G: Ikäsi, sukupuolesi, ammattisi ja kantasi homojen avioliitto-oikeuteen?
Voit myös kertoa argumenttejasi, miksi kannatat/vastustat samaa sukupuolta olevien avioitumista. Tehdäänpä vähän galluppia!
Kommentit (670)
N46, toiminnanjohtaja, kannatan koska kannatan tasa-arvoa. Vasemmistolainen kristitty.
31v . Nainen. En kannata. Puolue keskusta.
Vertaatko raamattua punahilkkasatuun! Minkä helvetin takia nämä perseeseen panijat ja letun nuolijat mitkä ei edes luonnollisesti saa lapsia pitäisi päästä naimisiin ja lapsiin ei adoptio oikeutta missään nimessä! Seuraavaksi varmaan pedofiilit hakevat lupaa mennä naimisiin alaikäisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:01"]
Olen nainen, 35, FM, asiantuntija, äänestän demareita, vasemmistoa ja vihreitä. Olen täyshetero ja naimisissa miehen kanssa. Minulla on lapsia.
Kannatan ehdottomasti enkä näe mitään syytä miksi homoseksuaali ei voisi esimerkiksi adoptoida lasta. Joka tapauksessa adoptiossa aina arvioidaan tulevat vanhemmat perusteellisesti. Sen sijaan biologisesti lapsen voi hankkia kuka vaan ja kohdella huonosti. Mielestäni kyse on ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta kaikkien ihmisten välillä ikään, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai ihonväriin katsomatta.
[/quote]
Minä en usko että olet hetero. Ei heteroita ole olemassakaan. Vaimoni ja minä saisimme sinusta ulos bi-henkisen ihmisen. ET vain tajua vielä.
Nainen, 28, sosionomi (AMK) lastentarhanopettaja. Ev.lut. kirkon jäsen, hetero, avoliitossa.
Kannatan. Samaa ja eri sukupuolta olevien parien pitäisi olla tasaveraisia lain edessä. Nykyinen parisuhteen rekisteröinti ei takaa tätä samaa sukupuolta oleville pareille tasavertaisesti heteroseksuaalien kanssa. Rakkaus ei tarvitse avioliittoa eikä kaikissa avioliitoissa ole rakkautta. Avioliitto ei liity lapsiin, se on kahden aikuisen ihmisen välinen lakisopimus. Lapsia on sekä hetero- että homoseksuaalisilla pareilla aiemmin ollut, on tällä hetkellä ja tulee olemaan jatkossakin riippumatta avioliittolaista.
Kirkko voisi luopua vihkioikeudestaan kokonaan. Kirkon tulisi mielestäni siunata kaikki siunausta pyytävät, maistraatissa tai käräjäoikeudessa vihityt avioparit. Kirkon pitäisi tehdä virallinen kaava myös samaa sukupuolta olevien parien avioliittojen siunaamiseksi. Suomessa on joka tapauksessa pappeja, jotka siunaavat samaa sukupuolta olevien parisuhteita. Nykyinen kaavan puuttuminen ei ole tähänkään saakka estänyt pappeja siunaamasta.
Toivon lämpimästi, että eduskunta hyväksyy lain tulevassa äänestyksessä. Se olisi länsimaisen oikeusvaltion merkki. Vastaava laki on voimassa jo esimerkiksi monissa EU-maissa ja kaikissa muissa Pohjoismaissa sekä Etelä-Afrikassa, Argentiinassa, Brasiliassa, Uruguayssa, Uudessa-Seelannissa ja monissa Yhdysvaltain ja Meksikon osavaltioissa. On uskomatonta, että Suomi ei ole kyennyt vastaavaan.
HUOMIO!!! JOKAINEN KESKUSTELUUN OSALLISTUJA LUKEE TÄMÄN!! TASA-ARVOINEN AVIOLIITTOLAKI EI OLE SIDOKSISSA KIRKKOON. KIRKKO SAA ITSE VALITA KENET VIHKII JA KETÄ EI. KUKAAN EI SIIS AJA SITÄ, ETTÄ KIRKON TULISI VIHKIÄ HOMOJA.
anteeksi capsi!! en vaan kestä, että noin 50 % vastustajista käyttää tätä syynä vastusta asiaa. Jos ette ole perehtyneet asiaan tarpeeksi ja ette edes ymmärrä mitä lakialoite pitää sisällään niin tutustukaa siihen. Ihan oikeasti. Pelottaa, että ihmiset ei tajua mistä on kyse ja vaan sen takia vastustaa. Vastustaa saa mutta kyllä oletan, että sitten myös ymmärretään mitä vastustaa.
Kannatan! 39v, nainen, hammaslääkäri, Kokoomus.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:29"]Mies, 48, asentaja. Samat oikeudet saa olla vaikka adoptio-oikeuskin, mutta kirkollinen vihkiminen kuuluu vain ja ainostaan kirkon päätäntävaltaan.
[/quote]
Tiesit kai että kirkon päätäntävaltaan tämä laki ei vaikuttaisi millään tavalla?
37, nainen, kotiäitinä tällä hetkellä oleva ex-leipuri ja sittemmin YMT, kannatan.
Höh, typoja väsyneenä. YTM eikä YMT...
32 v. nainen. Sekatyöläinen. Kannatan. Olen myös miettinyt, että jos asiaan saisi tehtyä jonkun kompromissin, vaikka siten, että homojen avioliitot sallittaisiin maistraatissa ja kirkolliset häät pidettäisiin edelleen vain heteropareille. Eikös silloin olis molemmat puolet tyytyväisiä?
17 v, opiskelija, äänioikeutta ei vielä oo, joten ei 'poliittista suuntausta', ja kannatan oikeutta avioliitto-oikeuteen sukupuolesta riippumatta. Se, että avioliitto on miehen ja naisen välinen asia toimi ehkä viime vuosisadalla, ehkä sekin että raamattu sanoo, mutta kuinka moni tuohon nojaava edes on uskovainen? Ei niin vanhoja tekstejä kuin raamattu voi soveltaa nykypäivään, ja jos uskot johonkn ylempään voimaan, niin miksei se voima ole hävittänyt homoja tai homoutta maapallolta jos näitä niin kovin paheksuu ja vihaa?
Eiköhän se ole vain ajan kysymys milloin myös homot saavat suomessakin papilta aamenen kirkossa, kun ajattelumallitkin tuppaa muuttumaan ja kehittymään..
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:22"]32 v. nainen. Sekatyöläinen. Kannatan. Olen myös miettinyt, että jos asiaan saisi tehtyä jonkun kompromissin, vaikka siten, että homojen avioliitot sallittaisiin maistraatissa ja kirkolliset häät pidettäisiin edelleen vain heteropareille. Eikös silloin olis molemmat puolet tyytyväisiä?
[/quote]
Eivät näköjään kun kirkollista vihkimistä homot eivät tässä ole pyytämässäkään. Tämä laki koskisi vain ja ainoastaan siviilivihkimisiä. Mutta ei se vastustajille kelpaa siltikään.
Kannatan koko avioliitto-termin poistamista laista. Rekisteröity parisuhde kaikille.
Mies,58 v., ammatti maalausurakoitsija. Kannatan ehdottomasti täysillä ja ihmettelen suuresti miksei ole jo kahdesta(!) kansalaisaloitteesta huolimatta mennyt läpi. Suomalaisethan tosin tulevat aina (...lähes kaikessa kehityksessä) ns.´jälkijunassa´.... Huono syy vetkuttelulle tässä asiassa se kuitenkin on.Toivo muutoksesta on nyt kansanedustajien lähipäivien (näinhän se oli?) äänestyspäätöksissä. Itse kirjoitin jo aikanaan nimeni jälkimmäiseen kansalaisaloitteeseen, joten nyt ei voi kuin toivoa ja ´tsempata´ että järki voittaisi.
Nainen 25 vuotta, opiskelija, kannatan ehdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:49"]Voit myös kertoa argumenttejasi, miksi kannatat/vastustat samaa sukupuolta olevien avioitumista. Tehdäänpä vähän galluppia!
[/quote]
32 trigender biologisesti nainen artesaani vasemmisto ja tietenkin kannatan. Ihmisoikeus kysymys.
Lähihoitaja,päiväkodissa töissä 21v.Kannatan,koska on paljon tuttuja joille asia on tärkeä ja en ole uskovainen.En äänestä koska mikään puolue ei sovi arvoihini :)
minkalainen ihminen tan aloituksen teki??? miksi koulutus ja tausta on niin tarkeita?? kuten ketjusta nakee, ei ole yhdenmukaisuutta. itse kannatan tasa-arvoista avioliitto laikia. sukupuolinen suuntautuminen EI OLE VALINTA. sama asia kuin joku paattaisi, etta sinisilmaiset eivat saa menna naimisiin.