Isoäitini asuu vanhainkodissa, ja olimme siellä sunnuntaina
iltaruokana oli makaroonivelliä ja paahtoleipää (siis ei paahdettuna) jonka päällä oli juustosiivu, lisäksi oli porkkanapala, todella gourmeeta.
Pyysin apua että menisimme ulos pyörätuolilla,auttamaan pukemisessa. Paikalla ollut hoitaja tokaisi ei ehdi, sunnuntaisin me emme ulkoile. Olisin itse vienyt ulos jos olisin hieman saanut apua. Tälläistäkö on vanhusten hoito ....
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:13"]
Isällä on iltaruokana usein joku velli tai puuro. Päiväruokana on sitten jotain parempaa. Iltapalana on ihan sitä, mitä itse haluavat, kun itse se maksetaan. Ruoka ei kuulu hintaan, vaan se maksaa erikseen ja kunnallinen hoitolaitos on kyseessä. Omaiset saavat kyllä viedä vaikka pizzaa halutessaan. Nuo iltavellit ja puurot tehdään vanhusten omilla rahoilla ostetuista aineksista. Jotkut vanhukset tykkäävät vellistä ja se on helppoa syödä. Ei minun isä pysty mitään pihviä enää syömään, vaikka hänellä onkin tosi hyvä tekohampaat, kun se nieleminen on hankalaa.
[/quote]
Äitini asuu kotona ja keittää makaroonivellin melkein joka ilta itselleen. Helppo syödä, kun on kummatkin hampaat tekohampaita, lisäksi on pula-ajan lasten herkkuruokaa. Sanoo, ettei tykkää nykyajan ruoista ollenkaan
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:09"]
Ei ne hoitajia sinne lisäisi, mutta vuorossa olevien hoitajien olisi hyvä tietää ajoissa. Meillä ainakin siinä kohtaa olisi ihan järjestelykysymys. Muuten on hankala ottaa kantaa kuin todeta, että hoitajia on hirveän vähän. Joku kommentoi, että miksi ei ruisleipää, vaikka vanhus pystyi kotonakin syödä. Ei ole varaa ostaa pussia ruisleipää, jos 1-2 vanhusta pystyy sitä syödä. Meillä tehdään kysely, kun uusi asukas muuttaa, että kumpaa leipää mieluummin. Noin 10 leipää syövää asukasta ja yksi söisi mieluiten tummaa. Leipäpaketti ehtisi homehtua ennen kuin olisi tyhjä.
[/quote]
Teillä ei ole siellä pakastinta? Minä ostan kerralla 6 pussia ruispaloja ja pakastan ne kaikki. Sieltä leipä kerrallaan sulatetaan tai otetaan puolikas pussista sulamaan. Aina tuoretta leipää.
Uskomattomin selitys jonka olen kuullut. Uusavuttomuutta työpaikalla ihan parhaimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:36"]
Ei ne hoitajia sinne lisäisi, mutta vuorossa olevien hoitajien olisi hyvä tietää ajoissa. Meillä ainakin siinä kohtaa olisi ihan järjestelykysymys. Muuten on hankala ottaa kantaa kuin todeta, että hoitajia on hirveän vähän. Joku kommentoi, että miksi ei ruisleipää, vaikka vanhus pystyi kotonakin syödä. Ei ole varaa ostaa pussia ruisleipää, jos 1-2 vanhusta pystyy sitä syödä. Meillä tehdään kysely, kun uusi asukas muuttaa, että kumpaa leipää mieluummin. Noin 10 leipää syövää asukasta ja yksi söisi mieluiten tummaa. Leipäpaketti ehtisi homehtua ennen kuin olisi tyhjä.
[/quote]
Teillä ei ole siellä pakastinta? Minä ostan kerralla 6 pussia ruispaloja ja pakastan ne kaikki. Sieltä leipä kerrallaan sulatetaan tai otetaan puolikas pussista sulamaan. Aina tuoretta leipää.
Uskomattomin selitys jonka olen kuullut. Uusavuttomuutta työpaikalla ihan parhaimmillaan.
[/quote]
Siis täsmälleen myös minun ajatukseni lukiessani ylintä kommenttia!
Minä olen myös vähän epäileväinen yksityisten suhteen. Työpaikkani sijaitsee yksit. hoivakodin vieressä. Ulkoiset puitteet ovat hienot. Useita kertoja olen kuitenkin sivusta seurannut kun kodin asukas odottaa taksia työntekijän kanssa talvipakkasella. Pyörätuolissa istuvalla vanhuksella on päällä vain sisävaatteet, ei päähinettä, käsineitä, takkia, ei edes vilttiä tuulelta ja pakkaselta suojaamassa. Odottelua jopa 15 min.
Joskus menin myös yllättäin viemään meille vahingossa tullutta postia ja kyllä hoitaja kohteli iäkästä mummua todi tylysti. Nolostui kun huomasi minut.
Isotätini vietti viime vuotensa myös vuodeosastolla. Kävin katsomassa häntä aina kun vaan oli mahdollista. Kesäkeleillä istuskelimme usein pitkään parvekkeella, jonne hän ei yksin pyörätuolilla päässyt kynnyksen ja heikkojen käsivoimien takia. Iltapäiväruoka oli usein aika kevyttä, puuroa tai velliä ja voileipää. Toisaalta kun monet vanhukset eivät pääse paljon liikkeelle, niin ei kulu energiaakaan, joten ei ole kovin nälkäkään. Kysyin tädiltä monesti, onko ruoka hyvää. Sinän sä, on hyvistä tarpeista tehty, mutta jos lisättäisiin voita, kermaa, suolaa ja / tai sokeria, niin olisi paljon parempaa. Olen monesti ihmetellyt, miksi vanhuksille ei anneta noita mainittuja aineita. Eivät ne enää heidän ikäänsä vaikuta, paitsi että riittävä hyvän rasvan saanti voi piristää.
Te kirjoittajat toivotte jotain projektia vanhusten hyväksi. Ettekö seuraa aikaanne, hyvät av-mammat? Ylellä tulee sunnuntaisin kuuden uutisten jälkeen Lupa välittää, jossa kerrotaan, mitä kaikkea voi tehdä vanhusten iloksi. Rahaa ohjelmassa ei tosin kerätä. Mutta siinä ollaan kuitenkin oikealla tiellä. Moni vanhus asuu yksin. Hän ei ehkä tapaa juuri ketään päivän aikana. Kotipalvelun ihmisilläkin on niin kiire, etteivät he ehdi edes istahtaa hetkeksi juttelemaan. Sukulaisia saattaa olla, mutta nämä eivät juurikaan nokkaansa näytä. Posti tuo ehkä joulu- ja äitienpäiväkortin. Eikö kannattaisi käydä? Eikö ole perintöjä tulossa?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:44"]
Valitettavasti on myös vanhustenhoitopaikkoja, joissa henkilöstö piiloutuu kiireen taakse. Usein arkisin vuorojen vaihtuessa on 1-2h päällekkäistä työaikaa, jolloin olisi aikaa viedä vanhuksia ulos, jos tahtoa olisi. Samoin yhteisissä tiloissa käy joskus esiintyjiä ja on hoitajista kiinni, ketkä vievät vanhuksia katselemaan ohjelmaa. Osa istuu mieluummin nauramassa ja juoruamassa ja panettelemassa muuta henkilökuntaa. Mitä kauemmin samat naamat ovat työssä olleet, sitä vähemmän vanhusten virkistystoiminta kiinnostaa. Olen kiertävässä työssä ja huomanut nuo asiat. Jos joku hoitaja on innokas ja panostaa vanhuksiin, on muun henkilökunnan mielestä rikkuri.
Ihaniakin hoitopaikkoja on ja jostain syystä niissä vanhukset ovat onnellisia ja henkilökunta ystävällistä. Aikaakin ulkoiulutukseen on, sillä juuri tuo vuorojen vaihde on sovittu ulkoilu-ja virkistyskäyttöön.
[/quote]
Näinhän se tahtoo olla. Jos olet hankkimassa hoitopaikkaa vanhukselle, kannattaa kysellä myös harkitsemasi hoitopaikan asukkaiden omaisilta mitä tykkäävät paikasta. Meillä ainakin käy niin paljon omaisia että tietävät tasan tarkkaan millaista toiminta meillä on. Kaikkiahan ei voi aina miellyttää, mutta kun useammalta kyselee, niin kyllä siinä jonkinlaisen kuvan saa. Hoitopaikoissa on todella eroja. Yleensä ne hyvät paikat eivät vaan saa julkisuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:56"]
Tätä se on, ja TV syytää 5-tuntista Nenäpäivää ja UNICEF Tanssii tähtien kanssa "auta maailman lapsia". Kuka auttaa Suomen vanhuksia? He ovat rakentaneet tätä maata, maksaneet veroja ja ansaitsevat ihmisarvoisen vanhuuden.
[/quote]
MItäpä jos SÄ auttaisit? Sen sijaan, että rutiset netissä, niin järjestä tempaus, jolla kerätään varoja vanhusten hoitoon, kun omaiset eivät itse jaksa/viitti/ehdi/kykene. Kyllä se on omaisten omaa saamattomuutta, kun vanhustenhuolto on tuossa jamassa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:36"]
[/quote]
[/quote]
Siis täsmälleen myös minun ajatukseni lukiessani ylintä kommenttia!
[/quote]
Ihan tosissaanko te kuvittelette, että henkilökunta saa tilailla mitä vaan pakastimeen? Jos tummaa leipää syö yksi ihminen, niin sitä ei kaupungilta saa. Omainen voisi toki tuoda paketin, mutta tuskin teitä kiinnostaa kuin kitistä. Esim. Limpparinkin tilaaminen kielletty, vaikka yllättävän moni joisi sitä ruokailujen välillä.
Niin paljon kuin vanhempiani kaipaankin, olen onnellinen, että heistä kumpikaan ei joutunut tuohon jamaan. Appiukko täytti viime viikolla 90 vuotta ja hän on edelleen todella hyväkuntoinen (mies soitti onnittelusoiton eikä appi kerinnyt puhumaan, koska oli tansseissa :D), mutta koskaan ei tiedä, miten kauan tuo asiantila kestää ja mitä sitten tapahtuu. Mutta omat vanhempani ovat jo kiusaamisen tuolla puolen, ei tarvitse heidään takiaan vuodattaa kuin vain ikävöimisen kyyneleitä.
Omaishoito on ratkaisu; tulevaisuudessa ihmiset joutuvat ottamaan iäkkäät vanhempansa omiin koteihinsa hoitoon, koska nämä eivät enää kodeissaan pysty asumaan, perinteisiä vanhainkoteja ei enää ole eikä uusiin palvelumuotoihin palkata tarpeeksi henkilökuntaa, koska se on olevinaan liian kallista. Omaishoitajiksi päättäjät kiristävät vanhusten omaisia. Tottukaa ajatukseen jo nyt, sillä tuo asia on lähempänä kuin nyt luulettekaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:36"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:09"] Ei ne hoitajia sinne lisäisi, mutta vuorossa olevien hoitajien olisi hyvä tietää ajoissa. Meillä ainakin siinä kohtaa olisi ihan järjestelykysymys. Muuten on hankala ottaa kantaa kuin todeta, että hoitajia on hirveän vähän. Joku kommentoi, että miksi ei ruisleipää, vaikka vanhus pystyi kotonakin syödä. Ei ole varaa ostaa pussia ruisleipää, jos 1-2 vanhusta pystyy sitä syödä. Meillä tehdään kysely, kun uusi asukas muuttaa, että kumpaa leipää mieluummin. Noin 10 leipää syövää asukasta ja yksi söisi mieluiten tummaa. Leipäpaketti ehtisi homehtua ennen kuin olisi tyhjä. [/quote] Teillä ei ole siellä pakastinta? Minä ostan kerralla 6 pussia ruispaloja ja pakastan ne kaikki. Sieltä leipä kerrallaan sulatetaan tai otetaan puolikas pussista sulamaan. Aina tuoretta leipää. Uskomattomin selitys jonka olen kuullut. Uusavuttomuutta työpaikalla ihan parhaimmillaan. [/quote] Siis täsmälleen myös minun ajatukseni lukiessani ylintä kommenttia! [/quote] Ihan tosissaanko te kuvittelette, että henkilökunta saa tilailla mitä vaan pakastimeen? Jos tummaa leipää syö yksi ihminen, niin sitä ei kaupungilta saa. Omainen voisi toki tuoda paketin, mutta tuskin teitä kiinnostaa kuin kitistä. Esim. Limpparinkin tilaaminen kielletty, vaikka yllättävän moni joisi sitä ruokailujen välillä.
[/quote]
ööö, kai te sitä leipää noin yleensä jotenkin tilaatte? Ei, en tosiaan tiedä miten systeemit menee, mutta jotenkin kuvittelisi, että kaupungille olisi ihan yksi lysti tilaako kymmenen pakettia vaaleaa leipää vai yhdeksän pakettia vaaleaa ja yhden tumman. Ja pistää sen tumman pakastimeen ja seuraavat kaksi viikkoa tilaakin vain sen kymmenen pakettia vaaleaa ja ottaa sille yhdelle papalle pakstimesta palasen tummaa leipää. Lopputulos ja kustannus on ihan sama. Ihan varmasti kaupungin keskuskeittiöltä tai mistä lie menee myös tummaa leipää jonnekin mualle, vaikka päiväkoteihin, eli sitä kyllä on. Ei OIKEASTI voi olla noin vaikeaa! Miten suomalaisista on tullut tällaisista möllöjä? Mitään ei osata tai viitsiä kysyä ja selvittää. Tarttua puhelimeen: "Hei, meillä on täällä yksi Erkki, 91 v joka tykkäisi syödä ruisleipää. Voisinko minä laitaa tän meidän tilauksen nyt tälleen ja saataisiin Erkille sitä leipää?
Vähän eri asiaverrata johonkin ekstroihin, kuten vaikka limsoihin. Joutuuko kala-allerginen Tyynekin syömään kalaa, kun ei me nyt kaupungilla vaan voida alkaa tilailla jotain. Ei se Erkin leivän vaihtaminen tummaan ole mikään lisätilaus vaan tuotteen vaihtaminen toiseen.
Välillä tuntuu kyllä, että jotenkin se heikoin aines valikoituu näihin hommiin. Omilla aivoilla ei voi ajatella vaan kaikki pitää olla ohjeistettu: Ota sämpylä ja levitä sille puoli teelusikallista margariinia. Apua, mitä mä nyt teen, kun ei ookaan sämpylää van ruispala?????
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:16"]Niin paljon kuin vanhempiani kaipaankin, olen onnellinen, että heistä kumpikaan ei joutunut tuohon jamaan. Appiukko täytti viime viikolla 90 vuotta ja hän on edelleen todella hyväkuntoinen (mies soitti onnittelusoiton eikä appi kerinnyt puhumaan, koska oli tansseissa :D), mutta koskaan ei tiedä, miten kauan tuo asiantila kestää ja mitä sitten tapahtuu. Mutta omat vanhempani ovat jo kiusaamisen tuolla puolen, ei tarvitse heidään takiaan vuodattaa kuin vain ikävöimisen kyyneleitä.
Omaishoito on ratkaisu; tulevaisuudessa ihmiset joutuvat ottamaan iäkkäät vanhempansa omiin koteihinsa hoitoon, koska nämä eivät enää kodeissaan pysty asumaan, perinteisiä vanhainkoteja ei enää ole eikä uusiin palvelumuotoihin palkata tarpeeksi henkilökuntaa, koska se on olevinaan liian kallista. Omaishoitajiksi päättäjät kiristävät vanhusten omaisia. Tottukaa ajatukseen jo nyt, sillä tuo asia on lähempänä kuin nyt luulettekaan.
[/quote]Suomessa on todella vähän laitoshoitoa. Vanhukset on jo heitteillä kodeissaan.