Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen iloa, miehen lapsi kulkee bussilla, minun pyörällä.

Vierailija
28.11.2014 |

Hei!

Tilanne on semmoinen, että säiden takia lapseni ovat vielä kulkeneet pyörällä. Kahden lapsen bussit maksavat 100€/kk.

Miehen lapsi kulkee kouluun bussilla, koska isällä on kyllä varaa maksaa bussikortti.

Tuo 100€/kk on minun budjetissani iso lovi. Koen myös, että lapsia kohdellaan myös eriarvoisesti. Vaikkakin liikuntahan on aina hyvästä.

Syy, miksi kirjoitan oli se, että tyttäreni otti asian esiin tänään.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:25"]

Oletteko te todella perhe? Minusta vaikuttaa pikemminkin siltä, että asutte kimppakämpässä, jossa kahdella asukkaalla on lapsia, toisella yksi, toisella kaksi. Eikö miehesi älynnyt sinua vikitellessään, että jos sinä lähdet hänen kelkkaansa, niin hän saa kerralla koko paketin, siis myös lapset.

Teidänkin suhteessanne näytää siltä, että kaikilla ei suinkaan ole sama elintaso, vaan vaimo ja hänen lapsensa kituuttavat vähemmällä kuin varakkaampi mies. Tässä on jotain samaa kuin joskus toista sataa vuotta sitten. Silloin nainen usein jäi kotiin hoitamaan taloutta ja lapsia sekä passaamaan herra miestään. Monesti mies eli omaa elämäänsä ja haki vain palvelut kotoa. Vaimo kitkutteli lasten miten kuten. Ei ole näköjään saanut naisliike aikaan vieläkään tasa-arvoa perheeseen.

[/quote]

Mitä tasa-arvoaon se, että biologisella isällä ei ole vastuuta lapsestaan? Miksi tämä ei maksa bussikorttia?

Minusta on sairasta, jos oma vanhempi ei saa tarjota lapselleen sitä, mitä itse haluaa. Käyn oman tyttöni kanssa Lontoossa jos haluan enkä todellakaan ota mukaan miehen tyttöä, menkööt oman äitinsä kanssa.

Vierailija
102/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:30"]

Oletteko te todella perhe? Minusta vaikuttaa pikemminkin siltä, että asutte kimppakämpässä, jossa kahdella asukkaalla on lapsia, toisella yksi, toisella kaksi. Eikö miehesi älynnyt sinua vikitellessään, että jos sinä lähdet hänen kelkkaansa, niin hän saa kerralla koko paketin, siis myös lapset.

Teidänkin suhteessanne näytää siltä, että kaikilla ei suinkaan ole sama elintaso, vaan vaimo ja hänen lapsensa kituuttavat vähemmällä kuin varakkaampi mies. Tässä on jotain samaa kuin joskus toista sataa vuotta sitten. Silloin nainen usein jäi kotiin hoitamaan taloutta ja lapsia sekä passaamaan herra miestään. Monesti mies eli omaa elämäänsä ja haki vain palvelut kotoa. Vaimo kitkutteli lasten miten kuten. Ei ole näköjään saanut naisliike aikaan vieläkään tasa-arvoa perheeseen.

[/quote]

Mitä tasa-arvoaon se, että biologisella isällä ei ole vastuuta lapsestaan? Miksi tämä ei maksa bussikorttia?

Minusta on sairasta, jos oma vanhempi ei saa tarjota lapselleen sitä, mitä itse haluaa. Käyn oman tyttöni kanssa Lontoossa jos haluan enkä todellakaan ota mukaan miehen tyttöä, menkööt oman äitinsä kanssa.

[/quote]

Joku yksittäinen lomamatka tuskin on sama asia kuin arjessa jatkuvasti toistuva epätasa-arvoisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaa, se siis on kuiten vain 50e se lippu. No: Laita itse 20e, pyydä mieheltä 10e ja lapsen isältä tai isovanhemmilta 20e. Siinä sulla on 50e. Äläkä valita. 

Vierailija
104/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ei ole tajunnut itse ostaa lapsilleen bussilippuja ja nyt syyttää asiasta miestä ja miehen lasta. Ap. jos asiallisesti kysyt niin miehesi saattaa yllättää ja ostaa kaikille bussiliput. Mutta teidän pitää kommunikoida. Voin kuvitella miehen tunteen kun hän palaa pahaa aavistamatta kotiin ja rouva on lietsonut itsensä raivon partaalle. Jälkikäteen mies miettii että mitä tapahtui.

Vierailija
105/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:01"]

Tässä nyt vain on minun huomaamattani käynyt näin. Tämän viikon isä on jättänyt omalle lapselleen rahat bussia varten pöydälle. Miehen lapsella on toimiva pyörä ja osaa kyllä ajaa sillä kouluun. Omat lapseni eivät varmaan oikein osaisi sitä bussikorttia edes kaivata vielä, koska säät ovat olleen ihan kelvolliset. Jostain syystä mies on nyt alkanut jättää sitä bussirahaa omalleen. Minä olen aina maksanut lasteni kulut, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa. Mutta nyt tyttöni kommentti avasi silmäni. Hän kokee eriarvoisuutta selvästi. Ap

[/quote]

Olette siis ihan hiljaittain muuttaneet yhteen asumaan? Kai tyttäresi ymmärtää, että tottakai tämä uusi miehesi maksaa oman lapsensa kuluja ja antaa omalle lapselle bussirahaa. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että teidän kotiin muuttaa vieras mies, joka antaa kaikille kolmelle lapselle saman verran rahaa? Itsekin toteat, että olet maksanut aina omien lapsesi kulut eli lapsesi kyllä tietää, että oma vanhempi toimii maksumiehenä, ei vieras. Tällä sinun logiikalla sinun pitäisi alkaa maksamaan myös miehesi lapsen kuluja, ei pelkästään omien lapsiesi. Minusta on reilua, että molemmat vanhemmat maksavat omien lapsien kulut, jos tulee myöhemmin yhteisiä lapsia, maksatte hänen kulut puoliksi. Ei voi olettaa, että mies maksaa vieraan miehen lapsen kuluja, niin kuin sinäkään et maksa vieraan naisen lapsen kuluja, vaan oletat automaattisesti miehen maksavan oman lapsensa jutut. Selitä tämä lapsellesi, niin hän varmasti ymmärtää asian.

Vierailija
106/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun aikuiset miettisi ja miettisi myös lasten kannalta kannattaako mihinkään uusiosoppaan edes mennä, eihän sitä ole pakko asua yhdessa, voi muutenkin tapailla. Liian suurella osalla tulee kaikkia ylimääräisiä ongelmia vastaan ja lapset kärsii, sinun minun tai yhteinen, ei pystytä olemaan tasapuolisia ja se jättää lapsiin jälkensä, huomioikaa se hyvät ihmiset! Ja kun omilla vanhemmilla on se elatusvelvollisuus, ei voi vaatia että uusioäiti tai isä kustantaa vieraan lapsen elämän, ei helppo homma ollenkaan. Uusioperheet voisi kieltää, mutta kun kaikki ajattelevat vaan itseään eivätkä lapsen etua, moni inhoaa jopa vihaa niitä uusiolapsiaan, ihan järkyttävää.

Vierailija
107/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä itseä eniten kiinnostais tietää kaikkien kolmen lasten iät eli verrataanko nyt esim. jotain 15-17 vuotiasta alakouluikäisiin vai miten? Ja muakin särähti korvaan, että 3 vuotta on sun lapset ap saanneet asua siinä teillä ja varmaan jollain tapaa saaneet mieheltäsi yhtä jos toista, varsinkin jos hän töissä ja sinä kotona. Vai oletko töissä? Ja kuten joku mainitsi, niin lapsilisistähän tuon 50e saa ainakin kuitattua. Ja jos sinä olet töissä, niin voisitko itse luopua lastesi vuoksi jostain esim omasta bussilipustasi, jotta heille saisit kustannettua liput. Ja sitten kun mainitsit, että jos 4kk sitten oisit tiennyt mitä tämä miehesi lapsen muutto saa aikaan, niin oisit ottanut lapsesi ja häipynyt, niin mikäänhän ei estä sua tekemästä sitä nytkään... Vaikka tuollainen lause kertoo mulle sen ettet pahemmin taida miestäsi rakastaa jos tuollainen on vaihtoehto! Ja myöskin sen huomasi, että te ette ole miehesi kanssa keskustelleet asiasta ollenkaan eli suosittelisin keskustelemaan ja voit pian huomata, että miehesi ei ole osannut asiaa noin syvällisesti miettiä ja hän saattaa jopa mielellään osallistua myös sinun lasten lippujen maksamiseen esim. puoliksi sinun kanssa jolloin hän todellisuudessa maksaa teidän 3 lapsen bussilipuista 100eur/kk ja sinä 50eur/kk ja kaikki on tyytyväisiä :) Eli ei aina kannata lähteä olettaan asioita pessimismin kannalta ;)

