Miksi väitetään, että köyhä ei voi syödä
Kommentit (136)
Useimmiten ongelma on se, että voi syödä vain terveellisesti ja tylsästi, mutta ei terveellisesti niin kuin haluaisi. Esim. itse inhoan kaikenlaisia perunoita ja kotimaisia juureksia, joten kyllä tiukkaa tekisi syödä köyhänä terveellisesti. Rahan puolesta onnistuisi, mutta voi olla että kun maut ottaisi niin paljon vastaan, tulisi syötyä epäterveellisesti. Nyt kun ei ole rahasta pulaa, syön terveelliisesti mutta aika kalliisti ja eksoottisesti, Välimeren ruokavalion tyyppisesti. Sellainen syöminen taas on Suomessa varsin kallista, koska tarvii paljon kalliita tuontivihanneksia ja muita tuontituotteita.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:27"]
Tuttavani on köyhä ihan oikeasti eli rahaa jää ruokaan noin 20e kuussa. Makaroni ja näkkileipä muodostavat hänen ruokavalionsa perustan. Ei ole varaa hedelmiin, kasviksiin, lihaan, maitoon... Eli ei VOI syödä terveellisesti vaikka hänellä todellakin on tietoa terveellisestä ravinnosta. Mutta eipä pääse lihomaankaan niin kuin suurin osa suomalaisista hyvinvoivista kansalaisista ja eliittipossuista.
[/quote]
Miten voi olla noinn köyhä? Meneekö sossun rahoista loput velkoihin?
[/quote]
Hän ei saa rahaa sosiaalitoimesta eikä hänellä ole velkaa. Vielä. Enempää en yksityishenkilön elämää tässä käy avaamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:03"]
Suomessa ei tarvi vielä edes suurimmista kaupungeista kovin kauas suunnata että löytää metsää josta poimia marjoja, ilmaiseksi. Ovat paljon terveellisempiäkin kuin muualta tuodut hedelmät. Joo joo ei voi kaikki lähteä marjaan kun on polvivammaa ja selkävammaa jne. mutta kyllä on joidenkin kohdalla pelkkää laiskuuttakin, en minä ainakaan saanut taas viime syksynä ketään kirveelläkään lähtemään kanssani mustikkametsään vaikka olisin kyydinkin tarjonnut ilmaiseksi.
[/quote]
Marjojen säilytykseen tarvitaan pakastin, pelkällä jääkaapin pakastelokerolla ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:40"]
Suomessa ei tarvi vielä edes suurimmista kaupungeista kovin kauas suunnata että löytää metsää josta poimia marjoja, ilmaiseksi. Ovat paljon terveellisempiäkin kuin muualta tuodut hedelmät. Joo joo ei voi kaikki lähteä marjaan kun on polvivammaa ja selkävammaa jne. mutta kyllä on joidenkin kohdalla pelkkää laiskuuttakin, en minä ainakaan saanut taas viime syksynä ketään kirveelläkään lähtemään kanssani mustikkametsään vaikka olisin kyydinkin tarjonnut ilmaiseksi.
[/quote]
Marjojen säilytykseen tarvitaan pakastin, pelkällä jääkaapin pakastelokerolla ei pärjää.
[/quote]
Marjat voi myös kuivata.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
Marjat voi myös kuivata.
[/quote]
Kuivatut sienet muuten ovat halpaa, helppoa ja superterveellistä herkkua. Niitä voi viskoa vaikka mihin pyttäristä keittoihin, kastikkeisiin ja sämpylöihin. Tuttavani on ns. superköyhä, mutta pärjää kun hyödyntää syksyn marja- ja sienisatoa pitkin vuotta. Asuu alueella jossa kasvaa myös villejä vadelmia, herukoita ja omenoita. Vaihtelu kuulema virkistäisi, mutta on iloinen, että selviää hengissä. Näin siis maalla, kaupungista voi olla hankalampi päästä satoa korjaamaan ellei joku tuttu pyydä seuraksi metsäretkelle ja maksa samalla matkakustannukset lähimpään puhtaaseen metsään...
