Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki siitä kuinka auttaa pikkulapsiperhettä

Vierailija
26.11.2014 |

Esimerkin malli on oma äitini, joka asuu toisella paikkakunnalla mutta vierailee noin kerran kuukaudessa. 

Tullessaan hänellä on yleensä mukana kassillinen perusruokaa, maitoa, leipää, jogurttia, jauhelihaa tms. vauvalle vaippapussin varmuuden vuoksi. Tämän hän tuo kysymättä. Melkein heti ovesta sisään astuttuaan hän pistää kahvin tippumaan ja alkaa siinä kuulumisia kysellessä samalla siivoamaan tiskipöytää ja keittiötä. Sitten hän ottaa esikoisen ja lähtee leikkimään joko lastenhuoneeseen tai ulos. Minä saan juoda rauhassa kahvin. Sitten äitini yleensä laittaa jotain ruokaa, laittaa pyykit koneeseen ja edelliset mahdollisesti kuivumaan. Syömme yhdessä. Äitini on lasten kanssa sen aikaa, että saan käydä rauhassa suihkussa. Lähtiessään vie vielä kaikki roskat ja antaa halin ja pusun poskelleni. 

Vaikka apu on tavallista kotityötä ja periaatteessa pärjään ihan hyvin itsekin (en ole edes varsinaisen uupunut) on avun merkitys minulle suuri. Kysymys henkisestä puolesta, kokemuksesta olla välillä se, josta pidetään huolta. Ihan kaikki ihmiset ovat ansainneet sen tunteen joskus. Huolimatta siitä, kuinka vaikea elämäntilanne on, myös yhden lapsen vanhemmalle/vanhemmille tämä tekee hyvää. 

Sitten kun minusta tulee mummo, aion tehdä juuri näin kuin äitini. 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa. 

Vierailija
82/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]

Nyt kun tää kaamos väsyttää, olisin niin onnellinen, jos joku tulis ja panis tiskit koneeseen, pesis käsitiskit, pesis muutaman villavaatteen, imurois keittiön lattian tai veis esikoisen ulos. Mun vanhemmat vaan ei nyt ehdi kauheasti käymään, kun asuvat kuitenkin sen verran kaukana ja ovat molemmat työelämässä. Mutta kyllä me oikeasti pärjätään, pitää vaan antaa välillä tiskien rehottaa ja pyykin kertyä.

[/quote]

Kuitenkin sulla on energiaa palstailla, mutta et jaksa edes laittaa tiskejä koneeseen?

En ymmärrä. Jonkun pitäisi tulla ulkoilemaan sun lapsen kanssa ja laittamaan tiskit koneeseen sillä aikaa, kun itse palstailet?

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä. Miten rinnastat nämä asiat keskenään? (Eikä mulla muuten just nyt niitä tiskejä ole odottamassa.) Kumpi sinusta kysyy enemmän energiaa, perseellään istuminen vai keittiöhommien puuhailu? Mä pidän viestiäsi suoraan sanottuna aika omituisena.

[/quote]

Mitä raskasta siinä puuhailussa on?! Ei ne kotityöt mitään amerikantiedettä ole, että ei niistä terve aikuinen ihminen selviä. Toki niitä pirunhuonoja tekosyytä aina riittää, milloin on syys-ja kevätmasennusta, milloin kaamosmasennusta ja sama virsi kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on orjasi? Mä juttelen mieluumin ja kohtelen ihmisenä, muutin pois kotoa 20-vuotiaana ja siihen loppui äidin siivousvelvoitteet. 

Vierailija
84/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:10"]

Nyt kun tää kaamos väsyttää, olisin niin onnellinen, jos joku tulis ja panis tiskit koneeseen, pesis käsitiskit, pesis muutaman villavaatteen, imurois keittiön lattian tai veis esikoisen ulos. Mun vanhemmat vaan ei nyt ehdi kauheasti käymään, kun asuvat kuitenkin sen verran kaukana ja ovat molemmat työelämässä. Mutta kyllä me oikeasti pärjätään, pitää vaan antaa välillä tiskien rehottaa ja pyykin kertyä.

[/quote]

Kuitenkin sulla on energiaa palstailla, mutta et jaksa edes laittaa tiskejä koneeseen?

En ymmärrä. Jonkun pitäisi tulla ulkoilemaan sun lapsen kanssa ja laittamaan tiskit koneeseen sillä aikaa, kun itse palstailet?

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä. Miten rinnastat nämä asiat keskenään? (Eikä mulla muuten just nyt niitä tiskejä ole odottamassa.) Kumpi sinusta kysyy enemmän energiaa, perseellään istuminen vai keittiöhommien puuhailu? Mä pidän viestiäsi suoraan sanottuna aika omituisena.

[/quote]

Mitä raskasta siinä puuhailussa on?! Ei ne kotityöt mitään amerikantiedettä ole, että ei niistä terve aikuinen ihminen selviä. Toki niitä pirunhuonoja tekosyytä aina riittää, milloin on syys-ja kevätmasennusta, milloin kaamosmasennusta ja sama virsi kesällä.

[/quote]

Eipä siinä ole mitään raskasta, jos on energiaa eikä väsytä, mutta jos väsyttää eikä ole energiaa, niin silloin se on raskasta. Voinko kysyä sinulta, miksi tämä loukkaa sinua niin valtavasti? Mitä jos en olekaan terve aikuinen?

Vierailija
85/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on monien vaikea kestää, että yhdessä perheessä asiat ovat niin hienosti!

Minä kuulun myös niihin onnellisiin, joilla on tervepäiset, ystävälliset ja auttavaiset vanhemmat. Joskus en niin edes kaipaisi apua, mutta tiedän, että auttamisesta ja osallistumisesta tulee heille hyvä mieli : ) Ja aion myös jatkaa samalla linjalla, kun on seuraavan sukupolven aika.

Vierailija
86/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, te joita tämä avaus loukkaa, mä tulkitsen, että ap antaa esimerkkejä, miten lapsiperheitä voi auttaa, jos lapsiperhe kaipaa apua. Kaikki eivät kaipaa. 

[/quote]

Miksi lapsiperheitä pitäisi auttaa?!? Eikö aikuisten ihmisten pitäisi pystyä huolehtimaan omista arvovalinnoistaan?! Eihän perhettä perusteta esim. isovanhemmille tai yhteiskunnalla vaan ihan itsekäistä syistä. 

Vierailija
87/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:35"]

[/quote]

Miksi lapsiperheitä pitäisi auttaa?!? Eikö aikuisten ihmisten pitäisi pystyä huolehtimaan omista arvovalinnoistaan?! Eihän perhettä perusteta esim. isovanhemmille tai yhteiskunnalla vaan ihan itsekäistä syistä. 

[/quote]

Lapsiperheitä pitää aina auttaa, huomaahan sen tässäkin ketjussa, että äideillä on raskasta, pitäisi laittaa tiskit koneeseen, mutta nettailu on hauskempaa.

Voisiko joku auttaa? Ei äidit ja isät jaksa tuollaista taakkaa, lasten kasvatusta, kun eivät nettailultaan saa edes tiskejä koneeseen....

Nyt joku aloite eduskuntaan perusavusta lapsiperheille nettailun helpottamiseksi!

Vierailija
88/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joskus sotkuista, mutta kyllä todellakin pahoittaisin mieleni jos joku meille tuleva alkais häärätä ympäriinsä siivoten ja tiskaten. Eri juttu, jos pyydän siivousapua vaikkapa siksi kun en todellakaan kykene tekemään jotain esim. sairauden vuoksi. 

Vierailija
89/89 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:35"]

[/quote]

[/quote]

No mä veikkaan, että tämä ketju on saanut aiheensa viime aikojen tapahtumista ja niistä virinneestä keskustelusta, että millaista tukea lapsiperheet voisivat tarvita - monet kun ovat ilmaisseet, että tietynlaiselle avulle olisi tarvetta.

Mä ymmärrän, että sä joko provoat tai leikit mahdollisesti jonkinlaista kovaa arvonihilistiä, mutta tämä hyvinvointivaltio perustuu sille, että ihmisiä autetaan kaikenlaisissa asioissa. Verovaroin kustannetaan koulutusta, terveydenhuoltoa ja sosiaaliturvaa. Yksi asia, jota hyvinvointivaltio on luotu turvaamaan, on lapsiperheet, ihan siitä syystä, että jälkiteollisessa yhteiskunnassa tarvitaan kaikenlaisia tukipalveluita, koska entisenkaltaista suvun tukeen nojaavia tukiverkkoja ei ole enää samalla tavalla olemassa kuin ennen. Riittikö tämä vastaukseksi? Voithan toki googletella siitä, millaiset asiat ovat vaikuttaneet sivistysvaltion syntyyn, jos kiinnostaa. Mä en nyt tämän enempää viitsi uhrata aikaani sulle vastaamiseen, kun kuitenkin aika suurella todennäköisyydellä olet provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan