Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
En tiedä onko tätä sanottu, en lukenut ketjua läpi. Minulla ihaniin aurinkoisiin lapsuusmuistoihin kuuluu se, miten mummo paistoi puuhellalla aamullista kaurapuuroa voissa valurautapannussa :). Oli todella hyvää, rapeita vähän ruskeita puuronpalasia ja päälle maitoa.
Voisi tuota kokeilla nyt aikuisenakin.
Makaronivelli mullakin ja viili talkkunan ja puolukoiden kanssa!
[/quote]
Vitsi mä ihmettelin kun kaverin luona syötiin maitoperunaa. Siis lautasella oli vain perunaa ja maitoa. Ei muuta.[/quote]
Mun lapsuudenkodissa syötiin, maitoperunoita, minä en saanut tuota ruokaa kurkusta alas, yrittäminen jo nostatti oksennusrefleksin.
Onneksi ei pakotettu syömään!
Vierailija kirjoitti:
Vitsi mä ihmettelin kun kaverin luona syötiin maitoperunaa. Siis lautasella oli vain perunaa ja maitoa. Ei muuta.
Mun lapsuudenkodissa syötiin, maitoperunoita, minä en saanut tuota ruokaa kurkusta alas, yrittäminen jo nostatti oksennusrefleksin.
Onneksi ei pakotettu syömään!
Meillä syötettiin välillä pelkkää keitettyä perunaa. Olisi ollut vaikka suolaa ja voita lisäksi mutta ei.
Nyt aikuisena en syö keitettyä perunaa kuin muutaman kerran kesässä.
Kerroskiisseli . Se oli samettivelliä ja boisenmarjakiisseliä kerroksittain. Joskus helmipuuron kanssa. Köyhät Ritarit hillolla ja kermavaahdolla.
Porkkanatuuvinki, tirripaisti, makaronivelli
Porsaankyljykset uunissa
Puolukka vispipuuro
Hedelmärahkaa tehtynä vispatusta kermasta, rahkasta ja marjoista. Tätä meillä oli usein lapsena, mutta jostakin syystä taitaa olla yli vuosikymmen kun olen sitä viimeksi syönyt.
Makkarakuppeja joissa vihreitä herneitä sisällä. Idea oli makkara viipaloitiin niin, että luonnonkuori jäi ja kun ne paistettiin pannulla ne tulivat kupin muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipää on Lidlissä patonkina ja sämpylöinä paistopisteessä.
Poliisilla on aina patonki mukanaan, sillä on hyvä pamputtaa, mutta uskoisin poliisienkin syövän mieluummin baguettea, vaikka eivät sitä tiedosta. Pienempienkien ruokakouppojen valikoimissa on 1-3 eri valmistajan ranskanleipää. Ettekö koskaan käy ruokakaupassa?
Vaan eiväthän suomalaiset tiedä mitään muusta leivästä kuin omasta hyvin happamasta ja tiiviistä ruisleivästään. Saksassa osataan tehdä kunnollista ruisleipää, joka sopii ihmisen ravinnoksi.
Ei yhtään mitään herkkuja lapsena. Ei ollut rahaa eikä äidillä ollut kokintaipumuksia. Halpaa perusruokaa niin että pysyttiin hengissä. Pienet tulot.
Tykkäsin 70-luvulla ruuasta, jota kutsuttiin nimellä läskiloota. Kuulostaa ällöltä, mutta oli hyvää. Possun ihraisesta lihapalasta äiti paistoi pannulla ohuita siivuja, joita laittoi uunissa joko ohran kanssa tai perunasiivujen kanssa. Siis se maistui vähän pekonilla se laskimen liha. Meillä tehtiin itse lihalientä, jota äiti käytti noiden ruokien maustamiseen.
Aurinkokiisseli, jota sai joskus sunnuntaisin jälkiruokana ja iltapalalla. Sitä varten puristettiin tuoreista appelsiineista mehua, johon sai jäädä hedelmälihaa joukkoon ja kiehautettiin kiisseli. Jos halusi, sai laittaa joukkoon esim. säilykepersikan palasia.
Noita herneillä täytettyjä makkarakuppeja kaipailen minäkin. Ja kesäisiä aterioita - uudet perunat, voikastike, hölskykurkut ja salaatti mummon maukkaalla sinappi-kananmuna-kermakastikkeella. Yksinkertaisten makujen sinfoniaa!
Vierailija kirjoitti:
Noita herneillä täytettyjä makkarakuppeja kaipailen minäkin. Ja kesäisiä aterioita - uudet perunat, voikastike, hölskykurkut ja salaatti mummon maukkaalla sinappi-kananmuna-kermakastikkeella. Yksinkertaisten makujen sinfoniaa!
Kuulostaa kyllä niin käsittämättömän hankalilta valmistaa että taitaa olla turha toivo.
Kirjoitin tuossa erikseen leipäressusta ja leipäpuurosta,ovat eri ruokia :) ja ressu tosiaan paistinpannulla,ei puolukoita