Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää ikinä Subwayhin

Vierailija
23.11.2014 |

Kävin tänää ensimmäistä kertaa subwayssä.

Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan.

Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh :E" äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.

Myyjä neuvoi minua kävelemään linjaston päähän ja kertomaan haluamani leivän täytteet kolleegalleen (joka ei ollut siellä missä piti!). Kuittasin tilanteen sanomalla "ahaa" ja kävelin lasivitriinien päähän, jossa näinkin lapun "Valitse leipä". Koitin tuskaisesti miettiä mikä niistä leivistä on se, joka mainoskuvassakin on. Tätä miettiessäni taakseni ilmaantui ihmisiä jonottamaan ja pian tämä leiväntekijäkin ilmaantui paikalle.

Sanoin reippaasti että "moro tommonen vaalea seesam", oletin että tämä riittäisi tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti ei riittänyt. Myyjällä oli tyhjä, mutta odottava ilme. Jälleen tunsin kuumotuksen ja veren pakkautumisen päässäni "miksi en päästäny noita ennen mua...". Myyjä kuitenkin korjasi tilanteen kysymällä minkä aterian otan. Osasin sanoa päivän subi (joka muuten oli spicy italian), jonka jälkeen tuli lisäkysymys "puolikas vai kokonainen". Taas olin erittäin hämmilläni, miksi tahtoisin puolikkaan patongin (Mietin siis päässäni, että puolikas meinaisi yhtä puolta patongista, eli poikittain leikattua), päädyin siis kokonaiseen, kunnes hetkeä myöhemmin hiffasin että ei *******, sehän on toi iso leipä. En kuitenkaan viitsinyt korjata että tahdon pienemmän koon. Vannoin, että nyt loppu menee kuin vettä vaan.

"Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman vittuuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.

"Mikä kastike?" Pyysin luettelemaan soossit, nyökkäsin aina ymmärtäväisesti kun kastikkeen nimi kerrottiin, otin kuitenkin sen ensimmäisen sanomalla "tota tossa" ja osoitin sormella. Toki se oli varmaan vaikeaa hahmottaa, mihin osoitin, mutta pienen tuumailun jälkeen myyjä kysyikin "Niin siis tämä eka?", vastasin kyllä.

Öljyn, pippurit sun muut jutut skippasin ihan mallikkaasti. Viimein pääsin kassalle jossa tuotettani paketointiin jo muovipussiin, vaikka olisin syönyt sen paikan päällä, en kuitenkaan viitsinyt ruveta siinä neuvottelemaan vaan hyväksyin kohtaloni, ehkä minusta haluttiin eroon? Haisinko liian pahalle? Onko minunlaiset tervetulleita ravintolaan? Näitä kysymyksiä päässäni pyörittäen en kuullut mitä myyjä minulta kysyi, joten jouduin kysymään "Anteeks mitä?". Myyjä tahtoi tietää otanko ateriana, sanoin että kyllä. Pian hän luettelikin kaikki mahdolliset ateriavaihtoehdot, joista ymmärsin vain sanan jogurtti. Ilmeisesti niitäkin on useampi vaihtoehto kuin yksi. Seuraavat hetket menikin aivan pimennossa, kuumotus oli jo hieman laskenut, mutta soijaa pukkas eikä helle auttanut ei niin pätkääkään. Sain jonkun helvetin viljajogurtin ja tyhjän kupin.

Maksoin ostokset ja mietin hetken, että mitä ****** mä tyhjällä mukilla. Epäröiden kuitenkin sanoin "niin se limu?" ja myyjä neuvoi minut juomapisteelle, jossa toimi itsepalvelu limuhana. Laitoin kupin täyteen raikasta ja ravitsevaa kokista, mutta tajusin liian myöhään, että enhän mä tota voi kantaa ulos myymälästä ilman läikyttämästä puolia lattialle. Niitä kansiakaan ei ollut missään, enkä varmasti kysy enää yhtään ***** mitään. Hörppäsin kupistä noin desin, jotta varmasti pääsen turvallisesti ulos.

Ulkona harmittelin, että missä mä tän kehtaan syödä, kotiinkin on matkaa. Istuin semmoselle betonitasolle ja avasin kääreet. Noin puolet sisälmyksistä kaatui rinnuksille. Päätin, että ***** ihan sama, otin haukun, en pitänyt, heitin leivän roskiin ja kävelin kotiin.

Ei enää ikinä subwayhyn. ***** että on elämä vaikeeta.

Kommentit (210)

Vierailija
1/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha ihana ap, tosi symppis! Mä taas rakastan subia! En ymmärrä mikä siinä tilaamisessa on niin vaikeaa :D

Vierailija
2/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt subissa ja en käy, se on vaan patonki ja ylihintainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt miesmyyjää Subwayssa. Taitaa seksismi iskeä työnhaussa nuoriin miehiin ja miksei niihin vanhoihinkin. Subwayn mainoksissakin taitaa olla vain naisia. Työttömyys on miesten tehtävä. 

Vierailija
4/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:22"]En ole ikinä nähnyt miesmyyjää Subwayssa. Taitaa seksismi iskeä työnhaussa nuoriin miehiin ja miksei niihin vanhoihinkin. Subwayn mainoksissakin taitaa olla vain naisia. Työttömyys on miesten tehtävä. 
[/quote]

Ideaparkin (Lempäälä) on ainakin neljä miespuolista työntekijää, about neljä naispuolista

Vierailija
5/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:19"]Ei kai Subin tilaaminen eroa juuri ravintolakäynnistä? Yhtälailla ravintolassa "joutuu" päättämään haluamansa aterian, pihvin kypsyysasteen, lisukevaihtoehdon, joskus jopa kastikkeen, tuleeko juomaan jäitä, jne. Ja joutuuhan Heselläkin "rakentamaan" itse ateriansa: mikä hampurilainen, tuleeko kaikilla täytteillä, ottaako ranskalaiset vai salaatin/porkkanat tms, mikä juoma, tuleeko juomaan jäitä, ottaako mukaan vai syökö paikan päällä, haluaako jälkkäriä ja esim. mikä kastike jätskille... Miksi se ääneen puhuminen ja kysymyksiin vastaaminen on Subissa hankalaa, mutta Hesellä ei?
[/quote]

Joo, mutta ei tarvitse huudella sen tiskin yli toiveitaan ja kysyä koko ajan mitä sanoit kun joku tausta möly peittää puheen allensa(kuten joku mainitsi ilmastointilaitteen). Myös tarjoilijat ravintolassa tulevat paikalle kun asiakas on listasta ehtinyt rauhassa katsoa mitä haluaa. Tuolla ne lukee siinä tiskin lasissa ja ei ehdi paljoa miettiä kun niitä asiakkaita on jonossa takana.

Vierailija
6/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesessä on kaikki helpompaa.

Vierailija
7/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä v****u sulla on vikana? Jos et jotain tiedä tai osaa, KYSY!! 

Ai niin, sä oot suomalainen. Tuntemattomille ei puhuta ja kotiin häpeämään.

Vierailija
8/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin aikoinaan ekaa kertaa Subiin yksikseni syömään ja olin tietysti ihan ulapalla, että mitäs nyt sitten, kun aloin katsella sitä tiskiä ja niitä ohjeita. Ongelmaan oli yksinkertainen ratkaisu: sanoin myyjälle heti alkuun, että olen ekaa kertaa asialla ja en oikein tiedä koko hommasta mitään. Myyjä sanoi vain, että en ole ainut ja selitti mulle siinä leipää tehdessään niitä vaiheita auki tosi hyvin. Ja hyvän leivän sain, sittemmin olen käynyt monta kertaa uudestaankin hakemassa ihan lounaaksikin työpaikalle. Tykkään, kun saa majoneesin poisjättämällä ja täysjyväleivän valitsemalla melko terveellisenkin evään itselleen, ainakin, jos vertaa McDonaldsiin ja Hesburgeriin. Myös tästä salaattipuolesta olen tykännyt, kun saa koota salaatinkin oman maun mukaan.  

Mutta jos aikuinen ihminen ei saa suutaan auki ja sanottua, ettei osaa ja saisiko apua, tai on ylivoimaisen vaikeaa luetella, haluaako mitä kasviksia leipäänsä, niin silloin ei ehkä kannata edes mennä sinne Subwayhin, kun se nimenomaan on tällainen paikka, jossa pitää itse valita kaikki. Ja jos myyjä näyttää nyrpeää naama tiskillä, niin palautetta vain menemään ja parempi onni ensikerralla, itse olen ainakin törmännyt vain ja ainoastaan mukaviin Subway-myyjiin. :)

Vierailija
9/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Ei ole mun juttu, kun on liian tukevaa välipalaksi, enkä minä leipää ruokana syö.

Vierailija
10/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Subin patongit eivät ole hyviä! Tykkään Lunden Catering-firman ciabatta-patongeista (kinkku-juusto paras!), itsetehdyistä, melkein mistä vaan "roskasta" mutta Subin patongit eivät maistu suuhuni hyviltä. Niistä puuttuu jokin komponentti, ehkä sellainen täyteläisyys? Leipä ei ole kovin hyvää ja rakenne epämiellyttävä (ei rapea muttei pehmeäkään, jotenkin liian pullamainen ja kuitenkin "joustava", jos nyt joku tajusi), kaikki maistuu jotenkin etikkaiselta tai pelkältä rehulta kastikkeineen.

Vierailija
11/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeata tilata yhtä leipää! Valitse leipä, mikä koko, juusto, paahdetaanko, valitse kasvikset, valitse kastike, pippuri ja öljy. Ateria vai ei. Mikä tossa on niin monimutkasta? Ja kaikki ohjeet ja valikoima lukee siinä nenän edessä. Miten te pärjäätte elämässä ollenkaan? Ja ne paketoidaan aina vaikka söisit paikan päällä.

Vierailija
12/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:55"]Hesessä on kaikki helpompaa.
[/quote]

Ne heset missä oon joskus käynyt on ollu saastasia, pöydät ja lattiat täynnä ruokaa ja roskia. Ja ruoka on ihan hirveätä. Mutta makuasioita.

Vierailija
13/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:19"]Ei voi olla noin vaikeata tilata yhtä leipää! Valitse leipä, mikä koko, juusto, paahdetaanko, valitse kasvikset, valitse kastike, pippuri ja öljy. Ateria vai ei. Mikä tossa on niin monimutkasta? Ja kaikki ohjeet ja valikoima lukee siinä nenän edessä. Miten te pärjäätte elämässä ollenkaan? Ja ne paketoidaan aina vaikka söisit paikan päällä.
[/quote]

Onko liian monimutkanen juttu alapeukuttajalle?

Vierailija
14/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt, enkä käy. 

Vierailija
15/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin ihan pihalla tilaamisen suhteen, kun ensimmäistä kertaa subissa asioin. Ja todellakin ne myyjät olivat helvetin ylimielisiä ja pyörittelivät silmiään. Miksi ei voi asiallisesti neuvoa ensikertalaista?

Vierailija
16/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn harvoin, tilaussysteemi todella hankala eikä tosiaan kannusta käymään yhtään useammin. Parempiakin patonkipaikkoja on.

Vierailija
17/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla pitämättä leivästä johon saat valita jokaikisen täytteen?

Vierailija
18/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä viitsi juuri itsekkään käydä subilla, kun en jaksa koko tilaamisen ajan seurustella myyjän kanssa.

Vierailija
19/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset. Myt kun hanavettä ei annettu kahvin kaveriksi niin päätin ettei ikinä enää.

Vierailija
20/210 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:19"]Ei kai Subin tilaaminen eroa juuri ravintolakäynnistä? Yhtälailla ravintolassa "joutuu" päättämään haluamansa aterian, pihvin kypsyysasteen, lisukevaihtoehdon, joskus jopa kastikkeen, tuleeko juomaan jäitä, jne. Ja joutuuhan Heselläkin "rakentamaan" itse ateriansa: mikä hampurilainen, tuleeko kaikilla täytteillä, ottaako ranskalaiset vai salaatin/porkkanat tms, mikä juoma, tuleeko juomaan jäitä, ottaako mukaan vai syökö paikan päällä, haluaako jälkkäriä ja esim. mikä kastike jätskille... Miksi se ääneen puhuminen ja kysymyksiin vastaaminen on Subissa hankalaa, mutta Hesellä ei? [/quote] Joo, mutta ei tarvitse huudella sen tiskin yli toiveitaan ja kysyä koko ajan mitä sanoit kun joku tausta möly peittää puheen allensa(kuten joku mainitsi ilmastointilaitteen). Myös tarjoilijat ravintolassa tulevat paikalle kun asiakas on listasta ehtinyt rauhassa katsoa mitä haluaa. Tuolla ne lukee siinä tiskin lasissa ja ei ehdi paljoa miettiä kun niitä asiakkaita on jonossa takana.

[/quote]

No tarviiko sun mennä siihen jonoon, jos et vielä tiedä, mitä aiot valita? Ethän sä missään muuallakaan mene tilaamaan, ennen kuin olet päättänyt, mitä haluat. Ihan voi ystävällisesti sanoa myöhemmin tulijoille, että menkää vaan ensin, minä mietin vielä. Ja siinäpä voi kätevästi ottaa mallia niistä ensin menneistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme