Mä en tajuu, miks jotkut väen vängällä kutovat sukkia!?
Seitsemän veljestä sukkalanka kuluu sukissa puhuki puolessa vuodessa!
Kaupasta ostettu villasukka kestää ainakin pari vuotta - ja on triplasti halvempi!
En kyllä ikinä nosta hattua sukankutojille, kamalaa rahanimijäporukkaa.
Kuvittelevat osaavansa tehdä kätösillään jotakin ainutlaatuista - mutta mikä tahansa yksinkertainen neulomakone tekee samaa ja parempaa, nopeammin ja halvemmalla.
En ostaisi ikinä villasukkia torilta tai myyjäisistä - vanhanaikaista haputusta.
Kommentit (58)
Kaupasta ostetut villasukat ei ole niin lämpimiä kuin itsetehdyt. Ovat usein sen verran ohuita. Sopivat kuitenkin varmaan sen takia hyvin kenkiin, mutta kotisukista tykkään paksumpina/lämpimämpinä.
Kädentaidot on hyviä olemassa ja kutominen on mukavaa! Itse ainakin arvostan itsetehtyä erityisesti lahjaksi saatuna. Tekijä nähnyt vaivaa toisen eteen.
Regiasta tykkään neuloa, mutta saa nähdä miten kestävät käytössä. Teetee pallaksesta teen parhaillaan pojalle sukkia, veljelle tein vuosi sitten ja vielä ovat kuulemma hyvät. Kalliitahan nämä langat on ja löytyy vain alan liikkeistä, mutta harrastus on harrastus. Sama kun mieheni harrastaa perhokalastusta, kyllä ne lohet saisi huomattavan paljon halvemmalla kaupasta. Kilohintaa ei uskalla edes harkita laskea.
Täällä Pohjanmaalla sukat tikutaan eikä kudota.
Kaupan villasukat on tehty keinokuidusta tai sekoitelangoista. Ei läheskään yhtä lämpimiä kun villaiset.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:51"]Täällä Pohjanmaalla sukat tikutaan eikä kudota.
[/quote] Minäkin Pohjanmaalta ja kyllä minä vaan kudon. :)
[/quote]
Etelä-pohojammaalta tikutaan. Tiiä sit miten muualla. :) "Tikkuan villasukat"
[/quote]
mä oon Etelä-Pohjanmaalta ja en ole koskaan kuullut tikkuamisesta. Ihan kutomisesta vain puhutaan, paitsi opettajat marmattivat aina kun puhun kutomisesta enkä neulomisesta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:51"]Täällä Pohjanmaalla sukat tikutaan eikä kudota.
[/quote]
Etelä-pohojammaalta tikutaan. Tiiä sit miten muualla. :) "Tikkuan villasukat"
[/quote]
mä oon Etelä-Pohjanmaalta ja en ole koskaan kuullut tikkuamisesta. Ihan kutomisesta vain puhutaan, paitsi opettajat marmattivat aina kun puhun kutomisesta enkä neulomisesta.
[/quote]
Eikä, ihan mummolta oon oppinu tuon sanan ja se on mut opettanutkin tikkuamaan. Lapualta on kotoisin.Luulin että kaikki käyttävät sitä sanaa. Millä te tikkuatte? Meillä niitä "kepukoita" sanotaan tikkuvartaiksi. :) Näin meillä kotonakin.
Villasukat lämmittävät, ajankuluksikin neulon. Molempia on - itse tehtyjä ja tehdasvalmisteisia.
Muistakaa myös säärystimet.
Pakkasessa seisominen vahvistaa käsityksiä villan tarpeellisuudesta.
Eikös se ole joku sanonta, että sukkapuikot heiluu kun peitto ei. Siksi varmaan näissä käsityöketjuissa on aina niin kireä tunnelma.
Ei kai kukaan enää tee sukkia 7veljeksestä? Se on niin huonoa lankaa, että vaikka on halpaakin, en ota enää edes ilmaiseksi. Tilaan suoraan kehräämöstä villasukkalankaa, jossa on muistaakseni 15% nailonia.
Minä kyllä kudon sukkia niin kuin ovat kutoneen äitini, mummoni ja muutkin tämän seudun sukankutojat iät ja ajat. Ei se minun vikani ole, jos joku on vääntänyt sen kirjakieleen johonkin muuhun muotoon.
Ja meillä pesii edelleen sotkia pöntöissä, vaikka niitä nimitetään kirjoissa telkiksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:34"]
Onko pimpilliset ainoita kutojia?
[/quote]
Eivät. Myös jotkut munakkaat kutovat / neulovat.
Musta kutominen on kivaa ja saa sellaisia sukkia kuin tarvii. Seiskaveikkakin on musta ihan hyvää lankaa, ei kutita ja hyvin on kestänyt :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:51"]Täällä Pohjanmaalla sukat tikutaan eikä kudota.
Mä en tajuu mitä se ketään liikuttaa, jos joku tykkää neuloa villasukkia. En myöskään tajua miksi jokaisessa villasukkakeskustelussa täytyt vääntää siitä neulotaanko, kudotaanko vai tikutaanko. Aivan se ja sama, kyse on kuitenkin samasta asiasta ja kaikki ymmärtävät kyllä mistä puhutaan. Murre-eroista on ihan hullua vääntää.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:07"]
Ja kun ne laittaa pyykkiin, niin koko koneellinen vaatteita haisee villalle.
[/quote]
Ei haise, jos neulot Seiskaveikasta. Evätkä muutkaan langat haise lanoliinille. Nykyiset langat on niin pitkälle jalostettuja, ettei villan luonollista lanoliinia ole juurikaan niissä jäljellä, mikä on sinänsä harmi.
Ja kuka käskee sinua laittamaan villavaatteet muiden vaatteiden sekaan. Minä ainakin pesen neuleet erikseen villaohjelmalla.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:07"]Ja kun ne laittaa pyykkiin, niin koko koneellinen vaatteita haisee villalle.
[/quote]
Villaiset vaatteet pestään villaohjelmalla villanpesuaineella. Ei suinkaan muun pyykin seassa.
17 v ja oon neulonut, tai miten kukakin haluaa asian ilmaista, jo parisen vuotta koska satuin kokeilemaan ja ihastumaan. Eikai sitä kukaan väkipakolla tekisikään, jossei kiinnosta niin osta kaupasta, miten kukakin tahtoo
Itsetehdy sukat on aivan ihania, mutta täytyy myöntää, että itse en viitsi tehdä kun kaupasta tosiaan saa halvemmalla.