Oletteko ns. "porvareita"?
Ketkä ovat mielestänne nykyajan ns. "porvareita"? Onko esimerkiksi diplomi-insinööri tai pienyrittäjä porvari? Millä tavalla ihmisen pitäisi elää, että edistaisi porvaristoa? Kuulutteko porvaristoon ja oletteko ylpeitä siitä?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Haha, porvareita, jotka ei edes osaa kirjottaa omia tutkintojaan saati sitten yhdyssanoja. Kiva kuulla, että diblomi_insinöörin vuosi_tulot ovat miljoona_luokkaa :D hahaaaa hajoon :D
[/quote]
Ymbäristö tekniikan diblomi insinööri ei saa edes töitä, saati että pääsisi puoli miljuuna tuloille. Eiköhän ap:n mies ole ihan vain lennon johtaja.
[/quote]
Kyllä muuten saa setäni ja mieheni veli ovat kummatkin lukeneet ympäristö tekniikkaa ja saivat heti valmistuttuaan töitä tai oikeastaan oli heillä työpaikat mutta tarkoitan vakinaisen viran.
[/quote]joo virka kaupungin viher aluiden komposti koordinaattorina.
[/quote]
Ai on sinulla? Kompostelijalla
Miksi te ihmiset haukutte diplomi-insinöörejä tavallisia pulliaisiahan nekin vain on. Jotkut heistä vain sattuvat olemaan paremmin tienaavia kuin toiset aivan samallailla kuin vaikkapa tavallisista insinööreistä
En ymmärrä, millaisella ihmisellä on tarvetta jaotella ihmisiä ""porvareiksi" vielä 2010-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]
Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Kirjallinen ulosantisi on ala-arvoista. Viestisi perusteella luokittelisin sinut alimpaan sosiaalisen yhteiskuntaluokkaan. T: Toinen ekonomi
[/quote]
Noo on minun kirjallinen antini kelvannut rahoitusalalle joten tännekin sen on kelvattava
[/quote]
Jos tää on totta niin kertoohan tämä rahoitusalasta jotain :D Eipä mene nykyään enää niin, että alan "arvokkuus" kulkisi käsi kädessä palkkakehityksen kanssa. Mua lähinnä naurattaa rahoitusalan ihmiset, ekonomit ja muut. Mikä siinä rahojenpyörityspelissä on niin hienoa? Siis muu kuin palkka? Kertooko korkea palkka älykkyydestä tai sydämen sivistyksestä? :D
Minun ja mieheni suvut polveutuvat vanhoista aatelissuvuista. Minun sukujuureni ovat saksalaiset ja mieheni ruotsalaiset.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:25"] Kai me mieheni kanssa ollaan bourgeois bohemeja. Olemme yliopistokoulutettuja ja työskentelemme luovilla aloilla, asumme satavuotiaassa kerrostalossa kaupungin keskustassa, harrastamme extreme-matkustelua, syömme luomua, hifistelemme kahvilaaduilla, ostelemme iTuotteita, olemme arvoliberaaleja, äänestämme vihreitä jne. [/quote] Pilvenpoltto unohtui listastasi. [/quote] Samoin homopiireissä liikkuminen, Greenpeacen tukeminen, turkistarhauksen, ydinvoiman, autoilun, maatalouden, teollisuuden, lentoliikenteen (paitsi extremematkailun yhteydessä), kaivostuotannon, canadagoosenkojootinkarvahuppujen ja kaikkien naamallisten ruoka-aineiden vastustaminen. En ole vieläkään kyennyt lopettamaan nauramista sille, kuinka sujuvasti luonnehdit teitä arvoliberaaleiksi ja heti perään vihreiksi. Kommariporukkaahan ne alkujaan ovat.
[/quote]
No ei vasemmiston äänestäminenkään meille kauhistus olisi. Voisit myös tarkastaa termin "arvoliberalismi" merkityksen. Vihreäthän ovat yleisesti ottaen arvoliberaali puolue, kuten tämän päivän lakivaliokunnan äänestyksestäkin voimme päätellä.
[/quote]Joo kovin ovat vihreät liberaaleja. Se näkyy siinä, ettei Haavistolle tuota mitään ongeölmaa asua ökyomistusasunnossa muulloin kuin juuri vaalien alla ja ajella saastuttavilla kesäkuplilla, tai Heidi Hautalalle teettää pimeää työtä.
Olen niin old school, että mielestäni tosiaan porvarin kuuluisi marxilaisittain omistaa tuotantovälineet. Myös esim. liikkeensä omistavat kauppiaat ovat porvareita. He kuitenkin eroavat maata omistavasta sekä rahansa perineestä yläluokasta. Sen sijaan hyväpalkkaisetkin palkkatyöläiset (esim. joku IT-firmassa työskentelevä DI) eivät mielestäni ole sinänsä porvareita, vaan keskiluokkaa (alempaa tai ylempää tulotasosta ja koulutuksesta riippuen). Sen sijaan puhtaasti suorittavaa työtä tekevät ammattikoulutuksen saaneet ovat työväenluokkaa tai kotoisemmin ilmaisten duunareita. Pätkätyöläiset raskaita hommia tekevät ovat prekariaattia.
T. Hieman sosiologiaakin joskus kauan sitten lukenut liberaali keskiluokan edustaja
olen hyväpalkkaisessa työssä ja minua arvostetaan. mieheni saa palkkaa vuodessa noin 120 000 e. rahatilanteemme on ihailtava :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:50"]olen hyväpalkkaisessa työssä ja minua arvostetaan. mieheni saa palkkaa vuodessa noin 120 000 e. rahatilanteemme on ihailtava :)
[/quote]
En sanoisi että ihailtava. En ihaile ollenkaa keskituloista palkkaa
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:50"]olen hyväpalkkaisessa työssä ja minua arvostetaan. mieheni saa palkkaa vuodessa noin 120 000 e. rahatilanteemme on ihailtava :)
[/quote
Ups, unohdit aivan mainita oman palkkasi ennen kuin aloit päteä miehesi palkalla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:50"]olen hyväpalkkaisessa työssä ja minua arvostetaan. mieheni saa palkkaa vuodessa noin 120 000 e. rahatilanteemme on ihailtava :)
[/quote]
Ups, unohdit aivan mainita oman palkkasi ennen kuin aloit päteä miehesi palkalla.
[/quote]
aijjaijai
Ei olla, vaikka kuulutaan toiseksi parhaimpaan tulokymmenykseen Suomessa. Vaikka eihän porvarius ole palkkaluokasta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:00"]Nimetkää yksi porvari
[/quote]
Tarkoitan julkisuuden henkilö
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:00"]Nimetkää yksi porvari
[/quote]
Tarkoitan julkisuuden henkilö
[/quote]
Joka on porvari
Monilla mittareilla ilmeisesti meidän voitaisiin luokitella porvareiksi, koska asumme suuressa omakotitalossa lähellä keskisuuren kaupungin keskustaa, ajamme uudella autolla ja tienaamme miehen kanssa molemmat keskimääräistä paremmin. Elintapamme eivät kuitekaan varsinaisesti ole aivan sitä samaa arvomaailmaa, mm. viihdymme paremmin duunariporukoissa.
Habituksemme ei myöskään ole porvarillinen. Itse en juurikaan välitä ulkonäöstä, ja miestä voisi hyvin luulla joksikin lihavaksi kylähulluksi, kun puhuukin vielä kamalaa murretta :D.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:17"]Ei olla. Ehkä nuorempana oltiin jotain sinne päin.
[/quote]
En usko että olette olleet
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:01"]Olen ekonomi mutta tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni diblomi insinööri. Kyllä ajattelen meidän olevan "porvareita" vaikkakin sanotaan suomalaisten olevan yhtä suurta keskiluokkaa. Nii ja mieheni vuosi tulot ovat puolen miljoona luokkaa minulla olivat puolet vähemmän.
[/quote]
Haha, porvareita, jotka ei edes osaa kirjottaa omia tutkintojaan saati sitten yhdyssanoja. Kiva kuulla, että diblomi_insinöörin vuosi_tulot ovat miljoona_luokkaa :D hahaaaa hajoon :D
[/quote]
Ymbäristö tekniikan diblomi insinööri ei saa edes töitä, saati että pääsisi puoli miljuuna tuloille. Eiköhän ap:n mies ole ihan vain lennon johtaja.
[/quote]
Kyllä muuten saa setäni ja mieheni veli ovat kummatkin lukeneet ympäristö tekniikkaa ja saivat heti valmistuttuaan töitä tai oikeastaan oli heillä työpaikat mutta tarkoitan vakinaisen viran.
[/quote]joo virka kaupungin viher aluiden komposti koordinaattorina.