Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Makaronivelli, kauravelli, riisivelli, penkkivelli, maitoperuna
Vierailija kirjoitti:
Ylijäämämuusista tehtyjä perunarieskoja ei enää nykynuoret syö! Eikö niitä ilmeisesti enää edes tehdä juurikaan missään. Töissä on tullut huomattua, ei kannata nähdä vaivaa, nykyään heitän muusin vain roskiin..
miksi muussi roskiin? Voihan sitä syödä seuraavana päivänä
Leipäpuuro,onko tuttu kellekään?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ehkä jankkia? Keiteltiin vedessä kuivuneita ruisreikäleivän paloja puuromaiseksi, suolla ja syötiin esim. voisilmän kanssa. Aivan herkkua! Nykyleivästä ei tule niin hyvää.
Joskus siihen käristettiin vielä siankylkeä tai suolaläskiä.
Tästäpä seuraava lapsuuden herkku, suolaläskissä paistettuja näkkileipiä!
Maitokastike kalapuikkojen ja perunoiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ehkä jankkia? Keiteltiin vedessä kuivuneita ruisreikäleivän paloja puuromaiseksi, suolla ja syötiin esim. voisilmän kanssa. Aivan herkkua! Nykyleivästä ei tule niin hyvää.
Joskus siihen käristettiin vielä siankylkeä tai suolaläskiä.
Tästäpä seuraava lapsuuden herkku, suolaläskissä paistettuja näkkileipiä!
Leipäressu. Kuivuneita ruisleivän paloja keitettiin maidossa, johon laitettiin nokare voita.
Rautapannulla voissa paistetut ahvenet ja sipulia/ruohosipulia, perunoita. Nam!
Pihlajanmarjahyytelö ja räiskäleet.
Kesäkeittoa, maitopottua, makaronivelliä. Ryynimakkaroita valurautapannulla voissa paistettuina ja perunamuusia. Pinaattikeitto (itsetehty, ei pakaste) Kananmuna-valkokastiketta teen edelleen. Jälkiruuista tuli mieleen mummon pullalaatikko: vähän kuivahtanut lettivehnänen (omatekoinen) kuutioitiin ja ladottiin voideltuun vuokaan mansikkahillon ja maidon kanssa ja paistettiin uunissa. Nautittiin lämpimänä mut maistui kylmänäkin seuraavana päivänä.
Porkkanavelli oli herkkujen ehdotonta aatelia. Vispipuuro myös.
Asuin lapsena isoäidin kanssa, joka teki aivan ihanaa maksakastiketta. Koulussa lemppari oli jauhemaksakastike ja perunat. Taisin olla meidän luokalla ainoa, joka oikeasti tykkäsi siitä. Tämä siis 70- ja 80-luvuilla.
Hirvipaisti, jauhemaksapihvit, tilliliha, kanaviillokki. Olen tosin ollut 13 vuotta kasvissyöjä, että eipä olisi tullut syötyä vaikka olisi ollut tarjolla.
Kermassa haudutettu sipulikastike. En tiedä kuinka moni tekee nykyään. Oma äitini opetti minulle ja itse teen sitä omille lapsille silloin tällöin. Hyvää riisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylijäämämuusista tehtyjä perunarieskoja ei enää nykynuoret syö! Eikö niitä ilmeisesti enää edes tehdä juurikaan missään. Töissä on tullut huomattua, ei kannata nähdä vaivaa, nykyään heitän muusin vain roskiin..
miksi muussi roskiin? Voihan sitä syödä seuraavana päivänä
V..tu se on muusi
En tiedä oliko jo, makaronivelli teen sitä vieläkin välillä. Samoin verilätyt on hyviä puolukkahillo kanssa.
Mansikkamaito. Metsämansikoita muussattiin lautasella maidon kanssa. Äitini kumma kyllä opetti tämän vanhan lastenherkun minulle, vaikka myöhemmin kertoi kuinka hänen lapsuutensa kotiseudulla metsämansikat kasvoivat samalla kivikkoisella alueella, jossa oli paljon kyitä. Kuvitelkaa nykyajan lapset poimimassa metsämansikoita kyiden seassa.
Tillilihan huonoa mainetta en ymmärrä. Itse söin sitä koulussa kasarilla eikä koskaan osunut mitään rasvapalaa, vaan aina se oli laadukasta naudanlihaa sopivilla mausteilla ja uskomattoman mureaksi kypsennettynä.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeittoa, maitopottua, makaronivelliä. Ryynimakkaroita valurautapannulla voissa paistettuina ja perunamuusia. Pinaattikeitto (itsetehty, ei pakaste) Kananmuna-valkokastiketta teen edelleen. Jälkiruuista tuli mieleen mummon pullalaatikko: vähän kuivahtanut lettivehnänen (omatekoinen) kuutioitiin ja ladottiin voideltuun vuokaan mansikkahillon ja maidon kanssa ja paistettiin uunissa. Nautittiin lämpimänä mut maistui kylmänäkin seuraavana päivänä.
Vitsi mä ihmettelin kun kaverin luona syötiin maitoperunaa. Siis lautasella oli vain perunaa ja maitoa. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kattilassa kiehautettuun maitoon paloiteltiin kuivahtaneet reikäleivän palat ja voita. Olipa hyvää.
Olen tehnyt muutaman kerran tänävuonna, yhtä hyvää kuin lapsena.
Kattilassa kiehautettuun maitoon paloiteltiin kuivahtaneet reikäleivän palat ja voita. Olipa hyvää.