Vierailija
108/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne! Kyllä lapsille, oli ne sitten kumman tahansa, pitäisi taata samat edut ja velvollisuudet. Se on aikuisten tehtävä sopia asioista ja maksuista. Jos ei halua jakaa omastaan niin sitten varmaan kannattaa asua eri asunnoissa. Tuostahan voi syntyä tosi paljon katkeruutta ja vihamielisyyttä lasten kesken.

Minä suuttuisin tosi paljon tuollaisesta enkä todellakaan antaisi omien lasteni kärsiä. Antaisin samalla mitalla takaisin, jos sille linjalle lähdetään. Ap, jos ei miehesi ymmärrä puhetta niin rupeapa laittamaan ruokaa vain omille lapsillesi ja pyykkää vain omien lasten pyykit. Mies saa huolehtia itsestään ja kakarastaan. Jos ei sen jälkeenkään tajua niin sitten lusikat jakoon.

Vierailija
109/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:38"]

Meiltä on kouluun matkaa 4,7 km, raja ilmaiseen bussikrt on 5 km. 

[/quote]

Missä ihmeen paikassa maksaa lapsen kuukausikortti 100 euroa, ja alle 5km matkalle?! Ei varmasti yhtään missään. 

[/quote]

eikös se ollut satku kahdesta lapsesta eli 50€/kpl?

[/quote]

Ah joo, ap puhuikin lapsista monikossa, meni ohi. 50 euroakin kuulostaa paljolta, yleensä kai lasten kk-liput maksaa luokkaa 30-40e. 

Ehkä ap voisi ostaa lapsilleen yhden kk-lipun, ja kulkisivat bussilla vuoropäivinä? Jos ei kerran molempien lippuun ole varaa.

[/quote]

(ot) Vantaalla lasten sisäinen lippu maksaa 23,30 e/30pv ja aikuisen 46,50 e/30pv. Olisi siis kiva tietää missä päin Ap asuu, kun noin kallista on... (taidan kyllä tietää jo vastauksen, mahdollisimman "korvessa" ja pienellä paikkakunnalla)

Vierailija
110/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? No jos mies maksaa oman lapsensa lipun 50e ja sinä maksat oman lapsesi lipun 50e olette molemmat osallistuneet samanarvoisesti. Miksi ihmeessä miehesi pitäisi maksaa molempien lasten liput?

Vierailija
111/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:30"]

[/quote]

[/quote]

Joku yksittäinen lomamatka tuskin on sama asia kuin arjessa jatkuvasti toistuva epätasa-arvoisuus.

[/quote]

Maksan lapseni bussikortin (tosin vain 40 e), pianotunnit, muutkin harrastukset, elokuvat jne. ja miehen lapsi jää tätä kaikkea paitsi. Ei minulla ole mitään velvollisuutta maksaa asioita, joita omat vanhemmat ei halua maksaa. Arjen epätasapuolisuus syntyy siitä, että perheissä on erilaiset tavat. Minulla on tälläinen enkä todellakaan tee lapsen elämästä hankalaa vain siksi, että miehen ja exänsä kasvatusperiaaattet ovat erilaisia.

Miehen lapsi saa kokeiden mukaan rahaa, 7 = 3 e, 8 = 5 e, 9 ja 10 = 10 e. Hän tienaa puolessa vuodessa ehkä 20 e. Jos omalla lapsella olisi sama systeemi, hän saisi rahaa reilusti yli 300 e. Eipä ole - olen siis epätasa-arvoinen?

Vierailija
112/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää se miehen lapsi, joka on muuttanut sinne Ap:n luo..katsotaanpa tuleeko taas aloitus, jos miehen lapsi esim vahingossa syö Ap:n jogurtit.Huhhuh..

Vierailija
113/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Missä ihmeen paikassa maksaa lapsen kuukausikortti 100 euroa, ja alle 5km matkalle?! Ei varmasti yhtään missään. 

[/quote]

[/quote]

Jep ja seutulippu maksaa noi 48e/kk

Vierailija
114/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:55"]

Jos ap:n mies alkaisi maksella ap:n lasten bussikortteja, se raha olisi suoraan pois siitä, mitä hänellä on käytettävissä omaan lapseensa esim. harrastusten muodossa. Ei sekään olisi reilua.

[/quote]

Ei se nyt ihan suoraan noinkaan ole. Kaikki ei elä kädestä suuhun. On ihmisiä (niin miehiä kuin naisia), joilla on varaa kustantaa useampi kuin yksi lapsi ilman, että kukaan kärsii. Onhan monissa kodeissa jo muutenkin pari lasta, eikä se tarkoita, että vain toinen saa harrastaa, kulkea bussilla tai syödä sisäfilettä.

Uusperhekuvioissa moni ei vaan halua kustantaa, ja siksi asioista pitää sopia ennakkoon, niinkuin täällä onkin jo todettu.

Vierailija
115/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jep ja seutulippu maksaa noi 48e/kk

[/quote]

Matkaa oli 4.7km, joten tuskin kovin montaa kunnan rajaa ylittyy. Yleensä kai peruskoulussa käydään oman kunnan koulussa? 

Vierailija
116/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:10"]

Tiesithän, että opintotukea haettaessa tuki määräytyy sinun ja miehesi tulojen mukaan, ei sinun ja lapsen isän. Eli vaikka mies ei osallistu lapsen elatukseen, hänen oletetaan niin tekevän. Lapsi siis kärsii. Mies kannattaisi valita paremmin.

[/quote]...Itseasiassa se opintotuki määräytyy juurikin lasten isän ja äidin tulojen mukaan, vaikka eivät samassa osoitteessa asuisikaan, Ihan omakohtainen kokemus asiasta, kaksi opintotukea saavaa lasta ja asun avoliitossa. Hakemukseen vaikuttivat nimenomaan minun ja lasten isän tulot.

Vierailija
117/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:01"]

Tämän viikon isä on jättänyt omalle lapselleen rahat bussia varten pöydälle.

Jostain syystä mies on nyt alkanut jättää sitä bussirahaa omalleen. Ap

[/quote]

Nyt epäilevä mieleni tarttuu näihin lauseisiin. Mies on jättänyt rahaa jo useampana päivänä? Sitten kuitenkin joissain kommenteissa on puhuttu kuukausilipuista tai vastaavista. Miksi lapselle jätetään rahaa monena päivänä? Yksittäiset liput tulevat kalliimmiksi kuin kuukausikortti.

Onko ap omaan tarinaansa sotkeutuva provo?

Vierailija
118/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:25"]

Meillä ei tollasia oo. Mutta esim joululahjat..mies on exänsä kanssa sopinut ostavansa yhteisen kalliin lahjan lapselle. Mun exä ei suostunut. Ostaa kuulemma meidän lapselle kellon. Kellon. Ei muuta. Ei ihan mee tasan..ja kun ollaan yhdessä joulu niin tämä epätasa-arvo näkyy. Ikävä kyllä...huoh! Mietin hieman kauhulla tulevaisuutta...ajokortteja ja muita... Muuten menee hyvin. Lapset tykkää kovasti toisistaan, ovathan pienestä asti tunteneet. Meillä on yhteisiäkin lapsia.

[/quote]

Kyllä tuntuu pahalle lapsesi puolesta. Eikö lapsen isä ole yhtään kiinnostunut lapsensa tunteista jouluaattona? Aikamoinen riski sisaruskateudelle tuo tilanne.

Vierailija
119/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:16"]

OT, mutta mun bussikortti maksaa 143e :D Pelkästään minun, ei kaksi bussikorttia. t. teini

[/quote]

Bussilippuja on eri hintaisia

Vierailija
120/131 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:52"]

Säälittää se miehen lapsi, joka on muuttanut sinne Ap:n luo..katsotaanpa tuleeko taas aloitus, jos miehen lapsi esim vahingossa syö Ap:n jogurtit.Huhhuh..

[/quote]

Minäkin olen surullinen hänen puolestaan. :) Äidin lapset ja miehen kakarat. Mikä hitto siinä on, että miehen lapset on auttamatta vähempiarvoisia, kun NAISEN lapset. Heitä saa kohdella kuin pohjasakkaa!

Olisi mielenkiintoista tietää ap kanta, jos hän olisi ostanut ne liput niin olisiko hän ostanut miehenkin lapselle. Olinpa hölmö! Totta kai hän olisi. Onhan hän niin pajon parempi ihminen tässä suhteessa kuin mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän