Mä en tajuu, miks jotkut väen vängällä kutovat sukkia!?
Seitsemän veljestä sukkalanka kuluu sukissa puhuki puolessa vuodessa!
Kaupasta ostettu villasukka kestää ainakin pari vuotta - ja on triplasti halvempi!
En kyllä ikinä nosta hattua sukankutojille, kamalaa rahanimijäporukkaa.
Kuvittelevat osaavansa tehdä kätösillään jotakin ainutlaatuista - mutta mikä tahansa yksinkertainen neulomakone tekee samaa ja parempaa, nopeammin ja halvemmalla.
En ostaisi ikinä villasukkia torilta tai myyjäisistä - vanhanaikaista haputusta.
Kommentit (58)
Niin sana "neule" ei tietenkään viittaa mitenkään siihen, että oikea termi on neuloa??
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:34"]
Onko pimpilliset ainoita kutojia?
[/quote]
Eivät. Myös jotkut munakkaat kutovat / neulovat.
[/quote]
Joissain maissa se on menneinä aikoina ollut nimenomaan miesten hommaa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:03"]
Niin sana "neule" ei tietenkään viittaa mitenkään siihen, että oikea termi on neuloa??
[/quote]
Toisaalta on myös sana "kudin", esimerkiksi "hänellä oli sylissään sukankudin".
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 19:53"]AP:llä lienee traumoja kouluajalta, kun kantapää ei onnistunutkaan, vaikka oli kympin tyttö. Nyt sitten pitää edelleen purkaa frustraatiotaan tänne.
Katselin juuri tänään kaupassa ihan hauskan näköisiä "villasukkia": 45 % akryylivillaa (mitä se on?), 45 % akryyliä ja 10% muita kuituja. Kyllä varmasti lämmittää!
Neulokaa, kutokaa tai tikutkaa, ihan sama. Mutta kai te tiedätte, että käsityöt ehkäisevät dementiaa ja pitävät aivot vireinä, jopa kehittävät niitä vielä vanhemmallakin iällä. On surullista, jos ap:n kaltaisia on paljonkin. Hieno käsityöperinne katkeaa meihin mummoihin. Nuoret eivät osaa arvostaa omin käsin tehtyä.
[/quote]
Äläpäs nyt yleistä. Neulojien joukossa on vaikka kuinka paljon nuorta porukkaa. Itsekin neulon ihan jatkuvasti ja ikää 27. Lasken itseni kuitenkin nuoreksi, vaikka tällainen "mummoharrastus" onkin minut ihan täysin vienyt mukanaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:03"]
[/quote]
Kutoa, kudin. Neule on muutenkin uudissana. Kudottua paitaa on kutsuttu ihan villapaidaksi. Mun mielestä mä neulon silloin kun ompelen ompelukoneella.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:36"]
Ei kai kukaan enää tee sukkia 7veljeksestä? Se on niin huonoa lankaa, että vaikka on halpaakin, en ota enää edes ilmaiseksi.
[/quote]
Täh? Meillä 7 Veljeksestä tehdyt sukat säilyvät hyvinä vuosikausia. Lisäksi ne kestävät konepesua loistavasti. Miksi käyttäisin jotain huonompaa lankaa?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:05"]
Sukkia neulotaan, ei kudota. Mattoja kudotaan.
[/quote]
Tampereella puikoilla kudotaan. Neulominen tapahtuu ompelukoneella. Turha kinata. Suomenkieli on vaikeaa noitten murresanojen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:10"]
Kudottua paitaa on kutsuttu ihan villapaidaksi. Mun mielestä mä neulon silloin kun ompelen ompelukoneella.
[/quote]
Tikkuri se on, siis se villapaita. Onko kenellekään tuttu käsite ku(d)elmatikut? Tikkuja ne ovat, joilla kudotaan, tai sitten oikeat kangaspuut. Meillä neulotaan vain neulalla, ompelukoneella ommellaan. Onhan noita neulekoneitakin, ne on sitten neuleita.
Joskus pienenä sain joka joulu joululahjaksi itse kudotut villasukat, jotka mamma tai mummo oli kipeillä käsillään neulonut. En arvostanut pätkääkään. Niin suvun vanhoista rouvista jätti aika eikä villasukkapaketteja enää tullut. Ei ollut kuin karvasukkia kaupasta. Viime jouluna sain kälyn kutomat ihanan pitkät villasukat. Meinasi itku tulla. Koko talvi tuli hiippailtua vanhassa puutalossamme kälyn sukat jalassa.paras lahja ikinä:)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 19:53"]
AP:llä lienee traumoja kouluajalta, kun kantapää ei onnistunutkaan, vaikka oli kympin tyttö. Nyt sitten pitää edelleen purkaa frustraatiotaan tänne.
Katselin juuri tänään kaupassa ihan hauskan näköisiä "villasukkia": 45 % akryylivillaa (mitä se on?), 45 % akryyliä ja 10% muita kuituja. Kyllä varmasti lämmittää!
Neulokaa, kutokaa tai tikutkaa, ihan sama. Mutta kai te tiedätte, että käsityöt ehkäisevät dementiaa ja pitävät aivot vireinä, jopa kehittävät niitä vielä vanhemmallakin iällä. On surullista, jos ap:n kaltaisia on paljonkin. Hieno käsityöperinne katkeaa meihin mummoihin. Nuoret eivät osaa arvostaa omin käsin tehtyä.
[/quote]
Näinpä se luultavasti on ja varmaan nuo traumat nousseet pintaan nyt, koska neulomisesta ja käsitöistä on tullut nykyään ihan trendikästä ja nuoretkin tekee sitä. Mutta ap ei edelleenkään osaa :D:D:D
Asun lapissa ja kudon sukkia. Neulalla neulon.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:50"]Seitsemän veljestä sukkalanka kuluu sukissa puhuki puolessa vuodessa!
Kaupasta ostettu villasukka kestää ainakin pari vuotta - ja on triplasti halvempi!
En kyllä ikinä nosta hattua sukankutojille, kamalaa rahanimijäporukkaa.
Kuvittelevat osaavansa tehdä kätösillään jotakin ainutlaatuista - mutta mikä tahansa yksinkertainen neulomakone tekee samaa ja parempaa, nopeammin ja halvemmalla.
En ostaisi ikinä villasukkia torilta tai myyjäisistä - vanhanaikaista haputusta.
[/quote] miinuspeukuista voi päätellä ehkä jotain.
Seitsemän veljestä ei ole villalanka, vaan surkea nyppyyntyvä sekoite!!
Niiin miksi kutoa villasukkia?
Ehkä rakkaudesta ja ystävyydestä, tai muuten vaan.
Huolella kudottu villasukkat on sellainen ylellisyystuote, johon vain harvoilla olisi varaa jos niitää ei saisi lahjaksi.
Yhteen aikaan äidin kutomat villasukat olivat jo melkein kaikki kuluneet niin puhki, että niitä ei kannattanut edes parsia ja toisaalta kaupoista ei todellakaan löytynyt kunnon villasukkia. Olin jo hätää kärsimässä, ja ajattelin, että mitähän minä nyt laitan jalkoihin ennen kuin vedän saappaat jalkaan.
Kerroin tästä lähipiirilleni, ja kas. Jouluna sain monta pehmeää pakettia: ihanan lämpimiä sopivan napakoilla kantapäillä olevia villasukkia. Tekijöitä oli useita, enkä edes voinut ymmärtää, että joku välittää minusta niin paljon, että on valmis kuluttamaan useamman illan tehdäkseen minulle villasukat. Ihan nolottaa pistää niin hienoja villasukkia jalkaan kuin mitä sain.
Nyt sukkatilanne on jo parempi, mutta siltikin Juoluna lasten illon lisäksi ei ole muuta niin ihanaa, kuin saada uudet ajatuksella kudotut villasukat.
Ymmärrän kyllä, että sellaisille, jotka eivät käytä perinteisiä (Nokian) kumisaappaita talvella sukista on vähemmän iloa, mutta jos oikein tarkoin ajattelee, niin ajatushan on kaikkein tärkentä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:05"]
[/quote]
Olet väärässä. Mä olen koko ikäni kutonu sukkia ja vanttuita, neulominen kuulostaa todella oudolta. Kudon kyllä mattojakin. ;)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:05"]
[/quote]
Olet väärässä. Mä olen koko ikäni kutonu sukkia ja vanttuita, neulominen kuulostaa todella oudolta. Kudon kyllä mattojakin. ;)
[/quote]
Se että sinä kudot, ei tarkoita sitä, että toinen joka neuloo, olisi väärässä ;)
Satakuntalainen KUTOO sukkansa ja sitä ei muuta muuksi kielioppi eikä kotus! neulaa käytetään vaikkapa napin ompeluun!
AP:llä lienee traumoja kouluajalta, kun kantapää ei onnistunutkaan, vaikka oli kympin tyttö. Nyt sitten pitää edelleen purkaa frustraatiotaan tänne.