juoko teillä lapset kahvia?
Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.
Oonko ihan yksinäni?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:08"]Meillä 6 vuotias välillä pyytää saada hörppästä kahvia. Yleensä juo sen kylmänä koska 3/4 osaa juomasta on maitoa. :D
Itse olen juonut kahvia jo pilkutytöstä aina 27 vuotiaaksi. Nyttemmin siirtynyt teehen koska se on parempaa. . :P
[/quote]
Lisään vielä että ei ainakaan meillä ole aiheuttanut riippuvuutta koska ehkä kerran pari kuussa pyytää. :)
Ja kuinka voimakasta on se jos kahviaon muutama hassu ruokalusikallinen lantrattuna maitoon.. varmasti saa kauheet kiksit siitä..
Meillä mummolassa 5v saa "latten" eli pohjalle loraus kahvia ja loput mukista maitoa. Nautiskelevat mummon kanssa sitten aamukahvit rauhassa. Kotona ei saa, eikä kyllä pyydäkkään vaikka itse juon sammiollisen joka aamu. Aloitin 13vuotiaana. Voin kyllä olla ilmankin, mutta aina se päivä lähtee jotenkin dynaamisemmin liikkeelle kahvin kanssa.
Ihmiset on kyllä niin seonneet näiden ruokavalioidensa kanssa. Kohtuus kaikessa, eikä pieni annos mitään elintarviketta tee kenellekkään haittaa, ellei ole allerginen. Käyttäkää maalaisjärkeä ja ottakaa yksi rauhoittava. Ei ole niin vakavaa.
Meilläkin sokeri enemmänkin pannassa, kuin mikään muu, mutta sitäkin saa välillä.
T. Mamma jonka lapsi saa n. Kerran kuukaudessa n. puoli desiä kahvia, eikä käytöksessä mitään muutosta näy.
Mulla ei ole lapsia, mutta itse olen juonut kahvia jo vauvana. Luotan äidin sanaan että niin tapahtui. Synnyin keskosena eikä äidillä kerinnyt maitoa tulla ollenkaan. Äiti ei jaksanut lämmittää maitoa pullossa, vaan kaatoi jääkaapista punaista maitoa pulloon ja perään sen verran kahvia että lämpeni sopivaksi. Mitenkään se ei ole muhun vaikuttanut, nykyään juon kolme pannullista päivässä.
Mun kummipoika ( lievästi kehitysvammainen, 16v) on juonut kahvia n. 5v lähtien. Limppareita heillä juodaan vain synttäripäivänä.
Ihan maun takia juo sitä, ei piristyäkseen. Tuskin on penskana edes tiennyt, että kahvissa on piristävä vaikutus.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:03"]
Olen juonut kahvia niin pienestä, etten edes muista milloin olisin aloittanut. Hengissä olen edelleen, vaikka olen jo eläkeikäinen, ja luulisin kyllä, että aivosolujakin olisi enemmän kuin muutama, vaikka ap näyttää toisin väittävän.
Aika mielenkiintoinen tuo migreeni + kahvi. Olen entinen migreenipotilas ja minä en kyllä sietänyt edes kahvintuoksua, kun kohtaus oli päällä. Jos sen sijaan oli tai on (harvoin) ns. tavallista päänsärkyä, niin tujakat kahvit virkistävät ja usein häivyttävät särynkin.
On se vaan mukavaa, kun on ehtinyt syntyä, ennen kuin ihmiset muuttuivat niin pahuksen tietoisiksi, että kaikki hyvältä maistuva tai mukava kiellettiin epäterveellisenä. Jos ne sitä olisivat olleet, niin meillä ei olisi ongelmaa vanhenevasta väestä, sillä mehän olisimme jo koiranputkea kasvattamassa hiekkakankaalla.
[/quote]
Tässä erittäin hyvä kommentti. Olen samaa mieltä, onneksi ehdimme syntyä, ennenkuin tämä terveyshysteria alkoi:).
Jos kahvi maistuu, eikä siitä tule huono olo tai mene yöunet, en näe mitään syytä, miksei esimerkiksi koululainen voisi sitä halutessaan juoda. Kaikille ei kahvi maistu tai kofeiini sovi. Jos tuntuu siltä, on kahvia ihan turha juoda. Jos se taas maistuu, antaa mennä vaan!
Meillä kaikki lapset ovat saaneet maistaa. Aikaisintaan 15-vuotiaana kukaan on kuppikaupalla juonut.
Itse söin lapsena usein pulla mössöä, eli kahviin kastettua pullaa. Sitten luovuin kahvista vuosiksi, vasta kolmekymppisenä aloin juoda kahvia maidon kanssa.
