Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
421/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on vain hyvä juttu, olen aina inhonnut vähemmistöpakkopullaa ja nyt voi hyvällä omallatunnolla sivuuttaa ne.

Vierailija
422/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.

myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.

https://vapaasana.net/2017/12/02/saamelaisetko-alkuperaiskansa-erkaantu…

Jep, tätä olen netissä yrittänyt oikaista, suomalaisia syrjivää harhaluuloa että saamelaiset olisivat olleet täällä ensiksi. Jopa jotkut professuurit levittävät tätä harhaa. Tieteellinen fakta on että silloin kun saamelaiset saapuivat suomeen meidän esi-isämme asuttivat jo tätä maata, oli jopa omana

alista kulttuuriakin..näkyisihän saamelaisten "esi-isäjuuri" myös kansan dna:ssakin massiivisena jos noin olisi mutta eipä näy. Hyvä että nykyään on dna testaus käytössä niin saadaan karsittua monia luuloja pois. 

Tiedättekö että suomiviha on yleistä netissä, siis ihan ulkomaalaistenin kesken. Jopa eurooppa ryhmissä halutaan suomi jättää ulos keskusteluista eikä ketään kiinnosta meidän historia. Meidän pitäisi alkaa tekemään suomalaisiin kohdistuvaa syrjintää näkyväksi. 

Ei tuo ole uutinen. Joka välissä Ruotsi ja Norja korostavat kuinka Suomi ei ole Skandinaviaa. Ei tietenkään olekaan maantieteellisesti. Mutta on kummallista miten Suomi halutaan tietoisesti unohtaa.

Itse asiassa tuo edellä mainittukaan ei pidä paikkaansa. Skandinavian niemimaa alkaa Pohjois-Suomesta, joten kyllä Suomikin kuuluu osaltaan Skandinaviaan - vaikkei toki kokonaisuudessaan. Tämä  vanha maantiedontunnin väärä fakta tuntuu vaan istuvan todella tiukassa.

Olen luullut, että Skandinavia tarkoittaa niitä maita joilla on kielet sukua keskenään, siksi Suomi ei kuulu niihin. Pohjoismaihin kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaisten alkuperäiskansan status tulee puhtaasti siitä ettei heillä ole omaa valtiota. Tästä sitten on vähän vedelty mutkia suoriksi, virheellisiä johtopäätöksiä ja alettu kuvittelemaan, että saamelaiset on ihan sama asia, kuin joku Amerikan intiaanit. (Haiskahtaa vähän identiteetin omimiselta lol) 

Minua muuten niin ärsyttää, kun tuota kolonialismi käsitettä käytetään ihan jatkuvasti ja ilmeisen tahallaan väärin. Joo tiedän kyllä, että nykyideologian mukaan Suomi ja kaikki muut valkoiset länsimaat nyt on vain saatava osallisiksi kolonialismiin tavalla tai toisella, niin sitten määritellään ilmeisesti koko sana uusiksi ja käytetään sitä herättääkseen kuulijassa vahvaa syyllisyyttä, kun vähänkin jossain nähdään epäkohtia. 

Vierailija
424/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.

Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?

Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.

En ole saamelainen, vaan suomalainen ja suvussa noitia. Minä en ole. Aitoa (minun sukuni perinteen mukaista) noitarumpua ei yksinkertaisesti kuka vai voi tehdä, mutta minua ei haittaa jos teet käsitöinä rummun koristellen sen jonkinlaisilla merkeillä. Siinä mielessä ymmärrän saamelaisia. Jotkut asiat ovat niin sukuun sidottuja, että sitä on vaikea ymmärtää invidualistisessa kulttuurissamme.

Vierailija
425/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi ja Miisa ovat muka ylpeitä saamelaisuudestaan, mutteivät käyttäydy eivätkä elä kuten saamelaiset. Erityisen ristiriitaista on heiltä mennä ottamaan kantaa kulttuurin omimisesta, kun se sama liippaa heitäkin läheltä.

Vierailija
426/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse törmäsin tähän muutamia vuosia sitten, kun suomalaiset toimittajat tekivät juttua "finn-intiaaneista", eli kun suomalaiset muuttivat Amerikkaan, he tulivat luontevasti toimeen intiaanien kanssa, monestakin eri syystä ja perustivat näiden kanssa perheitä. Myös naiset, mitä pidettiin ennenkuulumattomana, varsinkin kun suomalaisia naisia pidettiin yleisesti kauniina ja "valkoisina" kuin marsipaania.

Asia kiinnostaa minua, koska isoäidin isän veli, joka oli tärkeä isoäidilleni, muutti Yhdysvaltoihin ja meni naimisiin intiaaninaisen kanssa, mutta äkkiä hänestä ei kuulunut enää mitään ja mummoni on halunnut monta vuosikymmentä tietää hänen tarinansa.

Eksyin keskustelupalstalle mikä koski tuota Finnintiaani-dokumenttia ja missä useampi finn-intiaani keskusteli siitä suomalaisten kanssa, niin eikö sinne ilmestynyt pian muutama woke-saamelainen maalailemaan kuvaa itsestään sorrettuna alkuasukkaana ja vertaamaan itseään intiaaneihin ja suomalaisia "valkonaamoihin".

Esim. kummallakin kulttuurilla oli "noitarumpu".

Joudun etsimään näille yle arkistosta evidenssiä, että vielä ihan 60- luvulla täällä etelässä oli tietäjiä, jotka käytti rumpua shamanisoimisessa.

Jouduin etsimään heille tietoa, kuinka suomalaiset ja saamelaiset olivat "samaa kansaa" ja kuinka esim. savolaiset ovat sekä kielensä että dna:nsa perusteella "eri heimoa", kuin vaikkapa varsinaissuomalaiset. Eli Suomi koostuu muutenkin pienistä, toisilleen sukua olevista vähemmistökansoista ja kirjakieli on "arvalla heitetty". Tämä tuli näille woke-saamelaisille ihan "puskista".

Heillä on oma "inkkarifantasia" sorrettu, jalo luonnonkansa, jossa suomalaiset on valittu esittämään pahoja "kalpeanaamoja".

Tosin lähempi analogia löytyisi ehkä siitä, miten jotkut sotaisammat inkkariheimot valtasivat elintilaa rauhanomaisemmilta heimoilta mutta aseistus ja muu teknologia oli yhtä alkeellista.

Vierailija
427/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmi ja Miisa ovat muka ylpeitä saamelaisuudestaan, mutteivät käyttäydy eivätkä elä kuten saamelaiset. Erityisen ristiriitaista on heiltä mennä ottamaan kantaa kulttuurin omimisesta, kun se sama liippaa heitäkin läheltä.

Puoliksi saamelaisena voin kertoa, että saamelaisetkaan eivät elä kuten saamelaiset.

Entisinä aikoina oli tapana, että kun poroja joutui "pedon suuhun", niin se hyväksyttiin nöyrästi, että luonto vain "keräsi veroa", otti kymmennyksensä.

Luontoa kunnioitettiin. Nykyään petoja surmataan laittomasti ja säälittä, luontoa ei kunnioiteta, raha on pääasia.

Poroja talviruokitaan koska liian suureksi paisunut porokanta on kalunnut alueet erroosion partaalle. Pedot ammutaan salaa.

Poronlihaa ei voi kutsua eettiseksi valinnaksi.

Vierailija
428/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse törmäsin tähän muutamia vuosia sitten, kun suomalaiset toimittajat tekivät juttua "finn-intiaaneista", eli kun suomalaiset muuttivat Amerikkaan, he tulivat luontevasti toimeen intiaanien kanssa, monestakin eri syystä ja perustivat näiden kanssa perheitä. Myös naiset, mitä pidettiin ennenkuulumattomana, varsinkin kun suomalaisia naisia pidettiin yleisesti kauniina ja "valkoisina" kuin marsipaania.

Asia kiinnostaa minua, koska isoäidin isän veli, joka oli tärkeä isoäidilleni, muutti Yhdysvaltoihin ja meni naimisiin intiaaninaisen kanssa, mutta äkkiä hänestä ei kuulunut enää mitään ja mummoni on halunnut monta vuosikymmentä tietää hänen tarinansa.

Eksyin keskustelupalstalle mikä koski tuota Finnintiaani-dokumenttia ja missä useampi finn-intiaani keskusteli siitä suomalaisten kanssa, niin eikö sinne ilmestynyt pian muutama woke-saamelainen maalailemaan kuvaa itsestään sorrettuna alkuasukkaana ja vertaamaan itseään intiaaneihin ja suomalaisia "valkonaamoihin".

Esim. kummallakin kulttuurilla oli "noitarumpu".

Joudun etsimään näille yle arkistosta evidenssiä, että vielä ihan 60- luvulla täällä etelässä oli tietäjiä, jotka käytti rumpua shamanisoimisessa.

Jouduin etsimään heille tietoa, kuinka suomalaiset ja saamelaiset olivat "samaa kansaa" ja kuinka esim. savolaiset ovat sekä kielensä että dna:nsa perusteella "eri heimoa", kuin vaikkapa varsinaissuomalaiset. Eli Suomi koostuu muutenkin pienistä, toisilleen sukua olevista vähemmistökansoista ja kirjakieli on "arvalla heitetty". Tämä tuli näille woke-saamelaisille ihan "puskista".

Heillä on oma "inkkarifantasia" sorrettu, jalo luonnonkansa, jossa suomalaiset on valittu esittämään pahoja "kalpeanaamoja".

Tosin lähempi analogia löytyisi ehkä siitä, miten jotkut sotaisammat inkkariheimot valtasivat elintilaa rauhanomaisemmilta heimoilta mutta aseistus ja muu teknologia oli yhtä alkeellista.

Huh, hienoa kun olet pysynyt asialinjalla. Saamelaisilla tosiaan näyttää olevan joku pyrkimys omia intiaanikulttuureja ja samaistaa itsensä heihin ja suomalaiset "valloittajiin". Miksi? Koska intiaanit on niin cooleja amerikkalaisissa elokuvissa? Tämä on todennäköisin selitys ja sellaisenaan toki naurettava ja kääntää asetelmat jokseenkin ylösalaisin.

On pelkkä historiallinen sattuma, etteivät suomalaiset ole yksi hiipuva vähemmistökansa Venäjän laitamilla, vaan että meillä on oma valtio. Tuskin saamelaisilla sen paremmin menisi, jos olisivatkin Suomen sijasta Venäjän ikeen alla.

Vierailija
429/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ajatus Suomen muinaisista kuningaskunnista ei ole mitenkään ylilyövä, täällä on kansat asuneet erillään toisistaan ja lisääntyneet keskenään. Geneettinen poikkeavuus on niin ”iso” että dna:sta näkee onko ihminen idästä vai lännestä.

Vierailija
430/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.

Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?

Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.

En ole saamelainen, vaan suomalainen ja suvussa noitia. Minä en ole. Aitoa (minun sukuni perinteen mukaista) noitarumpua ei yksinkertaisesti kuka vai voi tehdä, mutta minua ei haittaa jos teet käsitöinä rummun koristellen sen jonkinlaisilla merkeillä. Siinä mielessä ymmärrän saamelaisia. Jotkut asiat ovat niin sukuun sidottuja, että sitä on vaikea ymmärtää invidualistisessa kulttuurissamme.

Juupa juu, myös muinaissuomalaiset muuten käyttivät saman tapaisia shamaanirumpuja. Nekään eivät ole mitään saamelaisten yksityisomaisuutta, kuinka yllättävää.

Vierailija
431/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kommentoin tänne aiemmin muuttaneeni Lappiin ja olen opiskellut muun muassa saamelaista mytologiaa Utsjoella. Siellä sain sellaista tietoa, jota on hyvin hankala ellei mahdoton löytää itse ellei tunne saamen kieltä tai kirjallisuutta hyvin. Eli tietoa ei tosiaan ole helposti saatavilla ja osa on varmasti kadonnut ajan kanssa. Sitten nämä Petra Laitit yrittävät kieltää vielä kysymästä tästä paikallisilta lisää ja leimaavat sen eksotisoinniksi, ettei kukaan vaan kiinnostuisi aiheesta ja ylläpitäisi tätä tietoa. Minulla on sellaista tietotaitoa, jota käyttäessäsi ylläpidän osaltani saamelaista kulttuuria ja voin jakaa sitä eteenpäin, mutta koska olen kamala valtaväestön edustaja, ehkä parempi vain antaa k*olla kulttuurin pois etten vahingossa syyllistyy eksotisointiin ja räsismiin.

Vierailija
432/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juupa juu, myös muinaissuomalaiset muuten käyttivät saman tapaisia shamaanirumpuja. Nekään eivät ole mitään saamelaisten yksityisomaisuutta, kuinka yllättävää.

Eivät, mutta muinaissuomalaisten kulttuurin mukaan ei kuka tahansa voinut päättää alkaa noidaksi.

Vierailija
433/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliksi saamelaisena voin kertoa, että saamelaisetkaan eivät elä kuten saamelaiset.

Entisinä aikoina oli tapana, että kun poroja joutui "pedon suuhun", niin se hyväksyttiin nöyrästi, että luonto vain "keräsi veroa", otti kymmennyksensä.

Luontoa kunnioitettiin. Nykyään petoja surmataan laittomasti ja säälittä, luontoa ei kunnioiteta, raha on pääasia.

Poroja talviruokitaan koska liian suureksi paisunut porokanta on kalunnut alueet erroosion partaalle. Pedot ammutaan salaa.

Suurin osa saamelaisistakin taitaa suomalaisten tapaan olla niin länkkäriytyneitä, että tuo luonnon ja mytologian pyhyyden maalailu on minusta suoraan sanottuna aika tekopyhää. Suurin osa heistäkin tosiaan asuu kaupungeissa ja sitten on näitä Miisoja. Niin ne entiset luonnonuskonnot sellaisenaan ovat vain kadonneet molemmilla ja jäljelle jäänyt niistä lähinnä muokkautuneita rippeitä ja muistoja. 

Vierailija
434/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kommentoin tänne aiemmin muuttaneeni Lappiin ja olen opiskellut muun muassa saamelaista mytologiaa Utsjoella. Siellä sain sellaista tietoa, jota on hyvin hankala ellei mahdoton löytää itse ellei tunne saamen kieltä tai kirjallisuutta hyvin. Eli tietoa ei tosiaan ole helposti saatavilla ja osa on varmasti kadonnut ajan kanssa. Sitten nämä Petra Laitit yrittävät kieltää vielä kysymästä tästä paikallisilta lisää ja leimaavat sen eksotisoinniksi, ettei kukaan vaan kiinnostuisi aiheesta ja ylläpitäisi tätä tietoa. Minulla on sellaista tietotaitoa, jota käyttäessäsi ylläpidän osaltani saamelaista kulttuuria ja voin jakaa sitä eteenpäin, mutta koska olen kamala valtaväestön edustaja, ehkä parempi vain antaa k*olla kulttuurin pois etten vahingossa syyllistyy eksotisointiin ja räsismiin.

Joo aivan käsittämätön ristiriita. Kumpihan on nyt sitten pahempi, se että tämä koko tieto kuolee, vai että jonkun mielestä se on aika siistiä ja vähän eksoottista?

Vierailija
435/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketkä siellä Lapissa puhuu hoon päälle? Suomalaiset? Lappalaiset? Lappilaiset?

Vierailija
436/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ketkä siellä Lapissa puhuu hoon päälle? Suomalaiset? Lappalaiset? Lappilaiset?

Kaikhi

Vierailija
437/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaaha,ettei sitten kyselläkään saa. On se nyt kumma jos kukaan ei saisi kysyä toisesta kulttuurista mitään? Eikös se nyt ainakin lisää tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja. Mitä varten pitää tehdä itsensä niin pirun turhan tärkeäksi?

Vierailija
438/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa saamelaisistakin taitaa suomalaisten tapaan olla niin länkkäriytyneitä, että tuo luonnon ja mytologian pyhyyden maalailu on minusta suoraan sanottuna aika tekopyhää. Suurin osa heistäkin tosiaan asuu kaupungeissa ja sitten on näitä Miisoja. Niin ne entiset luonnonuskonnot sellaisenaan ovat vain kadonneet molemmilla ja jäljelle jäänyt niistä lähinnä muokkautuneita rippeitä ja muistoja. 

Tästäkin ne aktivistit ovat vissiin valittaneet, kun saamelaisilta on viety pyhät paikat pois ja tuhottu luonnonusko. He unohtavat vain sen seikan, että suomalaiset ovat kokeneet ihan saman kohtalon, kun kristinuskoa levitettiin tänne väkivalloin. Suomalaiset ovat ihan yhtä lailla olleet osa luonnonuskoa ja heillä on ollut myös pyhiä paikkoja luonnossa.

Vierailija
439/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista syyttää muita eksotisoinnista, kun oma politiikka tähtää siihen että saamelaisuuden tulisi olla jotain esoteerista, napapiirin tuolla puolen tapahtuvaa kulttuurista yksinoikeutta.

Vierailija
440/738 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen "noitasuvun" vesa Hämeestä. Esi-isäni oli kuuluisa parantaja ja hän shamanisoi noitarummun kanssa. Vielä 1900-luvun venäjänvallan aikaan, jokainen tietäjä ja parantaja, jonka hallusta löytyi noitarumpu, menetti henkensä ja koko perhe, vauvasta vaariin myös. Niin paljon venäläiset pelkäsivät suomalaisia noitia.

Suomalaiset rummut erosivat saamelaisrummuista kuvion osalta. Kuvioituja saamelaisrumpuja ei käytetty shamanistisiin tarkoituksiin vaan ennustamiseen. Eli luunkappaleet pomppivat rummun kalvolla olevissa kuvioissa. Vähän kuin romanit teelehtien kanssa.

Suomalaiset harrastivat "raskasta shamanismia" eli "loveen lankeamista" matkoja manalaan eli "maan alaiseen", henkien maailmaan. Siksi suomalaisten shamaanirummut eivät olleet kuvioituja.

Tästä tunnistaa eron suomalaisen ja saamelaisen noitarummun välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi