Mitä työtön tekee kaiket päivät?
Siis jos olet työtön niin mitä teet kaiket päivät? Eihän niitä töitä varmaan aktiivisesti voi hakea 8 tuntia päivässä, joskus joutuu odottamaan vastauksia hakemuksiin, uskoisin. Rahaakaan ei varmaan viitsi tuhlata, niin mitä sitten teet? En osaa kuvitella elämää, jossa olisi joka päivä vain aikaa nukkua ja katsoa telkkaria, eikö siinä tylsisty kuoliaaksi? Entäs jos töitä ei löydy ja tätä jatkuu vaikka vuoden? Järkihän siinä menee. Mikä on pisin aika jonka olet ollut työttömänä? Mitä teit, jotta et menettäisi järkeäsi?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:57"]Niin muutahan ei voi tehdä päivän aikana kuin olla töissä tai hakea töitä. Lopun ajan istun ja tuijotan eteeni, nielaisen välillä ettei kuola valu.
[/quote]
:D
Työnhaun ja lasten-&kodinhoidon lisäksi teen vapaaehtoistyötä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:57"]Niin muutahan ei voi tehdä päivän aikana kuin olla töissä tai hakea töitä. Lopun ajan istun ja tuijotan eteeni, nielaisen välillä ettei kuola valu.
[/quote]
tää on monen käsitys. Elämä on aika ankeaa jos perustuu vain siihen että käy töissä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:57"]Niin muutahan ei voi tehdä päivän aikana kuin olla töissä tai hakea töitä. Lopun ajan istun ja tuijotan eteeni, nielaisen välillä ettei kuola valu. [/quote] tää on monen käsitys. Elämä on aika ankeaa jos perustuu vain siihen että käy töissä.
[/quote]
Mä luulen että työttömän ei sallita tehdä mitään muuta kuin hakea työtä. Jos nauttii edes hieman elämästä, niin se on pois työnhausta.
No siis pointtini tässä oli se, että teen itse kuusi päivistä viikkoa ja yhtenä vapaapäivänä minulla on varaa tehdä kaikkea kivaa, muutakin kuin nukkua ja katsoa telkkaria, mutta jos vapaapäiviä olisi 7 niin rahat loppuisi hyvin nopeasti! Kaikki tekeminen vaatii rahaa ja uskon että työttömänä ei rahoissa pyöritä vai mikäs se työnteon idea silloin olisi....
ap.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:53"]
Mulle kävi niin että kun olen ollut pitkään työttömänä, niin rahat ovat todella vähissä. Se taas tarkoittaa ettei oikein pääse tekemään mitään. Ja kun ystävät eivät kauaa jaksa soitelle, kun tietävät etten kuitenkaan halua lähteä esim ulos syömään, niin ystävät jättävät. Lopulta sitä on yksin.
Ja kun on tarpeeksi kauan yksin, niin olo alkaa olla masentunut. Kun on masentunut, niin mikään ei kiinnosta. Istun yksin kotona, surffaan netissä. Olen surkea luuseri. Välillä kävelen ulkona yksin. Välillä käyn kaupassa. Välillä teen ruokaa. Illalla nukkumaan. Se on päivän paras hetki.
[/quote]
Ja siis juuri tätä hain takaa että itse varmasti masentuisin tälläisessä tilanteessa niin mitä ihmiset tekevät etteivät mene tälläisen jamaan elämässä?
Niin ja tsemppiä sulle! Kyllä ulos voi lähteä mutta tosiaan syömään ei varmaan koko ajan voi, voisitko mennä ystävien kanssa kävelylle? Sosiaaliset suhteet on tärkeitä jos on kaiket päivät yksin kotona!
ap.
Meillä mies hoitaa ekaluokkalaisen koulumatkat, laittaa ruuan valmiiksi kun tulen työstä ja remontoi taloa (vintti atomeina tällä hetkellä). On lomautettuna, joten ei tarvitse edes hakea töitä.
Olin nuoremman lapsen kanssa hoitovapaalla maksimiajan, kun ei ollut työpaikkaa mihin palata. Sitten oli viimeinen hoitovapaapäivä, seuraava oli ensimmäinen työttömyyspäivä. Aika jännä juttu, samanlaisia päiviä ne olivat siitä huolimatta vaikka eri rahalla elinkin. Enkä edes hävennyt.
Ainakin mun kaksi alle kouluikäistä lasta pitävät mut erittäin kiireisenä. Aika ei tunnu riittävän. Ovat kotihoidossa. Tässä ei paljoa levätä, ei päivällä eikä yölläkäään.
Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja.
makaan sohvalla ja pelkään kuolevani..en tee siis yhtään mitään,koska sairas..tai no odottelen ihmettä.Ja kappas,aurinko!!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja.
[/quote]
Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:27"]
Pian kaksi vuotta (palkka)työttömänä. Tavallaan hävettää, mutta tätä tämä on. Kuitenkin, inhottavinta on se yhteiskunnan paine ja painostus ja muutenkin pelkkä titteli TYÖTÖN. Siitä ei tule positiivisia mielikuvia varmaan kenellekään?
Mutta, työttömän tuet on ihan hyvät ja harrastukseni ja lähipiiri pitää mut järjissäni. Poikaystävä, ystävät, kirppikset, kutominen, lukeminen, musiikki, tv-sarjat, kokkaus ja leivonta, siivoilu ja kaikki muu kiva. Ei kaikkeen niin paljoa rahaa tarvi. Toki tulee mietittyä myös tulevaisuutta, löydänkö töitä vai lähdenkö taas opiskelemaan vai mitä sitä keksisi.
Voisin ihan mielelläni jopa elää vielä jonkun aikaa työttömän tuilla ja tehdä "vapaaehtoistöitä", vaikka lenkittää koiria, hoitaa lapsia...
[/quote]
Mun pitäis mennä kirpparille myymään vanhoja vaatteita, voisitko harrastuksena tehdä sen mun puolesta? En itse saa aikaiseksi.
Ja joo kyllä titteli työtön luo aina tietyn mielikuvan, esim tässäkin ketjussa naisia, jotka ovat työttömiä, mutta voisivat kutsua itseään vain kotiäideiksi, sehän kuulostaa paljon paremmalta, koska vaikuttaa, että omasta tahdostasi olet ilman työtä. Työtön kuulostaa aivan eri asialta, vaikka samassa tilanteessa ollaan. Kyllä täällä Suomessa vaan niin nopeasti tuomitaan kaikki työttömät ja sossun tukia kpyytävät ja mitään apua tarvitsevat. Aina pitäisi pärjätä ja menestyä omillaan ja jos ei, niin on luuseri. Tämä siitäkin huolimatta, että suurin osa ei ole mitään miljoonia tienaavia yrittäjiä, mikä taas tuntuu olevan se tavoite.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja. [/quote] Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla.
[/quote]
Nyt se provotutka päälle.
26kk työttömänä.
Tarkistan pari kertaa viikossa keskimäärin tarjonnan työmarkkinoilla.
Aamuisin herään 7 aikaan. Kahvit ja aamiainen. Leivon, teen ruokia, käyn kaupsaa, ystäviä tapaan, askartelen. Matkustan. Vietän aikaa mieheni kanssa kotona ja muualla.
Tähän aikaan vuodesta minut pitää pirteänä joulu ja kaikki se mikä siihen liittyy. Tiedän, että tammikuun loppupuolella viimeistään alkaa se ahdistus.
Minua ahdistaa tämä pitkä työttömyys. Talous ei huoleta, mutta se, että olen tottunut tekemään töistä ja aina ennen ollut sitä työtä. Omalle päälle tää käy raskaaksi.
Työnhakuun ei kulu aikaa hetkeäkään... aamulla saatan katsoa boxilta jotain sängyssä loikoillen, tai luen. Sitten aamupalalle, lueskelen edelleen jotain tai kuuntelen Dynastiaa, soitan miehelle että missä menee. Saatan laittaa pyykkejä koneeseen jos on jotain pestävää. Välillä vietän koko päivän himassa lueskellen tai jotain, surffailtua tulee kyll aika paljon. Saatan käydä lenkillä. Aika usein käyn kirjastossa, ostoksilla, lounaalla tai kahvilla. Parin viikon välein ajelen äitiä katsomaan. Välillä kavereiden luokse, on aina parin päivän proggis kun eivät kukaan asu tässä lähellä, oon aina yötä jossain kaverilla tai hotellissa.
Jos mieskin on vapaalla, tehdään jotain pihahommia, pyöritään kaupungilla, lounastetaan tms. tai jos on pitempään vapaalla käydään jossain reissussa. Suunniteltiin että tammikuussa joku viikon reissu ja sitten myöhemmin keväällä/kesällä joku kaupunkiloma ja varmaan Kreikkaankin. Ens viikolla on taas vapaalla ja lähdetään pariksi päiväksi ihan "kotimaanlomalle".
Mikäs tässä on ollessa. Ihanaa kun saa olla vaan ihan rauhassa, ei ole todellakaan mitään tarvetta/intoa hakea töitä.
Lämmitän talon leivinuunia ja kakluunia, leivon leivät itse, paikkaan ja parsin vaatteitani ja pesen ne saavissa liottamalla ja sitten käsin ,koska pesukonetta ei ole, kannan pesu- ym. jätevedet laskiämpärillä kompostiin (saostuskaivojen tyhjennyttäminen liian usein on kallista), teen ruuat tietenkin alusta loppuun itse, ja sitten tietysti tiskaan .
Talvella on tietenkin tehtävä lumityöt ja kesällä ajettava nurmikot, keväällä istutettava kukat ja syksyllä laitettava maahan tulppaanit sekä korjattava omenat,luumut ja marjat ja pantava pakkaseen .
Polttopuiden hankinnassa auttaa naapurin mies ja pinoan ne sitten liiteriin itse. Kesällä on tietenkin aika pestä räsymatot talon vierellä virtaavassa joessa. Muuten kiertelen asiakierroksella polkupyörällä ( 10-20km/päivä). Lisäksi minulla on mainospostinjakotyö joka vie 4 päivää viikossa. Muulla ajalla luen kirjoja ja käytän nettiä.
Ystäviä on muutama ja miesystäväkin ( 8 v.nuorempi minua) on . Oma mieheni kuoli tapaturmaisesti jo vuosia sitten ,lapsia meillä ei ollut. Äitini omaishoitajana olin kun hän eli,mutta hänenkin kuolemastaan on nyt jo 7 vuotta. Minulla on kissa, olen nainen, 58 v. ja pidän elämästä, pidän käsitöistä ja suorastaan rakastan puutarhani hoitamista ja sen kesäisin palkitsevaa kukkaloistoa.
Silloin kun olin työelämässä kävin töissä tehtaassa, mutta olen myös tehnyt jonkun verran laitoskeittiötöitä ja ollut töissä ravintolassa ja hoitanut naapurini lapsia, mutta nyt hekin ovat jo isoja enkä enää ihan kaikkeen jaksa revetä.
Kesällä on kiva käydä uimassa joessa ja lämmitellä saunaa..
Sama tilanne kuin numerolla 16. Mut vapaa-ajasta haaveilen, lomista. Mutta ainahan perhe on siinä ja kaikki talon työt.
Ulkoilutan koiraa, käyn kylässä, katsomassa omaista vanhainkodissa, kirjastossa, kuntosalilla, avantouinnissa, luen, nukun hyvin, teen ruokaa, hoidan asioita, surffaan netissä, käyn kahvilla (maalla halpa kahvilla) jne