Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
441/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elannon eloleipä ja päällä lauantaimakkaraa.

Vierailija
442/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ritarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voipottu eli keitetyt, kuoritut perunat survottiin kunnon ison voinokareen kanssa. ei tiedetty mistään kolestrolista, äiti sanoi vaan että voi parantaa näköä.

Vierailija
444/735 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto tekeekö kukaan sitä enää?

Ei taida kukaan tehdä; minun lapsuudessani tämä oli kaikkien kauhu! Yritettiin jotenkin venkoilla, ettei tarvinnut syödä kuin korkeintaan lusikallinen. 70-80 lukujen taitteessa.

Minä teen edelleen, ja on herkkua tuoreista vihanneksista.

Jostain syystä kesäkeitto ei maistunut minulle lapsena. Keitetyt kasvikset olivat hyviä,  mutta en pitänyt keitetystä maidosta. 

Minäkin inhosin lapsena kesäkeittoa, se kun pääsi vähän jäähtymään, niin pinnalle nousi inho kuori. YÖK🥵

Nykyään teen muunnelman kesäkeitosta: keitän veteen ja lopuksi lisään kermaa, oikeaa kermaa, ei mitään nykyajan kotkotuksia.

Vierailija
445/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tuu muuta erikoisempaa mieleen kuin låmpimät voileivät. Niitä kun tehtiin välillä lauantaisin kunnes pizza ja letut syrjäytti ne. Tosin innostuin itse tekemään niitä tuossa 10 vuotta sitten kun oli vielä sitä Vaasan Taika täysjyväleipiä (mitä ei enää saa!). Päälle pistin voita, juustoa, nakkia, homejuustoa, ketsuppia, oreganoa ja maustepippuria. Älyttömän hyvää.

Toinen mitä olen huomannut on ettei kaupoista saa enää kunnon ruis(reikä)leipää. Oli herkkua syödä sitä hieman sitkeää ruisleipää minkä päällä on voita, metwurstia ja suolakurkkua. Nykyajan ruisleivät ovat lähinnä vitsi.

Vierailija
446/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli. Helteellä oikein hyvä kun ei raskaampaa ruokaa tee mieli.

Vierailija
447/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamaito herkkuna lapsuudesta.

448/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini teki hyvää pappilan hätävaraa. Lisäksi suklismanna ja melanderinpuuro.

Vierailija
449/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrajauhovelli,

jota kutsuttiin perheessä isoäidin äidin peruilta mammanvelliksi.

Vierailija
450/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki ja maksakastike! Kerran tein kanaviillokkia, ei ollut lapsuuteni laitoskeittiöiden tuotannon veroista 😂😭

Vierailija
451/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäressu.

Vierailija
452/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tillilihaa ja Elannon Eloleipä voilla päällystettynä ,

Elannon Häälimppu ja päälle paksu kinkkuviipale tai graavilohta ,

Mummoni tekemää sianlihakastiketta ,

Makaroonipataa joka oli löysää paksua jauheliha-sekoitusta ,

Puoliraakaa mustikkapiirakkaa pullataikinaan .

Vierailija
453/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki melkeen joka lauantai Karjalan paistin ja kotitekoiset Karjalan piirakat.Olipas hyvää! Siihen saunan jälkeen isot pullapitkot ,nam nam.

Vierailija
454/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapakalakeitto

mitä on kapakala?

Kuivattuja pikkukaloja.

Tulikin voimakas tuoksumuisto! Meillä säilytettiin ruokakomerossa kangaspussissa niitä. Hyvän keiton äiti keitti niistä.

Hyi olkoon, mulla tämä oli lapsuuden kammotus. Muistokin sen hajusta puistattaa. Tunnetaan myös nimellä kizukalakeitto.

Vierailija
455/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullasuttua eli pullaa ja kahvia mössättynä. Mummolassa nautittiin jo ennen kouluikää.

Vierailija
456/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen talkkunapuuroa, ohrajauhopuuroa ja -velliä, leipämaitoa, pottumaitoa, mannapuuroa, riisipuuroa, ruispuolukkapuuroa (joskus mustikka), vispipuuroa, kiisseleitä, kaaliruokia, sianliha-perunaviipale uuniruokaa, rössypottua, borssikeittoa, leivon leipiä ja leivonnaisia, teen karjalanpiirakoita, karjalanpaistia. Haluaisin oppia tekemään verirössyä, verilettuja ja kainuulaista juustoleipää ja kainuulaista pottukukkoa.

Vierailija
457/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin usein leipäpuuroa vai oliko se leipäpuuroa. Maitoa lämmitettiin kattilassa ja sinne lisättiin ainakin ruiseleivän palasia ja voita. Tätä minäkin opin tekemään itse melko nuorena ja joskus olin tehnyt sitä kun vanhemmat tulivat töistä. Itse kun tulin koulusta jo aikaisemmin. Vanhemmat sitten kehuivat, kuinka reipas ja auttavainen olin ja kuinka oli mukavaa tulla raskaan työpäivän jälkeen kotiin kun ruoka oli valmista. 

Vierailija
458/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen talkkunapuuroa, ohrajauhopuuroa ja -velliä, leipämaitoa, pottumaitoa, mannapuuroa, riisipuuroa, ruispuolukkapuuroa (joskus mustikka), vispipuuroa, kiisseleitä, kaaliruokia, sianliha-perunaviipale uuniruokaa, rössypottua, borssikeittoa, leivon leipiä ja leivonnaisia, teen karjalanpiirakoita, karjalanpaistia. Haluaisin oppia tekemään verirössyä, verilettuja ja kainuulaista juustoleipää ja kainuulaista pottukukkoa.

Teen myös kalaruokia, kuten graavilohta, lohikeittoa, lohilaatikkoa, silakkalaatikkoa, paistettuja muikkuja, paistettuja silakoita jne.

Vierailija
459/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perinteinen mansikka-kermakakku. Ei vaimo ole suostunut tekemään edes synttäreiden kunniaksi. :(

Etkö tajua, että en osaa tehdä sitä niin, että tyydyttäisi myös omaa vaativaa makua ja näköä. Ei se ole niin helppo tehdä kuin luulisi. Ensin pitää osata tehdä hyvä ja oikeanlainen kakkupohja, pitää olla hyvät ja maukkaat mansikat. Kakun kostutut pitää olla juuri sopiva. Kerma pitää vatkata sopivaksi, ei liian löysää eikä voiksi vatkattu (paljon näkee). Koristelukin saattaa olla jollekin tärkeä.

Vierailija
460/735 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötiin lapsuudessani --.

Miten meni polttarit? Tarjoiltiinko hääjuhlissa karjalanpiirakoita? Oliko muuten Päätalon Kalle sielläpäin?

Älä yllytä tätä tuhannen nikin trollia kommentoimalla, ilmoita vain viestit asiattomiksi. Monta hyvää ketjua hän on jo ehtinyt pilata jatkuvalla spämmäyksellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi