Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtön tekee kaiket päivät?

Vierailija
03.12.2014 |

Siis jos olet työtön niin mitä teet kaiket päivät? Eihän niitä töitä varmaan aktiivisesti voi hakea 8 tuntia päivässä, joskus joutuu odottamaan vastauksia hakemuksiin, uskoisin. Rahaakaan ei varmaan viitsi tuhlata, niin mitä sitten teet? En osaa kuvitella elämää, jossa olisi joka päivä vain aikaa nukkua ja katsoa telkkaria, eikö siinä tylsisty kuoliaaksi? Entäs jos töitä ei löydy ja tätä jatkuu vaikka vuoden? Järkihän siinä menee. Mikä on pisin aika jonka olet ollut työttömänä? Mitä teit, jotta et menettäisi järkeäsi?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 06:35"]

Ovela kysymys ap! Aina yleensä työttömyyttä koskevissa ketjuissa työttömät kilpaa korostavat kuinka rankkaa työttömyys on. Nyt tässä ketjussa välittyy ihan toinen todellisuus, elämä vaikuttaa aika mukavalta ja leppoisalta...

[/quote]

Juu näinpä. Yritetään kerätä sääliä, kun ollaan työttömiä, mutta itselleni tuo kuulostaa lomalta. Ymmärrän, että rahasta saattaa olla tiukkaa, mutta kyllä kaikilla näyttää olevan varaa harrastaa, matkustaa ja kahvitella. Kukaan ei näytä hakevan töitä aktiivisesti. Yksi ystäväni etsi juuri tässä uutta yhtään omaa alaansa sivuavaa työpaikkaa ja lähetti omien sanojensa mukaan 15-20 hakemusta päivässä ennen kuin tärppäsi. Itsekin töitä hakeneena tiedän, että tuollaiseen menee jo lähes koko päivä.

[/quote]

Kun Suomessa on puoli miljoonaa ihmistä kilpailemassa n. 20 000 työpaikasta (piilotyöpaikat mukaanlukien) niin miksi siinä pitäisi kaikkien puolenmiljoonan ihmisen repiä persettään hakemalla kaikkia surkeita provikka-puhelinmyyntitöitä, tai niitä töitä joihin ei ole koulutusta tai työkokemusta, tai edes fyysisiä valmiuksia tai töitä jotka on jossain toisella puolella maata kuin oma elämä (lapset, muu perhe, velkainen talo) Kyllähän työttömyys on perseestä, kun sitä rahaa ei todellakaan tule kuin se muutama satanen siihen verrattuna että tulisi vaikka edes yli tonni, tai jotkut saavat jopa pari tonnia kuussa käteen, mutta ei se asia sillä parane että makaa sohvalla säälimässä itseään, kyllä elämän pitää jatkua, siinä on ne kotityöt ja lapset ja kaikki, ja puoliso joka käy töissä. Kyllä varmasti jokaisen työttömän työssäkäyvä puoliso olettaa että lähes kaikki kotityöt tekee se työtön, sillähän on aikaa kun makaa vaan kotona perse homeessa. Kyllähän se lomaa onkin, töistä, ja kuka tekisi töitä jos ei rahan takia olisi pakko, kyse on juuri siitä erosta että saako rahaa vai ei, eikä työttömällä ole myöskään työyhteisöä ja työkavereita, ei ole niitä kahvi- ja tupakkataukoja kavereiden kanssa työpäivän lomassa että saa jutella mukavia, ei ole työnantajan järjestämiä etuuksia eikä firman pikkujouluja ja tykypäiviä. Ja aina kun joku kysyy ammattia, tai että missä olet töissä, pitää sanoa että työtön, on ikävä ruksia aina se laatikko jossa lukee työtön, se on kuin myöntäisi että olen surkea luuseri, luultavasti vähintään tuleva juoppo...

Vierailija
62/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja. [/quote] Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla.

[/quote]

Nyt se provotutka päälle.
[/quote] eh? Työttömyyskorvaus on verojen jälkeen 640€, asumistukeni 475€, lspsilisä 317, elarit 320€ ja sossusta kuukaudesta riippuen 100-200€. Olen kahden lapsen yh. Voit itse laskea jos ei könttösumma kelpaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu hyvin ajatellessa. Teen kaikkea muuta kuin käyn töissä eli ihan normaalia ihmisen elämää.

Vierailija
64/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja. [/quote] Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla. [/quote] Nyt se provotutka päälle. [/quote] eh? Työttömyyskorvaus on verojen jälkeen 640€, asumistukeni 475€, lspsilisä 317, elarit 320€ ja sossusta kuukaudesta riippuen 100-200€. Olen kahden lapsen yh. Voit itse laskea jos ei könttösumma kelpaa :)

[/quote]

Miten noin yh jos saa elatusapua ja ex ostaa lapsille vaatteet? Silloinhan lapsilla on kaksi vanhempaa... En nyt ymmärrä mistä nää kaikki elatusavut sun muut tulee jos mies kuitenkin hoitaa lapsia ja maksaa vaatteita.

Vierailija
65/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:03"]

No siis pointtini tässä oli se, että teen itse kuusi päivistä viikkoa ja yhtenä vapaapäivänä minulla on varaa tehdä kaikkea kivaa, muutakin kuin nukkua ja katsoa telkkaria, mutta jos vapaapäiviä olisi 7 niin rahat loppuisi hyvin nopeasti! Kaikki tekeminen vaatii rahaa ja uskon että työttömänä ei rahoissa pyöritä vai mikäs se työnteon idea silloin olisi....

Hm, pointtisi mukaan sinulla on varaa tehdä yhtenä vapaapäivänä kaikkea kivaa. Minä taas ajattelen, että minulla on AIKAA tehdä mitä haluan vapaapäivänä. Esim. viedä koiria metsään jne

ap. 

[/quote]

Vierailija
66/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

G

Vierailija
67/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä sovittiin ihan lapsivalvojalla, että eksä maksaa minimielarit mutta osallistuu lasten hankintoihin. Hänellä hyvä palkka ja haluaa ostaakin lapsille kaikkea. Kumma kun siellä ei nähty asiaa ongelmana vaan päinvastoin ohjattiin keskustelu siihen.

Vierailija
68/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän rauhallisen ja hitaan aamun, joogaan, meditoin, harrastan liikuntaa, ompelen, siivoilen, teen ruokaa, lenkitän koiraa, luen, tanssin, surffaan netissä, vietän enemmän laatuaikaa mieheni kanssa kuin töissä käydessä, näen kavereita.

Oikeastiko ihmiset ei keksi tekemistä vapaa-ajalleen? Mua lähinnä ällöttää ja stressaa töissä käydessä, kun työnteolta ei jää aikaa eikä jaksamista millekään muulle.

Vierailija
69/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Mikään noista listaamistani tekemisistä ei tarvitse paljon rahaa. Ompelu on kalleinta, koska kankaat ovat melko hintavia, mutta ostan paljon kirpputoreilta ja tuunaan itse.

t. 36

Vierailija
70/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:27"]

No meillä sovittiin ihan lapsivalvojalla, että eksä maksaa minimielarit mutta osallistuu lasten hankintoihin. Hänellä hyvä palkka ja haluaa ostaakin lapsille kaikkea. Kumma kun siellä ei nähty asiaa ongelmana vaan päinvastoin ohjattiin keskustelu siihen.

[/quote]

No et ole yh jos teillä on yhteishuoltajuus. 

Vierailija
71/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vedän hirsiä joka päivä niin kauan kuin huvittaa, ja yritän laskeskella fysiikan oppikirjoista tehtäviä, siis jotakin yliopistotason tavaraa. Sitten raahaudun koneelle katsomaan osakekursseja, josko voisi jotakin veivailla, tai sitten laskea differentiaaliyhtälöitä numeerisesti. Ulkona käyn lähinnä vain kaupassa.

Vierailija
72/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön koska miehelläni on niin hyvät tulot ettei minun välttämättä tarvitse käydä töissä.

Hoidan lapsia kotona, 4 ja 6 vuotiaat. Vien heitä kaupoille ja tehdään asioita mitä nyt vanhemmat tekevät lastensa kanssa.

Vierailija
73/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen välilä työttömänä järjestöalan vapaaehtoishommat täyttävät päivät välillä liiaksikin. Mutta sitä kautta olen saanut lopulta pari pätkötyötä, joten siinäkään mielessä harrastukseni ei ole osoittautunut turhaksi:) 

Jossain vaiheessa kun olin todella tiukilla ja ei ollut rahaa edes ruokaa oli kyllä epätoivoista. Tuolla järjestöllä sai edes päiväkahvit nautittua. En ikinä unohda sellaista kolmen viikon jaksoa kun palasin työttömäksi opiskelujen jälkeen ja ei ollut rahaa mihinkään. Jouduin käymään siinä välissä sossussa ja viemään sinne papereita yhä uudestaan ja uudestaan jalkaisin, jotka olin jo toimittanut. Matkaa lähes 8kg yhteensuuntaan, ei ruokaa ja suuri epätoivo. Mutta pakko mennä sillä postitse lähettämällä päätös olisi viipynyt vielä pidempään.

Samoin sen vuoden aikana ei ollut varaa ikinä käydä kahviloissa tai elokuvissa..baarista nyt puhumattakaan. Työttömyys vie suuren osan mahdollisuuksista osallistua sosiaalisen elämään.

Vierailija
74/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]

Kun olen välilä työttömänä järjestöalan vapaaehtoishommat täyttävät päivät välillä liiaksikin. Mutta sitä kautta olen saanut lopulta pari pätkötyötä, joten siinäkään mielessä harrastukseni ei ole osoittautunut turhaksi:)[/quote]

Noiden vapaaehtoisduunien kanssa kannattaa sitten olla varovainen. Jos työkkäri saa niistä kuulla, se voi katsoa, ettet ole päätoiminen työnhakija ja pätkäisee tuet. Eikä vain teoriassa, näitä on tapahtunut.

Vierailija
75/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]

Kun olen välilä työttömänä järjestöalan vapaaehtoishommat täyttävät päivät välillä liiaksikin. Mutta sitä kautta olen saanut lopulta pari pätkötyötä, joten siinäkään mielessä harrastukseni ei ole osoittautunut turhaksi:)[/quote]

Noiden vapaaehtoisduunien kanssa kannattaa sitten olla varovainen. Jos työkkäri saa niistä kuulla, se voi katsoa, ettet ole päätoiminen työnhakija ja pätkäisee tuet. Eikä vain teoriassa, näitä on tapahtunut.

[/quote]

Niin voi olla. Mutta en usko koska käyn välillä opettamassa. Muutenkin se olisi outoa mielestäni koska olen toki valmis vaihtamaan nuo milloin vain palkalliseen työhön. En tajua logiikkaan tuon takana. Eikö tuota voisi pikemminkin pitää työkuntoa ylläpitävänä toimintana. Eikös noi yritä ajaa muutenkin tuon kaltaiseen toimintaan työttömiä..mutta tietty yrityksiin, jolloin se on oikeastikin pois valtion toimesta niiltä, jotka tarvitsisivat työpaikkaa.

Vierailija
76/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sinä meidän huoltajuusmuodon osaat päätellä raha-asioiden hoidon perusteella? Kyllä minä ihan yksinhuoltaja olen lasten hoitomuodon perusteellakin. Lapset ovat joka toinen viikko 3 yötä isällään. Vaikka maksaakin lasten tarvikkeet ja elarit. Ihan lain mukaan ne on laskettu ja minulle yh korotus lapsilisään laitettu, sillä lapset asuvat kanssani eikä minulla ole miestä taloudessa. Ilmeisesti jonkun persettä kaivelee kun eksäni maksaa lapsistaan ja reilummin kuin toiset.

Vierailija
77/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:16"]

26kk työttömänä.

Tarkistan pari kertaa viikossa keskimäärin tarjonnan työmarkkinoilla. 

Aamuisin herään 7 aikaan. Kahvit ja aamiainen. Leivon, teen ruokia, käyn kaupsaa, ystäviä tapaan, askartelen. Matkustan. Vietän aikaa mieheni kanssa kotona ja muualla.

Tähän aikaan vuodesta minut pitää pirteänä joulu ja kaikki se mikä siihen liittyy. Tiedän, että tammikuun loppupuolella viimeistään alkaa se ahdistus.

Minua ahdistaa tämä pitkä työttömyys.  Talous ei huoleta, mutta se, että olen tottunut tekemään töistä ja aina ennen ollut sitä työtä. Omalle päälle tää käy raskaaksi.

[/quote]

Tekemättömyys tosiaan on rankinta ja hajoittaa pään

Vierailija
78/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden verran juuri työttömänä, nyt sain vihdoin osa-aikaisia töitä. Kävin yhden koulutuksen työkkärin kautta (6kk, myynnin ammattitutkinto) joka loppui elokuussa. Sen jälkeen ollut oikeasti TYÖTÖN vailla mitään päivärutiineja. Oon yrittänyt liikkua (käydä salilla ja lenkeillä), mut siitäkin sit onnistuin saamaan ylikunnon oireita ja lopulta olin 3 viikkoa ihan vaan neljän seinän sisällä. Sinä aikana siihen laiskotteluun sit tottui ja ennen kun noi työt nyt alkoi, niin päivät meni suunnilleen näin: nukuin puolille päivin, kävin salilla silloin kun huvitti (ehkä 3krt/vko), söin/surffasin netissä/katoin telkkua/kävin asioilla, hengasin poikakaverin kanssa kun se pääsi koulusta, sit taas sen lähdettyä söin/katoin telkkua/surffasin netissä johonkin kahteen asti yöllä, kunnes menin nukkumaan.

Aluksi (eli koulutuksen loputtua) aika meinasi oikeasti käydä pitkäksi ja ahdisti/masensi se yksinäisyys. Sitten siihen tottui ja se oli oikeastaan kivaakin. Mutta olen myös erittäin tyytyväinen että vihdoin sain töitä, vaikkakin vain parin kuukauden ajaksi.

Vierailija
79/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljonkin kaikenlaista. Olen toimittajan töitä tehnyt filosofian maisteri ja nyt olen ollut työttömänä kolmen kuukauden ajan.

Teen päivittäin työtä freelancena, mikä pitää yllä ammattitaitoani ja tuo hieman lisätuloja. Haluaisin kuitenkin tästä tilanteesta eroon, ja siksipä todella panostan hakemuksiin silloin harvakseltaan kun koulutustani vastaavia paikkoja tulee auki. Suurin haaveeni tällä hetkellä on, että saisin pian edes lyhyen pätkätyösuhteen. Todennäköisesti ei kuitenkaan onnistu ennen kesää.

Freetyön ja työnhaun lisäksi päiväni täyttyvät opinnoista. Minulla on vielä täydennysopinto-oikeus voimassa, joten teen erästä opintokokonaisuutta loppuun.

Yritän saada itseni kuntoon. Kiireisessä ja tressaavassa opiskelu- ja työelämässä kertyneet kilot havahduttivat minut huolehtimaan terveydestäni paremmin. Aloin liikkua nyt paljon entistä monipuolisemmin, kun kerrankin on aikaa. Pyrin myös valmistamaan ruokani terveellisesti nyt kun minulla on aikaa kokata kotona. Nyt parin kuukauden terveellisen syömisen ja runsaan kuntoilun jälkeen minulta on lähtenyt muutama kilo ja voin todella paljon paremmin! Toivon että sitten joskus myös töihin päästyäni löytäisin aikaa ja energiaa liikunnalle ja terveellisten eväiden valmistamiselle.

Vierailija
80/89 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten sain potkut laittomasti. Ekat kuukaudet meni työkkärin ja kassan tapellessa, samalla kun haastoin työnantajani oikeuteen. Ekat kuukaudet oli helvetin rankkoja, mutta "vapaina" päivinä nukuin, luin, katoin leffoja, työstin hermojani lenkillä... Kesä tuli, mies jäi lomille, oikeus tapahtui ja raha alkoi virtaamaan kassasta. Rentouduin, yritin relata ja juoksin ammatinvalintapsykologilla. Syksy tuli, mies palasi töihin ja mä jatkoin kotona nukkumista, leffojen kattomista, lenkkeilyä... Pari kuukautta kestin ja menin työharjoitteluun. Käytännössä työttömänä olin puolisen vuotta ennen harjoittelua, mutta virallisesti ehdin olemaan työtön vuoden, eli ehdin jo pitkäaikaistyöttömien "listalle". Nyt töissä on tilanne, että saatan joutua työttömäksi. Arvatkaa kiinnostaako. EI TODELLAKAAN. Kotona istuminen on tylsää. Kuukauden jaksaa, ei pidempää, ellei tosiaan ole sitä rahaa mitä tuhlata, mutta onko sekään pidemmän päälle kivaa... (Meillä ei siis ole lapsia.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi