"Ei anna kiinni" kuka puhuu näin?
Näkee usein jossain fb-postauksissa ulkona olevista kissoista/koirista. EI ANNA KIINNI. Omituinen lause, mistä tämä on saanut alkunsa?
Kommentit (59)
Erikoinen lause tosiaan, empä ole ennen huomannutkaan. Se on aina tuntunut ihan luontevalta juurikin kadonneen/karanneen eläimen asioissa 😆
Tuttu sanonta esimerkiksi hevosista ja koirista, joita on tapana kuljettaa narussa.
Todella oudosti sanottu. Jäänyt elämään, kun joku on sanonut tuolla tavalla väärin. En arvosta, jos joku sanoo noin.
Kovin moni ei käytä suomen kieltä mitenkään hyvin. Lauseet ovat juuri tuollaisia outoja. Ja päälle vielä pahimmassa tapauksessa vähän ammatislangia kiusaamaan muita.
Ei anna (ottaa) kiinni.
Eli ei suostu vapaaehtoisesti otettavaksi kiinni.
Kuinka huono suomen kieli teillä oikein on? Tuonhan nyt ymmärtää lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sillä tarkoitetaan?
Eläin ei anna ottaa kiinni.
Minäkin olen törmännyt tuohon. Olen vain ajatellut, että joku kirjoittaa tai puhuu huonosti tai huolimattomasti. Onko tuo sitten joku murrejuttu? Ainakin Pirkanmaalla olen tuohon törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei anna (ottaa) kiinni.
Eli ei suostu vapaaehtoisesti otettavaksi kiinni.
Kuinka huono suomen kieli teillä oikein on? Tuonhan nyt ymmärtää lapsikin.
Lapsikin osaa kirjoittaa sen oikein ja käyttää myös ottaa-verbiä. Kellähän tässä huono suomen kieli oikein on?
Se taitaa olla jotain murretta, joka on lähtenyt leviämään. Täällä Pohjanmaalla ja Turun seudulla varsinkin käytetään kielioppitermejä virheellisesti. Esim. otan tämän joukkohon: otan tämän mukaan.
Minä olen lähinnä tottunut sanomaan: "ei anna käteen"
Samat ihmiset jotka puhuu "katsoon", "kuunteleen" etc. :)
Vierailija kirjoitti:
Todella oudosti sanottu. Jäänyt elämään, kun joku on sanonut tuolla tavalla väärin. En arvosta, jos joku sanoo noin.
Kuka sun arvostusta on vailla xD
Maalla asuneena ihan normaali termi, yleensä käytetään eläinten yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen lause tosiaan, empä ole ennen huomannutkaan. Se on aina tuntunut ihan luontevalta juurikin kadonneen/karanneen eläimen asioissa 😆
Tuo empä on myös erikoinen, mitä se tarkoittaa?
Jos kyse on enpä -sanasta niin olisiko syytä opetella kirjoittamaan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen törmännyt tuohon. Olen vain ajatellut, että joku kirjoittaa tai puhuu huonosti tai huolimattomasti. Onko tuo sitten joku murrejuttu? Ainakin Pirkanmaalla olen tuohon törmännyt.
Törmännyt?
Onpa outoa sanoa kuullusta asiasta ”törmännyt”, millainen ihminen puhuu noin? Miten se törmääminen tuntuu? Kerro? Onko tuo sitten joku murrejuttu, ääliömurretta?
Mun mielestä toinen todella huono ilmaisu on omassa kotona.
Tuota näkee ja kuulee usein. Lapsen suusta vielä ymmärtäisi mutta aikuiset sitä usein viljelevät puheessa.
Kyllä sen tajuaa, kuten myös ilmaisun "ottaa eteen". Ei tartte selitellä, että mikä ja minne.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittautukaa nyt ihmeessä tähän kaikki, jotka tuon ☝️ ääliön arvostusta ovat vailla?
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että joku kaipaa arvostustasi?
Kannattaisikohan sinun jutella lääkärille harhoistasi?
Mikä tuossa on outoa?