Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitini asuu vanhainkodissa, ja olimme siellä sunnuntaina

Vierailija
02.12.2014 |

iltaruokana oli makaroonivelliä ja paahtoleipää (siis ei paahdettuna) jonka päällä oli juustosiivu, lisäksi oli porkkanapala, todella gourmeeta.

Pyysin apua että menisimme ulos pyörätuolilla,auttamaan pukemisessa. Paikalla ollut hoitaja tokaisi ei ehdi, sunnuntaisin me emme ulkoile. Olisin itse vienyt ulos jos olisin hieman saanut apua. Tälläistäkö on vanhusten hoito ....

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:00"]

Eikös voitaisi järjetää auta vanhuksia Suomessa keräys?

p.s ei välttämättä vanhusta voi pukea yksin tai jos jotain nostolaitetta käytössä ei omaiset osaa sitä käyttää

[/quote]

Ehkäpä sotaveteraanien miljoonat ja keräykset voidaan siirtää yleisesti vanhuksille tässä pikkuhiljaa. (niivvarmaan)

Vierailija
22/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaisin on työntekijät vähissä, koska pyhätyö on 100%. Työt on mitoitettu niin, että juuri ja juuri pärjää. Esim, pesut on meiltä pois. Aamulla lappupesu ja vaatteet päälle, että ehditään aamupuurolle. Sunnuntai on kaikkein rankin työvuoro minusta, koska se tehdään puolta pienemmällä porukalla.

Hoitaja yksityisellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olimme siellä sunnuntaina" eli siis siellä oli muitakin kuin sinä. 2 aikuista pystyy pukemaan vanhukselle ulkovaatteet, ei siinä hoitajaa avuksi tarvita. Ja jos ei ilman nostolaitetta pärjää, miten pystyt lykkimään sitä ulkonakaan?

Vierailija
24/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:02"]

On se kyllä myös hoitopaikastakin kiinni. Valitettavasti kunnallisella ja yksityisellä on isojakin eroja. Jos on varaa maksaa tai onnistuu saamaan kaupungilta maksusitoumuksen niin hoidon laatukin paranee. Jos omaiset laittaisivat enemmän kampoihin (ei hoitajille vaan ylemmälle taholle!) niin ehkä asialle tehtäis jossain vaiheessa jotain.

[/quote]

Niinpä. Jouduin sivusta katselemaan kun isovanhemmat kituivat hiljalleen pois kunnallisessa vanhustentalossa, ja olen päättänyt että omien vanhempieni ei tasan tarvitse. Minä ja 2 veljeäni olemme päättäneet että hoito yksityisessä hyvässä paikassa heille kyllä maksetaan kun sen aika tulee. Meillä on siihen mahdollisuus, mutta kamala ajatus on että ne joilla ei ole varaa, jotuuvat laittamaan vanhuksiaan noihin kusenhajuisiin laitoksiin joissa vanhukset makaa lääkittyinä liikkumattomaksi päivästä toiseen. Ja kuitenkin ihmisarvo on ihan sama vähävaraisen kuin varakkaankin vanhemmalla.

Vierailija
25/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko yksityiset hoivakodit paremia, eikös ne perustu täysin tuloksen tuottamiseen...

Vierailija
26/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:07"]onko yksityiset hoivakodit paremia, eikös ne perustu täysin tuloksen tuottamiseen...
[/quote]

Totta. Omaiseni on yksityisellä, jossa hoitajat eivät puhu ystävällisesti ainakaan omaisten kuullen eikä asukasta auteta vessaan/astialle vaikka tunnistaa hädän. Vaipat vaan. Olen itse samalla alalla, ikävä kyllä eri kaupungissa etten voi edes päivittäin käydä serana..

Vierailija
27/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös seurannut läheisen vanhuksen ruokavaliota vanhainkodissa. Vaaleaa leipää, mehukiisseleitä jne. Läheisellä vanhuksella on tekarit, ja kotioloissakin hän pystyi ruisleipää syömään, joten hän ei tarvitsisi tuollaista höttöruokaa. Halpaa ja epäterveellistä.

Vierailija
28/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:07"]

onko yksityiset hoivakodit paremia, eikös ne perustu täysin tuloksen tuottamiseen...

[/quote]

Osa on, osa ei. Ei voi suoraan sanoa että yksityinen on parempi. Mutta kyllä niissä on oikeasti hyviä ja erittäin ihmisystävällisiäkin. Onhan niilläkin kilpailua, ja jos on maine että paikassa ei ole juuri kunnalliskotia kummemmat olot, ei kohta kukaan maksa siitä että tällaiseen paikkaan vanhuksensa saa.

