Mitä työtön tekee kaiket päivät?
Siis jos olet työtön niin mitä teet kaiket päivät? Eihän niitä töitä varmaan aktiivisesti voi hakea 8 tuntia päivässä, joskus joutuu odottamaan vastauksia hakemuksiin, uskoisin. Rahaakaan ei varmaan viitsi tuhlata, niin mitä sitten teet? En osaa kuvitella elämää, jossa olisi joka päivä vain aikaa nukkua ja katsoa telkkaria, eikö siinä tylsisty kuoliaaksi? Entäs jos töitä ei löydy ja tätä jatkuu vaikka vuoden? Järkihän siinä menee. Mikä on pisin aika jonka olet ollut työttömänä? Mitä teit, jotta et menettäisi järkeäsi?
Kommentit (89)
25 lisää:jos on mukana järjestötoiminnassa, saa ihan palkatta kulumaan kaiken aikansa ihan stressiksi saakka. Ja kehittyy jopa samalla?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja. [/quote] Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla.
[/quote]
Nyt se provotutka päälle.
[/quote]
Jooohh en selvästi puhu sarkasmia.
Vien ja haen lapset koulusta. Käyn jollain luennolla tai teen opettajaopintoihin liittyviä oppimistehtäviä. Olen siis päätoiminen opiskelija (yli 5 op/kk), mutta saan työttömyystukea. On siis TE-toimiston lupa opiskella, vaikka maisteri jo olenkin. Jatko-opintoja ei saisi tehdä edes sivutoimisesti
Yleensä haen keskimäärin yhtä työpaikkaa päivässä. Siihen menee 1-2 h. Oman alan työpaikkoja ei oikein ole eli haen laajalla skaalalla.
Työttömänä olen ollut 3 kk. Ilman tuota opiskelumahdollisuutta olisin seonnut tekemisen puutteessa. Koko aikuisikäni kun olen töissä ollut, myös opiskeluaikana.
kaikkeen tottuu. On typerää kuvitella että työtön olisi aina juopotteleva luuseri. Suurin osa pitää työkykyä yllä, yrittää päivittää osaamista jne. Lähellä eläkeikää olevat voivat olla tyytyväisiä jos ovat eläkeputkessa.
Nautin..
Harrastan, tänään viimeistelen piparkakkutalon, eilen leivoin torttuja, teen ruokaa, kuntoilen, käyn lenkillä, taidemuseoissa, teatterissa, pitäisi matkustaa enemmän.. käyn myös osa-aika töissä tässä ohessa. Luen paljon, tapaan ystäviä.
Huoh kohta pitäisi jaksaa taas lähteä juoksemaan, taidan odottaa että päivä valkenee.
Olen 20v ja työttömänä 2kk.
Päivät kuluu lapsia ja kotia hoitaessa. Päivisin myös ulkoilemme.
Iltaisin opiskelen iltalukiossa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:07"]
kaikkeen tottuu. On typerää kuvitella että työtön olisi aina juopotteleva luuseri. Suurin osa pitää työkykyä yllä, yrittää päivittää osaamista jne. Lähellä eläkeikää olevat voivat olla tyytyväisiä jos ovat eläkeputkessa.
[/quote]
Ei kukaan väittänytkään KAIKKIA työttömiä juopotteleviksi luusereiksi, kunhan ihmettelin, että miten ajan saa kulumaan. Kotiäidit on eri asia, ymmärrän, että siihen menee helposti koko päivä, kun laittaa ruokaa, pyykkää, siivoaa ja hakee lapset ja hoitaa niitä. Mutta entäs nämä kaikki nuoret, yksinäiset työttömät? Päivät on kovin pitkiä, jos ei ole struktuuria elämässä ja mitään "pakollista" tekemistä. Itse varmaan sekoaisin. Alkaisin varmaan opiskella uutta kieltä ja kävisin lenkillä ja salilla, jos salikorttiin olisi varaa. Olisihan se mukavaa hetken aikaa, mutta pidemmän päälle varmasti turtuisin kaikkeen aikaan ja laiskistuisin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja. [/quote] Mitä helvettiä miten voi saada 1800€ tukia?? Ei ihmekään että jengi ei halua minimipalkalla töihin kun työttömänä saa enemmän rahaa luin viisi päivästä viikkoa tekemällä. Joku tässä yhteiskunnassa on vialla.
[/quote]
Ei mitenkään. Sossu ei maksa mitään hyvää ansiosidonnaista saaville. Ei sossusta, tai asumistukeakaan, pelkän työttömyystatuksen perusteella saa. Tulot siihen lasketaan, ei se, onko työtön.
Tiedän muuten tosielämästä porukkaa, jolle tulee yllätyksenä, ettei ansiosidonnaista saava saakaan asumistukea tai sossusta mitään, vaikka he ovat keskustelupalstoilta niin lukeneet.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 06:35"]
Ovela kysymys ap! Aina yleensä työttömyyttä koskevissa ketjuissa työttömät kilpaa korostavat kuinka rankkaa työttömyys on. Nyt tässä ketjussa välittyy ihan toinen todellisuus, elämä vaikuttaa aika mukavalta ja leppoisalta...
[/quote]
Juu näinpä. Yritetään kerätä sääliä, kun ollaan työttömiä, mutta itselleni tuo kuulostaa lomalta. Ymmärrän, että rahasta saattaa olla tiukkaa, mutta kyllä kaikilla näyttää olevan varaa harrastaa, matkustaa ja kahvitella. Kukaan ei näytä hakevan töitä aktiivisesti. Yksi ystäväni etsi juuri tässä uutta yhtään omaa alaansa sivuavaa työpaikkaa ja lähetti omien sanojensa mukaan 15-20 hakemusta päivässä ennen kuin tärppäsi. Itsekin töitä hakeneena tiedän, että tuollaiseen menee jo lähes koko päivä.
Toivottavasti näin mielikuvituksettomat ihmiset, jotka eivät keksisi työttömänä mitään tekemistä, eivät tee mitään työtä, missä tarvitsee olla oma-aloitteinen. Ei niin mielikuvitukseton voi sellaisessa pärjätä.
Itse olen ollut työtön ja kyllä työnhakuunkin saa aikaa kulumaan, kun sen tekee kunnolla. Kun tekee avoimia hakemuksia ja tutkii, missä on tarvetta, sekä tutkiin firman taustat, luotettavuuden yms., niin yhteen hakemukseen menee helposti tuntikin, kun sen ajatuksella tekee. Varsinkin kun moneen pitää ne lomakkeet täyttää, mikään liitettävä hakemus+CV ei kaikkiin kelpaa. Sen päälle sitten julkisesti avoinna olevat paikat.
Sitten voi aina opiskella, niin minäkin tein. Itse kävin kansalaisopistossa, mutta kirjastosta saa lainata ilmaiseksi kielikursseja ja ammattikirjallisuutta. Käsitöitä hyväntekeväisyyteen, itselle ja sukulaisille, pitkiä lenkkejä kävellen, pyöräillen tai hiihtäen, leivontaa alusta alkaen..mulla oli valtavasti tekemistä, joista osaa teen yhä, mutta vähemmälle on pitänyt jättää.
Mikset ap kysy, mitä eläkeläiset tekevät päivät pitkät? Sama asia. Virkeitä ovat nykyeläkeläiset, älä sinä jää eläkkeelle, jos olet noin tylsä ihminen (mutta älä hyvä ihminen tee mitään mielikuvitusta tai loogista ajattelua vaativaa työtäkään, tuollaisella ajatusmaailmalla sen tekee huonosti).
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:55"]
Nukun niin pitkään kuin haluan, syön aamupalaa ja katson tv:tä samalla. Sitten saatan mennä jumppaan/kuntosalille, syön lounaan, luen kirjaa/katson jotain sarjaa, siivoan kotona, näen ystäviä, teen ruoan valmiiksi kun mies tulee kotiin.
[/quote]
Voi sinua. Miehen pikku palvelijatar. Tekeekö mies sinulle aina aamiaisen sänkyyn ennen töihin lähtöään, vai miksi ihmeessä nuolet ja passaat?
Voi kun saisikin nukkua nii paljon kun nukuttaa! Päivät menee pienen lapsen kanssa touhutessa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:55"]
Nukun niin pitkään kuin haluan, syön aamupalaa ja katson tv:tä samalla. Sitten saatan mennä jumppaan/kuntosalille, syön lounaan, luen kirjaa/katson jotain sarjaa, siivoan kotona, näen ystäviä, teen ruoan valmiiksi kun mies tulee kotiin.
[/quote]
Voi sinua. Miehen pikku palvelijatar. Tekeekö mies sinulle aina aamiaisen sänkyyn ennen töihin lähtöään, vai miksi ihmeessä nuolet ja passaat?
[/quote]
:D Pitäisikö ennemmin maata sohvalla kuin tehdä ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:03"]
No siis pointtini tässä oli se, että teen itse kuusi päivistä viikkoa ja yhtenä vapaapäivänä minulla on varaa tehdä kaikkea kivaa, muutakin kuin nukkua ja katsoa telkkaria, mutta jos vapaapäiviä olisi 7 niin rahat loppuisi hyvin nopeasti! Kaikki tekeminen vaatii rahaa ja uskon että työttömänä ei rahoissa pyöritä vai mikäs se työnteon idea silloin olisi....
ap.
[/quote]
Kylläpä on surkeaa talouden- ja elämänhallintasi jos joudut kuusi päivää viikossa tekemään töitä, että saat sen ainoan vapaapäiväsi touhut kustannettua.
Itse olen peruspäivärahalla ja jää vielä joka kuukausi satkupari säästöönkin. Olen ihan tyytyväinen elämääni nyt, enkä hirveästi edes kaipaa työelämään, jossa olin yli 30 vuotta, kunnes minut saneerattiin pihalle. Eli olen siis siinä iässä, että edes toivoa ei ole uudesta vakituisesta täysipäiväisestä työpaikasta. Eläkkeeseen on vielä 10 vuotta aikaa ja se tulee olemaan surkea, mutta en minä sitä murehdi, koska ei se tästä huonone ja tälläkin toimeentulen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:10"]Kyllä mulla riittää rahaa sen verran kun tarvitsenkin, kaikkea on, en edes keksi mitä vielä tarvitsisin. Ylimääräisen sijoitan uusiin vaatteisiin jne. Saan tukia yhteensä 1800€, josta pakollinen maksu on vuokra 715€ ja puhelinlasku 20€. Sähkönkin maksaa sossu ja lapset vaatettaa eksä. Mulle jää yllin kyllin rahaa millä mällätä, käydä reissussa tai shoppailla, mennä ravintolaan syömään tai juomaan. Arkisin viihdyn mainiosti, vien lapset eskariin ja kouluun, sillä aikaa viihdyn netissä, lenkillä, ostoksilla, tänään olen paketoinut joululahjoja.
[/quote]
Itse teen kokopäivätyötä ja mulle ei pakollisten laskujen maksun jälkeen jää noin paljoa käyttörahaa.Tuntuu turhauttavalta painaa niska limassa hommia ja toiset ei tee mitään ja saavat silti hyvin raha.Eikö sulla ole huonoa omatuntoa kun et tee töitä?
Käsittämätöntä kuinka luullaan työttömien mälläävän rahoilla.
Jos saa 1800€/kk, -vuokra jää 1085€/kk, sisältäen kolmen ihmisen kulut. Vaikka lapset vaatettaa ex, ei se tarkoita että vaatetta yms olisi yllinkyllin ja voi loppua päivänä minä hyvänsä, ei elatusta oli mikä sen ole voitu kirjata exän vaatetuspakkoa vaan perustuu hänen järkevyyteensä huolehtia lapsistaan ja vanhemmuudesta.
OT. Yleisesti luuseri-etäisät eivät maksa kuin sen 145€/kk ja sillä pitäisi oikeasti ruokkia, asuttaa ja maksaa muut lapsen kulut. Haluaisin sen laskelman nähdä miten tuolla rahalla ruokkii edes 15v teinipojan.
Tuo 1015€/kk kuulostaa paljolta, mutta siinä täytyy olla lapsilisät, jonka kaikki saavat, n.300€ yksinhuoltaja olla, jolla 2 lasta. Elarit, ehkä toiset 300€. Oikeat tukitulot eivät siten ole kummoiset. Kuinka työssä käyvät aina unohtavat itse saavansa myös lapsilisiä yms tukia, myös asumistukea?
Työttömyys käy kaikista eniten korvien väliin, koska olet hyödytön etkä kelpaa. Ei minulla ainakaan ole kavereita, joiden kanssa hengata päivisin, ovat töissä tai ei ole rahaa. Eikä titteli työtön lisää ihmisen arvostusta missään tilanteessa. Lääkärissäkin suhtaudutaan hyvin arvostellen, kun eihän sun tarvitse edes olla työkuntoinen.
Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut töissä vuoden.
lapsia on syntynyt 3 ja olen hoitanut heidät kotona. Eipä tuossa juurikaan ole arjessa eroa olenko hoitovapaalla, työttömänä vai vanhempainvapaalla. Lapset ovat aina vieneet suuren osan ajasta.
Nyt taas työttömänä ja valitinkin juuri miehelleni että ongelmana on kun meinaa iskeä stressiä kun ei kerkeä tehdä kaikkea tarpeellistakaan...
Hoidan sairastelevaa äitiäni, lapsia, kotityöt jne.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 06:35"]
Ovela kysymys ap! Aina yleensä työttömyyttä koskevissa ketjuissa työttömät kilpaa korostavat kuinka rankkaa työttömyys on. Nyt tässä ketjussa välittyy ihan toinen todellisuus, elämä vaikuttaa aika mukavalta ja leppoisalta...
[/quote]
Mun elämä on ehkä pinnalta leppoisaa, mutta pinnan alla jäytää aivan järjetön ahdistus. Paikkaan sitä jatkuvalla urheilulla. En mä tätä varten hankkinut akateemista tutkintoa, kielitaitoa ja kansainvälistä työkokemusta. Tunnen itseni turhaksi. Miksi en muka kelpaa, vaikka työelämä on luusereita täynnä? Saanko enää koskaan töitä?