Ei enää ikinä Subwayhin
Kävin tänää ensimmäistä kertaa subwayssä.
Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan.
Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh :E" äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.
Myyjä neuvoi minua kävelemään linjaston päähän ja kertomaan haluamani leivän täytteet kolleegalleen (joka ei ollut siellä missä piti!). Kuittasin tilanteen sanomalla "ahaa" ja kävelin lasivitriinien päähän, jossa näinkin lapun "Valitse leipä". Koitin tuskaisesti miettiä mikä niistä leivistä on se, joka mainoskuvassakin on. Tätä miettiessäni taakseni ilmaantui ihmisiä jonottamaan ja pian tämä leiväntekijäkin ilmaantui paikalle.
Sanoin reippaasti että "moro tommonen vaalea seesam", oletin että tämä riittäisi tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti ei riittänyt. Myyjällä oli tyhjä, mutta odottava ilme. Jälleen tunsin kuumotuksen ja veren pakkautumisen päässäni "miksi en päästäny noita ennen mua...". Myyjä kuitenkin korjasi tilanteen kysymällä minkä aterian otan. Osasin sanoa päivän subi (joka muuten oli spicy italian), jonka jälkeen tuli lisäkysymys "puolikas vai kokonainen". Taas olin erittäin hämmilläni, miksi tahtoisin puolikkaan patongin (Mietin siis päässäni, että puolikas meinaisi yhtä puolta patongista, eli poikittain leikattua), päädyin siis kokonaiseen, kunnes hetkeä myöhemmin hiffasin että ei *******, sehän on toi iso leipä. En kuitenkaan viitsinyt korjata että tahdon pienemmän koon. Vannoin, että nyt loppu menee kuin vettä vaan.
"Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman vittuuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.
"Mikä kastike?" Pyysin luettelemaan soossit, nyökkäsin aina ymmärtäväisesti kun kastikkeen nimi kerrottiin, otin kuitenkin sen ensimmäisen sanomalla "tota tossa" ja osoitin sormella. Toki se oli varmaan vaikeaa hahmottaa, mihin osoitin, mutta pienen tuumailun jälkeen myyjä kysyikin "Niin siis tämä eka?", vastasin kyllä.
Öljyn, pippurit sun muut jutut skippasin ihan mallikkaasti. Viimein pääsin kassalle jossa tuotettani paketointiin jo muovipussiin, vaikka olisin syönyt sen paikan päällä, en kuitenkaan viitsinyt ruveta siinä neuvottelemaan vaan hyväksyin kohtaloni, ehkä minusta haluttiin eroon? Haisinko liian pahalle? Onko minunlaiset tervetulleita ravintolaan? Näitä kysymyksiä päässäni pyörittäen en kuullut mitä myyjä minulta kysyi, joten jouduin kysymään "Anteeks mitä?". Myyjä tahtoi tietää otanko ateriana, sanoin että kyllä. Pian hän luettelikin kaikki mahdolliset ateriavaihtoehdot, joista ymmärsin vain sanan jogurtti. Ilmeisesti niitäkin on useampi vaihtoehto kuin yksi. Seuraavat hetket menikin aivan pimennossa, kuumotus oli jo hieman laskenut, mutta soijaa pukkas eikä helle auttanut ei niin pätkääkään. Sain jonkun helvetin viljajogurtin ja tyhjän kupin.
Maksoin ostokset ja mietin hetken, että mitä ****** mä tyhjällä mukilla. Epäröiden kuitenkin sanoin "niin se limu?" ja myyjä neuvoi minut juomapisteelle, jossa toimi itsepalvelu limuhana. Laitoin kupin täyteen raikasta ja ravitsevaa kokista, mutta tajusin liian myöhään, että enhän mä tota voi kantaa ulos myymälästä ilman läikyttämästä puolia lattialle. Niitä kansiakaan ei ollut missään, enkä varmasti kysy enää yhtään ***** mitään. Hörppäsin kupistä noin desin, jotta varmasti pääsen turvallisesti ulos.
Ulkona harmittelin, että missä mä tän kehtaan syödä, kotiinkin on matkaa. Istuin semmoselle betonitasolle ja avasin kääreet. Noin puolet sisälmyksistä kaatui rinnuksille. Päätin, että ***** ihan sama, otin haukun, en pitänyt, heitin leivän roskiin ja kävelin kotiin.
Ei enää ikinä subwayhyn. ***** että on elämä vaikeeta.
Kommentit (210)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:13"] Hitto että rupes ahistamaan jo tämän lukeminen :D Mulla on kans kammo tällasia "miljoona vaihtoehtoa"-tilanteita kohtaan, ei safkan ostamisen tarvis olla niin hemmetin vaivalloista. [/quote] Nyt ollaan kuitenkin Suomessa. Mua on joskus ahistanut ulkomailla Mäkkärissä, kun sönkkäät enkuksi ja vastapuoli ei osaa oikein sitäkään kieltä ja tenttaa huonolla englannillaan limukokoja ja vaihtoehtoja. Siinä on joskus oltu vähän sormi suussa. [/quote]Missä maassa ei vuonna 2014 osata englantia? :D :D :D :D
[/quote]
Et ole tainnut kovin paljon matkustella?
Mulla meni pasmat sekaisin ulkomailla, kun juuston kohdalla kysyttiin "swiss or cheddar?", kun olin tottunut Suomessa sanomaan vaan että saa laittaa juustoa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:13"] Hitto että rupes ahistamaan jo tämän lukeminen :D Mulla on kans kammo tällasia "miljoona vaihtoehtoa"-tilanteita kohtaan, ei safkan ostamisen tarvis olla niin hemmetin vaivalloista. [/quote] Nyt ollaan kuitenkin Suomessa. Mua on joskus ahistanut ulkomailla Mäkkärissä, kun sönkkäät enkuksi ja vastapuoli ei osaa oikein sitäkään kieltä ja tenttaa huonolla englannillaan limukokoja ja vaihtoehtoja. Siinä on joskus oltu vähän sormi suussa. [/quote]Missä maassa ei vuonna 2014 osata englantia? :D :D :D :D
[/quote]
No esim Italiassa ei ihan kaikki puhu englantia, Pietarissa ei tullut kohdalle yhtäkään englantia puhuvaa myyjää pari vuotta sitten, ei vaatekaupoissa eikä kahviloissa.
Ite oon pari kertaa käyny Subissa enkä mene toiste. Eka kerta meni ihan ok ja sain just sellaset safkat mitä halusin (Saksassa) mutta tokalla kerralla (Suomessa) en meinannut millään saada tilattua oikeanlaista leipää :// Se systeemi on hirveen monimutkainen ja jos ei osaa niin kukaan ei auta. Sit sille myyjällekin pitää vielä puhua ja hirvee jono perässä koko ajan nii ahistaa. Mäkkärissä ja Hesessä on niin helppoa kun sanoo vaan että se ja se ateria sillä ja sillä juomalla en halua kuittia kiitti moi.
Heh, ap:n tarina kuulosti niin tutulta, itse käyttäydyn ihan samalla lailla jos olen ekaa kertaa jossain. Ja oma visiitti subissa taisi olla ihan samanlainen, ainoa tunne mikä käynnistä jäi, oli pelkästään häpeä.
Vähän samalta tuntui taas eilen kun menin ravintolaan ja ajattelin että tilaan jotain helppoa. Tilasin glögin. Tarjoilija kysyi, millä viinalla ja luetteli kaikki talon viinat. Valitsin sieltä jonkun tutun, olisiko ollut rommi. Seuraava kysymys oli, kuinka paljon. 2, 4 vai 6 cl. Valitsin keskimmäisen. Lopuksi tarjoilija kysyi, millä mausteilla. Olin ihan että ööh... "No laitetaanko kanelitanko, aniksia?" "joo" "niin että kumpia laitetaan?" Ihan sama, vastasin. Ja päätin että jatkossa otan vaan lonkeron jäillä. Olen muutenkin helposti panikoivaa sorttia, siksi valitsen myös mäkin helpommin kuin subin, tilaaminen on mäkissä niin paljon helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:13"]
Hitto että rupes ahistamaan jo tämän lukeminen :D Mulla on kans kammo tällasia "miljoona vaihtoehtoa"-tilanteita kohtaan, ei safkan ostamisen tarvis olla niin hemmetin vaivalloista.
[/quote]
Nyt ollaan kuitenkin Suomessa. Mua on joskus ahistanut ulkomailla Mäkkärissä, kun sönkkäät enkuksi ja vastapuoli ei osaa oikein sitäkään kieltä ja tenttaa huonolla englannillaan limukokoja ja vaihtoehtoja. Siinä on joskus oltu vähän sormi suussa.
[/quote]Missä maassa ei vuonna 2014 osata englantia? :D :D :D :D
[/quote]
Esim. amerikassa! Ja monessa muussa maassa, en jaksa aasille luetella!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:13"]
Hitto että rupes ahistamaan jo tämän lukeminen :D Mulla on kans kammo tällasia "miljoona vaihtoehtoa"-tilanteita kohtaan, ei safkan ostamisen tarvis olla niin hemmetin vaivalloista.
[/quote]
Nyt ollaan kuitenkin Suomessa. Mua on joskus ahistanut ulkomailla Mäkkärissä, kun sönkkäät enkuksi ja vastapuoli ei osaa oikein sitäkään kieltä ja tenttaa huonolla englannillaan limukokoja ja vaihtoehtoja. Siinä on joskus oltu vähän sormi suussa.
[/quote]
Jep mietin juuri ihan samaa, että jos kerran molemmat osaa suomea niin eikö voi vain kertoa, että on ensikertaa täällä eikä osaa toimia.
Nimimerkillä juuri Italiasta tullut. Siinä oli hikiotsalla, kun yrittää kertoa mitä haluaa ja vasta puoli ei osaa edes englanninkielen perusasioita. Siinä sitten kerrot selvällä englanninkielellä mitä haluat ja sua tuijotetaan takaisin kysyvällä ilmellä ja Italiaa tulvii ulos suusta. Loppupeleissä molemmat vain osottelivat minä mitä halusin ja myyjä osoitteli vaihtoehtoja ja näytti kuitista hinnan. Koko reissun jälkeen oli ylivoimainen voittaja olon eikäsubwayssa käyntikään tunnu yhtään ahdistavalta :D
Tarina on ihan selvästi kirjotettu kieli poskella ja vieläpä hyvin. Ettekö te av-mammat tajua yhtään mitään?
Riippuu mikä subway. Lähellä oleva on tosi hyvä. Ei kannata myöskään ajatella mitä toiset ajattelevat sinusta. Vika on yleensä itsessä eikä muissa, vaikkei tahdo myöntää;)
Mikä siinä Subin tilaamisessa on niin ylivoimaisen vaikeaa? Siinä vitriinissähän lukee vaiheittain, mitä leipään seuraavaksi laitetaan ja kaikki vaihtoehdot. Sen kun valitsee mieleisensä. Ja jos ei tiedä esim. minkälainen on Southwest-kastike, niin kysykää siltä myyjältä. Kysymyksiin vastaaminen ja tilaamisessa neuvominen on heidän työtään.
Tässäpä vielä rautalankaohjeet kaikille, joiden mielestä on kamalan noloa, ettei heti osaa toimia tilanteessa, joka on itselle uusi: http://www.subway.fi/fi/tuotteet/kuinka-subi-tilataan Nämä kun opettelee ulkoa, niin voi huoletta käydä Subilla ja olla kuin vanha konkari, joka hermostuneesti näpyttää jalkaa, kun edelläolija ei osaa tarpeeksi nopeasti valita haluamiaan täytteitä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:13"]
[/quote]
[/quote]Missä maassa ei vuonna 2014 osata englantia? :D :D :D :D
[/quote]
Monessa, ilmeisesti et ole käynyt Ruotsia pidemmällä.
Todella ikävää asiakaspalvelua :( jos itse olisin ollut tuossa työntekijän paikalla, olisin varmasti antanut sinulle lisäohjeita ja neuvonut tilaamisessa, niin kuin hyvän asiakaspalvelijan kuuluu. Hyvä asiakaspalvelu säilyttää asiakkaat ja luo hyvän imagon, tyhmää että jotkut eivät sitä ymmärrä. T. Subin työntekijä
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:45"]
[/quote]
Et ole tainnut kovin paljon matkustella?
[/quote]
Ei ole tainnut matkustella ei.Esim Espanjassa kielten opetus on tosi alkeellista, niinkuin meillä kansakoulussa. Ranskassa eivät puhu myöskään.Turistipaikoissa osaavat tietysti.
On hienoa saada päättää ja ylhäällä valmiita...
Mua on häirinnyt kyseisisdä paikoissa se kun myyjä hanskat käsissä kauhoo patonkiin sisältöä, sen jälkeen rahastaa, klähmii hanskakäsillä kännykkää ym, hygieenistä?
[/quote]
No eikö se tullut selväksi, ettei ap lopulta edes tiennyt, mitä lopulta otti, kun alkoi ahdistaa monet vaihtoehdot ja tilaamisen vaikeus?
Subissa pitäisi olla töissä joku leppoisa keski-ikäinen mamma, joka osaisi asennoitua asiakkaisiin oikein. Nuoret ovat juuri tuollaisia silmiään pyöritteleviä idiootteja paria poikkeusta lukuunottamatta.
[/quote]
Eipäs yleistetä turhia! Olen monet kerrat saanut hyvää palvelua nuorilta ihmisiltä. Toki monesti huonoakin, mutta yleensä ihan ok palvelua.
Koittakaa asettaa itsenne myyjän rooliin. Leipä-artisteilla on myös kovat paineet tehdä leipiä, kun jokaiselle asiakkaalle tosiaan räätälöidään oma leipä monesta eri vaihtoehdosta. Koneet surisee selän takana eikä kuule aina mitä asiakas sanoo.. jne.
Jos aikuinen ihminen ei pärjää uusissa tilanteissa, tai uskalla pyytää apua, minusta se vain kertoo huonosta itsetunnosta.
Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Itse kävin ekaa kertaa Subwayssa vuosia sitten Meksikossa. Siinä vaiheeessa meni kyllä vähän pasmat sekaisin, kun piti sanoo että jalapenoja, mutta pääsi unohtumaan, että mites se sitten oikeaoppisesti espanjaksi sanottiin... Muuten kyllä sujui englannilla ihan ok, vaikka vähän kujalla välillä olinkin :)
Kakkoseksi