juoko teillä lapset kahvia?
Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.
Oonko ihan yksinäni?
Kommentit (109)
Teille jotka annatte lapsille kahvia, ja sanotte, että siinä on kuitenkin suurempi osa maitoa. MIksi? Miksi lapselle pitää antaa periksi? Jos lapsi haluaa kahvia, voi opettaa, että se on aikuisten juoma. Ei lapsille tarvitse kaikkea antaa periksi, ja tuossakin on oiva kasvatuksen paikka siihen.
Kahvi vaaratonta. Not. Itselläni menee yöunet, jos juon klo 19 jälkeen kahvia. Verenpaine nousi ihan hemmetisti, maha meni tosi ruikulille. Monihan käyttääkin kahvia ummetuslääkkeenä. Ja kun jää liian pitkä väli kahvinjuonnissa tai lopetat kahvinjuonnin, niin voi jestas sentään sitä päänsärkyä, mikä siitä tulee. Se on itsemurhapäänsärky, todella.
On myös pikkasen eri asia kun pieni lapsi tottumattomana juo kahvia kuin että aikuinen, joka juonut sitä jo pienestä pitäen. Cokis ei ole hyväksi sekään. Ei tosiaan ihme että alle 10-vuotiaat jo litkii energiajuomia addiktioonsa. Mun tuttavan poika joi alle 1-v cokista tuttipullosta, "kun se niin pojalle maistuu" ei hyvän tähden. Annatteko tupakkaakin sitten? Tai alkoholia?
Löytyi tämmönen keskustelu kun kahvin juonnista oli puhetta.
Meillä tyttö 3.v poika 5.v molemmat juo kahvia aamuin illoin maitokahvi 50/50
Enpä tiiä mihin vaikuttaa, ei ainakaan yöuniin,
Nukkumaan mennään normaalisti 21:00-23:00 ja herätään 7:00-8:00
Vanhemmat (minä ja vaimoni) juo kahvia, aamusin 2-3 kupillista, päiväkahvit menee ja illalla iltasufeet tulee keitettyä n.19:00 hujeissa.
Itse sitten työmatkoilla juon tasaseen tunnin parin välein kaffetta.
Saa kommentoida!
Ei juo kukaan lapsista kahvia. Mutta en juo kyllä minäkään niin ei ole tullut mieleenkään keittää lapsille.
Kahvissa on paljon antioksidantteja.Enemmän kuin vihreässä teessä.
Ei juo. Lapsella on aistiyliherkkyyksiä, jotka aiheuttavat keskittymisongelmia, joten enempää ei tarvita. Ei kahvia, energiajuomia eikä colaa alle 15-vuotiaalle.
Mielummin kahvia juottaisin lapsille kuin hiilihappollisia juomia, ihan jo hampaiden takia. En näe kahvissa mitään pahaa, itsekin join jo alakouluikäisenä säännöllisesti ja pienenäkin maistelin. Ei vaikuta mussa vireyteen tms., kunhan maistuu hyvältä. Päiväkahvit ja viikonlopun aamukahvit on sellainen sosiaalinen tilanne joista tulee hyvä mieli.
Ap tee mielummin keskustelu vaikka tuoremehuista tai sokerimuroista. Niitä syödään vielä useammissa perheissä ja vielä enemmän. (Puoli) kuppi(a) kahvia silloin tällöin ei ole niin paha kuin jokapäiväinen mehujen litkiminen.
Toi kahvin juonti lähti siitä ku poika joi äitin kahvit aamupalalla.
Mehuja eikä limuja meijän muksut juo.
Twix patukka molemmille kerran viikossa jaskus karkkiaskit.
Itse olen juonut pienestä pitäen, kahvi on edelleen yksi lempijuomistani. Olen kiitollinen siitä että vanhempani antoivat minun juoda kahvia tarhaikäisestä lähtien. Energiajuomista sen sijaan en ole välittänyt.
Meillä lapset juo koskenkorvaa heti aamusta
Kahvissa, sen valmistamisessa ja juomisessa on jokin yhteisöllinen ja kodikas tekijä. Keitetääs kahvit on usein kuultu lausahdus vaikka jonkun työrupeaman jälkeen, samoin tämä "lähde mun kanssa kahville" tai "Tuu meille kahville".
Poikani, aika pienenä miehenä, oli mummon päivähoidossa aikanaan. Noilla kahdella oli tapana juoda iltapäivällä kahvit. Luulen, että poika tykkäs enemmän niistä kahvinkeiton rituaaleista kuin itse kahvista.
Ei olis tullut mieleenkään kieltää heidän kahvitteluhetkeään. Joskus Mummu osti heille aleksanterinleivokset mieheen ja se vasta oli juhlaa se.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.
Oonko ihan yksinäni?
Itse olen juonut kahvia taaperosta asti,neuvolasta oli sanottu ettei lapselle ole kahvista muuta haittaa kuin kahviriippuvuus.Tämä tosin oli -80-90-luvun vaihteessa,en tiedä onko nykyäään löydetty kahvista uusia haittoja?
Eli voisin antaa lapselle kahvia,en kuitenkaa alle kouluikäiselle.Juon itsekin kahvin niin,että siinä on puolet maitoa,sellainen "mieto" kahvi on varmaan ihan OK lapsillekin.
meillä 4v on varsinainen kahvikissa, mukia ei voi jättää hetkeksikään vartioimatta.. kerran veti kahvilassa puolet latestani kun hain paperia! :D
annamme yleensä aamuisin tilkan maidolla, iltapäivä-kahvit
taas on ehdottomasti kielletty tai muuten yöllä ei nukuta...
7 v taas ei kahvista piittaa
lapsena olin hulluna pullamössöön, eli kahvissa uitettuun pullaan ! kasvattuani en enää sitten kahvia juonutkaan, teetä sen sijaan lipitin ahkerasti.
vasta kolmekymppisenä opin juomaan kahvia sosiaalisena tapahtumana.. yksin ollessa en kahveja keittele!
Lähtiessäni 6-vuotiaana ekalle luokalle suurin huolen aiheeni oli, ettei koulussa saisi kahvia. Olen juonut kahvia niin pienestä, etten edes muista, mutta niin taisivat 60-luvun alussa tehdä monet muutkin. Aikuisena olen joskus ollut pitkiäkin aikoja kokonaan ilman kahvia ja joskus juonut ainoastaan kofeiinitonta, en siis usko minulle mitään kofeiiniriippuvuutta kehittyneen, pari muuta riippuvuutta kylläkin.
6. luokalla (12v) aloitti esikoinen kahvin juonnin opettajansa johdolla (luokassa oli keitin).
Aika harvoin tosin sitä juo nykyäänkään.
Kahvissa ei ole mitää pahaa eikä vaarallista. Kaikenmoisia ohjeita on mm. Raskausajan kahvinjuonnista, mutta ei mitää tutkimuksia miksi olisi vaarallista. Päin vastoin terveysvaikutuksia on usein mediassa hehkutettu. Meillä 12v poika on juonut kahvia jo kaksi vuotta. Juo aamulla ja päivällä. Itse keittää kahvit, kun tulee koulusta. Kaksi muuta lasta eivät tykkää kahvista.
Saavat juoda, jos haluavat. Toinen 13-vuotias on parin vuoden ajan juonut silloin tällöin, 16-vuotias ei tykkää, eivätkä nuoremmat. Juovat aika paljon teetä 13 ja 16 vuotiaat.
Minulla on tänä vuonna 16 v. täyttävä lapsi, eikä hän halua juoda kahvia. On pahaa hänen mielestään. LIsäksi näki minun kamppailun sitä vieroituspäänsärkyä kohtaan, kun vatsan takia jouduin lopettamaan kahvin juonnin.
Kahvia en olisi antanut alkaa juoda vasta kuin nyt 15-vuotiaana. Ikävä kyllä, isänsä on opettanut tuolle energiajuoman juonnin. Onneksi ei litki läheskään joka päivä, ja purkkikaupalla.