6 v ei ole kahvista kiinnostunut, 2 v taas juo aina kahvilassa latte ni jämät ja kotona myös välillä pyytää jilloin saa pikku tipan " maitoa kahvilla" ;-)
Jännää on minusta kuin moni todistelee selvinneensä hengissä kahvin juonnista nuorella iällä. Kovin terveelliseksi kahvin juontia ei ilmeisesti koeta. Niinkuin olisi jonkinlainen aikuisuusriitti. Pienenä sanottiin että tukka ja nenä mustuu jos lapsi juo kahvia. Ilmeisesti kahvilla on terveysvaikutuksia, hyviä ja huonoja määrästä ja kahvin laadusta riippuen. Mitä vähemmän lasten kehossa sille välttämättömiä aineita sitä parempi, mutta ennen kaikkea minusta kahvi vain kuuluu aikuisille. Lasten ja aikuisten asioiden ero tuntuu muutenkin olevan hämärtynyt nykyään.
En juonut pienenä kotona koskaan kahvia mutta mummoloissa sain joskus vähän kahvia (sellaisista söpöistä minikahvikupeista). Silloinkin oli varmaan 1/4 kahvia ja loput maitoa (ja vähän sokeriakin).
Nyt olen 20 ja juon silloin tällöin kahvia. Aamuisin en koskaan.
Ei.miksi pitäisi?! Ehtivät kyllä Sitten aikuisena..pojalle 14v.tarjosin,eikä tykännyt.muut pienempiä ja sama juttu.
No kerran on saanut 3-vuotias lusikallisen maistaa kun join espressoa. :D Normaali kahvi on meillä kai niin arkipäiväinen asia ettei se häntä kiinnosta, mutta pieni söpö kuppi taisi sen tehdä. No ilme oli maistamisen jälkeen sen näköinen ettei ihan heti kaipaa kahvia uudelleen! Enempää en kyllä antaisikaan. Oma kahvinjuontini alkoi joskus 10-12- vuotiaana juurikin migreeniin liittyen, toimii edelleen. Juon 1-2 kuppia päivässä.
No ei ole kukaan juonut kahvia ainakaan vielä alakouluiässä, eikä varmaan isommin vielä yläkoulussakaan. Lukiolainen joi kahvia kokeisiin lukiessa ja ammattikoululainen juo aamulla mukillesen, mutta havermmin muulloin.
Poika 2v juo kahvia välillä maito+loraus kahvia et väri muuttuu.Teini ikäiset tytöt eivät oo juoneet eivätkä viel juo.
Itse juon kahvia aika paljon liikaakin ja minulle se opetettiin n. 6vuotiaana. Oma tyttö (1v) tykkää hirmuisesti kahvin tuoksusta ja haluaa aina haistella kahvia kupista. Toki se varmasti tuoksuu äidiltä, joten saa nähdä millainen addikti hänestä tulee.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:25"]Jännää on minusta kuin moni todistelee selvinneensä hengissä kahvin juonnista nuorella iällä. Kovin terveelliseksi kahvin juontia ei ilmeisesti koeta. Niinkuin olisi jonkinlainen aikuisuusriitti. Pienenä sanottiin että tukka ja nenä mustuu jos lapsi juo kahvia. Ilmeisesti kahvilla on terveysvaikutuksia, hyviä ja huonoja määrästä ja kahvin laadusta riippuen. Mitä vähemmän lasten kehossa sille välttämättömiä aineita sitä parempi, mutta ennen kaikkea minusta kahvi vain kuuluu aikuisille. Lasten ja aikuisten asioiden ero tuntuu muutenkin olevan hämärtynyt nykyään.
[/quote] Siis minulle pienenä pappa sanoi että lapsilla nenä mustuu kahvista. Eikä lapsuudessani kahvi kuulunut ipanoille. Nykyäänkään lapsille ei meillä tarjota kahvia juotavaksi. Maistaa saa tietenkin ja lääkkeeksi varmasti hyvä.
Ei helvetti ihmiset! =D mä oon juonu varmaan 8v kahvii aamulla ja päivällä enkä kärsiny siitä mitenkää,itse asiassa nykysin kahvilla ei oo mitään vaikutusta ainakaa muhun,en piristy siitä sen enempää ku etten jois sitä. :D kyllä mun sisko on antanu sen 3v kahvii tosi silläki enemmän maitoa ku itse kahvia. T. 19v
Minä olen joskus pohtinut tätä, koska itse en edes muista milloin aloin juomaan kahvia. Taitaa olla tuo kahvin juonti voimakas osa suomalaista kulttuuria, joten siitä se lähtee.
Meillä 6 vuotias välillä pyytää saada hörppästä kahvia. Yleensä juo sen kylmänä koska 3/4 osaa juomasta on maitoa. :D
Itse olen juonut kahvia jo pilkutytöstä aina 27 vuotiaaksi. Nyttemmin siirtynyt teehen koska se on parempaa. . :P