Ne jotka valittaa ettei terveellistä ruokaa saa halvalla ovat niin ronkeleita ettei juurekset ja puurot kelpaa, pitää olla kalliita hedelmiä. Metsät ovat pullollaan vitamiineja sen kun vain hakee. Leivän saa itse leipomalla melkein ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]tiesitkö että puolukka säilyy survottuna ihan jääkaapissa.
No mulla syy on se että kun ei ole rahaa pitää ostaa mahd. kaloripitosta ja halpaa ruokaa, jos ostan salaattia siinä on koko salaattipuskassa vaan jtn 10kcal että aika monta euroa pitäs pulittaa että sais edes 400kcal aterian....
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:36"]
Mun mielestä on hyvin jännä että joka jumalan kerta vedotaan hammaslääkäri/terveyskeskus/lääkärikäynteihin kun puhutaan sossun perusosasta. Ootteko te niin kipeitä, että joka kk siellä täytyy rampata?
[/quote]
Tutkin tuota toimeentulotuki juttua, ja täytyy todeta, että tuo 480 perusosa on paljon enemmän, kuin monella eläkeläisellä jää peruskuluihin kuukaudessa.
[/quote] Jaha, ja eikö tuo perusosa muka kuulu eläkeläiselle yhtä hyvin. Eli mikä huomio toi nyt oli? Ongelma siinä miksi perusosa EI riitä on se, että en ole ikinä kuullut että kukaan ei joutuisi maksamaan vuokrastaan yhtään itse. Toiset enemmän toiset vähemmän. Esim itsellä meni tuosta perusosasta vielä 300e vuokraan n 2v ajan ja siksi teki todella tiukkaa ruuan suhteen. Nyt kun menee enää n150e niin on jo helpompaa. Perusosa siis kattaa ruuan, hyfienian, vaatteet, harrastukset, lehdet, netti liittymän, puhelime, bussikortin, pienet lääkeostokset, pienet korjauskulut, huonekalut, liinavaatteet, matot, verhot, astiat, kodinkoneet jne jne. )
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:01"]
Ne jotka valittaa ettei terveellistä ruokaa saa halvalla ovat niin ronkeleita ettei juurekset ja puurot kelpaa, pitää olla kalliita hedelmiä. Metsät ovat pullollaan vitamiineja sen kun vain hakee. Leivän saa itse leipomalla melkein ilmaiseksi.
[/quote] Esim viime syksy oli niin huono että ei mustikan mustikkaa missään vaikka olisi suurennuslasin kanssa kulkenut :C Puolukoiden kanssa näkyi oleman suht sama juttu, tosin niitä en niin tarkkaan katsonut kun en voi niitä syödä. Tavallisimmista juureksista käy vain peruna (allergian vuoksi) ja vilja tuotteet ei lainkaan.
Oon joutunut vatsan takia syömään kuitupitoisemmin ja tää tyyli on halvempi (ja tylsempi) kuin wanha ruokavalio. Ainoastaan erilaisten (feta)salaattien teko suht tyyristä. Ja proteiinit jää vähiin.
Puuroa aamulla, mustikkakeittoa lasi ja tee.
Banaani ja vettä välipalaksi.
Keittolounas (riittää 2-3 päivälle) ja täysjyväleipää.
Päivälliseksi jotain kotiruokaa (2-3 päivälle piisaa).
Iltapalaksi leipää/salaattia/hedelmiä/namuja.
Herkut maksaa eniten :)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:21"] Mä ainakin kaipaisin vinkkejä, miten syödä edullisesti ja terveellisesti kun on ruokarajoituksia. Vältän mm. gluteenia, ei-laktoosittomia maitotuotteita, sipulia, paprikaa, omenaa, päärynää, palkokasveja, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, lanttua... [/quote] oletko noille kaikille allerginen?Minkälaista arkiruokasi on yleensä, mitä laitat ruoaksi? [/quote] En. Noudatan fodmap-ruokavaliota, koska minulla on ibs eli ärtynyt suoli. Näinkään rajoittava ruokavalio ei ole poistanut oireita täysin, joten harkitsen maidotonta. Syötyä tulee itse tehtyä näkkäriä, laktoositonta luonnonjugurttia marjoilla (jotka ostan, koska pakastelokeroon ei mahdu kauheasti)tai hedelmillä (sitrushedelmät/mango/banaani /ananas), jauhelihaa/broileria/tonnikalaa riisin, kvinoan tai perunan kanssa. Lisänä ehkä jotain vihreää, tomaattia ja kurkkua. Välillä teen mantelimaidosta, chia-siemenistä ja marjoista tuorepuuroa. Proteiinin saanti mietityttää välillä, etenkin jos meinaan jättää maitotuotteet pois. Nyt siis tuntuu, että menee jo tulotasoon nähden liikaa rahaa ruokaan. Mitä tulee yllä oleviin ehdotuksiin, niin terveellisyydestä en tiedä :D ja kaaleja välttelen ihan vatsakipujen ja vaivojen takia.
[/quote]
Mulla "sama". En voi syödä oikein mitään leipää, en maitotuotteita, en kaali, porkkana, sipuli, lanttu, paprika, yleensä mausteet jne. Nyt näyttää siltä että on jätettävä pois myös sitrushedelmät ja tomaatti. Aika vähiin alkaa mennä vaihtoehdot kun rahaa ei oikein olisi mutta kun kroppa sanelee toisin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:21"] Mä ainakin kaipaisin vinkkejä, miten syödä edullisesti ja terveellisesti kun on ruokarajoituksia. Vältän mm. gluteenia, ei-laktoosittomia maitotuotteita, sipulia, paprikaa, omenaa, päärynää, palkokasveja, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, lanttua... [/quote] oletko noille kaikille allerginen?Minkälaista arkiruokasi on yleensä, mitä laitat ruoaksi? [/quote] En. Noudatan fodmap-ruokavaliota, koska minulla on ibs eli ärtynyt suoli. Näinkään rajoittava ruokavalio ei ole poistanut oireita täysin, joten harkitsen maidotonta. Syötyä tulee itse tehtyä näkkäriä, laktoositonta luonnonjugurttia marjoilla (jotka ostan, koska pakastelokeroon ei mahdu kauheasti)tai hedelmillä (sitrushedelmät/mango/banaani /ananas), jauhelihaa/broileria/tonnikalaa riisin, kvinoan tai perunan kanssa. Lisänä ehkä jotain vihreää, tomaattia ja kurkkua. Välillä teen mantelimaidosta, chia-siemenistä ja marjoista tuorepuuroa. Proteiinin saanti mietityttää välillä, etenkin jos meinaan jättää maitotuotteet pois. Nyt siis tuntuu, että menee jo tulotasoon nähden liikaa rahaa ruokaan. Mitä tulee yllä oleviin ehdotuksiin, niin terveellisyydestä en tiedä :D ja kaaleja välttelen ihan vatsakipujen ja vaivojen takia.
[/quote]
Mulla "sama". En voi syödä oikein mitään leipää, en maitotuotteita, en kaali, porkkana, sipuli, lanttu, paprika, yleensä mausteet jne. Nyt näyttää siltä että on jätettävä pois myös sitrushedelmät ja tomaatti. Aika vähiin alkaa mennä vaihtoehdot kun rahaa ei oikein olisi mutta kun kroppa sanelee toisin.
[/quote] Niin ja myös viinimarjat, puolukka ja sienet on kielletyllä listalla, unohdin ne äsken.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:40"]
Ainakin Helsingissä sossu maksaa hammaslääkärikulut ja tk-maksut. Niitä ei vähennetä perusosasta.
[/quote]
Koko maassa on tämä sama käytäntö. (kunnan tarjoama terveyshuolto) maksaa myös yksityiset käynnit, jos on perusteltu tarve esim lääkärin kirjoittama lähete johonkin erikoistutkimukseen/lääkärille. + tietysti reseptilääkeet.
Tk-maksuissa myös ns. omavastuu maksukatto. Kun olet käynyt vuoden aikana enemmän kuin 3 kertaa, ei vastaanottomaksua peritä ainakaan täällä Tampereella.
ps. Työtön on oikeutettu myös ilmaiseen syyhygienistin hoidon arviointi käytiin kerran vuodessa. Sekä kerran vuodessa ilmaseen terveydenhoitajan käytiin, riippumatta siitä nostatko tukia sossusta vaiko et. Tätä ei vain yleisesti markkinoida, niin monelta jää tämä tietämättään käyttämättä.
[/quote EN OLE IKINÄ KUULLUT noista ilmaisista käynneistä. Kiitos tiedosta! Mitenköhän osaisin noita "vaatia" eli olisiko jokin linkki noihin?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:36"]
Mun mielestä on hyvin jännä että joka jumalan kerta vedotaan hammaslääkäri/terveyskeskus/lääkärikäynteihin kun puhutaan sossun perusosasta. Ootteko te niin kipeitä, että joka kk siellä täytyy rampata?
[/quote]
Sen takia suurinosa on sossun asiakkaita. Kuka nyt terveenä putoaa työelämästä?
[/quote]
Voi! Kyllä teitä löytyy. Ja ties minkä "sairauden" vuoksi sitä ollaan heti saikuttamassa.
Mä syön yhen lämpimän ruuan päivässä noin klo 17-18 maissa: ma ja ti lohikeittoa, ke ja to sosekeittoa, pe ja la seitinuudelikeittoa ja su kasvispyöryköitä ja perunaa. Sit aamupalaksi puuroa ja sen kanssa vähän mehukeittoa tai mustikkaa ja siemeniä. Välipalaksi banaani ja pieni kourallinen pähkinöitä. Iltapalaksi tee ja leipä jonka päälle leikkaan kurkkua ja siemenlevitettä. Ruuan lisukkeena syön itse idätettyjä ituja jotka on terveellisiä ja halvaksi tulee. Otan myös 1rkl pellavansiemenöljyä päivittäin. Ja vettä juon 3litraa päivässä. Rahaa menee n 30e/vko ruokaan ja koen syöväni suht terveellisesti ja voin mielestäni hyvin :)
Tässä taas unohdetaan monta seikkaa, esim jos nyt oletetaan että köyhälläkin on oikeus harrastaa liikuntaa ja pitää kunnostaan huolta esim työelämää ajatellen, että on edes mahdollisuus jaksaa töissä jos sattuu niitä saamaan.
Eli se 50kg nainen joka istuu päivät perseellään ja kuluttaa 1500kcal tai 90kg mies joka lenkkeilee/käy salilla ja kuluttaa 3500kcal eli toisinsanoen toisen pitää saada yli tuplasti enemmän kcaloreita että pysyy edes samassa painossa, jos nyt oletetaan ettei ole läskiä eikä halua lihaksiaankaan riuduttaa.
Liikuntaa harrastaessa pitäisi saada proteiinejä 1 - 2g per rasvaton painokilo, eli about 70 - 140g päivässä tuon esimerkin miehen. Tähän pitäisi vetää pelkästään kananmunia 10 - 20 kpl, lihaa jotain 400-500g jne.
jos laskee kananmunilla niin 10 x 30 päivää = 300 munaa ja 15 munan paketti on 2-3e kaupasta riippuen, näitä 20 pakettia eli 40 - 60e muniin.
Siihen päälle kasviksia, juureksia, pähkinöitä, marjoja(jos ei ole esim pakastinta tai autoa jolla lähteä keräämään), öljyjä paistamiseen ym, noin 5e päivää kohti = 30 x 5 = 150e
tässä siis mennyt jo 200e jos söisi vaan munia ja noita muita eikä esim juo ikinä mehua, syö leipää, maitoa ym "lisukkeita".
eli kyllä oikeasti köyhän on vaikea syödä hyvin ja terveellisesti, se että vedetään viljaa leivän ja puuron muodossa ja pottua päälle EI ole terveellistä tai monipuolista.
Tuntuu että näitä aina miettii joku helvetin vinkuheinä joka ei harrasta mitään ja riittää päiväksi omena ja pala leipää ja sitten kuvitellaan että onpas terveellistä
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 01:31"]
Tässä taas unohdetaan monta seikkaa, esim jos nyt oletetaan että köyhälläkin on oikeus harrastaa liikuntaa ja pitää kunnostaan huolta esim työelämää ajatellen, että on edes mahdollisuus jaksaa töissä jos sattuu niitä saamaan.
Eli se 50kg nainen joka istuu päivät perseellään ja kuluttaa 1500kcal tai 90kg mies joka lenkkeilee/käy salilla ja kuluttaa 3500kcal eli toisinsanoen toisen pitää saada yli tuplasti enemmän kcaloreita että pysyy edes samassa painossa, jos nyt oletetaan ettei ole läskiä eikä halua lihaksiaankaan riuduttaa.
Liikuntaa harrastaessa pitäisi saada proteiinejä 1 - 2g per rasvaton painokilo, eli about 70 - 140g päivässä tuon esimerkin miehen. Tähän pitäisi vetää pelkästään kananmunia 10 - 20 kpl, lihaa jotain 400-500g jne.
jos laskee kananmunilla niin 10 x 30 päivää = 300 munaa ja 15 munan paketti on 2-3e kaupasta riippuen, näitä 20 pakettia eli 40 - 60e muniin.
Siihen päälle kasviksia, juureksia, pähkinöitä, marjoja(jos ei ole esim pakastinta tai autoa jolla lähteä keräämään), öljyjä paistamiseen ym, noin 5e päivää kohti = 30 x 5 = 150e
tässä siis mennyt jo 200e jos söisi vaan munia ja noita muita eikä esim juo ikinä mehua, syö leipää, maitoa ym "lisukkeita".
eli kyllä oikeasti köyhän on vaikea syödä hyvin ja terveellisesti, se että vedetään viljaa leivän ja puuron muodossa ja pottua päälle EI ole terveellistä tai monipuolista.
Tuntuu että näitä aina miettii joku helvetin vinkuheinä joka ei harrasta mitään ja riittää päiväksi omena ja pala leipää ja sitten kuvitellaan että onpas terveellistä
[/quote]
lisään vielä että sitten täällä nämä (pienet naiset/diettaavat) kertoo miten tehdään kerralla iso annos joka riittää viikoksi ym. Esim itse jos teen vaikka kattilallisen jotain keittoa niin se riittää 1-2 päiväksi korkeintaan. Eli ei voi tehdä mitään viikon ruokaa kerralla ellei tekisi jotain 10kg satsia jossain noidan padassa.
TE näin väittävät syötte sitten sitä paskaa leipää ym soopaa sen hienon "ison satsin" lisäksi sekä niin pienet annokset että se riittää. Itse en syö maitotuotteita enkä juuri viljatuotteita eli kaikki ruoat ja välipalat on sitten vaikkapa pähkinöitä taikka oikeaa ruokaa, ei mitään täytesoopaa. Terveelliseen ruokavalioon ei nämä höttöleivät ja pilaantuneet maitotuotteet aka jugurtit ym kuulu
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:27"]Tuttavani on köyhä ihan oikeasti eli rahaa jää ruokaan noin 20e kuussa. Makaroni ja näkkileipä muodostavat hänen ruokavalionsa perustan. Ei ole varaa hedelmiin, kasviksiin, lihaan, maitoon... Eli ei VOI syödä terveellisesti vaikka hänellä todellakin on tietoa terveellisestä ravinnosta. Mutta eipä pääse lihomaankaan niin kuin suurin osa suomalaisista hyvinvoivista kansalaisista ja eliittipossuista. [/quote]Tässä kohtaa minä dyykkaisin. Ja perunat ovat halvempia kuin makaroni. Itse leipomalla saa halpaa leipää. Ja en minä liho vaikka syön henkilöstäravintolassa joka päivä.
[/quote]
Ehkä sunkin tekis hyvää kaivaa ruokas roskiksesta välillä.
Marjat on tosi hyvää ravintoa. Ulkolaisissa hedelmissä ei paljon vitamiineja ole, ovat niin jalostettuja ja täynnä sokeria.