Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki siitä kuinka auttaa pikkulapsiperhettä

Vierailija
26.11.2014 |

Esimerkin malli on oma äitini, joka asuu toisella paikkakunnalla mutta vierailee noin kerran kuukaudessa. 

Tullessaan hänellä on yleensä mukana kassillinen perusruokaa, maitoa, leipää, jogurttia, jauhelihaa tms. vauvalle vaippapussin varmuuden vuoksi. Tämän hän tuo kysymättä. Melkein heti ovesta sisään astuttuaan hän pistää kahvin tippumaan ja alkaa siinä kuulumisia kysellessä samalla siivoamaan tiskipöytää ja keittiötä. Sitten hän ottaa esikoisen ja lähtee leikkimään joko lastenhuoneeseen tai ulos. Minä saan juoda rauhassa kahvin. Sitten äitini yleensä laittaa jotain ruokaa, laittaa pyykit koneeseen ja edelliset mahdollisesti kuivumaan. Syömme yhdessä. Äitini on lasten kanssa sen aikaa, että saan käydä rauhassa suihkussa. Lähtiessään vie vielä kaikki roskat ja antaa halin ja pusun poskelleni. 

Vaikka apu on tavallista kotityötä ja periaatteessa pärjään ihan hyvin itsekin (en ole edes varsinaisen uupunut) on avun merkitys minulle suuri. Kysymys henkisestä puolesta, kokemuksesta olla välillä se, josta pidetään huolta. Ihan kaikki ihmiset ovat ansainneet sen tunteen joskus. Huolimatta siitä, kuinka vaikea elämäntilanne on, myös yhden lapsen vanhemmalle/vanhemmille tämä tekee hyvää. 

Sitten kun minusta tulee mummo, aion tehdä juuri näin kuin äitini. 

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]

Nyt kun tää kaamos väsyttää, olisin niin onnellinen, jos joku tulis ja panis tiskit koneeseen, pesis käsitiskit, pesis muutaman villavaatteen, imurois keittiön lattian tai veis esikoisen ulos. Mun vanhemmat vaan ei nyt ehdi kauheasti käymään, kun asuvat kuitenkin sen verran kaukana ja ovat molemmat työelämässä. Mutta kyllä me oikeasti pärjätään, pitää vaan antaa välillä tiskien rehottaa ja pyykin kertyä.

[/quote]

Kuitenkin sulla on energiaa palstailla, mutta et jaksa edes laittaa tiskejä koneeseen?

En ymmärrä. Jonkun pitäisi tulla ulkoilemaan sun lapsen kanssa ja laittamaan tiskit koneeseen sillä aikaa, kun itse palstailet?

[/quote]mikä ongelma tiskien laittamisessa edes on? olen yh enkä omista tiskikonetta, pyykit eivät kerry ja siivottuakin saan. 3 lasta. 

[/quote]

Siinä on se ongelma, että väsyttää eikä jaksa. Jos ei väsytä, kotitöissä ei ole mitään ongelmaa. 

Onko tämä noin monimutkainen asia ihmisille ymmärtää?

Vierailija
42/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:34"]

Siinä on se ongelma, että väsyttää eikä jaksa. Jos ei väsytä, kotitöissä ei ole mitään ongelmaa. 

[/quote]

Jotkut asiat on vain tehtävä, vaikka "väsyttäisi", siinä on se ero ihmisten välillä, jotka valittavat netissä jostain tiskien laittamisesta, ja ihmisten välillä, jotka pitävät paikat siistinä, vaikka ovatkin 3 lapsen yh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:36"]

[/quote]

Jotkut asiat on vain tehtävä, vaikka "väsyttäisi", siinä on se ero ihmisten välillä, jotka valittavat netissä jostain tiskien laittamisesta, ja ihmisten välillä, jotka pitävät paikat siistinä, vaikka ovatkin 3 lapsen yh.

[/quote]

No, silloin kun väsyttää, en tee. Silloin otan rennosti. Ei mitään sen kummallisempaa. Haluatko vielä jatkaa ihmettelemistä? Mulla vauva nukkuu tässä sylissä, joten voi vastata kyllä vielä jonkin aikaa.

Vierailija
44/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tänään apua. Puolivuotias on nukkunut pitkään huonosti, joten anoppi haki lapsen aamulla. Sain itse huilata muutaman tunnin. Tulin myöhemmin perässä anoppilaan, missä lapsi oli nukkunut, syönyt sen mitä suostui syömään ja leikkinyt.

Aivan valtava helpotus ja apu mulle tällaisena päivänä, kun kaikki painaa sata kiloa.

Vierailija
45/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:36"]

[/quote]

[/quote]

No, sittenpähän olet paskaisessa kämpässä nettailemassa ja haaveilemassa, että joku siivoaisi ja veisi sun lapsen ulos. 

No, silloin kun väsyttää, en tee. Silloin otan rennosti. Ei mitään sen kummallisempaa. Haluatko vielä jatkaa ihmettelemistä? Mulla vauva nukkuu tässä sylissä, joten voi vastata kyllä vielä jonkin aikaa.

[/quote]

Vierailija
46/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, sittenpähän olet paskaisessa kämpässä nettailemassa ja haaveilemassa, että joku siivoaisi ja veisi sun lapsen ulos. 

Vierailija
47/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:41"]

Mä sain tänään apua. Puolivuotias on nukkunut pitkään huonosti, joten anoppi haki lapsen aamulla. Sain itse huilata muutaman tunnin. Tulin myöhemmin perässä anoppilaan, missä lapsi oli nukkunut, syönyt sen mitä suostui syömään ja leikkinyt. Aivan valtava helpotus ja apu mulle tällaisena päivänä, kun kaikki painaa sata kiloa.

[/quote]

Tuo on niin ihanaa. Meillä esikoinen valvotti jonkin verran pienempänä, ja kerran vanhempani tulivat ja patistivat mut ja mieheni nukkumaan. He hoitivat vauvaa ja laittoivat ruokaa ja me saatiin levähtää. En varmasti ikinä unohda sitä!

Vierailija
48/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:43"]

[/quote]

[/quote]

Mun on hyvin vaikeaa käsittää, miksi tämä asia kiinnostaa sua näin paljon! Yritä ihmeessä selittää! Varmasti jokaisella sivulla on useampi viesti, jossa pohdit tätä asiaa. Mä en voi kuvitella, että itse yhtä syvällisesti paneutuisin jonkun netissä kirjoittavan ihmisen tilanteeseen. Yritä selittää, miten tämä minun asiani on jotenkin näin tärkeä sulle.

Vierailija
49/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:24"]

Ihanaa että joku auttaa ihan pyytämättä :) Joillekkin voi olla vaikeaa pyytää apua, eikä sitä välttämättä siltikään saa.

[/quote]

Mistä tiedät, että auttaa pyytämättä. :) Eihän ap sitä kertoisi, jos pyytäisi, eihän?! Ja lisää hymiöitä keventämään. :)

Vierailija
50/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:45"]

Mun on hyvin vaikeaa käsittää, miksi tämä asia kiinnostaa sua näin paljon! Yritä ihmeessä selittää! Varmasti jokaisella sivulla on useampi viesti, jossa pohdit tätä asiaa. Mä en voi kuvitella, että itse yhtä syvällisesti paneutuisin jonkun netissä kirjoittavan ihmisen tilanteeseen. Yritä selittää, miten tämä minun asiani on jotenkin näin tärkeä sulle.

[/quote]

Aika säälittävää kuvitella, että jollakin random keskustelijalla oikeasti kiinnostaa sun elämä. Enkä ole muuten kirjoittanut kaikkia noita tiskikone viestejä, joten en kai ole ainoa, joka ihmetteli asiaa.

On se aika silmiinpistävää, että ketjussa kovasti toivotaan apua ja haaveillaan avusta, ja ongelmana on se ettei jakseta laittaa tiskejä koneeseen, koska halutaan olla netissä.

Muiden pitäisi sitten varata aikaa siihen, että autetaan äityliä olemaan netissä ilman häiritseviä tiskinlaittoja....

Vierailija
51/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:24"]

Ihanaa että joku auttaa ihan pyytämättä :) Joillekkin voi olla vaikeaa pyytää apua, eikä sitä välttämättä siltikään saa.

[/quote]

Mistä tiedät, että auttaa pyytämättä. :) Eihän ap sitä kertoisi, jos pyytäisi, eihän?! Ja lisää hymiöitä keventämään. :)

[/quote]

Nythän mä keksin! Nämä tämän ketjun nillittäjät ovat niitä, jotka eivät ole itse auttaneet koskaan ketään, ja siksi he eivät ymmärrä, että auttaminen on myös auttajalle mukavaa, myöskin silloin, jos apua pyydetään. Kokeilkaa ihmeessä itsekin auttamista, voitta yllättyä!

Vierailija
52/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:50"]

Nythän mä keksin! Nämä tämän ketjun nillittäjät ovat niitä, jotka eivät ole itse auttaneet koskaan ketään, ja siksi he eivät ymmärrä, että auttaminen on myös auttajalle mukavaa, myöskin silloin, jos apua pyydetään. Kokeilkaa ihmeessä itsekin auttamista, voitta yllättyä!

[/quote]

Oho, ihan ite keksit?

Miksi muuten teillä lapsiperheillä on tarve tehdä tästä jotain kyökkipsykologia soopaa, jossa yritätte mennä henkilökohtaisuuksiin?

Ai mut nyt mä keksin! Sehän johtuu kolkuttavasta omatunnosta; kyllähän se omatunto vähemmästäkin kolkuttaa, kun kuormitatte muita niin paljon. 

Vierailija
53/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:45"]

[/quote]

Aika säälittävää kuvitella, että jollakin random keskustelijalla oikeasti kiinnostaa sun elämä. Enkä ole muuten kirjoittanut kaikkia noita tiskikone viestejä, joten en kai ole ainoa, joka ihmetteli asiaa.

On se aika silmiinpistävää, että ketjussa kovasti toivotaan apua ja haaveillaan avusta, ja ongelmana on se ettei jakseta laittaa tiskejä koneeseen, koska halutaan olla netissä.

Muiden pitäisi sitten varata aikaa siihen, että autetaan äityliä olemaan netissä ilman häiritseviä tiskinlaittoja....

[/quote]

Ei tarvitse kuvitella, kun joku selvästi asiaa koko ajan jankkaa, "eri ihminen" totta kai joka kerta. Mä ymmärrän, että sulle rennosti ottaminen on sitä, että teet kotitöitä, mulle se on sitä, että en tee kotitöitä, vaan esim. olen netissä, luen tai katson jotain ohjelmaa. Näin me ollaan erilaisia. Se on kiva, että sua itseäsi kotitöiden tekeminen rentouttaa, koska niitähän aina on! 

Vierailija
54/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:50"]

[/quote]

Oho, ihan ite keksit?

Miksi muuten teillä lapsiperheillä on tarve tehdä tästä jotain kyökkipsykologia soopaa, jossa yritätte mennä henkilökohtaisuuksiin?

Ai mut nyt mä keksin! Sehän johtuu kolkuttavasta omatunnosta; kyllähän se omatunto vähemmästäkin kolkuttaa, kun kuormitatte muita niin paljon. 

[/quote]

Kokeile auttamista jos uskallat! Rohkaisen :)

Vierailija
55/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli velvoitettasiin vanhemmat huolehtimaan aikuisista lapsista. 

[/quote]

Onko myös niin, että siinä kohtaa kun äitisi on niin raihnas vanhus ettei pärjää enää yksin, sinä et mene auttamaan omaa äitiäsi, koska jokainen huolehtikoon omista asioistaan???

Vierailija
56/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 15:29"]

Mä luulen, että tämä on meidän yhteiskunnan ongelma. Ei toimita kuten ap:n tapauksessa, vaan ollaan niin helkkarin itsenäistä ja omillaan pärjäävää. Samalla odotetaan, että niin myös toiset pärjäävät omillaan, kauheetahan se ois, jos joku tarvitsisi apua. Loukkaannutaan, jos joku hyvää hyvyyttään tarjoutuisi siivoamaan, sehän olisi herranjestas merkki siitä, että ei muka pärjätä yksin. Toisessa ääripäässä sitten taas imetään auttajasta viimeisetkin mehut, ilman pienintäkään vastapalveluksen elettä. 

Kuinka paljon parempi paikka tääkin maa olis, jos perhesuhteet säilyisivät lämpöisinä ja avuliaina. Ei paljon pohdittaisi vanhustenhuollon riittämättömyyttä ja lasten aikasta päiväkotihoitoa. Mutta kun yksin on pärjättävä. Ja se anoppikin aina yrittää tahallaan tuppautua kaikkeen – pitää varmaan laiskana, ämmä. 

[/quote]

Tämän huomaa hyvin tähän ketjuun tulleista suorastaan vihamielisistä viesteistä. Siis suoranaista vihaa  ja halveksuntaa sitä kohtaan jos joku saa joskus apua arjen pyörittämiseen. Heti on laiska jne. 

Vierailija
57/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:43"]

Kukas tässä on täytymisestä tai velvoittamisesta puhunut? Ei ainakaan ne, joiden vanhemmat haluavat auttaa. Kivaajan se on tulla vähän hemmotelluksi ja autetuksi silloinkin, vaikka itse jaksaisikin tehdä kaiken.

[/quote]

Itse olen mieheni perheen kautta nähnyt tuollaisen tilanteen ja se johti sen mummon burn outiin....

En ainakaan itse ole sen jälkeen suhtautunut kovin myötämielisesti lapsitehtailuun, jonka ideana on, että muut huolehtivat.

[/quote]

Nyt on katkeraa, niin katkeraa... Ilmeisesti tästä asiasta ei saa keskustella. 

[/quote]

Miksi olisin katkera?

En itse halua lapsia, jos sitä kuvittelet, ja anoppini on minulle tärkeä ihminen, erittäin kiltti, liiankin kiltti, joka ei sano koskaan ei ja sitä käytettiin hyväksi kiltteyden takia.
[/quote]
Oot silti ihan väärässä ketjussa juttuinesi. Lue aloitus uudestaan..

Vierailija
58/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:48"]Esimerkin malli on oma äitini, joka asuu toisella paikkakunnalla mutta vierailee noin kerran kuukaudessa. 

Tullessaan hänellä on yleensä mukana kassillinen perusruokaa, maitoa, leipää, jogurttia, jauhelihaa tms. vauvalle vaippapussin varmuuden vuoksi. Tämän hän tuo kysymättä. Melkein heti ovesta sisään astuttuaan hän pistää kahvin tippumaan ja alkaa siinä kuulumisia kysellessä samalla siivoamaan tiskipöytää ja keittiötä. Sitten hän ottaa esikoisen ja lähtee leikkimään joko lastenhuoneeseen tai ulos. Minä saan juoda rauhassa kahvin. Sitten äitini yleensä laittaa jotain ruokaa, laittaa pyykit koneeseen ja edelliset mahdollisesti kuivumaan. Syömme yhdessä. Äitini on lasten kanssa sen aikaa, että saan käydä rauhassa suihkussa. Lähtiessään vie vielä kaikki roskat ja antaa halin ja pusun poskelleni. 

Vaikka apu on tavallista kotityötä ja periaatteessa pärjään ihan hyvin itsekin (en ole edes varsinaisen uupunut) on avun merkitys minulle suuri. Kysymys henkisestä puolesta, kokemuksesta olla välillä se, josta pidetään huolta. Ihan kaikki ihmiset ovat ansainneet sen tunteen joskus. Huolimatta siitä, kuinka vaikea elämäntilanne on, myös yhden lapsen vanhemmalle/vanhemmille tämä tekee hyvää. 

[/quote] Ihana äiti sinulla! :)

Vierailija
59/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:48"]

[/quote]

Toivottavasti sulla on tyttäriä, anoppina tuo sama ei nimittäin käykään yhtä mutkattomasti.

Vierailija
60/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:17"]

Nyt kun tää kaamos väsyttää, olisin niin onnellinen, jos joku tulis ja panis tiskit koneeseen, pesis käsitiskit, pesis muutaman villavaatteen, imurois keittiön lattian tai veis esikoisen ulos. Mun vanhemmat vaan ei nyt ehdi kauheasti käymään, kun asuvat kuitenkin sen verran kaukana ja ovat molemmat työelämässä. Mutta kyllä me oikeasti pärjätään, pitää vaan antaa välillä tiskien rehottaa ja pyykin kertyä.

[/quote]

Kuitenkin sulla on energiaa palstailla, mutta et jaksa edes laittaa tiskejä koneeseen?

En ymmärrä. Jonkun pitäisi tulla ulkoilemaan sun lapsen kanssa ja laittamaan tiskit koneeseen sillä aikaa, kun itse palstailet?

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä. Miten rinnastat nämä asiat keskenään? (Eikä mulla muuten just nyt niitä tiskejä ole odottamassa.) Kumpi sinusta kysyy enemmän energiaa, perseellään istuminen vai keittiöhommien puuhailu? Mä pidän viestiäsi suoraan sanottuna aika omituisena.

[/quote]

Jotkut luultavasti palstaa lukiessaan ja kommentoidessaan heiluvat siinä määrin tuolissaan, että sitä voi verrata vähintään suursiivoukseen. Muutenhan ei tuota kommenttia voi ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi