Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en tajuu, miks jotkut väen vängällä kutovat sukkia!?

Vierailija
01.12.2014 |

Seitsemän veljestä sukkalanka kuluu sukissa puhuki puolessa vuodessa!
Kaupasta ostettu villasukka kestää ainakin pari vuotta - ja on triplasti halvempi!

En kyllä ikinä nosta hattua sukankutojille, kamalaa rahanimijäporukkaa.

Kuvittelevat osaavansa tehdä kätösillään jotakin ainutlaatuista - mutta mikä tahansa yksinkertainen neulomakone tekee samaa ja parempaa, nopeammin ja halvemmalla.

En ostaisi ikinä villasukkia torilta tai myyjäisistä - vanhanaikaista haputusta.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
2/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahah. Että osaat olla idiootti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään neuloo. Ja hyvin on mun neulokset kestäneet.

Vierailija
4/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu kun jotkut tekee ihan dorkia aloituksia tänne av:lle....

Vierailija
5/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit osoittaa syytöksesi paremminkin 7 veikan valmistajalle Novitalle. Me neulojat huomattiin kyllä itsekin jo yli viis vuotta sitten kyseisen langan laadun huononemisen. Moni on luopunut kyseisestä langasta kokonaan. Ihmiset, varsinkin aloittelevat neulojat, ostavat sitä vielä kun se on nin helposti saatavilla. Moni saattaa ostaa sitä myös ihan mielellään kasvavien lasten sukkia varten (koot kun vaihtuvat usein), ainakin minä.

Vierailija
6/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et osaa tehdä jos menevät rikki puolessa vuodessa :)
Hyvä taito osata!

Vierailija
7/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:00"]Voisit osoittaa syytöksesi paremminkin 7 veikan valmistajalle Novitalle. Me neulojat huomattiin kyllä itsekin jo yli viis vuotta sitten kyseisen langan laadun huononemisen. Moni on luopunut kyseisestä langasta kokonaan. Ihmiset, varsinkin aloittelevat neulojat, ostavat sitä vielä kun se on nin helposti saatavilla. Moni saattaa ostaa sitä myös ihan mielellään kasvavien lasten sukkia varten (koot kun vaihtuvat usein), ainakin minä.
[/quote]

Mitä merkkiä suosittelet?

Vierailija
8/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia neulotaan, ei kudota. Mattoja kudotaan.

Vierailija
9/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukkasi kuluvat puhki puolessa vuodessa, voi syynä olla se, että neulos on alkujaankin liian löysää. Sukkien pitää olla melko napakkaa neulosta.

Vierailija
10/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ne laittaa pyykkiin, niin koko koneellinen vaatteita haisee villalle.

Vierailija
11/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tosiaan olisi hyvä sukkalanka? 

Olen neulonut sukkia käyttäen Seitsemää veljestä ja Nallea. Minun käytössäni sukat ovat kestäneet hyvin. Mutta ainahan olisi mukava neuloa sellaisella langalla, joka kestää paremmin.

Vierailija
12/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Pirkanmaalla kudotaan sukkia ja tumppuja, ei neulota.

Vierailija
13/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:00"]Voisit osoittaa syytöksesi paremminkin 7 veikan valmistajalle Novitalle. Me neulojat huomattiin kyllä itsekin jo yli viis vuotta sitten kyseisen langan laadun huononemisen. Moni on luopunut kyseisestä langasta kokonaan. Ihmiset, varsinkin aloittelevat neulojat, ostavat sitä vielä kun se on nin helposti saatavilla. Moni saattaa ostaa sitä myös ihan mielellään kasvavien lasten sukkia varten (koot kun vaihtuvat usein), ainakin minä. [/quote] Mitä merkkiä suosittelet?

[/quote]Esimerkiksi dropsin lankoja.

Vierailija
14/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kudo, äiti 60v. kutoo, ja tytär 20v. kutoo. Minä tein koulussa ne yhdet ainoat, enkä kerinnyt kauan pitää kun toinen meni vahingossa koneeseen ja kutistui, siinä oli sekin kauhea vaiva...

Ja neulalla neulotaan, kutimilla kudotaan, ja mattoja kudotaan myös kangaspuilla.

Vierailija
15/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa myytävissä villasukissa on usein langassa keinokuitua mukana kestävyyden vuoksi. Muuten kyllä käsin kudotut sukat ovat aivan yhtä hyvät kuin kaupankin sillä ei villasukan kuulu ollakaan tiukasti istuva. Villa ei pärjää kulutuskestävyydessä keinokuiduille mutta on lämpimämpi ja lämmittää vielä märkänäkin.

Vierailija
16/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pimpilliset ainoita kutojia?

Vierailija
17/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sukkalangoissa olipa Novitaa tai jotain muuta, on polyamidia 20-25% myös. Sataprosenttinen villa ei kestä käyttöä.

Vierailija
18/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jotkut tykkäävät tehdä asioita käsillään, vaikka periaatteessa samaan lopputulokseen pääsisi helpommalla ja jopa halvemmalla ostamalla kaupasta. (Jotkut sukkalangat ovat hyvinkin kalliimpia kuin kaupan sukat.) Itse asiassa aivotutkimukset osoittavat, että käsityöt ovat monellakin tapaa hyödyksi aivoille ja voivat myös tuottaa positiivisia elämyksiä.

Toisekseen ne, jotka myyvät käsitöitään myyjäisissä, eivät todellakaan ole rahanimijäporukkaa. Sukkaparista pyydetään yleensä 15-20 euroa. Kerä 7 veljestä -lankaa, josta myyjäisten sukat yleensä tehdään, maksaa noin 4 euroa. Kun sukkaparin tekemiseen kuluu useita tunteja, tuntipalkka jää olemattomaksi. Sukkaparin myyminen 20 eurolla on enemmän hyväntekeväisyyttä kuin kiskontaa.

Kolmannekseen 7 veljestä ei ole ainoa sukkalanka. Neulominen on nykyänä suosittua ja markkinoilla on valtavasti vaihtoehtoja. Monissa pienemmissäkin kaupungeissa on lankakauppoja, joissa on melko laaja valikoima, ja sittenhän on vielä netin tarjonta.

Neljännekseen en ole vielä nähnyt sellaista neulekonetta, joka tekisi sukkia juuri minun mittojeni mukaan - esimerkiksi polvisukissa pohkeen muotoilut juuri oikeassa kohdassa - ja juuri haluamallani tyylillä.

Viidennekseen meillä on onneksi valinnanvapaus ja sukkia voi vapaasti ostaa kaupasta, jos teollisesti tuotetut miellyttävät enemmän kuin käsintehdyt.

Vierailija
19/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:51"]Täällä Pohjanmaalla sukat tikutaan eikä kudota.
[/quote] Minäkin Pohjanmaalta ja kyllä minä vaan kudon. :)
[/quote]
Etelä-pohojammaalta tikutaan. Tiiä sit miten muualla. :) "Tikkuan villasukat"

Vierailija
20/58 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:28"]

Minä en kudo, äiti 60v. kutoo, ja tytär 20v. kutoo. Minä tein koulussa ne yhdet ainoat, enkä kerinnyt kauan pitää kun toinen meni vahingossa koneeseen ja kutistui, siinä oli sekin kauhea vaiva...

Ja neulalla neulotaan, kutimilla kudotaan, ja mattoja kudotaan myös kangaspuilla.

[/quote]Neulepuikoilla neulotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi