Miksi väitetään, että köyhä ei voi syödä
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:38"]
Olkaapa hyviä ja laittakaa vaikka viikon terveellinen ruokalista mikä saa maksaa max 50e.Oletuksena kaapit ja pakastin ovat tyhjät niinkuin monella köyhällä onkin ennen raha päivää ja metsästäkään ei tähän aikaan löydy mitään syötäväksi kelpaavaa.
[/quote]
Kerro ensin, miten sinä määrittelet terveellisen. Niitä tulkintoja on niin monenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:21"] Mä ainakin kaipaisin vinkkejä, miten syödä edullisesti ja terveellisesti kun on ruokarajoituksia. Vältän mm. gluteenia, ei-laktoosittomia maitotuotteita, sipulia, paprikaa, omenaa, päärynää, palkokasveja, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, lanttua... [/quote] oletko noille kaikille allerginen?Minkälaista arkiruokasi on yleensä, mitä laitat ruoaksi? [/quote] En. Noudatan fodmap-ruokavaliota, koska minulla on ibs eli ärtynyt suoli. Näinkään rajoittava ruokavalio ei ole poistanut oireita täysin, joten harkitsen maidotonta. Syötyä tulee itse tehtyä näkkäriä, laktoositonta luonnonjugurttia marjoilla (jotka ostan, koska pakastelokeroon ei mahdu kauheasti)tai hedelmillä (sitrushedelmät/mango/banaani /ananas), jauhelihaa/broileria/tonnikalaa riisin, kvinoan tai perunan kanssa. Lisänä ehkä jotain vihreää, tomaattia ja kurkkua. Välillä teen mantelimaidosta, chia-siemenistä ja marjoista tuorepuuroa. Proteiinin saanti mietityttää välillä, etenkin jos meinaan jättää maitotuotteet pois. Nyt siis tuntuu, että menee jo tulotasoon nähden liikaa rahaa ruokaan. Mitä tulee yllä oleviin ehdotuksiin, niin terveellisyydestä en tiedä :D ja kaaleja välttelen ihan vatsakipujen ja vaivojen takia.
[/quote]
Mulla "sama". En voi syödä oikein mitään leipää, en maitotuotteita, en kaali, porkkana, sipuli, lanttu, paprika, yleensä mausteet jne. Nyt näyttää siltä että on jätettävä pois myös sitrushedelmät ja tomaatti. Aika vähiin alkaa mennä vaihtoehdot kun rahaa ei oikein olisi mutta kun kroppa sanelee toisin.
[/quote]
Ihanaa että on kohtalotovereita. Ikävä, mutta yleinen vaiva ilmeisesti :( Itse rupesin jo miettimään, että mitähän jouluna edes voi syödä... Arkenakin välillä tuskaa. Olisi kiva syödä erilaisia salaatteja ja enemmän vihanneksia, mutta vatsa ei tykkää suurista määristä tuoreita kasviksia. En kyllä tiiä, meneekö kypsennetyt välttämättä sen paremmin. Ennen söin aina munakasta aamiaiseksi tai munaa jossain muodossa, mutta nyt tuntuu että sekin pitää jättää.
Hyvä pointti myös tuo liikunnan harrastaminen ja syöminen terveellisesti + edullisesti. Minulle vielä haastavampaa. Tosiaan, kun proteiini on melkein saatava lihasta ja kalasta.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:38"]
Olkaapa hyviä ja laittakaa vaikka viikon terveellinen ruokalista mikä saa maksaa max 50e.Oletuksena kaapit ja pakastin ovat tyhjät niinkuin monella köyhällä onkin ennen raha päivää ja metsästäkään ei tähän aikaan löydy mitään syötäväksi kelpaavaa.
[/quote]
Laitan tähän tämän hetken raaka-aineiden hintoja, jokainen voi itse valmistaa niistä ruokia. Määrät sellaisia, mitä kaupasta saa, joten viikon jälkeen jää ylikin.
Jauheliha 5/kilo, lohi kokonainen n.8 euroa, lanttu, porkkana, punajuuri 50c/kilo, kananmunat 1 euro/10kpl, voi 2 euroa, kerma n. 1,20 euroa, maustamaton rasvainen jugurtti n. 2,50 euroa, herkkusieniä 1euro/prk. Nämä yhteensä ovat vähän yli kakskymppiä, joten rahaa jää vielä esim. marjoihin, puuroaineisiin, maitoon, mausteisiin, suolaan ym.
Tämä oli mun esimerkki, eikä varmasti sovi kaikille.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:38"]
[/quote]
Kerro ensin, miten sinä määrittelet terveellisen. Niitä tulkintoja on niin monenlaisia.
[/quote]
monipuolinen ja ravintoaineiltaan rikas.
Miksi tuo mun teksti sai paljon alapeukkuja?
Siis pesuaineet, hoitoaine 3e, sampoo 3e, suihkusampoo 2e, huuhteluaine 3e, pyykinpesuaine 6e, fairy 3e. Siinä on 20e edestä hygieniatuotteita, ne kestää pidempään kuin kuukauden. Menkkarätit maksaa korkeintaan 10e/kk jos ei kuppia halua käyttää.
Makaroni, riisi, perunat, juurekset yms. on halpoja. Melkein joka päivä on mun lähikaupassa -30% lihoja. 5e:lla saa ison paketin jauhelihaa tarjouksesta.
Ne joille 5e on paljon lihapaketista, ostavat yleensä kuitenkin saman hintaisen tupakka-askin :D
Puuro on halpaa. Sitä aamiaiseksi, ruispalat joku 2e/pussi. Siitä riittää muutamaksi päiväksi. Arkijuusto oli jossain alessa 5e/iso paketti, yli kilo. Kurkku ja tomaatti ei kovin halpoja, ainakaan kotimaiset, mutta tuskin kenenkään taloutta kaatavat.
Olisiko osasyy se, että köyhät eivät ole kovin älykkäitä eli heillä ei siis ole töitä ja siten rahaa. Köyhät ovat suuremmalta osalta lihavia ja sairaita eli kuluttuvat yhteiskunnan varoja paljon enemmän kuin hyvin toimeentulevat. Ja sairaus=huono ruokavalio=rahaa vähän tähän ensiarvoisen tärkeään asiaan.
50e:lla viikon ruoat.
Pari pakettia kaurahiutaleita 2e.
Ruispaloja 2 pussia, 4e.
Iso juusto, kilo n. 5e tarjouksesta
Oivariini tms. iso paketti 3,50e
Makaronia 5 pussia, 1e
Riisiä paketti 2,50e
Tomaattimuskaa 5x 3e
Soijarouhe 3e
Sipulia kilo 1e
Jauhelihaa tarjouksen mukaan 5e kilo
Perunoita 3kg 3e
Kananmunia iso paketti n. 2e
Maitoa käytön mukaan 80snt litra
Arkijogurtti 1e/litra
Papuja tölkistä jotain alle euron tölkki.
Porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, tms. irtomyynnistä n. 1e yht.
Noista saa makaronilaatikon (jatka soijarouheella ja loput jauhelihasta jauhelihakeittoon), jauhelihakeiton riisi-tomaattimurska-papu-seoksen.
Laitoin hinnat yläkanttiin, kun en muista hintoja.
Mun perusruoka-ainekset on itse kerätyt marjat, syksyllä ilmaiset omenat, porkkana, sipuli, lanttu, keräkaali, paprika, tomaatti, kurkku, kesäkurpitsa, kiinankaali ja pakastealtaasta kukkakaali ja parsakaali sekä erilaiset salaatit jos on edullisia. Lisäksi menee voita, oliiviöljyä. Proteiinin otan kananmunista, naudasta ja broilerista, sikaa en pysty syömään. Herkuttelen maustamattomalla jogurtilla, kun ostaa täysrasvaista niin ei tarvitse syödä paljon ja pitää nälän poissa. Näin kun syön, niin ei tule kalliiksi. Kaikki voi ostaa kauden mukaan, porkkanaa ja lanttua ostin juuri isot säkit hintaan 0,50e/kg. Pilkon ja laitan pakastimeen ja syön sieltä keväällä kun ovat kalliita. Liha on usein punaisen lapun lihaa tai tarjouksesta.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 10:36"]
HYVÄ POINTTI! Mä täällä kans naureskelin juurikin noita annoskokoja. Jos teen normi kattilallisen keittoa niin se menee yhtenä päivänä (minä ja 18v poika). Tai esim lasagne jossa 500gr jauhelihaa ja muut tarpeet niin menee helposti päivässä (vain poika syö) jos ei sitten syö muutakin. Kun luin noita mitä jotkut "terveellisesti" syö, esim peruna ja makaroni, niin nehän on todella epäterveellistä, tosin täyttävää mutta erittäin ravintoköyhää. Jos tässä alkais vatsaansa täyttää pelkällä porkkanalla, kaalilla ja lantulla niin siinä kävis kyllä ohraisesti, sais aika nopeaan mennä sappikivileikkaukseen.Ei monen maha tuollaista kestä. Kyllä ihminen tarvitsee niin proteiineja, vitamiineja kuin kivennäisaineitakin, eli köyhä EI VOI SYÖDÄ TERVEELLISESTI, se nyt vaan on totuus!
[/quote]
No juuri sitä annoskokoa ja annosten koostamista voisi teilläkin tehostaa. Kukaan ei tarvitse puolta kiloa punaista lihaa päivässä. Uusien ravitsemussuositusten mukaan punaista lihaa pitäisi syö 500g VIIKOSSA, tosin se on kypsäpaino, eli olisiko raakana n. 700g? Ruoan oheen siis niitä kasviksia ja täysjyväleipää, niin maha täyttyy eikä pääruokaa tarvitse mättää järjettömiä määriä.
Minä teen esim. jauhelihakeittoa 10 litran kattilaan (ei tosin tule täyteen, vaan ehkä hiukan yli puolilleen): 800g naudan 10% jauhelihaa, perunoita n. 1,5 kg, keittojuureksia 1 kg eli viisi 200g pussia (pakastejuurekset halpoja ja käteviä). Siitä syö viisihenkinen perhe kahtena päivänä päivällisen ja lisäksi minulle eväät töihin kahdeksi päiväksi. Kattilallinen maksaa noin 11 euroa eli annosta kohden hinta on alle euron. Me aikuiset syömme ehkä kaksi ruisleivän palaa aina keiton kyljessä, lapset yhden. Lisäksi lasillinen maitoa, josta myös saa proteiinia.
[/quote]
No ravitsemussuositukset eivät perustu mihinkään tutkimuksiin, ne ovat pelkkää politiikkaa. Sikäli on turha vedota niihin väittäessäsi punaisen lihan olevan epäterveellistä. Samoissa suosituksissa on muuten ihan sallittua mussuttaa päivittäin sokeria 10% energiantarpeesta. Tämänkään järjettömyyden perustaksi ei ole ainuttakaan tutkimusta. Miten sokerin syönti muka edistää terveyttä? Ihan huuhaata koko suositukset.
[/quote]
Totta kai ne perustuvat tutkimuksiin terveellisestä ruokavaliosta, ja niitä koostamassa ovat asiantuntijat, eivät poliitikot. Punaisen lihan haitallisuudesta ja osuudesta esim. suolistosyöpiin on tutkimustietoa. Sokerisuositus on yläraja, eli sokeria ei tulisi missään nimessä käyttää enempää kuin tuo 10% energiantarpeesta. Ei suinkaan suositella nauttimaan sitä 10%. Opetelkaa lukemaan, ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:55"]
HYVÄ POINTTI! Mä täällä kans naureskelin juurikin noita annoskokoja. Jos teen normi kattilallisen keittoa niin se menee yhtenä päivänä (minä ja 18v poika). Tai esim lasagne jossa 500gr jauhelihaa ja muut tarpeet niin menee helposti päivässä (vain poika syö) jos ei sitten syö muutakin. Kun luin noita mitä jotkut "terveellisesti" syö, esim peruna ja makaroni, niin nehän on todella epäterveellistä, tosin täyttävää mutta erittäin ravintoköyhää. Jos tässä alkais vatsaansa täyttää pelkällä porkkanalla, kaalilla ja lantulla niin siinä kävis kyllä ohraisesti, sais aika nopeaan mennä sappikivileikkaukseen.Ei monen maha tuollaista kestä. Kyllä ihminen tarvitsee niin proteiineja, vitamiineja kuin kivennäisaineitakin, eli köyhä EI VOI SYÖDÄ TERVEELLISESTI, se nyt vaan on totuus!
[/quote]
No juuri sitä annoskokoa ja annosten koostamista voisi teilläkin tehostaa. Kukaan ei tarvitse puolta kiloa punaista lihaa päivässä. Uusien ravitsemussuositusten mukaan punaista lihaa pitäisi syö 500g VIIKOSSA, tosin se on kypsäpaino, eli olisiko raakana n. 700g? Ruoan oheen siis niitä kasviksia ja täysjyväleipää, niin maha täyttyy eikä pääruokaa tarvitse mättää järjettömiä määriä.
Minä teen esim. jauhelihakeittoa 10 litran kattilaan (ei tosin tule täyteen, vaan ehkä hiukan yli puolilleen): 800g naudan 10% jauhelihaa, perunoita n. 1,5 kg, keittojuureksia 1 kg eli viisi 200g pussia (pakastejuurekset halpoja ja käteviä). Siitä syö viisihenkinen perhe kahtena päivänä päivällisen ja lisäksi minulle eväät töihin kahdeksi päiväksi. Kattilallinen maksaa noin 11 euroa eli annosta kohden hinta on alle euron. Me aikuiset syömme ehkä kaksi ruisleivän palaa aina keiton kyljessä, lapset yhden. Lisäksi lasillinen maitoa, josta myös saa proteiinia.
[/quote]
No ravitsemussuositukset eivät perustu mihinkään tutkimuksiin, ne ovat pelkkää politiikkaa. Sikäli on turha vedota niihin väittäessäsi punaisen lihan olevan epäterveellistä. Samoissa suosituksissa on muuten ihan sallittua mussuttaa päivittäin sokeria 10% energiantarpeesta. Tämänkään järjettömyyden perustaksi ei ole ainuttakaan tutkimusta. Miten sokerin syönti muka edistää terveyttä? Ihan huuhaata koko suositukset.
[/quote]
Totta kai ne perustuvat tutkimuksiin terveellisestä ruokavaliosta, ja niitä koostamassa ovat asiantuntijat, eivät poliitikot. Punaisen lihan haitallisuudesta ja osuudesta esim. suolistosyöpiin on tutkimustietoa. Sokerisuositus on yläraja, eli sokeria ei tulisi missään nimessä käyttää enempää kuin tuo 10% energiantarpeesta. Ei suinkaan suositella nauttimaan sitä 10%. Opetelkaa lukemaan, ihmiset.
[/quote]
Opettele sinä etsimään oikeaa tietoa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:34"]
Ruispaloja 2 pussia, 4e.
Makaronia 5 pussia, 1e
Riisiä paketti 2,50e
Tomaattimuskaa 5x 3e
Soijarouhe 3e
Sipulia kilo 1e
Perunoita 3kg 3e
Arkijogurtti 1e/litra
[/quote]
Viikossa on seitsemän päivää ja päivässä syödään 4-5 kertaa. Meinaatko, että tällä listalla tehdään 35 ateriaa/välipalaa? Kuinka monelle hengelle? Missä on hedelmät, marjat ja kasvikset?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opettele sinä etsimään oikeaa tietoa.
[/quote]
Älä sinä salaliittoteoreetikko viitsi tarjoilla kritiikitöntä propagandaasi ja valheitasi. Esim. väitteesi sokerisuosituksesta on suoranainen vale ja tarkistettavissa suoraan ravitsemussuosituksista.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:34"]
Ruispaloja 2 pussia, 4e.
Makaronia 5 pussia, 1e
Riisiä paketti 2,50e
Tomaattimuskaa 5x 3e
Soijarouhe 3e
Sipulia kilo 1e
Perunoita 3kg 3e
Arkijogurtti 1e/litra
[/quote]
Ihan hyvä lista.
Voisitko ystävällisesti laittaa ketjuun, kuinka monelle henkilölle ajattelit tästä tehdä ruoat ja millaiset?
Jos ajatellaan että perheessä on kaksi aikuista ja kolme teini-ikäistä lasta, joista lapset saavat koulussa lounaan ja jos nyt köyhää perhettä ajatellaan, aikuiset olisivat sitten työttöminä kotona. Eli aikuiset tarvitsevat näistä aineksista n. 3 ateriaa päivässä ja lapset 4 olettaen että he tarvitsevat myös iltapalan.
Tuossa listassa pistää silmään kaiken tuoreiden vihannesten ja marjojen puuttuuminen. Suositus 500 g kasviksia päivässä on noilla vaikea täyttää tai ainakin menee todella yksipuoliseksi.
Sanotaan, että tällä listalla köyhä pysyy hengissä ja saa syödäkseen, mutta kovin yksipuolista ja oikeasti kyllästyttävää ruokaa. Sananmukaisesti syödään vain ja ainoastaan elääkseen. onneksi en itse ole tuossa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:56"]Kumpi on halvempaa ja terveellisempää, sika-nautajauheliha vai naudan paistijauheliha? Ruisleipä vai ranskanleipä? Lauantaimakkara vai kokolihaleikkeleet? Sokeroitu vai maustamaton jukurtti?
Kyllähän juurekset ja kasvikset ovat halpoja, mutta ei niitä eri variaatioita sipulista, porkkanasta ja kaalista viitsi joka päivä syödä.
[/quote]
Jogurttia ei ole pakko ostaa, sikanauta ei ole niin kamala juttu (eipä tarvi lisätä rasvaa), leikkeleitäkään ei ole pakko ostaa. Mun tuntemat terveellisesti syövät köyhät jättää juuri leikkeleet ja juustot ostamatta, sekä tuontivihannekset. Lihaa eivät syö joka aterialla, vaan palkokasveja jne.