Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitini asuu vanhainkodissa, ja olimme siellä sunnuntaina

Vierailija
02.12.2014 |

iltaruokana oli makaroonivelliä ja paahtoleipää (siis ei paahdettuna) jonka päällä oli juustosiivu, lisäksi oli porkkanapala, todella gourmeeta.

Pyysin apua että menisimme ulos pyörätuolilla,auttamaan pukemisessa. Paikalla ollut hoitaja tokaisi ei ehdi, sunnuntaisin me emme ulkoile. Olisin itse vienyt ulos jos olisin hieman saanut apua. Tälläistäkö on vanhusten hoito ....

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää rutisevat omaiset. Kannattaisko käydä useammin katsomassa laitoksissa asuvia vanhuksianne eikä kitistä kun se "vanhus on niin yksinäinen siellä". Ja sen mieluisen leipäpussin voi tuoda vaikka sitten samalla.

Vierailija
2/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä on iltaruokana usein joku velli tai puuro. Päiväruokana on sitten jotain parempaa. Iltapalana on ihan sitä, mitä itse haluavat, kun itse se maksetaan. Ruoka ei kuulu hintaan, vaan se maksaa erikseen ja kunnallinen hoitolaitos on kyseessä. Omaiset saavat kyllä viedä vaikka pizzaa halutessaan. Nuo iltavellit ja puurot tehdään vanhusten omilla rahoilla ostetuista aineksista. Jotkut vanhukset tykkäävät vellistä ja se on helppoa syödä. Ei minun isä pysty mitään pihviä enää syömään, vaikka hänellä onkin tosi hyvä tekohampaat, kun se nieleminen on hankalaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 18:30"]

Eikös sinne vanhainkotiin voisi mennä vaikka kerran kahdessa kuukaudessa ja ulkoiluttaa yhden vanhuksen, rupatella mukavia? Jos menisi isommalla porukalla, niin sitä useampi pääsisi ulos ja saisi mielenvirkeyttä.

Taitaa Suomessa olla vain kiellettyä moinen vapaaehtoistoiminta. Saisikohan edes käydä lukemassa/juttelemassa.

[/quote]

Ei voi, on kielletty. Tämä on mustana valkoisella eräästä palaverista, jossa oli mukana omaisia sekä laitoksen henkilökuntaa. Aiheena oli juuri se, että osastolla oli 7 (seitsemän) henkilökuntaan kuuluvaa samaan aikaan (raportilla osa) ja 12 asukasta eikä yksikään ehtinyt ulkoiluttaa. Yksi ehti vallan hyvin istua vanhuksen vieressä, mutta ei saanut ulkoiluttaa, koska oli vain harjoittelija. Vapaaehtoiset ulkopuoliset eivät siis missään tapauksessa saaneet VASTUUKYSYMYKSEN vuoksi ulkoiluttaa näitä vanhuksia. Ei edes oma lapsenlapsi, kun oli alaikäinen!

[/quote]

On kyllä aikamoista järjen köyhyyttä. Asun USA:ssa ja täällä mm. opiskelijat saavat vapaaehtoistyöstä etua, kun hakevat yliopistpihin. On kamalaa, kun Suomessakin on varmaan ihmisiä joilla olisi paljon annettavaa toisille, aikaa nyt ainakin. Ja on yksinäisiä vanhuksia, joita kukaan ei käy katsomassa. 

Vierailija
4/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:37"]iltaruokana oli makaroonivelliä ja paahtoleipää (siis ei paahdettuna) jonka päällä oli juustosiivu, lisäksi oli porkkanapala, todella gourmeeta.

Pyysin apua että menisimme ulos pyörätuolilla,auttamaan pukemisessa. Paikalla ollut hoitaja tokaisi ei ehdi, sunnuntaisin me emme ulkoile. Olisin itse vienyt ulos jos olisin hieman saanut apua. Tälläistäkö on vanhusten hoito ....
[/quote]

Makaronivelli on varmasti monen vanhuksen herkku nuoruudesta.
Leivänpaahdin on paloturvallisuus riski
Vanhuksen pukeminen ulkovaatteisilleen voi oikeasti viedä aikaa, ja iltapalan & iltatoimien aikaan sitä ei liikaa ole.

Vierailija
5/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:01"]

Kamalia nuo ehdotukset, että.milloin mitäkin motivoitumattomia ihmisiäbpakotettaisiin vanhusten hoitoon. Kamalaa, jos apuriksi joutuu pakolla vaikka pitkäaikaistyöttömiä, mamuja, vankilasta juuri vapautuneita, mielenterveyskuntoutujia. sivareita. Ei vanhustenhoitoon saa pakottaa ketään, kun on se hoito sitten todella huonoa, jos ei yhtään haluaisi tehdä.

[/quote]

No ilmankos se hoito on niin paskaa, kun tahdottomat omaisetkaan eivät viitsi muuta kuin valittaa. 

Vierailija
6/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole niitä omaisia. Olen kyllä sitä mieltä, ettei todellakaan mitään huonosti työllistyvää porukkaa pidä vastentahtoisesti hoitamaan vanhuksia. Ihan yhtä paha, kuin jos ehdotettaisiin, että päiväkoteihin vaan lapsia hoitamaan, jotta saat työkkärirahasi. Taitaisi olla aika huonoa hoitoa.

Vierailija
7/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me isä puetaan aina itse. Puoli tuntiahan se vie, mutta mitä sitten? Tuttua tuo, että valitetaan, mutta mitään ei itse viitsitä tehdä. Tuttua sekin, että isälle ollaan kateellisia (tästä oli toisessakin ketjussa), kuten niille harvoille, joiden luona omaiset käyvät usein ja tuovat tuliaisia ja käyttävät milloin missäkin. Mun aikuisella veljellä on adhd, mutta selviää ihan hyvin isän pukemisesta yksinään silti, vaikka hössääkin aina ihan mahdottomasti. 

Vierailija
8/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kyllä. Pyhinä mennään minimimiehityksellä ja voi olla että tuo hoitaja oli hetken aikaa jopa yksin, eli piti silmällä osastoa. Jos vanhus tai te ette olisi pystyneet itse vanhusta puettamaan (jos vanhus on täysin liikuntäkyvytön) Pukemisessa menee tosi paljon aikaa.

T: Lähihoitaja

Vierailija
9/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä et itse saanu sitä vanhusta puettua?

Vierailija
10/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se valitettavasti menee.
Opiskeluaikana olin yhdessä paikassa 6 viikon harjoittelun.
Tuona aikana sillä osastolla ulkoilutettiin kaksi kertaa kahta vanhusta. Muut eivät sitten päässeet ollenkaan. Ja oli loppukesä/alkusyksy eli hienoa keliä.
Vessaan/vaipanvaihtoon vanhukset pääsivät silloin kun sattui hoitaja ehtimään.
Näin hienoa meillä täällä suomessa on. Jos et päästä lehmiä kesällä ulos päivittäin saat suurinpiirtein linnaa (no ei nyt ihan) mutta vanhukset saavat maata omassa ulosteessaan sisällä aivan kaikessa rauhassa. :(

Vierailija
11/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se juuri on. Vanhuksia ei tosiaan useimmissa paikoissa ulkoiluteta lainkaan, se ja sen vaatima pukeminen ovat omaisten vastuulla jos ulkoilla haluaa. 

Ja se ruoka tosiaan on täysin mautonta ja ankeaa, mikä on sikseen erityisen ikävää, että vanhuksilta usein häviää makuherkkyys ja ruokahalu, ja siksi helposti kuihtuvat liikaa. Heille pitäisi erityisesti olla energia- ja ravinnetiheää, maukasta ruokaa, eikä moisia makaronivellejä.

Vierailija
12/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on, ja TV syytää 5-tuntista Nenäpäivää ja UNICEF Tanssii tähtien kanssa "auta maailman lapsia". Kuka auttaa Suomen vanhuksia? He ovat rakentaneet tätä maata, maksaneet veroja ja ansaitsevat ihmisarvoisen vanhuuden.

Vierailija
13/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös naamakirjassakin pyörinyt se vitsi, että vaihdetaan vangit ja vanhukset päittäin. Näin vanhukset pääsisivät joka päivä suihkuun ja ulos ja heille järjestettäisiin virikkeitä.

Vierailija
14/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä myös omaisten tulisi tehdä enemmän. Sehän on selvää, ettei rahaa ole kunnilla palkata ulkoiluttajia. Jos osastolla on yki tai vaikka kolme hoitajaa, niin jokainen ulkoilutettva vie ainakin yhden ihmisen työpanoksen silloin kokonaan. Tai sitten pitäisi olla ykis hoitaja per hoidettava, ja se on taloudellisesti mahdotonta. 

Vierailija
15/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaisin meilläkin pannaan työajanlyhennykset, jotta säästetään pyhätunneissa. Eli osan aikaa osasto on yksin vuoron vaihdossa ja rinnakkaisen osaston yksi työntekijä vahtii päältä, ettei mitään tapahdu

Vierailija
16/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös voitaisi järjetää auta vanhuksia Suomessa keräys?

p.s ei välttämättä vanhusta voi pukea yksin tai jos jotain nostolaitetta käytössä ei omaiset osaa sitä käyttää

Vierailija
17/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaisin on tosiaan aika vähän hoitajia, meillä 3 per osasto (22 asukasta) ja perushommat hoidetaan, mutta valitettavasti siinä ei tosiaan ehdi mitään ylimääräistä. En tarkoita sinua, mutta välillä vähän ärsyttää kun omatoimisuus katoaa vierailla täysin ja pyydetään passaamaan ihan perus jutuissakin mitä voisi tehdä itsekin.

Vierailija
18/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, lehmien pitää päästä ulos tai muuhun jaloittelutilaan laidunkaudella vähintään kuutenakymmenenä (60) päivänä. Ihmisten ei.

Maija

Vierailija
19/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä myös hoitopaikastakin kiinni. Valitettavasti kunnallisella ja yksityisellä on isojakin eroja. Jos on varaa maksaa tai onnistuu saamaan kaupungilta maksusitoumuksen niin hoidon laatukin paranee.

Jos omaiset laittaisivat enemmän kampoihin (ei hoitajille vaan ylemmälle taholle!) niin ehkä asialle tehtäis jossain vaiheessa jotain.

Vierailija
20/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:53"]Tuollaista se juuri on. Vanhuksia ei tosiaan useimmissa paikoissa ulkoiluteta lainkaan, se ja sen vaatima pukeminen ovat omaisten vastuulla jos ulkoilla haluaa. 

Ja se ruoka tosiaan on täysin mautonta ja ankeaa, mikä on sikseen erityisen ikävää, että vanhuksilta usein häviää makuherkkyys ja ruokahalu, ja siksi helposti kuihtuvat liikaa. Heille pitäisi erityisesti olla energia- ja ravinnetiheää, maukasta ruokaa, eikä moisia makaronivellejä.
[/quote]

Onneksi meidän kaupungissamme asiakkaille saadaan tilattua runsasenergistä ruokaa, joka oikeasti on maukasta. Suurin osa hoitajista käy syömässä samaa ruokaa ja maksavat siitä enkä itse ainakaan pahasta ruoasta maksa. Suurin osa palvelukotimme.vanhuksista tykkää muuten, kun ruokana on vellejä ja puuroja, koska ne pitävät nälkää pisimpään eivätkä monetkaan tykkää syödä iltapalaa enää myöhemmin.

Ulkoilusta tulisi asukkaiden omaisten huolehtia, mutta useimmiten heitä ei kiinnosta. Jos kuitenkin ap jatkossa haluat vanhustasi ulkoiluttaa (mikä on minusta aivan mahtavaa) niin soita vaikka edellisenä päivänä osastolle, osaavat varautua ja pystyy paremmin järjestämään aikaa. Mahdollisesti täysin autettavan ihmisen pukeminen ja pyörätuoliin siirtäminen vie aikaa,muutenhan olisitte itse pystyneetkin auttamaan.