Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Satunnainen vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli.
Monet ikävöivät makaronivelliä. Minkälaista se on?
Kaameaa. Maitoliemessä uiskentelee niljaisia makaroneja.
Lapsuuteni inhokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen lukenut, että porsaankyljyksiä ja kokonaisen kanan (broilerin) valmistamista pidetään outona. Porsaankyljykset ovat meillä arkiruokaa, ja kokanainen kana kuuluu myös säännöllisesti tehtäviin ruokiin. Se tuntuu kuitenkin vähän juhlavammalle aterialle, kuin muut kanaruoat.
Älä puhu kanasta, jos teet broileria. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa, kanan keittoaika on huomattavasti pidempi kuin broilerin.
Älä saivartele, kanaeläin. Kana on aina naaraspuolinen, mutta broileri voi olla joko naaras tai uros. Broileri on nykyään se, josta ruokaa laitetaan.
Ja kana on se, joka munii, broilerit ei muni.
Ja kana keitettynä tulee parasta vanhasta munimisen lopettaneesta kanasta. Broileri on keittämiseen liian tuoretta tavaraa. Sitä kanaa keitetään todella tuntikausia. Sama pätee muuten muihinkin lintuihin, esim. saalislintuihin.
Riisivelliä ja perunavelliä rakastin.
Perunavelliä on tullut joskus tehtyäkin. Mies tykkää myös kun murustaa päälle rapeaa pekonia. Itse nautin sellaisenaan voinokareen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen lukenut, että porsaankyljyksiä ja kokonaisen kanan (broilerin) valmistamista pidetään outona. Porsaankyljykset ovat meillä arkiruokaa, ja kokanainen kana kuuluu myös säännöllisesti tehtäviin ruokiin. Se tuntuu kuitenkin vähän juhlavammalle aterialle, kuin muut kanaruoat.
Älä puhu kanasta, jos teet broileria. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa, kanan keittoaika on huomattavasti pidempi kuin broilerin.
Älä saivartele, kanaeläin. Kana on aina naaraspuolinen, mutta broileri voi olla joko naaras tai uros. Broileri on nykyään se, josta ruokaa laitetaan.
Sullehan se taitaa olla sitten ok mennä ravintolaan ja pyytää lehmäpihviä.
Oikea talkkunapuuro. Sen aineksia ei tahdo löytää kaupoista enää.
Vierailija kirjoitti:
Leipäressu.
Ai tää oli ihanaa.
Lapsena Savossa mummo teki tätä oikeasta riihiruisleivästä.
Tämä on kyllä sellanen jota tuskin saa enää koskaan. Saiskohan edes riihitetyistä ruisjauhoista tehtyä leipää mistään ja osaiskohan itse ees tehdä sellasta leipäressua jonka tunnistais samaks kun 70 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullehan se taitaa olla sitten ok mennä ravintolaan ja pyytää lehmäpihviä.
Ei käy, koska en syö pihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Oikea talkkunapuuro. Sen aineksia ei tahdo löytää kaupoista enää.
Pietolan puurotalkkuna taitaa olla ainoa. Kainuun talkkunaa ei taida saada enää kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kana keitettynä tulee parasta vanhasta munimisen lopettaneesta kanasta. Broileri on keittämiseen liian tuoretta tavaraa. Sitä kanaa keitetään todella tuntikausia. Sama pätee muuten muihinkin lintuihin, esim. saalislintuihin.
Ei kiitos, broileri on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos, broileri on hyvä.
ja luomuna, kiitos.
Appelsiiniriisiä en ole saanut aikoihin. Se oli hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyt karjalanpiirakat, juuri uunista tulleina.
Pohjois-Karjalaisena näitä tulee tehtyä useitakin kertoja vuodessa, mutta kaivattu herkku on sultsinat. Nämä vaatisi puuhellan ja helkutin hyvän huuvan, jos mielisi valurautapannulla paistaa kuoret. Niinpä on jäänyt tekemättä.
N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyt karjalanpiirakat, juuri uunista tulleina.
Pohjois-Karjalaisena näitä tulee tehtyä useitakin kertoja vuodessa, mutta kaivattu herkku on sultsinat. Nämä vaatisi puuhellan ja helkutin hyvän huuvan, jos mielisi valurautapannulla paistaa kuoret. Niinpä on jäänyt tekemättä.
N30
Ei niitä valurautapannulla paisteta vaan suoraan sillä puuhellan levyllä. Onnistuu muuten sähköhellan valurautalevylläkin:) Keraamisella tai induktioliedellä tuskin kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa jo, mikä kaalikääryleiden tekemisessä on vaikeaa tai monimutkaista.
Onhan se työlästä ja monivaiheista, kun ensin pitää keittää kokonainen kaali, sitten irrotella siitä lehdet yksitellen, leikata jokaisesta lehtiruoti ohuemmaksi, valmistaa täyte ja kääriä kääryleet yksitellen. Paistoaikakin on aika pitkä valeluineen, jos haluaa meheviä kääryleitä. Ei se vaikeaa tietenkään ole, mutta vie aikaa. Siis verrattuna esimerkiksi riisipaperista tehtävien samanmuotoisten (kevät)rullien tekoon.
Tilliliha ja vanhanajan peruslihakeitto. Vasikka ei ilmeisesti löydy?Ja hyvä naudaliha on liian kallista mun budjettiin. Noita kaipaan. Aika jännä. Luulis että nuo olisivat olleet kalliita herkkuja ysärillä.Mutta noita kuitenkin tehtiin ei nyt kovin usein mutta kuitenkin.
Mammas T-bone biffar var goda. Hela innerfilestycket satte kvar på benet och hon fick bägge halvorna lika stekta. Det är sällan de får det rätt på krogarna idag. Dem har jag saknat men lärt mig att göra rätt själv.
Vanhemmat laittoivat nauriita leivinuuniin kypsymään jälkilämpöön. Niitä tuli syötyä lusikalla suoraan kuoresta.
Äiti leivitti porsaankyljykset, käytti pannulla ja keitti liemessä kypsäksi, ihania! Nykyisin kyljyksiä harvoin edes myynnissä.
Kaaliruoat on harvinaisempia kuin ennen. Itsetehdyt veriletut
Ohrahelmipuuro uunissa paistettuna eli kokonaisista ohrasuurimoista tehty ja sen kanssa joku mehukeitto.