Vierailija
29/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli koululaisille joku Ylen järjestämä juttu, jossa he kävivät ulkoiluttamassa vanhainkodin asukkaita. Saivat teinit paljon kiitosta. Voisivat useimminki uhrata liikuntatunnin vanhusten auttamiseen. 

Vierailija
30/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on sunnuntaina sama määrä porukkaa töissä kuin arkena, ja kunnallisia ollaan. :) Arki rullaa siis silloinkin normaaliin tapaan. Ja vanhuksille tarjotaan mielestäni hyvää ja monipuolista ruokaa, jota osa hoitajista käy syömässä itse maksaen.

Sen sijaan tiedän yhden yksityisen paikan, jossa ystäväni työskenteli hetken aikaa. Siellä tapahtui räikeitä laiminlyöntejä ja vain tuloksellisuudella oli merkitystä.

Vierailija
31/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa, siis olin isoäitiä katsomassa lapsieni kanssa (olen eronnut) ja lapset alle kouluikäisiä. Isoäiti nostetaan nostolaitteella pyörätuoliin, pahoja kulumia ja kipuja. En uskalla yksin pukea, ja käyttää nostolaitetta. Hoitajien mukaan pystyy istumaan lyhyitä aikoja pyörätuolissa esim. ulkoilun ajan. En usko että auttaisi jos soittaisin etukäteen-tuskin lisäisivät hoitajia sunnintai vuoroon.

Yksityisitä vielä kävimme tutustumassa enne isoäidin pääsyä vahainkotiin muutamaan yksityiseen, ulkoisesti kuva ihana ja tilat. Kuulin että henkilökuntaa vähän, kirjaukset sitätätä, maksavat palkkaa liian vähän henkilökunnalle. Kun kunnan tarkastaja tulee printtaavat seinälle hienon ruokalistan, kaikki mummot on puettu parhaimpiin ja laulu raikaa.... minusta kunnan tulisi tehdä myös ilmoittamatta käyntejä !!!!

Vierailija
32/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn juttu vuodelta 2009, Piikkiössä oli yhdessä vanhainkodissa käytössä ulkoilutusautomaatti

http://yle.fi/uutiset/automaatti_ulkoiluttaa_vanhuksia_piikkiossa/5279691

Vierailija
33/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hoitajia sinne lisäisi, mutta vuorossa olevien hoitajien olisi hyvä tietää ajoissa. Meillä ainakin siinä kohtaa olisi ihan järjestelykysymys. Muuten on hankala ottaa kantaa kuin todeta, että hoitajia on hirveän vähän.

Joku kommentoi, että miksi ei ruisleipää, vaikka vanhus pystyi kotonakin syödä. Ei ole varaa ostaa pussia ruisleipää, jos 1-2 vanhusta pystyy sitä syödä. Meillä tehdään kysely, kun uusi asukas muuttaa, että kumpaa leipää mieluummin. Noin 10 leipää syövää asukasta ja yksi söisi mieluiten tummaa. Leipäpaketti ehtisi homehtua ennen kuin olisi tyhjä.

Vierailija
34/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yksityisessä hoitokodissa. Ulospäin annetaan hyvä kuva ja sitä varjellaan kovasti, mutta todellisuudessa hoitajat ovat väsyneitä työtaakan alla. Lisäksi palkkaus & työsuhdeedut ovat selvästi huonommat kuin kunnallisella puolella. Harva neuvottelee palkkaansa paremmaksi ja viihtyy pitkään yksityisen palveluksessa. Tekopyhää pönkittämistä yritysjohdon puolelta.

Kaikkea ei ehditä tekemään ja jopa perushoitokin on hutiloimista kiireen keskellä. Turha edes haaveilla ulkoilun tai järjestetyn viriketoiminnan pitämisestä. Mitä hoitajana voit? Tahtoisit tehdä työsi kunnolla, mutta et yksinkertaisesti ehdi. Lisäksi omat paikat menee rikki ja jatkuva stressi haittaa. Olen kyllä vaihtamassa työpaikkaa ja kouluttautumassa lisää. Vain hullu noita töitä tekee työn rankkuuteen nähden surkealla palkalla!!

Pitäkää omaisistanne itse huolta tai käykää ulkoiluttamassa. Turha sitä on hoitajille vastuuta siirtää tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ja henkilökunnan mitoituksessa. Rutista voi, mutta päättäjillä kaikki on käsissään - ei hoitajilla.

Vierailija
35/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:41"]ap jatkaa, siis olin isoäitiä katsomassa lapsieni kanssa (olen eronnut) ja lapset alle kouluikäisiä. Isoäiti nostetaan nostolaitteella pyörätuoliin, pahoja kulumia ja kipuja. En uskalla yksin pukea, ja käyttää nostolaitetta. Hoitajien mukaan pystyy istumaan lyhyitä aikoja pyörätuolissa esim. ulkoilun ajan. En usko että auttaisi jos soittaisin etukäteen-tuskin lisäisivät hoitajia sunnintai vuoroon.

Yksityisitä vielä kävimme tutustumassa enne isoäidin pääsyä vahainkotiin muutamaan yksityiseen, ulkoisesti kuva ihana ja tilat. Kuulin että henkilökuntaa vähän, kirjaukset sitätätä, maksavat palkkaa liian vähän henkilökunnalle. Kun kunnan tarkastaja tulee printtaavat seinälle hienon ruokalistan, kaikki mummot on puettu parhaimpiin ja laulu raikaa.... minusta kunnan tulisi tehdä myös ilmoittamatta käyntejä !!!!
[/quote]

mm.. Valitettavasti ei vuoroihin lisäillä porukkaa

Vierailija
36/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen soitto auttaisi siinä, että hoitaja pukiessaan varautuisi siihen, että pukee enemmän vaatetta, ennen kuin nostetaan pyörtuoliin. Ap.n ei olisi enää tarvinnut lisätä kuin takki, hanskat, lakki ja kengät tai ulkoiluviitta.

Ei hoitajat halua kiusalla näitä tehdä, mutta omaisten kanssa voi sopia hyvin, mitä he suunnittelevat ja näin organisoida homman, että se onnistuu

Vaalea leipä johtuu meillä ainakin siitä, että ne kaikki tekohampaiset ei selviä siitä ruisleivästä välttämättä ja kun on muutaman kerran kaivettu kurkusta ulos leipämössö, siirryttään vaaleaan. Jokaisen hoitajan painajainen on vanhus, joka vetää ruisleivän palan kurkkuun ja meinaa tukehtua. Siksi mieluummin antaa sen vaalean ihan turvallisuussyistä.

Vierailija
37/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt vanhustenkodissa ja sen perusteella todellakin toivon ettei omat vanhempani joudu koskaan semmoiseen paikkaan. Viikonloppuisin on aamuvuorossa 2 hoitajaa (16 asukasta) ja päivittäin iltavuorossa 2 hoitajaa. Yövuorossa on 2 hoitajaa 4 eri osastolle eli 64 asukkaalle. Siitäpä voi miettiä miten käy muiden jos yhdelle sattuu jotain joka vaatii hetkenkin enemmän aikaa.

Vierailija
38/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätkää kansalaisaloite, että vanhuksista pidettäisiin paremmin huolta laitoksissa. Muuten ei tapahdu mitään.

Ne eivät palkkaa yhtään hoitajaa lisää jos ei ole pakko. Ja jos ei ole työntekijöitä, vanhusten hoito on vain hengissä pitämistä nippa nappa.

Vierailija
39/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEi ap! Mukavaa, että käytte koko porukalla isoäiti katsomassa. Huonosti liikkuvan pukeminen voi olla tosi hankalaa, voisiko sitä helpottaa hankkimalla helpommat vaatteet?
.
Esim paksu poncho, sen kun laittaa pään yli ja alaosaksi pari huopaa pakettiin sekä isot kuomat tms ? Jos vanhus ei liikuttele itseään tuolissa, huopaviritykset pysyy ulkoilun ajan. Jos et saa laitettua fyllinkejä vartalon taakse, niin peffa ja selkä pidemmän päälle jäähtyä pakkasella, mutta tuskin kylmällä olette kauaa ulkona.

Meidän isoisä on niin kylmän arka, että ulkoilut on suosiolla jätetty, koska ei niistä nsuti. Vain kesäkuumalla hän viihtyy hetkeäkään ulkona.

Vierailija
40/112 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa, jos vain mahdollista kannattaa käydä arkena 13-15 välillä jos siis tarvitsee johonkin hoitajien apua koska vuoronvaihteessa on usein eniten hoitajia. Tosin sillonkin pitää keretä pitämään aamuhoitajien ruokatauko, kirjaukset raportointi, lääkkeen jakoa, päiväkahvit ja vessa yms apuja asukkaille.
Viikonloppuisin aamulaiset lähtee samantien kun iltavuorolaiset tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän