Esimerkki siitä kuinka auttaa pikkulapsiperhettä
Esimerkin malli on oma äitini, joka asuu toisella paikkakunnalla mutta vierailee noin kerran kuukaudessa.
Tullessaan hänellä on yleensä mukana kassillinen perusruokaa, maitoa, leipää, jogurttia, jauhelihaa tms. vauvalle vaippapussin varmuuden vuoksi. Tämän hän tuo kysymättä. Melkein heti ovesta sisään astuttuaan hän pistää kahvin tippumaan ja alkaa siinä kuulumisia kysellessä samalla siivoamaan tiskipöytää ja keittiötä. Sitten hän ottaa esikoisen ja lähtee leikkimään joko lastenhuoneeseen tai ulos. Minä saan juoda rauhassa kahvin. Sitten äitini yleensä laittaa jotain ruokaa, laittaa pyykit koneeseen ja edelliset mahdollisesti kuivumaan. Syömme yhdessä. Äitini on lasten kanssa sen aikaa, että saan käydä rauhassa suihkussa. Lähtiessään vie vielä kaikki roskat ja antaa halin ja pusun poskelleni.
Vaikka apu on tavallista kotityötä ja periaatteessa pärjään ihan hyvin itsekin (en ole edes varsinaisen uupunut) on avun merkitys minulle suuri. Kysymys henkisestä puolesta, kokemuksesta olla välillä se, josta pidetään huolta. Ihan kaikki ihmiset ovat ansainneet sen tunteen joskus. Huolimatta siitä, kuinka vaikea elämäntilanne on, myös yhden lapsen vanhemmalle/vanhemmille tämä tekee hyvää.
Sitten kun minusta tulee mummo, aion tehdä juuri näin kuin äitini.
Kommentit (89)
Mun äiti on samanlainen, tulee muutamaksi päiväksi kuussa kylään ja auttaa kaikessa. Kyllähän me pärjättäis ilmankin mutta on ihanaa, että auttaa ja saadaan muutenkin viettää aikaa yhdessä kun äiti asuu eri paikkakunnalla. Ikinä en ole äitiä pyytänyt tekemään mitään, ja joka kerta sanon ettei tarvitse tiskata/imuroida/leipoa mutta tekee sen silti. Ja parempi vaan kiittää kauniisti kuin alkaa vängätä vastaan :D En mäkään ymmärrä niitä jotka kritisoi tällaista apua, onko kaikki ystävän palvelukset sitten myös huono juttu? "Kaveri auttais muutossa, mutta perkules kun kannan oman sohvani itte!""Kätilö oli leikkaamassa napanuoraa mutta käskin antamaan sakset ja leikkasin ihan itte!" Ollaanko me suomalaiset sitten niin jästipäitä, että KAIKKI pitää tehä ihan itte :D
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:04"]
No itsehän sä toit keskustelun henkilökohtaiselle tasolle. Yksi mummo on saanut burn outin ja sen jälkeen lisääntyminen on ollut tuomittavaa.
[/quote]
Siis minä, joka toin esille mummon burn outin, olen eri ihminen kuin tuo, joka selitti vetyperoksidikampaajista.
Muutenkin logiikkasi ontuu, koska viestini oli samanlainen mielipide kuin aloituskin, ap. aloituskin oli vain henkiläkohtainen kokemus.
Lapsitehtailu ei ole muuten sama asia kuin "lisääntyminen".
[/quote]
No mitä se sitten on, jos se on tällaisessa ketjussa? Onko tässä joku sanonut, että joo, olen tehnyt 10 lasta, itse en pane rikkaa ristiin heidän elättämisekseen, vaan kaiken työn tekee joku toinen? Ei. Tässä oli varmasti tarkoituksena keskustella erilaisista tavoista, joilla voi auttaa lapsiperhettä. Jos haluat keskustella tavoista, joilla voi auttaa lapsetonta perhettä tai vaikka vanhuksia, siihenkin löytynee mahdollisuus, avaat vain ketjun ja kokeilet. Se, että joku käy joskus auttamassa lapsiperhettä, ei tarvitse tarkoittaa sitä, että se johtaisi burn outiin. Minäkin olen auttanut useita lapsiperheitä ennen ja jälkeen sen, kun olen itse saanut lapsia. Esim. parhaan ystäväni lasta kävin ihan jatkuvasti hoitamassa (kärsin tuolloin itse masennuksesta, mutta en silti saanut auttamisesta burn outia, vaan itse asiassa enemmän energiaa omaan elämääni), erään sukulaiseni perhettä auttamaan matkustin toiselle puolelle maapalloa, veljeni perhettä auttamaan lähdin satojen kilometrien päähän jne. Auttamisesta koen olevani saamapuolella. Tällä hetkellä omat vanhempani auttavat usein meidän pikkulapsiperhettämme, mutta me autamme myös heitä. Ei burn outia kummassakaan päässä. Useimmat ihmiset tuntuvat saavan auttamisesta paljon itselleenkin. Onhan se tietenkin aika oksettavaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:31"]
Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa.
[/quote]
Loukkaa?! Mitä hittoa?! Ketä tämä aloitus loukkasi?!
[/quote]
Aika moni on ehtinyt loukkaantumaan, jos luet viestejä.
[/quote]
Perustele nyt vähän miten tuo loukkaantuminen ilmenee. Miten syntyy keskustelua pelkäällä myöntäilyllä. Olisiko pitänyt laittaa pelkkä ok tai yläpeukuttaa, ettei olisi saanut sinua hyeenanlailla kimppuun.
[/quote]
Onhan tässä aika monta viestiä, joissa on ilmaistu moraalinen paheksunta siitä, että joku kokee tarvitsevansa apua arjessa, tai jos ei kipeästi tarvitse, niin ainakin ilahtuu siitä. Se on tuomittu, koska... no, ihan ei ole selvinnyt, miksi. Paljon närää se on joka tapauksessa herättänyt.
Oi Jeesus mikä äiti! Onnea ja hali äipälle!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]Eli velvoitettasiin vanhemmat huolehtimaan aikuisista lapsista.
[/quote]
Ei mitään velvoteta. Tuo oli esimerkki. Tuosta esimerkistä huomaa kuinka pienestä avusta on suuri apu!
Saman voi tehdä sisko, kaveri tai naapuri :)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:10"]
Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Perustele nyt vähän miten tuo loukkaantuminen ilmenee. Miten syntyy keskustelua pelkäällä myöntäilyllä. Olisiko pitänyt laittaa pelkkä ok tai yläpeukuttaa, ettei olisi saanut sinua hyeenanlailla kimppuun.
[/quote]
Onhan tässä aika monta viestiä, joissa on ilmaistu moraalinen paheksunta siitä, että joku kokee tarvitsevansa apua arjessa, tai jos ei kipeästi tarvitse, niin ainakin ilahtuu siitä. Se on tuomittu, koska... no, ihan ei ole selvinnyt, miksi. Paljon närää se on joka tapauksessa herättänyt.
[/quote]
ok
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]Eli velvoitettasiin vanhemmat huolehtimaan aikuisista lapsista. [/quote] Ei mitään velvoteta. Tuo oli esimerkki. Tuosta esimerkistä huomaa kuinka pienestä avusta on suuri apu! Saman voi tehdä sisko, kaveri tai naapuri :)
[/quote]
Olisiko hyvä, jos velvoitetaan lapsiperheiden avuksi naapurit, työkaverit, sisraukset, isovanhemmat jne.
Voisi olla esim. sellainen vuorolista, jokaiselle päivälle joku, näin lapsiperheillä olisi tavallaan ilmainen kodinhoitaja. Mielestäni hyvä idea.
Tällä tavalla menisi ne astiatkin koneeseen, eikä olisi mitään härintää kotitöiden/lastenhoidon saralta estämässä netissä olemista?
Ihanaa että joku auttaa ihan pyytämättä :) Joillekkin voi olla vaikeaa pyytää apua, eikä sitä välttämättä siltikään saa.
Te, jotka paheksutte: onko yhtä paha asia, jos käy auttamassa omia vanhempiaan? Esim. kun omat vamhempani olivat viime keväänä pitkään flunssassa, kävin heidän luonaan siivoamassa, laittamassa ruokaa, tekemässä ruokaostokset ja ulkoiluttamassa koiraa. Solvaisitteko te vanhempiani siitä, että nämä vain käyttävät hyväksi raskaana olevaa tytärtään (en ollut sillä tavalla hehkuvasti raskaana, vaan sillä tavalla selkäkipuisesti ja vaivaisesti raskaana)? Vai solvaatteko vain lapsiperheitä siitä, että he tarvitsevat apua?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]Eli velvoitettasiin vanhemmat huolehtimaan aikuisista lapsista. [/quote] Ei mitään velvoteta. Tuo oli esimerkki. Tuosta esimerkistä huomaa kuinka pienestä avusta on suuri apu! Saman voi tehdä sisko, kaveri tai naapuri :)
[/quote]
Olisiko hyvä, jos velvoitetaan lapsiperheiden avuksi naapurit, työkaverit, sisraukset, isovanhemmat jne.
Voisi olla esim. sellainen vuorolista, jokaiselle päivälle joku, näin lapsiperheillä olisi tavallaan ilmainen kodinhoitaja. Mielestäni hyvä idea.
Tällä tavalla menisi ne astiatkin koneeseen, eikä olisi mitään härintää kotitöiden/lastenhoidon saralta estämässä netissä olemista?
[/quote]
Länkyti länkyti länk länk. Kirjoitin tuossa siitä, kuinka itse kävin auttamassa vanhempiani. Voitko kertoa, paheksutko myös vanhempiani siitä, että he ottivat minulta apua vastaan? He eivät ole vanhuksia.
V*ttu oikeasti noita nillittäjiä. Antakaa toisten olla rauhassa väsyneitä jos ne on ja auttaa jos ne haluaa auttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:24"]
Te, jotka paheksutte: onko yhtä paha asia, jos käy auttamassa omia vanhempiaan? Esim. kun omat vamhempani olivat viime keväänä pitkään flunssassa, kävin heidän luonaan siivoamassa, laittamassa ruokaa, tekemässä ruokaostokset ja ulkoiluttamassa koiraa. Solvaisitteko te vanhempiani siitä, että nämä vain käyttävät hyväksi raskaana olevaa tytärtään (en ollut sillä tavalla hehkuvasti raskaana, vaan sillä tavalla selkäkipuisesti ja vaivaisesti raskaana)? Vai solvaatteko vain lapsiperheitä siitä, että he tarvitsevat apua?
[/quote]
Kuinka monia te muuten yleensä autatte?
Sinä autoit vanhempiasi, oletko koskaan auttanut ketään muuta? Entä te muut?
Itse en ole ikinä kuullutkaan lapsiperheestä, joka auttaisi muita mitenkään, onko muut?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:26"]
[/quote]
Itse en ole ikinä kuullutkaan lapsiperheestä, joka auttaisi muita mitenkään, onko muut?
[/quote]
Nyt meni vähän liian paksuksi, en viitsi edes vastata.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, koska tiedät tuon olevan totta.
Kuinka montaa vanhusta, sinkkua, opiskelijaa, mt-ongelmaista jne. olet auttanut, tai edes ajatellut niiden tarvitsevan apua?
Mä luulen, että tämä on meidän yhteiskunnan ongelma. Ei toimita kuten ap:n tapauksessa, vaan ollaan niin helkkarin itsenäistä ja omillaan pärjäävää. Samalla odotetaan, että niin myös toiset pärjäävät omillaan, kauheetahan se ois, jos joku tarvitsisi apua. Loukkaannutaan, jos joku hyvää hyvyyttään tarjoutuisi siivoamaan, sehän olisi herranjestas merkki siitä, että ei muka pärjätä yksin. Toisessa ääripäässä sitten taas imetään auttajasta viimeisetkin mehut, ilman pienintäkään vastapalveluksen elettä.
Kuinka paljon parempi paikka tääkin maa olis, jos perhesuhteet säilyisivät lämpöisinä ja avuliaina. Ei paljon pohdittaisi vanhustenhuollon riittämättömyyttä ja lasten aikasta päiväkotihoitoa. Mutta kun yksin on pärjättävä. Ja se anoppikin aina yrittää tahallaan tuppautua kaikkeen – pitää varmaan laiskana, ämmä.
Ihana aloitus! Minä toivoisin sellaista, että isovanhemmat tai kummit tarjoutuisivat, että voisimme ottaa lapset hoitoon päivänä x esim. iltapäiväksi, tehkää mitä haluatte sillä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]
Nyt kun tää kaamos väsyttää, olisin niin onnellinen, jos joku tulis ja panis tiskit koneeseen, pesis käsitiskit, pesis muutaman villavaatteen, imurois keittiön lattian tai veis esikoisen ulos. Mun vanhemmat vaan ei nyt ehdi kauheasti käymään, kun asuvat kuitenkin sen verran kaukana ja ovat molemmat työelämässä. Mutta kyllä me oikeasti pärjätään, pitää vaan antaa välillä tiskien rehottaa ja pyykin kertyä.
[/quote]
Kuitenkin sulla on energiaa palstailla, mutta et jaksa edes laittaa tiskejä koneeseen?
En ymmärrä. Jonkun pitäisi tulla ulkoilemaan sun lapsen kanssa ja laittamaan tiskit koneeseen sillä aikaa, kun itse palstailet?
[/quote]mikä ongelma tiskien laittamisessa edes on? olen yh enkä omista tiskikonetta, pyykit eivät kerry ja siivottuakin saan. 3 lasta.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, koska tiedät tuon olevan totta.
Kuinka montaa vanhusta, sinkkua, opiskelijaa, mt-ongelmaista jne. olet auttanut, tai edes ajatellut niiden tarvitsevan apua?
[/quote]
Voi kuule, vaikka kuinka monia, nyt ja edelleen. Vanhuksia autan ihan säännöllisesti, esim. kuskaan kylälläni asuvia vanhuksia kauppaan omalla autollani ilmaiseksi. En ole auttamisessani tehnyt eroa sinkkujen ja parisuhteessa elävien välillä, joten molempia on tullut autettua tasapuolisesti, esimerkiksi masennuksesta kärsivän sinkkutätini kotona olen käynyt siivoamassa ja silittämässä pyykkiä (tässä tuli jo 2 kärpästä yhdessä kohteessa). Opiskelijana tuli autettua kanssaopiskelijoita milloin muutossa, milloin missäkin. Lapsiperheellisiä olen auttanut ennen ja jälkeen sen, kun olen itse saanut lapsia, esim. vahtimalla lapsia, siivoamalla ja tekemällä ruokaa valmiiksi. Olen ollut mukana erilaisissa vapaaehtoistoiminnassa, tällä hetkellä kylätoimikunnassa, joka järjestää kylän yhteisiä tapahtumia ja pitää yllä nuorisoseurantaloa.
Haluatko sinäkin nyt luetella kaikki ihmiset, joita olet joskus auttanut? Onko tässä keskustelussa mielestäsi ihan hirveästi järkeä?
Pyysin äitini tänään syömään ja kahville. Syötyämme hän vaihtoi isomman vaipan ja myöhemmin leikki isomman kanssa, että sain nukuttaa vauvan päiväunille rauhassa. Tuo pienikin apu helpotti suuresti.
Myös appiukko käy meillä usein syömässä ja menee sitten isomman kanssa ulos leikkimään tai vaihtaa vaipan jne. Joskus tulee yöksi ja vahtii lapsia, että saadaan mieen kanssa saunoa rauhassa yms. Kyllä tuo apu on aivan ihanaa.
Itse toki autetaan vanhempiamme missä milloinkin tarvitsevat. Renkaiden vaihtoa, puutarhatöitä, siivoamista jne.
[/quote]
[/quote]
[/quote]