja on r*sistista kysellä siitä.

Ehkä helpompi muuttaa pois näin alun perin etelästä tulleena Lapista, poltan kaikki paperit, joita olen opiskellut saamelaisesta luonnonuskosta (olen käynyt Utsjoella ihan kurssin siitä) enkä vahingossakaan puhu Suomen luonnosta, kun vaellan Urho Kekkosen kansallispuistossa. Eipä tarvitse enää kenenkään kärsiä mun kaltaisista sortajista ja hyväksikäyttäjistä. Olen ollut ennen tosi kiinnostunut saamelaisesta kulttuurista ja pohjoisen luonnosta, mutta tämmöiset ulostulot ovat kyllä vieneet iloa siitä.

Olen itse muuttanut Lappiin etelästä 10 vuotta sitten ja minulla on paljon paikallisia ystäviä ja tuttavia, jotka ovat mielellään myös kertoneet paikallisesta elämäntavasta ja kulttuurista. Sitten somesta on saanut viime vuosina lukea näiden (jopa tuttujen) saamiaktivistien avautumisia, miten ilmeisesti minäkin olen tänne tullut vain riistämään paikallisia sekä ominut ja eksotisoinut heidän kulttuuriaan, kun vaikka kuljen tuttuni tekemät nutukkaat jalassa talvisin. Tuntuu todella ristiriitaiselta, kun tulen hyvin juttuun paikallisten kanssa, mutta samalla näiden muutaman aktivistin vauhkoaminen on aiheuttanut tunteen, ettei minulla ole oikeutta asua tai työskennellä täällä etelästä tulleena. Kyllä minulle ainakin on tullut noista jutuista paha mieli, kun olen kuitenkin tänne tullut avoimin mielin ja halunnut tutustua kulttuuriin. En yhtään ihmettele, miksi monessa paikassa Lapissa on pulaa koulutetusta väestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisalla on valtavat rinnat.

hieno huomio, kiitos kun jaoit ajatuksesi tänne meidän kanssa

Vierailija
404/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia saamelaisille ja heidän kulttuurille. Mutta onko Miisa Nuorgam eduksi tuolle kulttuurille?

Vierailija
405/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistyin tänään kylttyyrilliseen omimiseen. Tein italialaista pastakastiketta ja jaoin kuvan sosiaalisessa mediassa. Ystäväni kenen isä on italialainen loukkaantui niin syvästi, että sai komplikaatioita. Selvisi onneksi hengissä. Poistin kuvan ja oksensin kastikkeen pihalle. Olen ruoskinut selkänahkani verelle tästä hirvittävästä virheestä ja roiskinut vielä suolaa ja sitruunaa avohaavoihin, sekä kiristänyt katumusnauhan reiteni ympärille. Olen polvistunut Italian lipun eteen ja rukoillut, että saan virheeni anteeksi. En tule enää ikinä syyllistymään niin hirvittävään tekoon kuin kylttyyrillinen omiminen.

Vierailija
406/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllistyin tänään kylttyyrilliseen omimiseen. Tein italialaista pastakastiketta ja jaoin kuvan sosiaalisessa mediassa. Ystäväni kenen isä on italialainen loukkaantui niin syvästi, että sai komplikaatioita. Selvisi onneksi hengissä. Poistin kuvan ja oksensin kastikkeen pihalle. Olen ruoskinut selkänahkani verelle tästä hirvittävästä virheestä ja roiskinut vielä suolaa ja sitruunaa avohaavoihin, sekä kiristänyt katumusnauhan reiteni ympärille. Olen polvistunut Italian lipun eteen ja rukoillut, että saan virheeni anteeksi. En tule enää ikinä syyllistymään niin hirvittävään tekoon kuin kylttyyrillinen omiminen.

Tarviseeko olla k pää, ei millään pahalla mutta sinulla ei taida olla mitään perimää, paitsi olemattomuuden tyhjyys? Eikö isä ja äiti rakastanut tarpeeksi, niin pitää vähätellä muita? Hiero vähän lisää kiljua ja sontaa haavoihin jotka itse kehitit.

Vierailija
407/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.

myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.

https://vapaasana.net/2017/12/02/saamelaisetko-alkuperaiskansa-erkaantu…

Jep, tätä olen netissä yrittänyt oikaista, suomalaisia syrjivää harhaluuloa että saamelaiset olisivat olleet täällä ensiksi. Jopa jotkut professuurit levittävät tätä harhaa. Tieteellinen fakta on että silloin kun saamelaiset saapuivat suomeen meidän esi-isämme asuttivat jo tätä maata, oli jopa omana

alista kulttuuriakin..näkyisihän saamelaisten "esi-isäjuuri" myös kansan dna:ssakin massiivisena jos noin olisi mutta eipä näy. Hyvä että nykyään on dna testaus käytössä niin saadaan karsittua monia luuloja pois. 

Tiedättekö että suomiviha on yleistä netissä, siis ihan ulkomaalaistenin kesken. Jopa eurooppa ryhmissä halutaan suomi jättää ulos keskusteluista eikä ketään kiinnosta meidän historia. Meidän pitäisi alkaa tekemään suomalaisiin kohdistuvaa syrjintää näkyväksi. 

Ei tuo ole uutinen. Joka välissä Ruotsi ja Norja korostavat kuinka Suomi ei ole Skandinaviaa. Ei tietenkään olekaan maantieteellisesti. Mutta on kummallista miten Suomi halutaan tietoisesti unohtaa.

Vierailija
408/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.

myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.

Jep, tätä olen netissä yrittänyt oikaista, suomalaisia syrjivää harhaluuloa että saamelaiset olisivat olleet täällä ensiksi. Jopa jotkut professuurit levittävät tätä harhaa. Tieteellinen fakta on että silloin kun saamelaiset saapuivat suomeen meidän esi-isämme asuttivat jo tätä maata, oli jopa omana

alista kulttuuriakin..näkyisihän saamelaisten "esi-isäjuuri" myös kansan dna:ssakin massiivisena jos noin olisi mutta eipä näy. Hyvä että nykyään on dna testaus käytössä niin saadaan karsittua monia luuloja pois. 

Tiedättekö että suomiviha on yleistä netissä, siis ihan ulkomaalaistenin kesken. Jopa eurooppa ryhmissä halutaan suomi jättää ulos keskusteluista eikä ketään kiinnosta meidän historia. Meidän pitäisi alkaa tekemään suomalaisiin kohdistuvaa syrjintää näkyväksi. 

Ei tuo ole uutinen. Joka välissä Ruotsi ja Norja korostavat kuinka Suomi ei ole Skandinaviaa. Ei tietenkään olekaan maantieteellisesti. Mutta on kummallista miten Suomi halutaan tietoisesti unohtaa.

Nimenomaan toisinpäin. Se että Suomi yhdistetään kokoajan skandinaviaan ja ruotsalaisiin tekee vain haittaa Suomelle.

Vierailija
409/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmi Nuorgam ja Petra Laiti ovat paasanneet kans siitä, miten Lappi-sanan käyttäminen on kolonialistista (pitää puhua Saamenmaasta), ei saa sanoa Lapin maisemista, että ne ovat osa suomalaista maisemaa tai omaa sielumamisemaa. Se on kuulemma loukkaavaa. Saamelaisilla ei ole myöskään mitään velvollisuutta avata omaa mytologiaa ja luonnonuskoaan kellekään.... Sekin kuulemma häiritsee ja on r*sistista kysellä siitä.

Ehkä helpompi muuttaa pois näin alun perin etelästä tulleena Lapista, poltan kaikki paperit, joita olen opiskellut saamelaisesta luonnonuskosta (olen käynyt Utsjoella ihan kurssin siitä) enkä vahingossakaan puhu Suomen luonnosta, kun vaellan Urho Kekkosen kansallispuistossa. Eipä tarvitse enää kenenkään kärsiä mun kaltaisista sortajista ja hyväksikäyttäjistä. Olen ollut ennen tosi kiinnostunut saamelaisesta kulttuurista ja pohjoisen luonnosta, mutta tämmöiset ulostulot ovat kyllä vieneet iloa siitä.

Olen itse muuttanut Lappiin etelästä 10 vuotta sitten ja minulla on paljon paikallisia ystäviä ja tuttavia, jotka ovat mielellään myös kertoneet paikallisesta elämäntavasta ja kulttuurista. Sitten somesta on saanut viime vuosina lukea näiden (jopa tuttujen) saamiaktivistien avautumisia, miten ilmeisesti minäkin olen tänne tullut vain riistämään paikallisia sekä ominut ja eksotisoinut heidän kulttuuriaan, kun vaikka kuljen tuttuni tekemät nutukkaat jalassa talvisin. Tuntuu todella ristiriitaiselta, kun tulen hyvin juttuun paikallisten kanssa, mutta samalla näiden muutaman aktivistin vauhkoaminen on aiheuttanut tunteen, ettei minulla ole oikeutta asua tai työskennellä täällä etelästä tulleena. Kyllä minulle ainakin on tullut noista jutuista paha mieli, kun olen kuitenkin tänne tullut avoimin mielin ja halunnut tutustua kulttuuriin. En yhtään ihmettele, miksi monessa paikassa Lapissa on pulaa koulutetusta väestä.

Nutukkakaista tuli mieleen etteivät ne yksistään ole ainut jalkine kovalla pakkasella. Niiden päälle on tarkoitettu kallokas joka on samankaltainen poronnahasta tehty jalkine.

Tämä taitaa olla unohtunut monelta saamelaiseltakin. Ainakaan en muista kenenkään maininneen kallokkaita kehuessaan nutukkaiden lämpimyyttä.

Vierailija
410/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.

Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?

Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.

Vierailija
411/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa Nuorgam on vuoden 2020 nainen, wow! Katsoin koko sarjan ja myötähäpeä oli päällimmäinen tunne. Ja syystä. Huhhuijjaa.

Vierailija
412/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapissa matkailualalla työskennellessä tutustuin moniin saamelaisiin, jotka mielellään jakoivat ja esittelivät kulttuuriaan muunmaalaisille. Ymmärrän kyllä miksi "made in Taiwan" -noitarummut saattavat ärsyttää jotkakuta, mutta uskallan väittää että saamelaisia koskevat asiat hoidetaan matkailubisneksessä paljon hienotunteisemmin, mitä keskustelusta voisi luulla. Kaikki haluavat lopulta vain tulla toimeen ja saada elannon niillä keinoilla millä Lapissa voi sen saada.

Mielestäni oli hiukan outoa sulkea vierailijoilta saamelaisten pyhä saari, jonne vievät portaat poistettiin sen takia, kun saaresta alkoi löytyä roskia. Nyt se saari jököttää siellä yksinäisyydessään, eikä kukaan pääse tietoiseksi sen pyhyydestä ja kulttuurista mitä siihen liittyy.

Minä olen tästä eri mieltä. Olen ihan suomalainen lappilainen, ja päätös sulkea saari oli aivan oikea ja tosi hienosti juttu. Samalla tavalla Australiassa on estetty Ulurulle kiipeäminen.

Jos jotenkin yrittää verrata pyhän kohteen avaamista turisteille ilman mitään rajoja niin samantapaista olisi marssittaa turistit laumoinan kävelemään sankarihautojen päälle tai kirkkoon niin, että he voisivat ottaa selfieitä siellä etuosassa saarnan aikana ja käydä pimpottelemassa urkuja välillä.

Minusta se, että nyt turistit voivat päästä veneestä ihailemaan pyhää paikkaa on paljon hienompaa ja tuo kunnioituksen ja sen pyhyyden paremmin esille kuin se, että jono ihmisiä tallustelisi pitkin poikin saarta. Sehän kuluukin sellaisesta, kuten esim. maastopyöräily kuluttaa metsänpohjan kaljuksi!

No ei ole kyllä yhtään sama asia. En sano, että saaren sulkeminen välttämättä olisi väärin, tai etteikö tuollaista paikkaa olisi syytä kunnioittaa ja jotain rajoja asettaa, mutta eihän kokonaista luonnon kyhäämää saarta voi mitenkään verrata ihmisen itse rakentamiin pyhättöihin. 

Vierailija
413/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajatus kulttuurisesta omimisesta (cultural appropriation) on niin pöhkö kuin vaan voi olla. Kulttuurihan juurikin on omimista, ilman sitä ei ole kulttuuria, oltais vieläkin sillä kulttuurin tasolla että jää jalanjälkiä maahan kun kävellään.

(Huom. Loukkaaminen, pilkka ja rasismi ovat eri asioita kuin kulttuurin matkiminen.)

No, onko feikkisaamenpuvut ja intiaanipäähineet "kunnioittamista"?

Missä noita feikkipukuja käytetään? Jossain naamiaisissa? Lasten leikeissä? Ei ole kunnioittamista ei, mutta jos kulttuurinen omiminen rajoittuu näihin, niin eipä se kovin laajamittainen ilmiö ole.

https://yle.fi/uutiset/3-7140720

"Mutta alkuperäiskansaa kohtaan tämä on mielestäni kyllä jo moraalitonta, hän jatkaa."

Huom. tässä on nyt ihan saamelainen ollut sitä mieltä, ettei ole soveliasta vetää feikkipukua päälle.

En tiedä, mihin kulttuurinen omiminen rajoittuu, mutta tässähän Poutiainen olis voinut vetää ylleen vaikka Peräpohjolan kansallispuvun. Logiikkaa voi näissä käyttää.

Okei, eli kulttuurinen omiminen on sitä, että huippu-urheilija vetää paremman puutteessa ja/tai tietämättömyyttään halpispuvun päälleen juhlistaakseen pohjoisia juuriaan. Edelleenkään ei kovin laajamittainen ilmiö?

Varsinkin jos on sieltä pohjoisesta, niin pitäis olla parempi tietämys asiasta. Mutta siis tän koko aiheen ytimessä on se, että suurin osa suomalaisista suhtautuu saamelaisiin "meidän omana kivana alkuperäiskansana, jotka vähän hoitaa poroja", eikä kouluissa opeteta, miten Suomen valtio on saamelaisia kohdellut.

Miten heihin sitten pitäisi suhtautua? Alentuvasti ja paapovasti?

Vierailija
414/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persana, enpäs ole tiennyt. Ruotsalaisten varsinkin pitäisi olla kiitollisia Suomelle, joka seisoo kuin MinasTirith, heidän ja Mordorin välissä.

Vierailija
415/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.

Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?

Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.

Pieni epäilys että sinun elämällä ei ole tarkoitusta ja kostat muille turhautumisesi, vähättelemällä muita. Tuo toki esiin mitä teet ja kuinka ansaitset kunnian, ilmoita omalla nimelläsi kuinka olet parempi? Todelliset ihmiset jotka liikkuvat luonnossa päivittäin varmasti ärsyttävät sinua, kun istut tietokoneella kaikki päivät.

Vierailija
416/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapissa matkailualalla työskennellessä tutustuin moniin saamelaisiin, jotka mielellään jakoivat ja esittelivät kulttuuriaan muunmaalaisille. Ymmärrän kyllä miksi "made in Taiwan" -noitarummut saattavat ärsyttää jotkakuta, mutta uskallan väittää että saamelaisia koskevat asiat hoidetaan matkailubisneksessä paljon hienotunteisemmin, mitä keskustelusta voisi luulla. Kaikki haluavat lopulta vain tulla toimeen ja saada elannon niillä keinoilla millä Lapissa voi sen saada.

Mielestäni oli hiukan outoa sulkea vierailijoilta saamelaisten pyhä saari, jonne vievät portaat poistettiin sen takia, kun saaresta alkoi löytyä roskia. Nyt se saari jököttää siellä yksinäisyydessään, eikä kukaan pääse tietoiseksi sen pyhyydestä ja kulttuurista mitä siihen liittyy.

Minä olen tästä eri mieltä. Olen ihan suomalainen lappilainen, ja päätös sulkea saari oli aivan oikea ja tosi hienosti juttu. Samalla tavalla Australiassa on estetty Ulurulle kiipeäminen.

Jos jotenkin yrittää verrata pyhän kohteen avaamista turisteille ilman mitään rajoja niin samantapaista olisi marssittaa turistit laumoinan kävelemään sankarihautojen päälle tai kirkkoon niin, että he voisivat ottaa selfieitä siellä etuosassa saarnan aikana ja käydä pimpottelemassa urkuja välillä.

Minusta se, että nyt turistit voivat päästä veneestä ihailemaan pyhää paikkaa on paljon hienompaa ja tuo kunnioituksen ja sen pyhyyden paremmin esille kuin se, että jono ihmisiä tallustelisi pitkin poikin saarta. Sehän kuluukin sellaisesta, kuten esim. maastopyöräily kuluttaa metsänpohjan kaljuksi!

No ei ole kyllä yhtään sama asia. En sano, että saaren sulkeminen välttämättä olisi väärin, tai etteikö tuollaista paikkaa olisi syytä kunnioittaa ja jotain rajoja asettaa, mutta eihän kokonaista luonnon kyhäämää saarta voi mitenkään verrata ihmisen itse rakentamiin pyhättöihin. 

Ei tuossa saaressa ole mitään erityisen ihmeellistä. Olen käynyt näillä risteilyillä, enkä kertaakaan ole ollut kiinnostunut kipuamaan Ukonkiven päälle. Näkeehän sen veneestäkin.

Miisa N. on kertonut polttaneensa raamattuja. Jos hän olisi ainoa saamelainen, kannattaisi käydä paskalla sen saaren laella.

417/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Surullista, että on ihmisiä, joiden elämä on niin tylsää, että pitää loukkaantua muiden puolesta.

2. Surullista, että on Nuorgamin tyyppisiä ihmisiä, jotka huomionhakuisuudessaan aiheuttavat vahinkoa suurelle joukolle ihmisiä. 

3. Erittäin mielenkiintoista, miten kulttuurinen appropaatio hyvinkin usein määritetään kaupungissa asuvien proggressivien toimesta, eikä niiden, joiden kulttuuri on kyseessä. 

4. Miten tämä nykyinen progressiivinen liike voikin kulkea yhdestä facepalmista toiseen?

Vierailija
418/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan instassa eri saamelaisten käsityö- ja elinkrinosivuja ja niissä keskusteluissa (joita ymmärrän) ei tuota Miisaa oikein arvosteta. Ja ihan syystä.

Miisan agenda on sateenkaaren värinen. Käyttää tuota saamelaisuuttaan lähinnä aseena ja siitä ei varmasti tavalliset saamelaiset pidä. He kun haluavat oikeasti asua rauhassa ilman vastakkainasettelua.

Miisa tekee omaa uraa ja itselleen fyrkkaa tuolla saamelaisten puolesta loukkaantumiselle ja omasta "saamelaisuudestaan" jatkuvasti huutamalla, vaikka ei edes ole kuin 1/4 saamelainen. Eihän se sitä Ylen sarjaakaan olisi saanut ilman tuota "saamelaisuutensa" korostamista, kun ei siinä ole mitään muuta kiinnostavaa. Saamelaisen feikkaaminen on Miisalle vain influensserbrändi jolla tehdä itselleen fyrkkaa. 

Miisa ei nyt muutenkaan ole ihminen joka harrastaa perinteitä ja vanhoja tapoja. 

Vierailija
419/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisuuspro kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et vain tajua, mitä on olla saamelainen. Miisa on saamelainen eikä kukaan saamelainen tätä kiistä.

Miisa on suomalainen nainen

Kysymysmerkki tuohon kohtaan "suomalainen"? Ja kohtaan "nainen"?

Vierailija
420/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuo edellä mainittukaan ei pidä paikkaansa. Skandinavian niemimaa alkaa Pohjois-Suomesta, joten kyllä Suomikin kuuluu osaltaan Skandinaviaan - vaikkei toki kokonaisuudessaan. Tämä  vanha maantiedontunnin väärä fakta tuntuu vaan istuvan todella tiukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä