Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ns. "porvareita"?

Vierailija
20.11.2014 |

Ketkä ovat mielestänne nykyajan ns. "porvareita"? Onko esimerkiksi diplomi-insinööri tai pienyrittäjä porvari? Millä tavalla ihmisen pitäisi elää, että edistaisi porvaristoa? Kuulutteko porvaristoon ja oletteko ylpeitä siitä?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvarius on niin rahvasta. Ihmisiä, joilla ei ole oikeutusta asemaan verenperintönä. Nousukkaita.

Vierailija
102/116 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:49"]

Olen niin old school, että mielestäni tosiaan porvarin kuuluisi marxilaisittain omistaa tuotantovälineet. Myös esim. liikkeensä omistavat kauppiaat ovat porvareita. He kuitenkin eroavat maata omistavasta sekä rahansa perineestä yläluokasta. Sen sijaan hyväpalkkaisetkin palkkatyöläiset (esim. joku IT-firmassa työskentelevä DI) eivät mielestäni ole sinänsä porvareita, vaan keskiluokkaa (alempaa tai ylempää tulotasosta ja koulutuksesta riippuen). Sen sijaan puhtaasti suorittavaa työtä tekevät ammattikoulutuksen saaneet ovat työväenluokkaa tai kotoisemmin ilmaisten duunareita. Pätkätyöläiset raskaita hommia tekevät ovat prekariaattia.

T. Hieman sosiologiaakin joskus kauan sitten lukenut liberaali keskiluokan edustaja

[/quote]

Sanoisin, että nykypäivän luovissa tietotöissä (mm. peliala, suunnittelu jne.) nimenomaan se työntekijä omistaa "tuotantovälineet", koska työtä tehdään korkeasti koulutetuilla aivoilla. Se, kenen omistama MacBook työntekijällä on, on täysin sivuseikka. Toisin kuin esimerkiksi paperikoneiden hoitajilla tai sairaanhoitajilla, jotka tarvitsevat työnantajan välineitä töidensä tekemiseen. Eli laskisin myös useimmat IT-firmassa työskentelevät koodaajat porvareihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:22"]Porvarius on niin rahvasta. Ihmisiä, joilla ei ole oikeutusta asemaan verenperintönä. Nousukkaita.
[/quote]

Tunneälykkönä itseään pitävän virikehoidattajan purevaksi tarkoittamaa ylenkatsetta

Vierailija
104/116 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:49"]

Olen niin old school, että mielestäni tosiaan porvarin kuuluisi marxilaisittain omistaa tuotantovälineet. Myös esim. liikkeensä omistavat kauppiaat ovat porvareita. He kuitenkin eroavat maata omistavasta sekä rahansa perineestä yläluokasta. Sen sijaan hyväpalkkaisetkin palkkatyöläiset (esim. joku IT-firmassa työskentelevä DI) eivät mielestäni ole sinänsä porvareita, vaan keskiluokkaa (alempaa tai ylempää tulotasosta ja koulutuksesta riippuen). Sen sijaan puhtaasti suorittavaa työtä tekevät ammattikoulutuksen saaneet ovat työväenluokkaa tai kotoisemmin ilmaisten duunareita. Pätkätyöläiset raskaita hommia tekevät ovat prekariaattia.

T. Hieman sosiologiaakin joskus kauan sitten lukenut liberaali keskiluokan edustaja

[/quote]

Sanoisin, että nykypäivän luovissa tietotöissä (mm. peliala, suunnittelu jne.) nimenomaan se työntekijä omistaa "tuotantovälineet", koska työtä tehdään korkeasti koulutetuilla aivoilla. Se, kenen omistama MacBook työntekijällä on, on täysin sivuseikka. Toisin kuin esimerkiksi paperikoneiden hoitajilla tai sairaanhoitajilla, jotka tarvitsevat työnantajan välineitä töidensä tekemiseen. Eli laskisin myös useimmat IT-firmassa työskentelevät koodaajat porvareihin.
[/quote]

Tuo pätee niin kauan kuin peliaivo omistaa itse yrityksen, jonka puitteissa pelejään värkkää. Jos hän on toisella töissä, tämä toinen omistaa pelit.

Vierailija
105/116 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä miettinyt, miksi porvariutta halveksutaan niin vahvasti Suomessa. Porvari on kuitenkin itse ansainnut asemansa.

Vierailija
106/116 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]

Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.

[/quote]

Kirjallinen ulosantisi on ala-arvoista. Viestisi perusteella luokittelisin sinut alimpaan sosiaalisen yhteiskuntaluokkaan. T: Toinen ekonomi
[/quote]

Ärsyttävää!! Ihmisillä voi olla myös lukihäiriö! Miksi täällä aina on pilkun viilaajia?

Vierailija
107/116 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"] Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän. [/quote] Kirjallinen ulosantisi on ala-arvoista. Viestisi perusteella luokittelisin sinut alimpaan sosiaalisen yhteiskuntaluokkaan. T: Toinen ekonomi [/quote] Ärsyttävää!! Ihmisillä voi olla myös lukihäiriö! Miksi täällä aina on pilkun viilaajia?

[/quote]

Miksi täällä on psykopaatteja, joilla on monta persoonaa?

Vierailija
108/116 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:52"]

Porvari omistaa tuotantovälineet.

[/quote]

Siis kotiviininsä tekevä on myös porvari :D?

Vierailija
109/116 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen sukupolven aatelistausta, ei ytäkkiset koulunousukkaat

Vierailija
110/116 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diblomi insinööri *huutonaurua*

Vierailija
111/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aatelinen en porvari.

Sä et oo vit-tu mitään.

Vierailija
112/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvari omistaa tuotantovälineet.

Ei. Se on kapitalisti joka ne omistaa.

Porvari on eri asia.  

Vierailija
113/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseisarvo on olla porvari? Kaiken voi menettää hetkessä. Juuri kuuntelin erään suuren suomalaisen yritysjohtajan vaimoa, joka pelkäsi, että mies saa potkut. Uusia töitä olisi hankala löytää, edessä olisi muutto kehyskuntaan. Kaikki on suhteellista. Arvokasta on terveys ja läheiset. Suomessa ei edes ole niin rikkaita kuin ehkä alle prosentti, joiden varallisuus oikeasti periytyy. Tavallinen porvaristo ei ole niin rikasta, että pystyisivät takaamaan jälkeläisilleen saman elintason. 

Yritysjohtaja saa potkut? Mitä vit-tua? Antaako se itselleen fudut?

Vierailija
114/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussa on porvarillista ainakin:

- ammatti (juristi)

- puoluekanta (Kokoomus)

- harrastukset (korkeakulttuuri)

- elintaso (asuntoja, osakesijoituksia)

Vierailija
115/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme, vaikkemme haluaisi olla.

Vierailija
116/116 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari elää pääomatuloilla palkkatulon sijasta.