Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
581/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäpuuro,onko tuttu kellekään?

Tarkoitatko ehkä jankkia? Keiteltiin vedessä kuivuneita ruisreikäleivän paloja puuromaiseksi, suolla ja syötiin esim. voisilmän kanssa. Aivan herkkua! Nykyleivästä ei tule niin hyvää.

Joskus siihen käristettiin vielä siankylkeä tai suolaläskiä. 

Tästäpä seuraava lapsuuden herkku, suolaläskissä paistettuja näkkileipiä!

Tiedän myös sen leipäressun,eli pannulla paistetaan voissa leivänpaloja...mutta leipäpuuro eli : keitetään vaaleita ja tummia leivänpaloja pehmeiksi ja puolukoita sekaan,muistaakseni uunissa vielä paistetaan...syödään maidon ja sokerin kanssa

Lisään vielä,siis meidän leipäressussa leivänpalat paistetaan pannulla voissa,en muista tuliko maitoa sekaan,ehkä vähän...ja leipäpuurossa leivänpalat keitetään pehmeiksi vedessä+ puolukat sekaan ja uuniin hautumaan

Meillä ressu keitettiin kattilassa, eikä puolukkaa vaan jotkut laittoivat kypsiä liha/läskinpaloja!

Juu ja maitoperunat oli kouluruokailun suosikkiruoka..Esiversio kesäkeitosta, josta alkuun ei kukaan pitänyt, vaan haikailtiin maitoperunoiden perään.. Perunat piti keittää niin, että ne osittain hajosivat ja saostivat keiton..Voita mausteeksi reilusti!

Vesi kielellä kirjoittelen nytkin ...

Kirjoitin tuossa erikseen leipäressusta ja leipäpuurosta,ovat eri ruokia :) ja ressu tosiaan paistinpannulla,ei puolukoita

Vierailija
582/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroonivelli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoossi ja voipottut.

Vierailija
584/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tätä sanottu, en lukenut ketjua läpi. Minulla ihaniin aurinkoisiin lapsuusmuistoihin kuuluu se, miten mummo paistoi puuhellalla aamullista kaurapuuroa voissa valurautapannussa :). Oli todella hyvää, rapeita vähän ruskeita puuronpalasia ja päälle maitoa.

Voisi tuota kokeilla nyt aikuisenakin.

Vierailija
585/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli mullakin ja viili talkkunan ja puolukoiden kanssa!

Vierailija
586/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vitsi mä ihmettelin kun kaverin luona syötiin maitoperunaa. Siis lautasella oli vain perunaa ja maitoa. Ei muuta.[/quote]

Mun lapsuudenkodissa syötiin, maitoperunoita, minä en saanut tuota ruokaa kurkusta alas, yrittäminen jo nostatti oksennusrefleksin.

Onneksi ei pakotettu syömään!

Vierailija
587/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mä ihmettelin kun kaverin luona syötiin maitoperunaa. Siis lautasella oli vain perunaa ja maitoa. Ei muuta.

Mun lapsuudenkodissa syötiin, maitoperunoita, minä en saanut tuota ruokaa kurkusta alas, yrittäminen jo nostatti oksennusrefleksin.

Onneksi ei pakotettu syömään!

Meillä syötettiin välillä pelkkää keitettyä perunaa. Olisi ollut vaikka suolaa ja voita lisäksi mutta ei.

Nyt aikuisena en syö keitettyä perunaa kuin muutaman kerran kesässä.

Vierailija
588/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroskiisseli .  Se oli  samettivelliä ja boisenmarjakiisseliä kerroksittain. Joskus helmipuuron kanssa. Köyhät Ritarit hillolla ja kermavaahdolla.

Vierailija
589/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanatuuvinki, tirripaisti, makaronivelli

Vierailija
590/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaankyljykset uunissa

Puolukka vispipuuro

Vierailija
591/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua nöttköttiä :)

Vierailija
592/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäressu ja pullamössö

Vierailija
593/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmärahkaa tehtynä vispatusta kermasta, rahkasta ja marjoista. Tätä meillä oli usein lapsena, mutta jostakin syystä taitaa olla yli vuosikymmen kun olen sitä viimeksi syönyt.

Vierailija
594/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakuppeja joissa vihreitä herneitä sisällä. Idea oli makkara viipaloitiin niin, että luonnonkuori jäi ja kun ne paistettiin pannulla ne tulivat kupin muotoon.

Vierailija
595/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskanleipää on Lidlissä patonkina ja sämpylöinä paistopisteessä.

Poliisilla on aina patonki mukanaan, sillä on hyvä pamputtaa, mutta uskoisin poliisienkin syövän mieluummin baguettea, vaikka eivät sitä tiedosta. Pienempienkien ruokakouppojen valikoimissa on 1-3 eri valmistajan ranskanleipää. Ettekö koskaan käy ruokakaupassa?

Vaan eiväthän suomalaiset tiedä mitään muusta leivästä kuin omasta hyvin happamasta ja tiiviistä ruisleivästään. Saksassa osataan tehdä kunnollista ruisleipää, joka sopii ihmisen ravinnoksi.

Vierailija
596/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään herkkuja lapsena. Ei ollut rahaa eikä äidillä ollut kokintaipumuksia. Halpaa perusruokaa niin että pysyttiin hengissä. Pienet tulot.

Vierailija
597/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin 70-luvulla ruuasta, jota kutsuttiin nimellä läskiloota. Kuulostaa ällöltä, mutta oli hyvää. Possun ihraisesta lihapalasta äiti paistoi pannulla ohuita siivuja, joita laittoi uunissa joko ohran kanssa tai perunasiivujen kanssa. Siis se maistui vähän pekonilla se laskimen liha. Meillä tehtiin itse lihalientä, jota äiti käytti noiden ruokien maustamiseen.

Vierailija
598/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkokiisseli, jota sai joskus sunnuntaisin jälkiruokana ja iltapalalla. Sitä varten puristettiin tuoreista appelsiineista mehua, johon sai jäädä hedelmälihaa joukkoon ja kiehautettiin kiisseli. Jos halusi, sai laittaa joukkoon esim. säilykepersikan palasia.

Vierailija
599/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita herneillä täytettyjä makkarakuppeja kaipailen minäkin. Ja kesäisiä aterioita - uudet perunat, voikastike,  hölskykurkut ja salaatti mummon maukkaalla sinappi-kananmuna-kermakastikkeella. Yksinkertaisten makujen sinfoniaa!

Vierailija
600/735 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita herneillä täytettyjä makkarakuppeja kaipailen minäkin. Ja kesäisiä aterioita - uudet perunat, voikastike,  hölskykurkut ja salaatti mummon maukkaalla sinappi-kananmuna-kermakastikkeella. Yksinkertaisten makujen sinfoniaa!

Kuulostaa kyllä niin käsittämättömän hankalilta valmistaa että taitaa olla turha toivo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi