Ei enää ikinä Subwayhin
Kävin tänää ensimmäistä kertaa subwayssä.
Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan.
Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh :E" äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.
Myyjä neuvoi minua kävelemään linjaston päähän ja kertomaan haluamani leivän täytteet kolleegalleen (joka ei ollut siellä missä piti!). Kuittasin tilanteen sanomalla "ahaa" ja kävelin lasivitriinien päähän, jossa näinkin lapun "Valitse leipä". Koitin tuskaisesti miettiä mikä niistä leivistä on se, joka mainoskuvassakin on. Tätä miettiessäni taakseni ilmaantui ihmisiä jonottamaan ja pian tämä leiväntekijäkin ilmaantui paikalle.
Sanoin reippaasti että "moro tommonen vaalea seesam", oletin että tämä riittäisi tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti ei riittänyt. Myyjällä oli tyhjä, mutta odottava ilme. Jälleen tunsin kuumotuksen ja veren pakkautumisen päässäni "miksi en päästäny noita ennen mua...". Myyjä kuitenkin korjasi tilanteen kysymällä minkä aterian otan. Osasin sanoa päivän subi (joka muuten oli spicy italian), jonka jälkeen tuli lisäkysymys "puolikas vai kokonainen". Taas olin erittäin hämmilläni, miksi tahtoisin puolikkaan patongin (Mietin siis päässäni, että puolikas meinaisi yhtä puolta patongista, eli poikittain leikattua), päädyin siis kokonaiseen, kunnes hetkeä myöhemmin hiffasin että ei *******, sehän on toi iso leipä. En kuitenkaan viitsinyt korjata että tahdon pienemmän koon. Vannoin, että nyt loppu menee kuin vettä vaan.
"Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman vittuuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.
"Mikä kastike?" Pyysin luettelemaan soossit, nyökkäsin aina ymmärtäväisesti kun kastikkeen nimi kerrottiin, otin kuitenkin sen ensimmäisen sanomalla "tota tossa" ja osoitin sormella. Toki se oli varmaan vaikeaa hahmottaa, mihin osoitin, mutta pienen tuumailun jälkeen myyjä kysyikin "Niin siis tämä eka?", vastasin kyllä.
Öljyn, pippurit sun muut jutut skippasin ihan mallikkaasti. Viimein pääsin kassalle jossa tuotettani paketointiin jo muovipussiin, vaikka olisin syönyt sen paikan päällä, en kuitenkaan viitsinyt ruveta siinä neuvottelemaan vaan hyväksyin kohtaloni, ehkä minusta haluttiin eroon? Haisinko liian pahalle? Onko minunlaiset tervetulleita ravintolaan? Näitä kysymyksiä päässäni pyörittäen en kuullut mitä myyjä minulta kysyi, joten jouduin kysymään "Anteeks mitä?". Myyjä tahtoi tietää otanko ateriana, sanoin että kyllä. Pian hän luettelikin kaikki mahdolliset ateriavaihtoehdot, joista ymmärsin vain sanan jogurtti. Ilmeisesti niitäkin on useampi vaihtoehto kuin yksi. Seuraavat hetket menikin aivan pimennossa, kuumotus oli jo hieman laskenut, mutta soijaa pukkas eikä helle auttanut ei niin pätkääkään. Sain jonkun helvetin viljajogurtin ja tyhjän kupin.
Maksoin ostokset ja mietin hetken, että mitä ****** mä tyhjällä mukilla. Epäröiden kuitenkin sanoin "niin se limu?" ja myyjä neuvoi minut juomapisteelle, jossa toimi itsepalvelu limuhana. Laitoin kupin täyteen raikasta ja ravitsevaa kokista, mutta tajusin liian myöhään, että enhän mä tota voi kantaa ulos myymälästä ilman läikyttämästä puolia lattialle. Niitä kansiakaan ei ollut missään, enkä varmasti kysy enää yhtään ***** mitään. Hörppäsin kupistä noin desin, jotta varmasti pääsen turvallisesti ulos.
Ulkona harmittelin, että missä mä tän kehtaan syödä, kotiinkin on matkaa. Istuin semmoselle betonitasolle ja avasin kääreet. Noin puolet sisälmyksistä kaatui rinnuksille. Päätin, että ***** ihan sama, otin haukun, en pitänyt, heitin leivän roskiin ja kävelin kotiin.
Ei enää ikinä subwayhyn. ***** että on elämä vaikeeta.
Kommentit (210)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:30"]Menenpä tänään testaamaan Subia, katsotaan miten käy. Täältähän on nyt saanut hyvät ohjeet:D
[/quote]
No kuinka kävi?
Kävin jokin aika sitten ensimmäistä kertaa Subwayssa ja ilmoitin heti alkajaisiksi, että tämä on eka kerta Subwayssa. Tyttö tiskin takana sanoi, että aloitetaan täältä päästä. Kertoi ensimmäiseksi eri leipävaihtoehdot. Sen jälkeen täytteistä jne. ja kysyi jossakin välissä, että lämmitetäänkö leipä. Kastikkeiden kohdalla vähän emmin, että mitähän noista voisi ottaa ja kysäisin myyjältä, mitä hän suosittelisi ja valitsin sitten sen mukaan.
Eipä ollut kovin vaikeaa... Saatan hyvinkin mennä uudestaan.
Yhden kerran olen käynyt ja ihan hyvin onnistui tilaaminen, vaikka oli vaikeaa. Ylitin itseni, tunsin ylpeyttä. Mutta en muista että siinä mitään paahtamisesta olisi kysytty? Eikö se kuulu joka tapauksessa paahtaa lämpimäksi, vai syökö toiset niitä kylminä? Mun patonki paahdettiin kysymättä (vai muistankohan oikein?) ja hyvä oli. Ihan lonkalta vedin ne täytteet, ajattelin sitten jatkossa kokeilla aina uutta juttua kerrallaan, jos haluan tutustua eri kastikkeisiin tms.
Samaistun hyvin ap:n kokemukseen. Kerran käynyt, toiste en mene. Todella hankalaksi tehty se tilaaminen ja myyjät ei yhtään helpota tilannetta, ei ainakaan siis minun käyntikerralla.
Ei kai Subin tilaaminen eroa juuri ravintolakäynnistä? Yhtälailla ravintolassa "joutuu" päättämään haluamansa aterian, pihvin kypsyysasteen, lisukevaihtoehdon, joskus jopa kastikkeen, tuleeko juomaan jäitä, jne. Ja joutuuhan Heselläkin "rakentamaan" itse ateriansa: mikä hampurilainen, tuleeko kaikilla täytteillä, ottaako ranskalaiset vai salaatin/porkkanat tms, mikä juoma, tuleeko juomaan jäitä, ottaako mukaan vai syökö paikan päällä, haluaako jälkkäriä ja esim. mikä kastike jätskille... Miksi se ääneen puhuminen ja kysymyksiin vastaaminen on Subissa hankalaa, mutta Hesellä ei?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:29"]
En jaksanut lukea loppuun, kun oli niin tarkasti pitänyt selittää kaikki leivänmuruNI ja pippuriNI. Minusta Subissa on helppo asioida. Valitsen usein hunajaleivän, tonnikalatäytteen ja salaatit ilman tomaattia. Paahdettuna leipä on hyvää. Ilmeisesti valinta on joillekin älyä haastava ja viisaiden tehtävä, jonka välissä on mahdotonta hengittää ja hymyillä myyjälle takaisin.
[/quote]Et nyt ilmeisesti tajunnut pointtia. Oliko sinusta ensimmäisellä kerralla helppo asioida ilman kaverin apua siellä?
[/quote]
Oli, koska seinässä lukee selkeät ohjeet.
Oon halunnu käydä ostamassa subin, mutta enää en uskalla jos se noin vaikeeks menee :D
Niiden sydän varmaan vuotaa verta nyt. Täytyy perustaa kriisiryhmä niille työntekijöille kun et pitänyt heistä.
haha samaistuin, ton takia välttelen subia. ihan liian monimutkasta. mut sen voin sanoa että yleensä muita ei niin paljo kiinnosta jos joku mokaa tai on vähän hidas. ja jos kiinnostaa niin haistakoot... ei kaikkea voi osata ekalla kerralla!
Oon nähny tän saman alotuksen jollain toisella sivulla paljon aikasemmin. Hoh.
Ymmarsin kylla heti ap:n aloituksen keksityksi (vrt. Mark Twainin sepitys saksan opiskelusta) mutta monet "tuskanhiki" vastaukset yllattivat. Suomen kouluissa pitaisi opettaa esiintymista/kanssakaymista kun sita ei nakojaan kotona opita. Tai sitten takaisin maakuoppiin.
Minä en käy siinä mestassa juuri tuon takia. Inhottaa, kun pitää valikoida miljoonasta vaihtoehdosta. Sanoisin paljon mieluummin "yksi tonnikalasubi, kiitos" kuin valikoisin kasviksia, kastikkeita ja leipälaatuja siinä ahdistavassa jonossa.
Harmi sinänsä, kun oikeasti tykkään Subwayn patongeista. En vain halua mennä sinne liikkeeseen valikoimaan. Jos olisin nirso niin voisin jopa mainita "ilman suolakurkkua", mutta on tosi kiusallista öhistä siinä jonossa "ihan sama" myyjän kaikkiin kysymyksiin. Onko niillä vieläkään oikeasti valmiita vaihtoehtoja?
Joskus on pakko mennä, kun ystävälle tulee nälkä kaupungilla. Sitten rukoilen, että ystävä haluaa vain puolikkaan, jotta voisin ängetä mukaan hänen tilaukseensa syömällä puolet kokonaisesta.
Ei se tilaaminen varmaan ookkaan niin vaikeeta suurimmalle osalle. Ap kuulostaa kuitenkin ihmiseltä, jolla on jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai ahdistuneisuushäiriötä. Silloin tuollaiset tilanteet on vaikeita.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:04"]
Minä en käy siinä mestassa juuri tuon takia. Inhottaa, kun pitää valikoida miljoonasta vaihtoehdosta. Sanoisin paljon mieluummin "yksi tonnikalasubi, kiitos" kuin valikoisin kasviksia, kastikkeita ja leipälaatuja siinä ahdistavassa jonossa.
Harmi sinänsä, kun oikeasti tykkään Subwayn patongeista. En vain halua mennä sinne liikkeeseen valikoimaan. Jos olisin nirso niin voisin jopa mainita "ilman suolakurkkua", mutta on tosi kiusallista öhistä siinä jonossa "ihan sama" myyjän kaikkiin kysymyksiin. Onko niillä vieläkään oikeasti valmiita vaihtoehtoja?
Joskus on pakko mennä, kun ystävälle tulee nälkä kaupungilla. Sitten rukoilen, että ystävä haluaa vain puolikkaan, jotta voisin ängetä mukaan hänen tilaukseensa syömällä puolet kokonaisesta.
[/quote]
Etkö sä siis tiedä, mistä mauista itse tykkäät? Subin ideahan on, että saat itse koota sellaisen leivän, kuin juuri sillä hetkellä tekee mieli. Voit ottaa ihan vaikka vaalean leivän ja pelkän tonnikalatäytteen, ilman juustoa, paahtoa, kasviksia, kastikkeita ja mausteita, jos et kerran halua valita mitään. Sen verran toki täytyy sitten saada suuta auki, että vastaa myyjälle "ei mitään", kun tämä kysyy mitkä kasvikset yms laitetaan.
Myös näin voi tehdä: antakaa myyjälle vapaat kädet. Ihan tosi, mulle on sanottu niin ja sitten täytin asiakkaan valitseman leivän oman maun mukaan alusta loppuun :D
T: työntekijä
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 04:53"]
Supi on boikotissa, googlaa .
[/quote]
Eikö sitä pitänyt vain boikotoida sitä Jabba the Hutin pitämää subia joka nöyryyttää työntekijöitä?
Tämä juttu sanasta sanaan on ollut jollakin sivulla jo aikoja sitten. Varmaan jo vuosi sitten. En vaan jaksa muistaa missä. Joku näkee vaivaa että saa Subwaylle huonon maineen.