Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

juoko teillä lapset kahvia?

Vierailija
27.11.2014 |

Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.

Oonko ihan yksinäni?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse juonut kahvia isotädillä hoidossa 10-kuisesta noin 3-vuotiaaksi, ja siellä join tädin kanssa yhdessä päiväkahvit. (Ts. reilun desin kahvikupissa ehkä kolmannes kahvia ja loput maitoa, paljon sokeria. :D) Rippikoulun jälkeen aloin sukuloidessa juoda kahvia, tuossa 3-15 ikävuoden välillä en juonut. Nykyäänkään (32-v.) en juo edes päivittäin vaan satunnaisesti, kun tekee mieli. Jos tuolloin sattuu joku lapsistani (5-10-v.) pyytämään, että saa myös tilkan kahvia, niin annan. 

Limsaa meillä ei juoda (eivät juo kaverisynttäreilläkään tms. vaan pyytävät maitoa, mikä ilmeisesti on kamalaa, koska pari äitiä on pyytänyt laittamaan omat maidot mukaan :D), mies saattaa juoda energiajuoman satunnaisesti, jos tekee tuplavuoron tms.

Vierailija
22/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:00"]Mä olen itse juonut kahvia isotädillä hoidossa 10-kuisesta noin 3-vuotiaaksi, ja siellä join tädin kanssa yhdessä päiväkahvit. (Ts. reilun desin kahvikupissa ehkä kolmannes kahvia ja loput maitoa, paljon sokeria. :D) Rippikoulun jälkeen aloin sukuloidessa juoda kahvia, tuossa 3-15 ikävuoden välillä en juonut. Nykyäänkään (32-v.) en juo edes päivittäin vaan satunnaisesti, kun tekee mieli. Jos tuolloin sattuu joku lapsistani (5-10-v.) pyytämään, että saa myös tilkan kahvia, niin annan. 

Limsaa meillä ei juoda (eivät juo kaverisynttäreilläkään tms. vaan pyytävät maitoa, mikä ilmeisesti on kamalaa, koska pari äitiä on pyytänyt laittamaan omat maidot mukaan :D), mies saattaa juoda energiajuoman satunnaisesti, jos tekee tuplavuoron tms.
[/quote]

Siis miks ihmeessä joku täyspäinen ihminen antais kymmenkuiselle kahvia?! Voiko joku kertoa, ilmeisesti oon ihan dorka kun en vaan keksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:00"]Mä olen itse juonut kahvia isotädillä hoidossa 10-kuisesta noin 3-vuotiaaksi, ja siellä join tädin kanssa yhdessä päiväkahvit. (Ts. reilun desin kahvikupissa ehkä kolmannes kahvia ja loput maitoa, paljon sokeria. :D) Rippikoulun jälkeen aloin sukuloidessa juoda kahvia, tuossa 3-15 ikävuoden välillä en juonut. Nykyäänkään (32-v.) en juo edes päivittäin vaan satunnaisesti, kun tekee mieli. Jos tuolloin sattuu joku lapsistani (5-10-v.) pyytämään, että saa myös tilkan kahvia, niin annan. 

Limsaa meillä ei juoda (eivät juo kaverisynttäreilläkään tms. vaan pyytävät maitoa, mikä ilmeisesti on kamalaa, koska pari äitiä on pyytänyt laittamaan omat maidot mukaan :D), mies saattaa juoda energiajuoman satunnaisesti, jos tekee tuplavuoron tms. [/quote] Siis miks ihmeessä joku täyspäinen ihminen antais kymmenkuiselle kahvia?! Voiko joku kertoa, ilmeisesti oon ihan dorka kun en vaan keksi!

[/quote]

En usko, että ihan NIIN pienenä olen saanut kahvia, kun en ole muusta osannut juodakaan kuin tuttipullosta, mutta vähän isompana 1,5-2-vuotiaana. :) (Olin keskonen ja syömishommat olivat vaikeita. Ilmeisesti minulla oli jonkinlainen oraaliaversio.)

Toisaalta tiedän enoni juoneen kahvia noin vuoden iässä, vanhemmat sukupolvet ovat varmasti myös saaneet pikkuisina kahvia, jos sitä vain on ollut. Juoma se oli muiden joukossa. Ei isotätinikään varmasti ajatellut mitään haittaa tekevänsä (enkä koe, että hän olisi tehnytkään). Kehitys kehittyy, ystäväiseni.

t. 22

Vierailija
24/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta!! Kahvi tuskin on aineista pahin. Itse oken juonut 5v lähtien kahvia ja hengissä olen yhä :)

Keskity ap vaikka siihen omaan elämääsi :)

Vierailija
25/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit eivät juo kahvia eikä energiajuomia mutta juovat kyllä cokista ja teetä. Ja tyttö juo kahvilassa kaakaota.

Vierailija
26/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:31"]Voi kauheeta!! Kahvi tuskin on aineista pahin. Itse oken juonut 5v lähtien kahvia ja hengissä olen yhä :)

Keskity ap vaikka siihen omaan elämääsi :)
[/quote]

Vittu. Keskityn joo. Saa sitä ihmetellä. Oot hengissä, mut et kauheen monella aivosolulla. Hymiö hymiö ja kuus sydäntä.

Vierailija
27/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks nää ihmiset tosissaan jotka antaa lapsilleen kahvia? Vai onko tää joku vitsi mitä mä en tajua? Kofeiini ei ole terveellistä lapsille. Huhhuh.

Vierailija
29/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v juo espressoa. Itse aloitin kahviurani noin vuoden iikäisenä.

Vierailija
30/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään juo kahvia kuten eivät kokistakaan. (Vanhin 11 v.) Itsekään ei juo kahvia, koska en tykkää mausta, kokista kylläkin juon kohtuudella.

Vierailija
33/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
34/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut kahvia niin pienestä, etten edes muista milloin olisin aloittanut. Hengissä olen edelleen, vaikka olen jo eläkeikäinen, ja luulisin kyllä, että aivosolujakin olisi enemmän kuin muutama, vaikka ap näyttää toisin väittävän.

Aika mielenkiintoinen tuo migreeni + kahvi. Olen entinen migreenipotilas ja minä en kyllä sietänyt edes kahvintuoksua, kun kohtaus oli päällä. Jos sen sijaan oli tai on (harvoin) ns. tavallista päänsärkyä, niin tujakat kahvit virkistävät ja usein häivyttävät särynkin.

On se vaan mukavaa, kun on ehtinyt syntyä, ennen kuin ihmiset muuttuivat niin pahuksen tietoisiksi, että kaikki hyvältä maistuva tai mukava kiellettiin epäterveellisenä. Jos ne sitä olisivat olleet, niin meillä ei olisi ongelmaa vanhenevasta väestä, sillä mehän olisimme jo koiranputkea kasvattamassa hiekkakankaalla.

Vierailija
35/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-luvun lapsia. Ihan jokaisena päivänä aamiainen oli kuppi kahvia, maitoa, sokeria ja pullaviipale. Tuoreita vihanneksia ja marjoja syötiin lähinnä vain kesäaikaan. Talvella ateriat koostui pitkälti ruskeasta jauhokastikkeesta, perunoista ja kaalista ja porkkanasta jotka aina oli kypsennettyä.

Nyt ihmetyttää kovasti, kuinka energisiä olimme, koulumatkat käveltiin tai hiihdettiin. Muutenkin leikimme paljon ulkona. Harvoin sairasteltiin.

Miten se oli mahdollista noilla eväillä?

Kukaan ei koskaan sanonut pöydässä, että tätä ei pitäisi syödä, koska epäterveellstä.

Vierailija
36/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tohon limsan juomattomuuteen, että meillä ei välttämättä ole maitoa kaapissa, kuin ehkä punaista luomumaitoa ja Se ei monille lapsille kelpaa. Musta maito on aika outo juhlajuoma. Mutt varaan kyllä mehua synttäreille jos jollekin ei limsa kelpaa

Vierailija
37/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:44"]

Mun kavereitten lapsista ei kukaan juo kahvia kuten ei energiajuomiakaan. Luulin että kaikki vanhemmat nykyisin tietää kofeiinin haitallisuuden lapsille.

[/quote]

Tyttärelläni alkoi migreenit n 11v iässä. Neurologi kehoitti kokeilemaan hoidoksi kahvia. Kahvihan joillakin migreenipotilailla voi saada kohtauksen haviämään. (Itselläni tämä ei tosin auta)

[/quote]

Lapsellani on koulussakin mukana lääkärin määräämä kofeiinitablettipurkki josta hän ottaa yhden tabletin sekä migreenilääkkeen kun kohtaus käy päälle. Sen lisäksi kaksi Siripiri-pastillia. Kaikki opettajat tietävät että ne ovat lääkärin määräämiä eli asia ei ole ongelma. Ongelma olisi jos lapselle pitäisi jostain löytää kupillinen kahvia kahden sokeripalan kera hädän hetkellä.

Vierailija
38/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paasaa lihavien lasten äidit. Mun lapdi saa silloin tällöin maitokahvia mutta sokerimehuja, limsoja tai pullia vain juhlissa.

Vierailija
39/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi pitäisi antaa lapsille kahvia, kun ei heitä (varmaankaan) totuteta energiajuomienkaan makuun pikku hiljaa. Tai anneta cocis zeroa kahdeksan aamuina. Kahvissa keskeistä kuitenkin on se kofeiini ja piristävä vaikutus.

Ja varmaan kyllä jaksoi tuo 50-luvun lapsi pirteänä painaa kahvin voimalla, ei mikään ihme sinänsä.

Vierailija
40/109 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvin juomisessa olekaan kyse elämisestä tai kuolemisesta, vaan siitä että kahvi piristää ja aiheuttaa riippuvuutta. Sitten ihmetellään, kun ipanat hakee energiajuomia pussitolkulla ja kärsivät univaikeuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä