Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki siitä kuinka auttaa pikkulapsiperhettä

Vierailija
26.11.2014 |

Esimerkin malli on oma äitini, joka asuu toisella paikkakunnalla mutta vierailee noin kerran kuukaudessa. 

Tullessaan hänellä on yleensä mukana kassillinen perusruokaa, maitoa, leipää, jogurttia, jauhelihaa tms. vauvalle vaippapussin varmuuden vuoksi. Tämän hän tuo kysymättä. Melkein heti ovesta sisään astuttuaan hän pistää kahvin tippumaan ja alkaa siinä kuulumisia kysellessä samalla siivoamaan tiskipöytää ja keittiötä. Sitten hän ottaa esikoisen ja lähtee leikkimään joko lastenhuoneeseen tai ulos. Minä saan juoda rauhassa kahvin. Sitten äitini yleensä laittaa jotain ruokaa, laittaa pyykit koneeseen ja edelliset mahdollisesti kuivumaan. Syömme yhdessä. Äitini on lasten kanssa sen aikaa, että saan käydä rauhassa suihkussa. Lähtiessään vie vielä kaikki roskat ja antaa halin ja pusun poskelleni. 

Vaikka apu on tavallista kotityötä ja periaatteessa pärjään ihan hyvin itsekin (en ole edes varsinaisen uupunut) on avun merkitys minulle suuri. Kysymys henkisestä puolesta, kokemuksesta olla välillä se, josta pidetään huolta. Ihan kaikki ihmiset ovat ansainneet sen tunteen joskus. Huolimatta siitä, kuinka vaikea elämäntilanne on, myös yhden lapsen vanhemmalle/vanhemmille tämä tekee hyvää. 

Sitten kun minusta tulee mummo, aion tehdä juuri näin kuin äitini. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas tässä on täytymisestä tai velvoittamisesta puhunut? Ei ainakaan ne, joiden vanhemmat haluavat auttaa. Kivaajan se on tulla vähän hemmotelluksi ja autetuksi silloinkin, vaikka itse jaksaisikin tehdä kaiken.

Vierailija
2/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:31"]

Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa. 

[/quote]

Miksi lapsiperheitä pitäisi auttaa?!? Eikö aikuisten ihmisten pitäisi pystyä huolehtimaan omista arvovalinnoistaan?! Eihän perhettä perusteta esim. isovanhemmille tai yhteiskunnalla vaan ihan itsekäistä syistä. 

[/quote]

Lapsiperheitä pitää aina auttaa, huomaahan sen tässäkin ketjussa, että äideillä on raskasta, pitäisi laittaa tiskit koneeseen, mutta nettailu on hauskempaa.

Voisiko joku auttaa? Ei äidit ja isät jaksa tuollaista taakkaa, lasten kasvatusta, kun eivät nettailultaan saa edes tiskejä koneeseen....

Nyt joku aloite eduskuntaan perusavusta lapsiperheille nettailun helpottamiseksi!

[/quote]

Ei mun just nyt tarvitse laittaa niitä tiskejä koneeseen, kun laitoin jo. Mä imetän tässä vauvaa, mutta jos en imettäisi, en todennäköisesti tekisi mitään kotitöitä, koska en jaksa. Mä ymmärrän, että sua loukkaa tämä asia, mutta terveenä aikuisena ihmisenä varmasti pääset todennäköisesti jo lähitulevaisuudessa sen yli. Jos et, yhteiskunta on luonut kaikenlaisia tukipalveluita, joiden avulla päässet purkamaan pahaa oloasi ammattilaisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:43"]

Kukas tässä on täytymisestä tai velvoittamisesta puhunut? Ei ainakaan ne, joiden vanhemmat haluavat auttaa. Kivaajan se on tulla vähän hemmotelluksi ja autetuksi silloinkin, vaikka itse jaksaisikin tehdä kaiken.

[/quote]

Itse olen mieheni perheen kautta nähnyt tuollaisen tilanteen ja se johti sen mummon burn outiin....

En ainakaan itse ole sen jälkeen suhtautunut kovin myötämielisesti lapsitehtailuun, jonka ideana on, että muut huolehtivat.

Vierailija
4/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa. 

[/quote]

Ehkä tässä loukkaa se miten meuhkataan, kuinka lapsiperheitä pitäisi auttaa. Kaikki tukitoimet pitäisi räätälöidä heille ja ollaan valmiita tinkimään esim. yksinäisten ikäihmisten palveluista. Tai oletko yhtää ajatelleen millaista on nuorten elämä, näiden tulevien vanhempien. 

Vierailija
5/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:45"]

[/quote]

Ehkä tässä loukkaa se miten meuhkataan, kuinka lapsiperheitä pitäisi auttaa. Kaikki tukitoimet pitäisi räätälöidä heille ja ollaan valmiita tinkimään esim. yksinäisten ikäihmisten palveluista. Tai oletko yhtää ajatelleen millaista on nuorten elämä, näiden tulevien vanhempien. 

[/quote]

Ollaanko valmiita tinkimään? Mihin perustat tämän väitteesi? Ja eikös lapsiperheiden palveluilla yritetä nimenomaan turvata niiden lapsien, eli näiden tulevien vanhempien, lähtkökohdat? Vai eikö?

Vierailija
6/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse olen mieheni perheen kautta nähnyt tuollaisen tilanteen ja se johti sen mummon burn outiin....

En ainakaan itse ole sen jälkeen suhtautunut kovin myötämielisesti lapsitehtailuun, jonka ideana on, että muut huolehtivat.

[/quote]

Nyt on katkeraa, niin katkeraa... Ilmeisesti tästä asiasta ei saa keskustella. 

Vierailija
7/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi olisin katkera?

En itse halua lapsia, jos sitä kuvittelet, ja anoppini on minulle tärkeä ihminen, erittäin kiltti, liiankin kiltti, joka ei sano koskaan ei ja sitä käytettiin hyväksi kiltteyden takia.

Vierailija
8/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta lapsiperhettä voi auttaa kaikista parhaiten kysymällä, millaista apua lapsiperhe kaipaisi. En usko, että miniäni ihastuisi ajatuksesta, että alkaisin tonkimaan hänen likaisia alusvaatteitaan kysymättä häneltä, haluaako hän minun tekevän niin.

Vierailija
9/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyysin kerran äidiltäni lastenhoitoapua kun oltiin miehen kanssa samaan aikaan vatsataudissa. Lapset olivat silloin 1v8kk ja 2kk. Äitini sanoi, ettei lapsia kannata tehdä jos niitä ei jaksa hoitaa. Toista kertaa en pyydä. Olkaa onnellisia hyvistä isovanhemmista!

Vierailija
10/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi olisin katkera?

En itse halua lapsia, jos sitä kuvittelet, ja anoppini on minulle tärkeä ihminen, erittäin kiltti, liiankin kiltti, joka ei sano koskaan ei ja sitä käytettiin hyväksi kiltteyden takia.

[/quote]

Ei kun juuri sitä ajattelin, että sinä et varmasti halua lapsia, ja sen takia sinulla onkin tosi paljon sanottavaa lapsiperheiden asioista.

Vierailija
11/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:51"]

[/quote]

Minusta lapsiperhettä voi auttaa kaikista parhaiten kysymällä, millaista apua lapsiperhe kaipaisi. En usko, että miniäni ihastuisi ajatuksesta, että alkaisin tonkimaan hänen likaisia alusvaatteitaan kysymättä häneltä, haluaako hän minun tekevän niin.

[/quote]

Niin, sen takia tämän avauksen otsikossa jo lukikin, että esimerkki siitä, kuinka auttaa pikkulapsiperhettä. Siinä ei tainnut lukea, että näin pitää auttaa kaikkia pikkulapsiperheitä.

Vierailija
12/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:52"]

Ei kun juuri sitä ajattelin, että sinä et varmasti halua lapsia, ja sen takia sinulla onkin tosi paljon sanottavaa lapsiperheiden asioista.

[/quote]

Ok, eli se on siis totta, että lapsiperheet pitävät sitä ihan normaalina, että muut hoitavat heidän lapsiaan vaikka burn outiin asti.

Asia selvä, ja sitä epäilinkin, että asenne on sellainen, että muiden tulee jaksaa "auttaa" vaikka palaisivat itse loppuun, kunhan lapsiperheiden ei itse tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
13/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:52"]

[/quote]

Ok, eli se on siis totta, että lapsiperheet pitävät sitä ihan normaalina, että muut hoitavat heidän lapsiaan vaikka burn outiin asti.

Asia selvä, ja sitä epäilinkin, että asenne on sellainen, että muiden tulee jaksaa "auttaa" vaikka palaisivat itse loppuun, kunhan lapsiperheiden ei itse tarvitse tehdä mitään.

[/quote]

Hallusinoitko sä?

Vierailija
14/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

Niin, sen takia tämän avauksen otsikossa jo lukikin, että esimerkki siitä, kuinka auttaa pikkulapsiperhettä. Siinä ei tainnut lukea, että näin pitää auttaa kaikkia pikkulapsiperheitä.

[/quote]

Ei, mutta siinä ei myöskään lukenut, että erästä tiettyä pikkulapsiperhettä. Uskoakseni suurin osa suomalaista ei pidä siitä, että heidän kotiinsa tullaan kutsumatta ja aletaan huseerata kuin omassa kodissa. Monille koti on niin yksityinen paikka, ettei haluta kenenkään kurkkivan kappeihin tai pyykkikoreihin. Varsinkaan anopin, appiukon tai jonkun muun sukulaisen. Mieluummin palkataan vaikka vieras viikkosiivooja. 

Vierailija
15/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei, mutta siinä ei myöskään lukenut, että erästä tiettyä pikkulapsiperhettä. Uskoakseni suurin osa suomalaista ei pidä siitä, että heidän kotiinsa tullaan kutsumatta ja aletaan huseerata kuin omassa kodissa. Monille koti on niin yksityinen paikka, ettei haluta kenenkään kurkkivan kappeihin tai pyykkikoreihin. Varsinkaan anopin, appiukon tai jonkun muun sukulaisen. Mieluummin palkataan vaikka vieras viikkosiivooja. 

[/quote]

Niin, esimerkkihän tarkoittaa sitä, että se on yksi tapa auttaa. Ei ainoa, vaan yksi monesta.

Vierailija
16/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko erilaisen mielipiteen esille tuominen uhka. Ei ole kypsää keskustelua yrittää johdattaa keskustelua henkilökohtaiselle tasolle. Mutta mihinkä muuhunkaan  tuollainen parturikampaajanaikkonen vetyperoksidiltä haisevassa esussa pystyy, kun puuttu kokonaan looginen ajattelu ja loppukin on pelkkää höttöä.

Vierailija
17/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Loukkaa?! Mitä hittoa?! Ketä tämä aloitus loukkasi?!

Vierailija
18/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko erilaisen mielipiteen esille tuominen uhka. Ei ole kypsää keskustelua yrittää johdattaa keskustelua henkilökohtaiselle tasolle. Mutta mihinkä muuhunkaan  tuollainen parturikampaajanaikkonen vetyperoksidiltä haisevassa esussa pystyy, kun puuttu kokonaan looginen ajattelu ja loppukin on pelkkää höttöä.

[/quote]

No itsehän sä toit keskustelun henkilökohtaiselle tasolle. Yksi mummo on saanut burn outin ja sen jälkeen lisääntyminen on ollut tuomittavaa. 

Vierailija
19/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:04"]

[/quote]

Loukkaa?! Mitä hittoa?! Ketä tämä aloitus loukkasi?!

[/quote]

Aika moni on ehtinyt loukkaantumaan, jos luet viestejä.

Vierailija
20/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:04"]

No itsehän sä toit keskustelun henkilökohtaiselle tasolle. Yksi mummo on saanut burn outin ja sen jälkeen lisääntyminen on ollut tuomittavaa. 

[/quote]

Siis minä, joka toin esille mummon burn outin, olen eri ihminen kuin tuo, joka selitti vetyperoksidikampaajista.

Muutenkin logiikkasi ontuu, koska viestini oli samanlainen mielipide kuin aloituskin, ap. aloituskin oli vain henkiläkohtainen kokemus.

Lapsitehtailu ei ole muuten sama asia kuin "lisääntyminen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän