juoko teillä lapset kahvia?
Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.
Oonko ihan yksinäni?
Kommentit (109)
Lapsuudenkodissani oli kissa, joka joi kahvit muiden kanssa. Meillä oli iltakahvi, joo, kyllä näin oli holtitonta peliä , noin kahdeksan maissa ja kissalle laitettiin pikkulautaselle vähän kahvia ja maitoa. Se vaati sitä naukumalla ja kiehnäämällä.
Entisaikojen kissoille annettiin aina maitoa, jos joku sitä kauhistelee. Kyllä ne siitä huolimatta terveinä pysyivät, mikä johtui varmaan niiden muuten luonnonmukaisesta itse pyydystämästään kissaravinnosta.
Ihan järkyttävää, että jopa pienille lapsille annetaan kahvia! Kahvi muuttaa lapsen kehittyviä aivoja, vaikuttaa hormonitoiminnan sekä HPA-akselin toimintaan. Aikaisintaan 16-vuotiaana voisin sallia lapseni juovan kahvia esim. aamuisin. Olen ihan sanaton, että joku antaa jopa 5-vuotiaalle kahvia, häpeäisitte!
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää, että jopa pienille lapsille annetaan kahvia! Kahvi muuttaa lapsen kehittyviä aivoja, vaikuttaa hormonitoiminnan sekä HPA-akselin toimintaan. Aikaisintaan 16-vuotiaana voisin sallia lapseni juovan kahvia esim. aamuisin. Olen ihan sanaton, että joku antaa jopa 5-vuotiaalle kahvia, häpeäisitte!
Juu, totta puhut. Olen juonut kahvia ihan taaperosta lähtien ja nyt mun HPA-akselini on ihan käyttökelvoton, vois heittää sillä vesilintua. Hormonit sen sijaan jyllää ihan liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, totta puhut. Olen juonut kahvia ihan taaperosta lähtien ja nyt mun HPA-akselini on ihan käyttökelvoton, vois heittää sillä vesilintua. Hormonit sen sijaan jyllää ihan liikaakin.
Antaisiko 5-vuotiaalle energiajuomaa? Oletko koskaan tutustunut kahvin vaikutuksiin elimistössä? Yhtä lailla voisi laittaa tupakan lapsen suuhun ja sanoa "Minä olen polttanut lapsesta lähtien ja ei minulle ole tullut keuhkosyöpää, ihan hyvin voi lapselle antaa tupakkaa". Argumentointisi on samaa tasoa.
Käsittämättömän typeriä ihmisiä täällä!
Isäni juotti mulle yks vuotiaana lusikalla kahvia ja ihan selväpäinen olen:)
Kahvi on terveellistä, kunhan sitä juo sopivissa määrin. Se vähentää syöpäriskiä, sisältää paljon antioksidantteja sekä parantaa muistia. Auttaa myös migreeniin. Meillä on suvussa juotu pienestä pitäen kahvia ja kaikista on tullut täysijärkisiä aikuisia yksilöitä. Enemmän olisin huolissani energia- ja hiilihappojuomista, joita nuoret ryystävät jatkuvalla tahdilla. Energiajuomat aiheuttavat rytmihäiriöitä ja hiilihapotetut limpparit pilaavat hampaat ja sisältävät syöpää aiheuttavia ainesosia.
Aivan sairasta touhua täällä, miksi hitossa lapsille kahvia? Ei mitään järkevää syytä. Kahvi on koukuttavampaa kuin kannabis. Kahvi vaikuttaa aivoihin piristävästi ja rasittaa munuaisia. Ruvetkaahan mammat samantien leipomaan muksuillenne vaikka kannabismuffinseja sitten.
80- luvulla monissa kyläpaikoissa ( joissa ei ollut lapsia) oli ihan tavallista, ettei lapsille välttämättä ollut edes mehua tarjolla, vaan pelkkää kahvia. Aika pienestä olen kahvia itsekin juonut ja lastenkin antaisin maistaa, jos sitä pyytävät. Mutta en päivittäiseksi tavaksi hyväksyisi. Aiemmin join paljon kahvia ( opettaja) ja ekan raskauden aikana jätin aamukahvia lukuunottamatta kahvit pois, tapa jäi pysyväksi. Ja voi kuinka sitä saa nykyään outoja katseita, kun ei ota päivällä tai illalla kahvia, jos sitä jossain tarjotaan! Vaikuttaa herkästi yöuniin ja muutenkin keskittymiseen, mutta silti tuputetaan, "ota vaikka puoli kuppia". Riippuvuuden se ainakin aiheuttaa, ei ole lapsille tarpeen lainkaan.
Itse olen syntynyt 80-luvun alussa ja olen juonut kahvia pienestä pitäen, jos oikein muistan niin jo ennen kouluun menoa. En kylläkään muista montako kuppia sitä meni päivässä, mutta teini-ikään asti lantrasin puolikkaaseen kuppiin mustaa kahvia vähän hanasta kylmää vettä jotta se viileni. Ei sitä kukaan tietääkseni kauheasti ihmetellyt siihen aikaan!
k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisiko 5-vuotiaalle energiajuomaa? Oletko koskaan tutustunut kahvin vaikutuksiin elimistössä? Yhtä lailla voisi laittaa tupakan lapsen suuhun ja sanoa "Minä olen polttanut lapsesta lähtien ja ei minulle ole tullut keuhkosyöpää, ihan hyvin voi lapselle antaa tupakkaa". Argumentointisi on samaa tasoa.
Käsittämättömän typeriä ihmisiä täällä!
Mitä ihmettä sä riehut? Typerä olet itse, jos kuvittelet, että tuo missiosi menee perille älyvapaalla vihamielisyydellä. Et todellakaan ole paras mainos niistä, jotka kahvia eivät käytä. Alkeellinen oliokin ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttynyt ap täällä pyörittelee silmiään. En oikeesti tiennyt että noin moni antaa. Kukin tavallaan tietty. Ihmettelen vaan, että miksi? Ei se varmasti tapakaan, niinkuin joku sanoi, muttei varmasti ole niin hyväkskään. Itse olen sitä mieltä, että jos aamulla on vaikea nousta kouluun, kun väsyttää, vaan pitää silloin mennä aikaisemmin nukkumaan illalla. Energiajuomat ovat meidän perheessä kiellettyjä.
Tämä. Itse en tosin ihmettele enää mitään kun olen tajunnut kuinka loputtoman typeriä suurinosa ihmisistä on eli ei heiltä voi paljoa sitten odottaakaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:44"]
Mun kavereitten lapsista ei kukaan juo kahvia kuten ei energiajuomiakaan. Luulin että kaikki vanhemmat nykyisin tietää kofeiinin haitallisuuden lapsille.
Tyttärelläni alkoi migreenit n 11v iässä. Neurologi kehoitti kokeilemaan hoidoksi kahvia. Kahvihan joillakin migreenipotilailla voi saada kohtauksen haviämään. (Itselläni tämä ei tosin auta)
Ja susta tuo ei sitten ole eri juttu kun että pikku Nico-Janica vetää muuten huvikseen? Just...
Edelleenkään ei ole mitään syytä miksi ei kahvia voisi antaa jopa lapselle. Mitään haittavaikutuksia ei voi olla normaalista kahvinjuonnista esim. 2-4 kupillista päivässä.
Apua, meidän kohta 3v tyttö pyytää joskus aamuisin kupillisen kahvia. En ole ajatellutkaan, että se olisi väärin. Maitoakin olen laittanut aika reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei ole mitään syytä miksi ei kahvia voisi antaa jopa lapselle. Mitään haittavaikutuksia ei voi olla normaalista kahvinjuonnista esim. 2-4 kupillista päivässä.
Ei ihmisellä ole myöskään mitään syytä juoda mehuja (esim appelsiinimehua joka kuuluu monen lapsiperheen aamuun) tai syödä maustettua jogurttia, vaaleaa leipää tai muroja, karkeista, pizzoista ja popcorneista puhumattakaan. Miksi sitten näitä saa monet lapset syödä usein, useimmat edes silloin tällöin?
Anteeksi, tuli lainattua väärää viestiä!
97
Vierailija kirjoitti:
Aikasintaa 16?
Taitaa jo muksus siihen ikävuoteen mennessä vetää kaikkea muuta roinaa, ja alklmahoolit ym... Se on fakta!
Kaikkien ylihuolehtivaisten vanhempien lapset on teinivuosista parikymppisiks kaikista pahinta pohjasakkaa... Olen huomannut sen.
Nyt lapsina antaa lapsen olla ja tehdä mitä tykkää.
Jos kieltäisin "kaikki" tekemisen niin sitten se kostautuu myöhemmin. Nuori alkaa silloin käyttäytymään kaikkea kiellettyä vastaan. Alkoholi, huumeet, tupakka, näpistykset, ym. alkaa kiinnostaa... Sitten on tämmönen niuhottaja äiti ihmeissään ku poliisi tuo 14.v kakaran kotia ja kertoo tämän olleen kavereitten kanssa varkaissa, kännissä nortti huulessa
Kyllä meillä tuo 5v. yleensä juo päiväkahvit (kun tullaan töistä ja päiväkodista kotiin) kanssani. Maitokahvia kuten minäkin. Ei se nyt mikään hervoton kupillinen ole, ehkä desin verran maitoa ja kahvia.
Ei juo kahvia. Lapset 6-, 8- ja 11-vuotiaat.
Ei tosin juoda miehen kanssa myöskään kahvia eli ei ole tullut edes mieleen.
Tai mies juo töissä aamulla kupillisen kahvia ja jos ollaan kylässä niin juo.
Vanhimmalla lapsella ADHD niin ei kyllä kahvi taida edes sopia ;)
Ei siis juoda myöskään energiajuomia eikä cokista.
En kyllä muutenkaan ymmärrä miksi lapsille pitäisi antaa riippuvuutta aiheuttavia juttuja?
Joku kirjoitti tuolla että eihän se aiheuta muuta kun riippuvuutta?! Siis ei muuta kun riippuvuutta?? Hullua!
Kahvihan on taatusti terveellisempää kuin eeässä yms. muut energiajuomat jota nuoriso lipittää.
Meillä kyllä saa juoda kahvia jos siltä tuntuu.