Miksi väitetään, että köyhä ei voi syödä
Kommentit (136)
aina tämä sama jankkaus. Joo joo joo. peruna, porkkana ja lanttu on halpaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:56"]
Kumpi on halvempaa ja terveellisempää, sika-nautajauheliha vai naudan paistijauheliha? Ruisleipä vai ranskanleipä? Lauantaimakkara vai kokolihaleikkeleet? Sokeroitu vai maustamaton jukurtti?
Kyllähän juurekset ja kasvikset ovat halpoja, mutta ei niitä eri variaatioita sipulista, porkkanasta ja kaalista viitsi joka päivä syödä.
[/quote]
Sikanauta on halvempaa ja terveellisempää, leipää ei paljon tarvitse, maustamaton rasvainen jugurtti voi olla kalliimpaa kuin sokeroitu, mutta sitä tarvitsee syödä vähemmän. Älä unohda lanttua ja punajuurta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:54"]
Ei tosi köyhä voikkaan koska mm hedelmät on usein todella kalliita. Täytyy huomioida myös allergiat eli jos on köyhä ja allerginen tietyille ruoka-aineille terveellisesti syöminen voi olla täysi mahdottomuus.
Jos nyt ajatellaan esim opiskelijaa jolle jää kuussa 100e ruokaan niin kyllä siinä kaksikin kertaa miettii että ostanko terveellistä vai täytänkö mahani kun molempia ei voi tehdä.
[/quote]Klementiinit ja omenat ovat alle euron tällä hetkellä, lisänä voi napostella porkkanoita. Ei siinä muuta tarvita.
[/quote] Niin ja noista allerginen sekä klementiineille että porkkanoille, että pelkkiä omenoitako sitten pitäisi popsia?
[/quote]
Minä olen allerginen omenoillekin eli eipä toimisi tuo ruokavalio. Paastoamiseksi menisi.
Köyhä ei voi syödä ollenkaan, jos ei ole rahaa ostaa ruokaa. Jos on rahaa ostaa, voi valita syökö terveellisesti vai ei, mutta joutuu näkemään enemmän vaivaa ja tekemään itse suurimman osan, jos haluaa terveellistä.
Ja mä mietin miksi joku on köyhä?
Se on oma vika jos on ottanut velkaa.
Sossun perusosa on kait 480e? Kyllähän sillä syö.
Jos netti ja puhelin on 40e/kk, bussikortti 40e. Jää vielä 400e rahaa ruokaan ja vaatteisiin.
Satasella saa jo hyvän talvitakin ja kengät alesta, yht. 200e, eikä tarvi joka vuosi ostaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:22"]
Jos netti ja puhelin on 40e/kk, bussikortti 40e. Jää vielä 400e rahaa ruokaan ja vaatteisiin.
Satasella saa jo hyvän talvitakin ja kengät alesta, yht. 200e, eikä tarvi joka vuosi ostaa.
[/quote]
Sähkö, jonkinlainen kotivakuutus? Ruuan lisäksi hygieniatarpeet, kodin pesuaineet jne. Hammaslääkärissä ja lääkärissä on köyhänkin käytävä, jos tarvetta on.
[/quote]
niin ja se vuokra?
Tuttavani on köyhä ihan oikeasti eli rahaa jää ruokaan noin 20e kuussa. Makaroni ja näkkileipä muodostavat hänen ruokavalionsa perustan. Ei ole varaa hedelmiin, kasviksiin, lihaan, maitoon... Eli ei VOI syödä terveellisesti vaikka hänellä todellakin on tietoa terveellisestä ravinnosta. Mutta eipä pääse lihomaankaan niin kuin suurin osa suomalaisista hyvinvoivista kansalaisista ja eliittipossuista.
Siis PERUSOSA on se, mikä jää vuokran jälkeen käteen elämiseen.
Mun mielestä on hyvin jännä että joka jumalan kerta vedotaan hammaslääkäri/terveyskeskus/lääkärikäynteihin kun puhutaan sossun perusosasta. Ootteko te niin kipeitä, että joka kk siellä täytyy rampata?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:36"]
Mun mielestä on hyvin jännä että joka jumalan kerta vedotaan hammaslääkäri/terveyskeskus/lääkärikäynteihin kun puhutaan sossun perusosasta. Ootteko te niin kipeitä, että joka kk siellä täytyy rampata?
[/quote]
Tutkin tuota toimeentulotuki juttua, ja täytyy todeta, että tuo 480 perusosa on paljon enemmän, kuin monella eläkeläisellä jää peruskuluihin kuukaudessa.
Ainakin Helsingissä sossu maksaa hammaslääkärikulut ja tk-maksut. Niitä ei vähennetä perusosasta.
Olen opiskelija, kuukaudessa ruokaan riittää rahaa n. 50 euroa. En tiedä syönkö terveellisesti muiden mielestä, mutta itseni mielestä kyllä. Syön siis normaalia kotiruokaa, jota teen kerralla ison satsin ja osan pakastan. Syön myös puuroa, itsetehtyä sämpylää, pakastevihanneksia, juomaksi vettä tai maitoa. Hedelmiä ja marjoja päivittäin.
Joku täällä väitti että terveellinen ruoka vaatii vaivannäköä, mielestäni tää ei pidä paikkaansa. Jos kelpaa muutkin kuin gourmet-kokkailut niin kotiruoka on melko nopee tekosta, esim kanakeittoa tein eilen, meni 30 min ja samalla sain tehtyä pari koulutehtävääkin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:27"]
Tuttavani on köyhä ihan oikeasti eli rahaa jää ruokaan noin 20e kuussa. Makaroni ja näkkileipä muodostavat hänen ruokavalionsa perustan. Ei ole varaa hedelmiin, kasviksiin, lihaan, maitoon... Eli ei VOI syödä terveellisesti vaikka hänellä todellakin on tietoa terveellisestä ravinnosta. Mutta eipä pääse lihomaankaan niin kuin suurin osa suomalaisista hyvinvoivista kansalaisista ja eliittipossuista.
[/quote]
Miten voi olla noinn köyhä? Meneekö sossun rahoista loput velkoihin?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:25"]
[/quote]
Sähkö, jonkinlainen kotivakuutus? Ruuan lisäksi hygieniatarpeet, kodin pesuaineet jne. Hammaslääkärissä ja lääkärissä on köyhänkin käytävä, jos tarvetta on.
Sossu maksaa sähkölaskun ja kotivakuutuksen, ei mene perusosasta.
Kuukuppi maksaa noin. 30e. Muut hygieniatarpeet, sampoo, hoitoaine, suihkugeeli, pyykinpesuaine, tiskiaine huuhteluaine (noi saa parilla kympillä, ja kestää yli kuukauden).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 10:36"]
HYVÄ POINTTI! Mä täällä kans naureskelin juurikin noita annoskokoja. Jos teen normi kattilallisen keittoa niin se menee yhtenä päivänä (minä ja 18v poika). Tai esim lasagne jossa 500gr jauhelihaa ja muut tarpeet niin menee helposti päivässä (vain poika syö) jos ei sitten syö muutakin. Kun luin noita mitä jotkut "terveellisesti" syö, esim peruna ja makaroni, niin nehän on todella epäterveellistä, tosin täyttävää mutta erittäin ravintoköyhää. Jos tässä alkais vatsaansa täyttää pelkällä porkkanalla, kaalilla ja lantulla niin siinä kävis kyllä ohraisesti, sais aika nopeaan mennä sappikivileikkaukseen.Ei monen maha tuollaista kestä. Kyllä ihminen tarvitsee niin proteiineja, vitamiineja kuin kivennäisaineitakin, eli köyhä EI VOI SYÖDÄ TERVEELLISESTI, se nyt vaan on totuus!
[/quote]
No juuri sitä annoskokoa ja annosten koostamista voisi teilläkin tehostaa. Kukaan ei tarvitse puolta kiloa punaista lihaa päivässä. Uusien ravitsemussuositusten mukaan punaista lihaa pitäisi syö 500g VIIKOSSA, tosin se on kypsäpaino, eli olisiko raakana n. 700g? Ruoan oheen siis niitä kasviksia ja täysjyväleipää, niin maha täyttyy eikä pääruokaa tarvitse mättää järjettömiä määriä.
Minä teen esim. jauhelihakeittoa 10 litran kattilaan (ei tosin tule täyteen, vaan ehkä hiukan yli puolilleen): 800g naudan 10% jauhelihaa, perunoita n. 1,5 kg, keittojuureksia 1 kg eli viisi 200g pussia (pakastejuurekset halpoja ja käteviä). Siitä syö viisihenkinen perhe kahtena päivänä päivällisen ja lisäksi minulle eväät töihin kahdeksi päiväksi. Kattilallinen maksaa noin 11 euroa eli annosta kohden hinta on alle euron. Me aikuiset syömme ehkä kaksi ruisleivän palaa aina keiton kyljessä, lapset yhden. Lisäksi lasillinen maitoa, josta myös saa proteiinia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 11:03"]
Näissä keskusteluissa yleensä katsotaan asioita tosi lyhytnäköisesti.
On totta, että meillä on paljon halpoja ja terveellisiäkin ruoka-aineita, mutta moni ei ajattele sitä, että ne ovat yksittäin halpoja, mutta kun yrität koota _terveellisen_ ateriakokonaisuuden, tarvitset useita ruoka-aineita.
Eli kyllä se tulisi halvaksi syödä pelkkää pottua ja kaalia, mutta kukaan ei hyvällä uskollakaan voi sanoa sitä terveelliseksi ruokavalioksi. Eikä mikään muukaan, muutamaa halpaa ruoka-ainetta kierrättävä ruokavalio.
Sekin on totta, että niistä muutamasta aineesta saa paljon erilaisia variaatioita ruuista. Esim. se pottu.
Mutta se, että syöt samaa ruokaa eri muodossa, ei muuta sitä terveelliseksi.
Jotta ruokavalio olisi terveellinen, sen pitäisi sisältää monenlaisia ruoka-aineita, jotta emme saamme kaikki vitamiinit, hivenaineet jne.
Monille on myös itsestäänselvyys, että kaapissa on aina mausteita, jauhoja, ryynejä, öljyä jne. Eli tälläinen perus-setti, jolla saat ruuan tehtyä maistuvaksi. Mutta köyhällä voi olla kaikki loppu. Silloin jo pelkkä tuon perusaineskaapin täyttö maksaa paljon.
Hintoja ajatellaan isoina satseina, mutta köyhällä ei välttämättä ole varaa ostaa sitä isoa satsia, joka tulisi halvemmaksi. Eli aivan näin hatusta heitetty esimerkki. Saisit pottua 10kg 10e ja 2kg 3e.
Ei olekkaan varaa siihen isoon halpaan satsiin, jolloin ruoka ei enää ole niin halpaa, kuin se halvimmillaan voi olla, ja mitkä nostetaan esimerkeiksi tälläisiin ketjuihin.
Köyhällä on todennäköisesti jollakin mittakaavalla mahdollista syödä terveellisesti. Riippunee mitä terveellisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä. Monille tulisi halvemmaksi vaihtaa einespurilaiset kotiruokaan. Ja se toki on terveellisempää vaihto siihen, mutta ei tee ruokavaliosta itsestään terveellistä.
Mutta sellainen varsinainen terveellinen, eli _monipuolinen_ ruokavalio on köyhälle vähintään erittäin haastava, jos ei mahdoton.
Ja jos terveellisyyttä tavoitellaan, niin se vuodenaikojen aikaan vaihtelu ei riitä. Ihminen tarvitsee vitamiineja yms. ympäri vuoden. Ei siis riitä, että keväällä täytät rautavarastot, kesällä vitamiinivarastoja, syksyllä saat osan hivenaineista jne.
[/quote]
Pelkkää selittelyä, vitamiineja on muuallakin kuin kesän kasviksissa. Talvella syödään enemmän lihaa ja juureksia (niitä on muitakin kuin peruna), kesä on taas tuoreiden kasvisten aikaa.
Ei ole mitään järkeä syödä ympäri vuoden samalla tavoin, on hyvä ottaa vuodenajat huomioon.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 10:36"]
HYVÄ POINTTI! Mä täällä kans naureskelin juurikin noita annoskokoja. Jos teen normi kattilallisen keittoa niin se menee yhtenä päivänä (minä ja 18v poika). Tai esim lasagne jossa 500gr jauhelihaa ja muut tarpeet niin menee helposti päivässä (vain poika syö) jos ei sitten syö muutakin. Kun luin noita mitä jotkut "terveellisesti" syö, esim peruna ja makaroni, niin nehän on todella epäterveellistä, tosin täyttävää mutta erittäin ravintoköyhää. Jos tässä alkais vatsaansa täyttää pelkällä porkkanalla, kaalilla ja lantulla niin siinä kävis kyllä ohraisesti, sais aika nopeaan mennä sappikivileikkaukseen.Ei monen maha tuollaista kestä. Kyllä ihminen tarvitsee niin proteiineja, vitamiineja kuin kivennäisaineitakin, eli köyhä EI VOI SYÖDÄ TERVEELLISESTI, se nyt vaan on totuus!
[/quote]
No juuri sitä annoskokoa ja annosten koostamista voisi teilläkin tehostaa. Kukaan ei tarvitse puolta kiloa punaista lihaa päivässä. Uusien ravitsemussuositusten mukaan punaista lihaa pitäisi syö 500g VIIKOSSA, tosin se on kypsäpaino, eli olisiko raakana n. 700g? Ruoan oheen siis niitä kasviksia ja täysjyväleipää, niin maha täyttyy eikä pääruokaa tarvitse mättää järjettömiä määriä.
Minä teen esim. jauhelihakeittoa 10 litran kattilaan (ei tosin tule täyteen, vaan ehkä hiukan yli puolilleen): 800g naudan 10% jauhelihaa, perunoita n. 1,5 kg, keittojuureksia 1 kg eli viisi 200g pussia (pakastejuurekset halpoja ja käteviä). Siitä syö viisihenkinen perhe kahtena päivänä päivällisen ja lisäksi minulle eväät töihin kahdeksi päiväksi. Kattilallinen maksaa noin 11 euroa eli annosta kohden hinta on alle euron. Me aikuiset syömme ehkä kaksi ruisleivän palaa aina keiton kyljessä, lapset yhden. Lisäksi lasillinen maitoa, josta myös saa proteiinia.
[/quote]
No ravitsemussuositukset eivät perustu mihinkään tutkimuksiin, ne ovat pelkkää politiikkaa. Sikäli on turha vedota niihin väittäessäsi punaisen lihan olevan epäterveellistä. Samoissa suosituksissa on muuten ihan sallittua mussuttaa päivittäin sokeria 10% energiantarpeesta. Tämänkään järjettömyyden perustaksi ei ole ainuttakaan tutkimusta. Miten sokerin syönti muka edistää terveyttä? Ihan huuhaata koko suositukset.
Miksi mikään ehdotettu ei kelpaa palstan köyhille? Jos jotain ehdotetaan, alkaa valitus miten on liikaa rasvaa tai hiilaria tmv. Jos on kuitenkin vara nirsoilla ruuasta, on turha itkeä köyhyyttä.
Itse olen pudottanut painoa scheipauksen avulla, eikä kyllä ole kallis dietti.