Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
241/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tehdä riisipuuroa tämän ketjun innoittamana.  Osa pakastimeen kun sinkku.

Vierailija
242/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkunamössö eli talkkunajauhoja ja piimää lautaselle sekoitettuna ja sokeria ronskisti. Rakastin tätä mössöä lapsena.

talkkuna ja piimä on mummolasta tuttu perinneherkku mullekin. En kyllä muista siihen lisätyn sokeria, se oli hyvää kesäherkkua jota syötiin vain mummolassa

Joskus teen talkkunapöperöä johon tulee talkkunan ja marjasoseen lisäksi kreikkalaista jugurttia ja maitorahkaa ja sokeria maun mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikot ja munakastike.

Vierailija
244/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutamokiisseli eli ihan maitokiisseli. Keskelle hillosilmä, nam. Miten tätä ei muka jaksaisi keitellä.

Toinen herkku oli tallimestarin kiisseli. Karviaisista tehty kiisseli ja koottiin annosmaljaan vuorotellen kiisseliä ja kuivasta hapanleivästä (ruisleivästä) jauhettua leipämurua. Leipämuru-jauho ratisi ihanasti hampaissa 😊

Vierailija
245/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha. On hyvää kun on tehty kunnolla.

Vierailija
246/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty maksalaatikko. Lähikaupassa ei ole jauhemaksaa myynnissä, siellä ei ole edes takahuoneessa myllyä jolla jauhaisi maksapalan. Eikä itselläkään ole lihamyllyä, joten täytyy tyytyä Saarioisten lootaan. Atrian loota on kamalaa, rasva puuttuu kiinni kitalakeen.

Kurkkaapa löytyykö jauhettua maksaa pakastettuna lähikaupastasi! Mä teen broilerin maksasta (miedompaa maultaan kuin naudan tai possun maksa) mm. hyvää jauhemaksakastiketta. Maistuu!

Vierailija
247/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mannapuuro ja marjakiisseli tai -soppa.

Vitsit, nyt kävi tekemään mieli mannapuuroa, en aikuisiällä ole varmaan ikinä syönyt 🙈

Kaupasta saa valmista mannapuuroa.

Ihan kelvollista.

Helmiryyni-fan klubille tiedoksi.

Vuonna 2020 olin useita viikkoja sairaalassa. Kerran oli aamupuurona helmipuuroa.

Ai että maistui, ihankuin lapsuudessa, paitsi lapsuudessa oli helmivelliäv. Helmipuuro oli saavuttanut suurta suosiota muidenkin varttuneempien keskuudessa.

Vierailija
248/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha + keitetyt perunat.

En ymmärrä, miksi on monien mielestä pahaa, inhokki.

Minulla on makumuisti kansakoulusta - tilliliha oli ihanaa.

Ahaa että vielä kansakoulun aikaan (1970-luvun alku) Tilliliha on ollut hyvää.

No, peruskouluun mennessä tuolla nimellä tarjottiin vetistä räkää jossa lillui harmaita rasvasta, suonista ja jänteistä koostuvia teurasjätteitä.

Harva peruskoululainen voi vieläkään kuulla koko sanaa saamatta oksennusrefleksiä.

249/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytettyjä lettuja oli muuten pakasteina myytävänä ainakin 1990-luvun alkupuolella, olisikohan ollut Apetitin valmistamia. Vaihtoehtoina oli jauheliha-, kinkku- ja katkaraputäytteiset. Niitä kaipaisin takaisin!

Meillä paikallinen S-market myy niitä tuoretiskistä

Vierailija
250/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ruokia tässä ketjussa! Ja kamalia myös, yök! Minä vaan teen lapsuuden ihanuuksia edelleenkin, mm. leipäkeittoa ja pottuvelliä. Jos tulee joku vanha ruoka mieleen, niin sitähän pitää lähteä kokeilemaan, kunnes onnistuu niin kuin mummovainaan tekemänä. Näin olen ihan itse opetellut esim. leipäjuuston, perunalaatikon ja karjalanpiirakoden teon. Ruisleivän leivonnankin olen opetellut aikuisella iällä, kun ei ollut enää mummoa, äitiä, eikä anoppia opettamassa.

Vierailija
251/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostalgian huumassa ostin suklismanna-paketin. Keitin puuron ja voi kamala, kuinka pahalta se aikuisen suussa maistuikaan! Heitin paketin roskiin.

Koska jokainen on keskimääräistä parempi kokki, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tosiaan se, että raaka-aineet on pilalla tai resepti ei sovi aikuiseen makuun. Tietenkään ei ole sitä vaihtoehtoa, että olisit itse sössinyt sen puuron valmistamisen?

Vierailija
252/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusina- ja luumusoppaa tulee tehtyä harvoin, vaikka ovat helppoja jälkiruokia ja ihania kermalorauksen kanssa jäähtyneinä. 70-luvulla äiti teki ihania hyytelöitä. Sitruunahyytelöä erityisesti muistelen.

Lämpimiä voileipiä tehtiin kun haluttiin herkutella. Ranskanleivän päällä lenkkimakkaraa ja juustoa.

En ole kyllä pullaakaan leiponut 15 vuoteen, kun aina haluaa kokeilla jotain uutta mieluummin.

Vierailija
253/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruispuuro koulussa oli herkkua

Sitten ruispuolukkapuuro, siitä en pitänyt.

Tomaattikeittoa missä makkaranpaloja ja riisiä joukossa, vieläkin puistattaa.

Vierailija
254/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuro maidon ja sokerin kanssa, nam

Vierailija
255/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ritarit ja suklaakiisseli. Näitä äiti teki, itse en ole koskaan.

Meillä köyhät ritarit syötiin kermavaahdon ja mansikkahillon kanssa. Itse teen korkeintaan muutaman vuoden välein, kun haluan niihin sen kermavaahdon, eikä ole ikinä kermaa kotona, enkä viitsisi vatkatakaan vain yhdelle ihmiselle.

Vierailija
256/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkikioskilta porilainen, nam

Vierailija
257/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha + keitetyt perunat.

En ymmärrä, miksi on monien mielestä pahaa, inhokki.

Minulla on makumuisti kansakoulusta - tilliliha oli ihanaa.

Ahaa että vielä kansakoulun aikaan (1970-luvun alku) Tilliliha on ollut hyvää.

No, peruskouluun mennessä tuolla nimellä tarjottiin vetistä räkää jossa lillui harmaita rasvasta, suonista ja jänteistä koostuvia teurasjätteitä.

Harva peruskoululainen voi vieläkään kuulla koko sanaa saamatta oksennusrefleksiä.

Minäkin muistan 1980-luvulta, että koulussa tilliliha oli vähän ällöä mutta äidin tekemänä hyvää.

Vierailija
258/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt ranskalaiset perunat.

Vierailija
259/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuutamokiisseli eli ihan maitokiisseli. Keskelle hillosilmä, nam. Miten tätä ei muka jaksaisi keitellä.

Toinen herkku oli tallimestarin kiisseli. Karviaisista tehty kiisseli ja koottiin annosmaljaan vuorotellen kiisseliä ja kuivasta hapanleivästä (ruisleivästä) jauhettua leipämurua. Leipämuru-jauho ratisi ihanasti hampaissa 😊

Meillä kuutamokiissessä oli keskellä säilykepersikan puolikas. Luulin aina, että nimi tulee siitä.

Tallimestarin kiisselin olinkin unohtanut, mutta oli hyvää 😀

Vierailija
260/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen marjakiisseliä, kanaviilokkia ( ei currymaustesekoitusta siihen), kokonaista kanaa uunissa, köyhiä ritareita, kaalilaatikkoa, ja vispipuuroa. En varmaan ole ainoa.

Kokonainen kana uunissa taisi olla yleisin tapa syödä kanaa minun lapsuudessani. Itse olen tehnyt sitä vain kerran, ja silloinkin äidin avustuksella 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän