Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Saako ei-saamelainen, koko ikänsä ehkä Lapissa (anteeksi kolonialistisen termin käytöstä) asunut pitää pohjoisen maisemia sielunmaisemanaan? Tästä ovat Nuorgamit ja Laitit ihan oikeasti valittaneet ig-stooreissaan. Se kuulemma mitätöi saamelaisia ja siitä tulee arvoton olo....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.
Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?
Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.
En ole saamelainen, vaan suomalainen ja suvussa noitia. Minä en ole. Aitoa (minun sukuni perinteen mukaista) noitarumpua ei yksinkertaisesti kuka vai voi tehdä, mutta minua ei haittaa jos teet käsitöinä rummun koristellen sen jonkinlaisilla merkeillä. Siinä mielessä ymmärrän saamelaisia. Jotkut asiat ovat niin sukuun sidottuja, että sitä on vaikea ymmärtää invidualistisessa kulttuurissamme.
Täällä toinen "noitasuvun" vesa Hämeestä. Esi-isäni oli kuuluisa parantaja ja hän shamanisoi noitarummun kanssa. Vielä 1900-luvun venäjänvallan aikaan, jokainen tietäjä ja parantaja, jonka hallusta löytyi noitarumpu, menetti henkensä ja koko perhe, vauvasta vaariin myös. Niin paljon venäläiset pelkäsivät suomalaisia noitia.
Suomalaiset rummut erosivat saamelaisrummuista kuvion osalta. Kuvioituja saamelaisrumpuja ei käytetty shamanistisiin tarkoituksiin vaan ennustamiseen. Eli luunkappaleet pomppivat rummun kalvolla olevissa kuvioissa. Vähän kuin romanit teelehtien kanssa.
Suomalaiset harrastivat "raskasta shamanismia" eli "loveen lankeamista" matkoja manalaan eli "maan alaiseen", henkien maailmaan. Siksi suomalaisten shamaanirummut eivät olleet kuvioituja.
Tästä tunnistaa eron suomalaisen ja saamelaisen noitarummun välillä.
Kiinnostavaa! Minä en siis tiedä perinteestä kovin paljon, koska rummut on hävitetty. Onko teidän sukunne rumpuja jäänyt jäljelle? Kiinnostaisi kuulla onko puuosassa sellainen koristenauha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi ja Miisa ovat muka ylpeitä saamelaisuudestaan, mutteivät käyttäydy eivätkä elä kuten saamelaiset. Erityisen ristiriitaista on heiltä mennä ottamaan kantaa kulttuurin omimisesta, kun se sama liippaa heitäkin läheltä.
Puoliksi saamelaisena voin kertoa, että saamelaisetkaan eivät elä kuten saamelaiset.
Entisinä aikoina oli tapana, että kun poroja joutui "pedon suuhun", niin se hyväksyttiin nöyrästi, että luonto vain "keräsi veroa", otti kymmennyksensä.
Luontoa kunnioitettiin. Nykyään petoja surmataan laittomasti ja säälittä, luontoa ei kunnioiteta, raha on pääasia.
Poroja talviruokitaan koska liian suureksi paisunut porokanta on kalunnut alueet erroosion partaalle. Pedot ammutaan salaa.
Poronlihaa ei voi kutsua eettiseksi valinnaksi.Suurin osa saamelaisistakin taitaa suomalaisten tapaan olla niin länkkäriytyneitä, että tuo luonnon ja mytologian pyhyyden maalailu on minusta suoraan sanottuna aika tekopyhää. Suurin osa heistäkin tosiaan asuu kaupungeissa ja sitten on näitä Miisoja. Niin ne entiset luonnonuskonnot sellaisenaan ovat vain kadonneet molemmilla ja jäljelle jäänyt niistä lähinnä muokkautuneita rippeitä ja muistoja.
Tästäkin ne aktivistit ovat vissiin valittaneet, kun saamelaisilta on viety pyhät paikat pois ja tuhottu luonnonusko. He unohtavat vain sen seikan, että suomalaiset ovat kokeneet ihan saman kohtalon, kun kristinuskoa levitettiin tänne väkivalloin. Suomalaiset ovat ihan yhtä lailla olleet osa luonnonuskoa ja heillä on ollut myös pyhiä paikkoja luonnossa.
Tätä meinasin. Samalla viivalla me tuossa olemme. Suomalaisilla on aivan yhtä suuri syy itkeä menetetyn uskonnon ja kulttuurin perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta saamelaisten pitäisi enemmänkin tyrkyttää kuin suojella kulttuuriaan. Kaikille vaan tuulilakit päähän ja nutukkaat jalkhaan ja tunthurille joikhaman! Itse menisin heti rummuntekokurssille jos sellainen olisi etelässä tarjolla. Kurssin vetäjä voisi samalla selittää kuvioiden symboliikan, ja näin tieto kulkisi eteenpäin laajemmalle väelle.
Myös joikaus olisi hieno asia opettaa eteenpäin. Mistä laulut kertovat? Miltä ajalta ne ovat peräisin?
Saamen kieli on kuolemassa, kulttuurin avoimempi levittäminen herättäisi kiinnostuksen myös kieltä kohtaan.
En ole saamelainen, vaan suomalainen ja suvussa noitia. Minä en ole. Aitoa (minun sukuni perinteen mukaista) noitarumpua ei yksinkertaisesti kuka vai voi tehdä, mutta minua ei haittaa jos teet käsitöinä rummun koristellen sen jonkinlaisilla merkeillä. Siinä mielessä ymmärrän saamelaisia. Jotkut asiat ovat niin sukuun sidottuja, että sitä on vaikea ymmärtää invidualistisessa kulttuurissamme.
Täällä toinen "noitasuvun" vesa Hämeestä. Esi-isäni oli kuuluisa parantaja ja hän shamanisoi noitarummun kanssa. Vielä 1900-luvun venäjänvallan aikaan, jokainen tietäjä ja parantaja, jonka hallusta löytyi noitarumpu, menetti henkensä ja koko perhe, vauvasta vaariin myös. Niin paljon venäläiset pelkäsivät suomalaisia noitia.
Suomalaiset rummut erosivat saamelaisrummuista kuvion osalta. Kuvioituja saamelaisrumpuja ei käytetty shamanistisiin tarkoituksiin vaan ennustamiseen. Eli luunkappaleet pomppivat rummun kalvolla olevissa kuvioissa. Vähän kuin romanit teelehtien kanssa.
Suomalaiset harrastivat "raskasta shamanismia" eli "loveen lankeamista" matkoja manalaan eli "maan alaiseen", henkien maailmaan. Siksi suomalaisten shamaanirummut eivät olleet kuvioituja.
En ole vähään aikaan kuullut mitään niin siistin kuuloista, kuin "raskas shamanismi" :D
Kuulostaa siltä, että pitäisi ottaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi ja Miisa ovat muka ylpeitä saamelaisuudestaan, mutteivät käyttäydy eivätkä elä kuten saamelaiset. Erityisen ristiriitaista on heiltä mennä ottamaan kantaa kulttuurin omimisesta, kun se sama liippaa heitäkin läheltä.
Puoliksi saamelaisena voin kertoa, että saamelaisetkaan eivät elä kuten saamelaiset.
Entisinä aikoina oli tapana, että kun poroja joutui "pedon suuhun", niin se hyväksyttiin nöyrästi, että luonto vain "keräsi veroa", otti kymmennyksensä.
Luontoa kunnioitettiin. Nykyään petoja surmataan laittomasti ja säälittä, luontoa ei kunnioiteta, raha on pääasia.
Poroja talviruokitaan koska liian suureksi paisunut porokanta on kalunnut alueet erroosion partaalle. Pedot ammutaan salaa.
Poronlihaa ei voi kutsua eettiseksi valinnaksi.Suurin osa saamelaisistakin taitaa suomalaisten tapaan olla niin länkkäriytyneitä, että tuo luonnon ja mytologian pyhyyden maalailu on minusta suoraan sanottuna aika tekopyhää. Suurin osa heistäkin tosiaan asuu kaupungeissa ja sitten on näitä Miisoja. Niin ne entiset luonnonuskonnot sellaisenaan ovat vain kadonneet molemmilla ja jäljelle jäänyt niistä lähinnä muokkautuneita rippeitä ja muistoja.
Tästäkin ne aktivistit ovat vissiin valittaneet, kun saamelaisilta on viety pyhät paikat pois ja tuhottu luonnonusko. He unohtavat vain sen seikan, että suomalaiset ovat kokeneet ihan saman kohtalon, kun kristinuskoa levitettiin tänne väkivalloin. Suomalaiset ovat ihan yhtä lailla olleet osa luonnonuskoa ja heillä on ollut myös pyhiä paikkoja luonnossa.
Minä olen kyllä sitä mieltä, että nimenomaan tämän takia suomalaisilla tulisi olla ymmärrystä olla tekemättä samaa pahaa toisille
Tietysti enkä minä ole kieltänyt saamelaisten kokemia vääryyksiä historiassa. Mutta monet suomalaiset ovat kokeneet ihan samoja asioita ja heitäkin on sorrettu historiansa aikana. Se seikka tuntuu tosi usein unohtuvan, kun meitä syytellään kolonialismista (Suomi ei ikinä ollut osa kolonialismia) ja siitä, että olemme yhtä samaa pahaa valkoista valloittajakulttuuria.
Jokohan ensi jouluna Joulupukki ja noitarumpu on cancelled? Olen vähän odottanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Saako ei-saamelainen, koko ikänsä ehkä Lapissa (anteeksi kolonialistisen termin käytöstä) asunut pitää pohjoisen maisemia sielunmaisemanaan? Tästä ovat Nuorgamit ja Laitit ihan oikeasti valittaneet ig-stooreissaan. Se kuulemma mitätöi saamelaisia ja siitä tulee arvoton olo....
Voi ei! aika hauras ja "päälleliimatun oloinen" pitää identiteetin olla, jos moisesta kriisiytyy...
Tulee mieleen nämä jotka saavat näppylöitä välittömästi, jos ei muista sanoa "oletettu". esim "nais-oletettu" tai vaikka sanoalipsauttaa "puhemies" kun tarkoittaa "puhe-henkilö"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä sitä mieltä, että nimenomaan tämän takia suomalaisilla tulisi olla ymmärrystä olla tekemättä samaa pahaa toisille
Tietysti enkä minä ole kieltänyt saamelaisten kokemia vääryyksiä historiassa. Mutta monet suomalaiset ovat kokeneet ihan samoja asioita ja heitäkin on sorrettu historiansa aikana. Se seikka tuntuu tosi usein unohtuvan, kun meitä syytellään kolonialismista (Suomi ei ikinä ollut osa kolonialismia) ja siitä, että olemme yhtä samaa pahaa valkoista valloittajakulttuuria.
Joo kyllä. Jos suomalaiset eivät olisi niin eurooppalaisen näköisiä niin hahmottuisi varmaan paremmin. Käsittääkseni suomalaiset ovat kyllä tehneet / tekevät edelleen niin sanottua asuttajakolonialismia, joka on lievempi muoto. Mutta minkään amerikkalaisten tasoisen touhun kanssa ei ole mitään tekemistä ja suomalaiset ovat itse kärsineet enemmän pahaa kuin ehtineet tekemään
Pahimmillaan nämä tuhoajat eivät edes edusta sitä vähemmistöä jonka puolesta puhuvat. Pitävät ilmeisesti vähemmistöjä niin ala-arvoisina ja vauvoina, ettei nämä muka pystyisi itse omaa kantaansa esittämään vaan tarvii (usein valkoisen) puolestapuhujan, joka ei edes kysy "edustamansa" vähemmistön mielipidettä.
Esimerkiksi japanilaiset ovat toistuvasti sanoneet, että kaikki saa käyttää kimonoa yms ja se on upeaa jos joku niin haluaa tehdä. Silti aina joku raivoava valkoinen mimmi löytyy haukkumaan lapsia ja muita, jotka kehtaavat nauttia japanilaisesta kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.
myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.
https://vapaasana.net/2017/12/02/saamelaisetko-alkuperaiskansa-erkaantu…
Voi suomalaisia! Ollaan jo pitkään siedetty kaikkea kakkaa suomenruotsalaisilta, jotka "narsistisen perheenjäsenen" tapaan ovat pistäneet koko muun "perheen" pyörimään napansa ympärillä, alistaneet ja latistaneet muita tyyliin: "te ette ole mitään, me toimme tänne sivistyksen ja kulttuurin. Teidän oma kulttuurinne on ala-arvoista jätettä ja teidän oma kielenne ei missään tapauksessa ole sivistyskieli vaan jotain mongoli-mongerrusta.
Sitten tulee saamelaiset, jotka narsistisen perheenjäsenen tapaan alistavat ja latistavat suomalaisia uhriutumalla ja syyllistämällä, esineellistämällä muut suomalaiset "valkonaamoiksi" omiin "inkkarileikkeihinsä".
Yle on näissä puuhissa aina ollut innolla mukana.
Ihme, ettei savosta vielä ole löytynyt ketään woke-savolaista, joka alkaa vaatia oikeuksiaan?
Luin taannoin, että monet kielitieteilijät pitävät savon murretta, ei murteena, vaan peräti omana erillisenä kielenään, jossa on useita eri murteita ja joka kattaa lähes tulkoon koko Itä-Suomen.
Kohta varmaan joku karjalasta älähtää kummelien "mökkinaapuri kivennavalta" vitsistä ja vaatii anteeksipyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on oikeasti yhtäaikaa surullista ja raivostuttavaa. Kukaan ei omista maisemaa eikä kellään ole tiettyyn paikkaan isompaa "oikeutta" mitä tulee tällaiseen ei-kaupalliseen, henkiseen "kotiseutuun". Tämä on syrjimistä ja tuntuu vihastuttavalta, kun samaan aikaan Lappiin yritetään houkutella ihmisiä töihin, opiskelemaan ja asumaan - pitämään alue vireänä ja toimivana. Ihan sama pätee vaikka itäisen Suomen seutuihin.
Muistelen seisseeni jossain Kuusamon-Kajaanin hoodeilla, autosta nousseena, ympärillä vain suota ja metsää, tienreunassa. Se hiljaisuus, se tuoksu sieltä metsien takaa. Sydämessä läikähti ja sanoin, että "voisin muuttaa tänne". Ei tarvittu mitään muuta, ei edes askelta kauemmas, ei yhtään ihmistä, ei mitään järisyttävää maisemaa. Vain hiljaisuus, metsä ja tuoksu. Tuohon kun joku olisi tullut sanomaan, että kuuleppa kun sinulla ei ole mitään sukujuuria täällä niin lopeta nuo omahyväiset höpinät ja mene pois. Kokisin sen syrjintänä ja omien tunteideni vähättelynä ja alentamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy karttoja pyhille paikoille. Olemme vierailleet oman lähiseudun uhrikivillä mm, sekä kivihaudan luona.
olen kuullut ihan fiksujenkin henkilöiden sanoneen, että Suomi kuului muinoin saamelaisille, koska Etelä-Suomessa on niin paljon lappi-alkuisia paikannimiä.
Todellisuudessa lappi on alunperin vanha muinaissuomalainen sana, joka tarkoitti metsän tai erämaan reuna-aluetta.
Se tulee sanasta lappee, joka tarkoittaa reunaa tai kylkeä tms. joku on "lappeellaan". lapikas oli erävaelluksilla käytetty jalkine.
Nythän ei tietenkään "saa" sanoa lappi kun puhutaan saamenmaasta.
Vierailija kirjoitti:
olen kuullut ihan fiksujenkin henkilöiden sanoneen, että Suomi kuului muinoin saamelaisille, koska Etelä-Suomessa on niin paljon lappi-alkuisia paikannimiä.
Todellisuudessa lappi on alunperin vanha muinaissuomalainen sana, joka tarkoitti metsän tai erämaan reuna-aluetta.
Se tulee sanasta lappee, joka tarkoittaa reunaa tai kylkeä tms. joku on "lappeellaan". lapikas oli erävaelluksilla käytetty jalkine.
Nythän ei tietenkään "saa" sanoa lappi kun puhutaan saamenmaasta.
Lappihan on maakunta jossa saamelaiset asuu. Kai sitä nyt voi lapiksi sanoa kun se lappi on. Itse kun menen Vaasaan, niin voin kyllä sanoa että menen etelä-pohjanmaalle.
Käsityötaito on katoava vara ja sitä tulisi suojella. Siinä missä monet suomalaiset taidot ovat säilyneet, esim hailuotolaisneule tai vaikka kansallispukujen taidokas tekeminen, niin saamelaisalueella loppuu tekijät jos työtä ei ole kannattava tehdä, jolloin pian katoaa koko perinne.
Ei kukaan halua korvata saamelaistuotteita halvoilla kiinakopioilla, tämän tulisi loppua joka tapauksessa, mutta ehkä kaunis huivi tai koru olisi sellainen mikä monelle kelpaisi mutta tosiaan saako sitä sitten käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset pitävät itseään nykyään kabsana. Aiemmin he olivat heimo. Nyt he ovat Suomen heimoista koostuneet, satoja vuosia sekoittuneet myös "suomalaisiin" yhtä lailla kuin me olemme saamelaisten jälkeläisiä.
Kaikilla yhteisiä esivanhempia 1600 luvulla saamelaisista ja suomalaisissa. Muutoin saamelaisetkin olisi kuin habsburgin suku. Joitain jälkiä ja sairauksia on silti, sisäsiittoisuuden takia.
Myös saamelaiset noidat lankesi loveen ja kävivät manalassa. Käytän sanaa noita, koska se on oikeampi sana. mm esivanhempani Akmeeli. Ruotsin kruunu takavarikoi noitarumpuja, niitä vietiin Tukholmaan. Myös museovirastolla niitä on piilossa. Tuhottiin seitoja jne. Olivat Ruotsin vallan edustajia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy karttoja pyhille paikoille. Olemme vierailleet oman lähiseudun uhrikivillä mm, sekä kivihaudan luona.
Saamelaiset uhrasivat lihaa ja kalaa vähän erikoisemman näköisille puille/kiville. Ihanan primitiivistä. Eikö pakanuuden aika ole ollut ohi saamelaisilla jo yli 200v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan nämä tuhoajat eivät edes edusta sitä vähemmistöä jonka puolesta puhuvat. Pitävät ilmeisesti vähemmistöjä niin ala-arvoisina ja vauvoina, ettei nämä muka pystyisi itse omaa kantaansa esittämään vaan tarvii (usein valkoisen) puolestapuhujan, joka ei edes kysy "edustamansa" vähemmistön mielipidettä.
Esimerkiksi japanilaiset ovat toistuvasti sanoneet, että kaikki saa käyttää kimonoa yms ja se on upeaa jos joku niin haluaa tehdä. Silti aina joku raivoava valkoinen mimmi löytyy haukkumaan lapsia ja muita, jotka kehtaavat nauttia japanilaisesta kulttuurista.
japanilaiset ja saamelaiset ovat valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua, että henkilö kenen isovanhemmista 75% ovat aidosti, oikeita kantasuomalaisia, kokee olevansa jotain muuta kuin suomalainen. Toki sen voi ajatella niin, että isäkin on saamelainen koska toinen vanhemmista saamelainen ja siten myös Miinakin on 100% saamelainen ja baby myös. Tosin vähän hassua logiikkaa, että jos vaikka yksi isoisovanhemmista olisi inkkari, niin se lapsenlapsenlapsi kenestä on oikeasti vain 1/8 inkkariverta kokisi olevansa 100% intiaani ja 0% mitään muuta.
Tuota, jenkeissähän on juuri näin, henkilöt jolla on vain muutama prosentti inkkari tai afroverta julistavat tyylin "proud to be black! my indian ancestors" Nyt on muodikasta olla poc(person of color). Tiesittekö että vaaleimmat aasialaisetkin(ne jotka ovat vaaleampia kuin esim suomalaiset) ovat poc eivätkä vaaleita, myös juutalaiset indentifoivat poceiksi : p
Tuohon sekoiluun ei ole syytä lähteä Suomessa. Nämä hassut luulevat että kyse totuudesta. Itsekeksittyjä termejä. Silloin myös suomalaiset olisi poc. Meidät on julistettu mongoleiksi valtaapitävien taholta vielä 1900 luvulla. Ruotsalaisten annettiin kaivaa haudat ylös Retziuksen avulla, eivätkä suostu palauttamaan.