Ei enää ikinä Subwayhin
Kävin tänää ensimmäistä kertaa subwayssä.
Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan.
Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh :E" äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.
Myyjä neuvoi minua kävelemään linjaston päähän ja kertomaan haluamani leivän täytteet kolleegalleen (joka ei ollut siellä missä piti!). Kuittasin tilanteen sanomalla "ahaa" ja kävelin lasivitriinien päähän, jossa näinkin lapun "Valitse leipä". Koitin tuskaisesti miettiä mikä niistä leivistä on se, joka mainoskuvassakin on. Tätä miettiessäni taakseni ilmaantui ihmisiä jonottamaan ja pian tämä leiväntekijäkin ilmaantui paikalle.
Sanoin reippaasti että "moro tommonen vaalea seesam", oletin että tämä riittäisi tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti ei riittänyt. Myyjällä oli tyhjä, mutta odottava ilme. Jälleen tunsin kuumotuksen ja veren pakkautumisen päässäni "miksi en päästäny noita ennen mua...". Myyjä kuitenkin korjasi tilanteen kysymällä minkä aterian otan. Osasin sanoa päivän subi (joka muuten oli spicy italian), jonka jälkeen tuli lisäkysymys "puolikas vai kokonainen". Taas olin erittäin hämmilläni, miksi tahtoisin puolikkaan patongin (Mietin siis päässäni, että puolikas meinaisi yhtä puolta patongista, eli poikittain leikattua), päädyin siis kokonaiseen, kunnes hetkeä myöhemmin hiffasin että ei *******, sehän on toi iso leipä. En kuitenkaan viitsinyt korjata että tahdon pienemmän koon. Vannoin, että nyt loppu menee kuin vettä vaan.
"Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman vittuuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.
"Mikä kastike?" Pyysin luettelemaan soossit, nyökkäsin aina ymmärtäväisesti kun kastikkeen nimi kerrottiin, otin kuitenkin sen ensimmäisen sanomalla "tota tossa" ja osoitin sormella. Toki se oli varmaan vaikeaa hahmottaa, mihin osoitin, mutta pienen tuumailun jälkeen myyjä kysyikin "Niin siis tämä eka?", vastasin kyllä.
Öljyn, pippurit sun muut jutut skippasin ihan mallikkaasti. Viimein pääsin kassalle jossa tuotettani paketointiin jo muovipussiin, vaikka olisin syönyt sen paikan päällä, en kuitenkaan viitsinyt ruveta siinä neuvottelemaan vaan hyväksyin kohtaloni, ehkä minusta haluttiin eroon? Haisinko liian pahalle? Onko minunlaiset tervetulleita ravintolaan? Näitä kysymyksiä päässäni pyörittäen en kuullut mitä myyjä minulta kysyi, joten jouduin kysymään "Anteeks mitä?". Myyjä tahtoi tietää otanko ateriana, sanoin että kyllä. Pian hän luettelikin kaikki mahdolliset ateriavaihtoehdot, joista ymmärsin vain sanan jogurtti. Ilmeisesti niitäkin on useampi vaihtoehto kuin yksi. Seuraavat hetket menikin aivan pimennossa, kuumotus oli jo hieman laskenut, mutta soijaa pukkas eikä helle auttanut ei niin pätkääkään. Sain jonkun helvetin viljajogurtin ja tyhjän kupin.
Maksoin ostokset ja mietin hetken, että mitä ****** mä tyhjällä mukilla. Epäröiden kuitenkin sanoin "niin se limu?" ja myyjä neuvoi minut juomapisteelle, jossa toimi itsepalvelu limuhana. Laitoin kupin täyteen raikasta ja ravitsevaa kokista, mutta tajusin liian myöhään, että enhän mä tota voi kantaa ulos myymälästä ilman läikyttämästä puolia lattialle. Niitä kansiakaan ei ollut missään, enkä varmasti kysy enää yhtään ***** mitään. Hörppäsin kupistä noin desin, jotta varmasti pääsen turvallisesti ulos.
Ulkona harmittelin, että missä mä tän kehtaan syödä, kotiinkin on matkaa. Istuin semmoselle betonitasolle ja avasin kääreet. Noin puolet sisälmyksistä kaatui rinnuksille. Päätin, että ***** ihan sama, otin haukun, en pitänyt, heitin leivän roskiin ja kävelin kotiin.
Ei enää ikinä subwayhyn. ***** että on elämä vaikeeta.
Kommentit (210)
Mua ainakin just ahdistaa tuollaiset tilanteet, että vaihtoehtoja on hirveästi ja ne sanotaan niin kauhealla vauhdilla ettei ekrkeä ymmärtää puoliakaan. Tuntuu, että pitää itse olla yhtä tehokas, eikä jää yhtään sulattelu ja miettimisaikaa. Ja nimenomaan subwaylla se tuntuu, että asiakkaan täytyy heti osata "toimia oikein" ja nopeasti. Just se kauhea kuumotus, hiki valuu selästä, kun kaikki odottaa, että saan tilaukseni tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:12"]
Miksei vain sanoisi myyjälle ettei ole aiemmin käynyt ja tarvitsen tilaamisessa apua/voitko auttaa?
[/quote]
Varmaan siksi, ettei kukaan voi etukäteen tietää, että tilaamisessa tarvitaan apua. Asia selviää vain niiden lukemattomien kysymysten jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:05"]
Ei se tilaaminen varmaan ookkaan niin vaikeeta suurimmalle osalle. Ap kuulostaa kuitenkin ihmiseltä, jolla on jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai ahdistuneisuushäiriötä. Silloin tuollaiset tilanteet on vaikeita.
[/quote]
Tätä ketjua kun lukee, niin aika monelle tuntuu olevan vaikeeta XD
Missä päin AP subia tilasit? Täällä Tampereella ei ainakaan näin marraskuussa ole enää hellettä.
Vaikka oon käyny varmaankin jo lähemmäs 100 kertaa subissa, niin edelleenkin mietin, että miksi ne tekee niitä "valmiita" ehdotuksia, kun sitten kuitenkin saa/täytyy kaikki valita itse?
Mutta muistan myös ekan kertani subissa ja sen jälkeen pidin varmasti 5 vuotta väliä ennenkuin uskaltauduin uudelleen. Ekalla kerralla olin kaverini kanssa, joka oli jo ekspertti asioinnissa ja sitten päädyin tilaamaan täysin saman sämpylän samoilla täytteillä kuin hänkin (oli niin helppoa mennä perässä sanoen "samat vihannekset, sama kastike") enkä tykännyt yhtään. Hirveä jono takana joku talvi-aika ja toppatakissa kuumassa ravintolassa, oltiin shoppailemassa, niin ostoskasseja kädet täynnä jne. että sympatiat ap:lle :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:06"]Mua on häirinnyt kyseisisdä paikoissa se kun myyjä hanskat käsissä kauhoo patonkiin sisältöä, sen jälkeen rahastaa, klähmii hanskakäsillä kännykkää ym, hygieenistä?
[/quote]
Mua häiritsee, että niitä hanskoja ei vaihdeta välillä tai sitä veistä ei pestä. Jos olet esimerkiksi allerginen suolakurkulle ja jätät sen sen takia pois. Samalla myyjä täytyy toisenkin ihmisen patonkia ja edellä oleva ottaa niitä suolakurkkuja. Kähmii myyjä siis samoilla hanskoilla millä on koskenut niihin suolakurkkuihin niin sinun subisi täytteitä. Kamalinta oli joskus juuri tuo veitsen pesemättömyys edellä oleva otti 30cm subin ja minä myös eli lopulta ne subit leikattiin kahtia samalla veitsellä. Edellä olevan ensin ja edellä olevalla oli joku todella tulinen kastike, koska minun subini leikkaus kohta maistui tuliselle.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:00"]
Todella ikävää asiakaspalvelua :( jos itse olisin ollut tuossa työntekijän paikalla, olisin varmasti antanut sinulle lisäohjeita ja neuvonut tilaamisessa, niin kuin hyvän asiakaspalvelijan kuuluu. Hyvä asiakaspalvelu säilyttää asiakkaat ja luo hyvän imagon, tyhmää että jotkut eivät sitä ymmärrä. T. Subin työntekijä
[/quote]
Tampereen kauppa-aukiolla ja Hervannassa on kyllä kivat myyjät. Itseänikin jännitti ekalla kertaa mennä sinne. Telkkarissahan pyöri mainoskin siitä kun ekakertalainen menee Subiin. Niin että kyllä niitten pitäisi tietää että hankalampaa se on kuin oikeassa ravintolassa.
Onko ap lukukyvytön? Ainakin jokaisessa subissa jossa olen käynyt lukee siinä lasissa ainesten edessä ohjeet, leivät esitellään ja linjaston alussa on kyltti aloita tästä. Hieman ylempänä lukee subit, päivän subit, aterian lisäkevaihtoehdot ja juomavaihtoehdot.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:06"]
Mua on häirinnyt kyseisisdä paikoissa se kun myyjä hanskat käsissä kauhoo patonkiin sisältöä, sen jälkeen rahastaa, klähmii hanskakäsillä kännykkää ym, hygieenistä?
[/quote]
Missä päin? Tampereella niillon hanskat kädessä, sitten riisuvat ne ja rahastavat ilman hanskoja. Viime aikoina on vieläpä niin että toinen tekee leivät, pakkaa ja antaa asiakkaalle ja toinen rahastaa.
Olen kyllä itse mm. mennyt jonon väärään päähän, kun tiski on ollutkin eri päin kuin edellisessä paikassa.
On sitten joillakin vaikeaa, kun ei jaksa helppoa systeemiä tajuta.
Ap vaikuttaa toivottomalta tapauksesta ja todella neuroottiselta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:06"]Mua on häirinnyt kyseisisdä paikoissa se kun myyjä hanskat käsissä kauhoo patonkiin sisältöä, sen jälkeen rahastaa, klähmii hanskakäsillä kännykkää ym, hygieenistä? [/quote] Mua häiritsee, että niitä hanskoja ei vaihdeta välillä tai sitä veistä ei pestä. Jos olet esimerkiksi allerginen suolakurkulle ja jätät sen sen takia pois. Samalla myyjä täytyy toisenkin ihmisen patonkia ja edellä oleva ottaa niitä suolakurkkuja. Kähmii myyjä siis samoilla hanskoilla millä on koskenut niihin suolakurkkuihin niin sinun subisi täytteitä. Kamalinta oli joskus juuri tuo veitsen pesemättömyys edellä oleva otti 30cm subin ja minä myös eli lopulta ne subit leikattiin kahtia samalla veitsellä. Edellä olevan ensin ja edellä olevalla oli joku todella tulinen kastike, koska minun subini leikkaus kohta maistui tuliselle.
[/quote]
Juuri tuon takia en ole syönyt Subissa. Olen kasvissyöjä enkä halua, että leipääni käpälöidään samoilla hanskoilla kuin lihatäytteitä. Juu alapeukuttakaa vain ja sanokaa, että olen nipo :) Muuten voisin kyllä käydäkin paikassa, leivät vaikuttavat hyviltä.
[/quote]
Minulta on aina vegesubia tilatessani kysytty, saako tehdä samoilla hanskoilla kuin edellisen asiakkaan leivän. Ja toki voit itse pyytää myyjää vaihtamaan hanskat, jos hän ei sitä tajua ehdottaa :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:06"]Mua on häirinnyt kyseisisdä paikoissa se kun myyjä hanskat käsissä kauhoo patonkiin sisältöä, sen jälkeen rahastaa, klähmii hanskakäsillä kännykkää ym, hygieenistä? [/quote] Mua häiritsee, että niitä hanskoja ei vaihdeta välillä tai sitä veistä ei pestä. Jos olet esimerkiksi allerginen suolakurkulle ja jätät sen sen takia pois. Samalla myyjä täytyy toisenkin ihmisen patonkia ja edellä oleva ottaa niitä suolakurkkuja. Kähmii myyjä siis samoilla hanskoilla millä on koskenut niihin suolakurkkuihin niin sinun subisi täytteitä. Kamalinta oli joskus juuri tuo veitsen pesemättömyys edellä oleva otti 30cm subin ja minä myös eli lopulta ne subit leikattiin kahtia samalla veitsellä. Edellä olevan ensin ja edellä olevalla oli joku todella tulinen kastike, koska minun subini leikkaus kohta maistui tuliselle.
[/quote]
Juuri tuon takia en ole syönyt Subissa. Olen kasvissyöjä enkä halua, että leipääni käpälöidään samoilla hanskoilla kuin lihatäytteitä. Juu alapeukuttakaa vain ja sanokaa, että olen nipo :) Muuten voisin kyllä käydäkin paikassa, leivät vaikuttavat hyviltä.
Puolikas kana teryaki juusto-oregano sämpylällä kiitos. joo, juustoa, joo paahdetaan. ei kiitos lisätäytteitä. kaikki muut paitsi jalapeno ja oliivit. valkosipulikastike. ei kiitos. kiitos ja heippa!
huhhuh kun on vaikeaa!
Isäni 50v kävi ensimmäisen kerran subwayssa Thaimaassa, ja tilasi 4 eri leipää. Mieti hetki itseäsi, jos vanhempi mieskin selviää vieraassa maassa kielellä, joka ei ole myyjän eikä itsensä äidinkieli + isäni ei osaa englantia todellakaan hyvin. Myöskään siis subwayn konsepti ei ollut isälleni tuttu. Mutta neljän leivän kanssa hän sieltä ulos tuli hymyssä suin.
En ole käynyt, koska tuollainen patonki ei oikein ole ruokana omaan makuuni ja välipalaksi aika tuhti.
Mutta kiinnostaisi tietää, kun mainostavat niitä valmiita "makuja" niissä mainoksissa esim. "kana teriyaki" ja nyt noilla linkin sivuilla ollut "american steakhouse melt" jne. NIIN tilataanko silloin vain "yksi american steakhouse melt 15 cm" ja siihen laitetaan ne sen maun mukaiset täytteet ja mausteet
VAI pitääkö sen lisäksi vielä tilata ne rehut, mausteet, majoneesit ja sämpylänpaahdot?
Ja mistä te tiedätte mikä majoneesi/kastike sopii mihinkin? Jokainen nyt varmaan tietää mistä kasviksista tykkää, mutta sitten se meneekin vähän kuin pilalle jos kastike on pahaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:32"]Meno vitun assburger, kasvata pallit ja koita uudelleen :D
[/quote]
Pallit ovat herkkiä eivätkä kestä iskuja. Kasvat vagina se kestää venytystä ja iskuja. Jopa niin paljon, että sieltä voi työntää ulos 50cm ja 4kg vauvan hartoineen ja päineen.
Älkää stressatko yhtä leipää :) t. Entinen työntekijä